Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Zaplecze => Software & Hardware => Sprzęt wykonany samodzielnie => Wątek zaczęty przez: vito_zm w Grudnia 05, 2019, 17:16:15

Tytuł: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 05, 2019, 17:16:15
Postanowiłem zrobić modyfikację mojej przepustnicy Cougara. Ponieważ, mój drążek Cougara ma już dosyć duże luzy, postanowiłem kupić nowy ale bez przepustnicy. Modyfikacja polegała na wymianie elektroniki w przepustnicy. Stara elektronika to tylko matryca diodowa połączona kablem do kontrolera umieszczonego w podstawie drążka Cougara. Zastąpiłem ją kontrolerem Joy2 zaprojektowanym przez Piotra z forum. Teraz przepustnica działa samodzielnie. Konfiguracja jest w setup symulatora.
Sprawdziłem jej działanie programami VKB_JoyTester oraz VKB_BtnTester. Wszystko działa prawidłowo z wyjątkiem dwóch elementów.
Rozpocznę od potencjometru oznaczonego na schematach THR. Przesuwanie ramienia przepustnicy  powoduje obrót jego osi . Po zainstalowaniu sterownika Joy2 nie mogłem osiągnąć na wykresie maksymalnych wartości dla tego potencjometru. Szukałem przyczyny tego stanu robiąc różne testy i nic nie znalazłem. Potencjometr jest dobry. Ramię przepustnicy ma ogranicznik przesuwania kątowego. Pytanie podstawowe dlaczego z kontrolerem Cougara jest ok a z Joy2 nie. W końcu wydedukowałem co może być przyczyną rozbieżności działania w przypadku zastosowania  kontrolera Cougara oraz Joy2. Przyczyna prawdopodobnie jest w tym, że w kontrolerze Cougara trzeba wykonać kalibrację potencjometrów. Przesuwając potencjometry w skrajne położenie określamy  jego maksyma i minima. W związku z czym muszę zastosować inne rozwiązanie dla potencjometru THR. Pomyślałem o przetworniku Halla.
Znalazłem na forum  takie rozwiązanie https://www.youtube.com/watch?v=VCRUiKicrW0
https://forums.eagle.ru/showpost.php?p=2686782&postcount=22 Domyślam się, że jest to oferowany produkt do zakupu. Nie podają szczegółów, ale widać magnesy oraz przetwornik. Może ktoś na naszym forum już coś podobnego zrealizował u siebie lub ma jakieś doświadczenie w tym temacie.
Drugi problem wystąpił z joystickiem x y odpowiedzialnym za kursory. W tym przypadku oś x jest przesunięta w stosunku do środka co powoduje, że kursor x na ekranie MDF przesuwa się ciągle z lewej do prawej strony. W kontrolerze Cougara mogłem to kalibrować w Joy2 już nie. Pozostaje wymiana tego joysticka na podobny. Myślę, że jestem w stanie wlutować zastępczy na płytce uniwersalnej. Wymiary oryginału w przybliżeniu to kwadrat 20x20mm i wysokości 13mm. Gałka musi być inna za względu na ośkę. Pytanie do forum czy ktoś zajmował się podobnym problemem i może coś doradzić.
Znalazłem w Internecie linki zarówno do rozwiązań z przetwornikiem Halla jak i do joysticka
https://www.google.pl/search?q=Hall+Sensor+kit+for+the+Cougar+Throttle&sxsrf=ACYBGNQTmq2VA9HgSratLN5VP2Bv8gCLkg:1575553900165&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=pM-v4A4GJ7MjmM%253A%252C8NuryfT9e5XVeM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kR8gbv0jQ27djzA1Zf-LDqHXTFzmw&sa=X&ved=2ahUKEwiAtqzU057mAhUIsKQKHXnZBysQ9QEwBHoECAkQBg#imgrc=pM-v4A4GJ7MjmM:
joystick
https://www.google.pl/search?q=3+pin+analog+stick+controller+module+PS3&sxsrf=ACYBGNS-Cva_P0c7JrLMmkoP3X8D9t_ldQ:1575555015966&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=nYrUJXjOiga6ZM%253A%252CeGxdYDFhurKv3M%252C_&vet=1&usg=AI4_-kRKhVPQmN9DqW1vVWiCfW7qqFEX0A&sa=X&ved=2ahUKEwjjtbPo157mAhWCIVAKHUEzDhMQ9QEwCHoECAkQBg#imgrc=I-0Nny_0AOoAbM:&vet=1
Myślę, że joystick do PS3 będzie właściwy. Czekam na opinię kolegów. Zdjęcia będę sukcesywnie umieszczał w tym wątku.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 06, 2019, 15:45:57
Zgodnie z zapowiedzią umieszczam zdjęcia. Na pierwszym jest pokazany kontroler Joy2 w przepustnicy Cougara.


(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/m_Cougar ProMicro.jpg)

Na pozostałych są wykresy potencjometru THR oraz joysticka x y.
(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/m_THR Cougar trottle.jpg)

(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/m_THR X Y.jpg)

Na wykresach widać, że potencjometr THR nie osiąga wartości maksymalnych. Jest to związane z tym, że kąt obrotu "wajchy" przepustnicy musi być mniejszy od kąta obrotu osi potencjometru. W kontrolerze Cougara była możliwość kalibracji w programie CCP w Joy2 nie ma. Co do joysticka x y to widać przesunięcie środka osi x. Tę wadę można było także korygować. Co do joysticka to nie mam wyboru muszę kupić jakiś zastępczy prawdopodobnie od PS3 i pobawić się w majsterkowanie. Trudniej będzie rozwiązać problem pełnego zakresu dla potencjometru THR. Pomyślałem o przetworniku Halla, ale może to mnie przerosnąć. Drugie rozwiązanie to jakaś kalibracja przy pomocy elektroniki. Jeśli ktoś ma jakiś pomysł chętnie posłucham.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Grudnia 07, 2019, 22:40:44
A czemu nie MMJoy2? Też lata na Arduino i działa od strzału plus ma opcje konfiguracji na poziomie firmware'u.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 08, 2019, 13:59:49
Też o tym pomyślałem. Ponieważ zrealizowałem już zastępczą przepustnicę, która zastępuje moją z Cougara na Joy2 to nie znając szczegółowych rozwiązań mechanicznych przepustnicy Cougara z rozpędu zaprojektowałem na Joy2. Teraz widzę, że to nie zda egzaminu, ale przy okazji poznałem szczegółowe rozwiązania mechaniczne i przyczynę moich problemów. Jako ciekawostkę mogę podać jakie wartości napięcia oraz rezystancji występują przy skrajnych położeniach tzw. wajchy lub ramienia dźwigni. Ja mam podłączone zasilanie do potencjometru w ten sposób, że dźwignia w położeniu max.od siebie daje napięcie na suwaku pot. około 0.83 V co odpowiada na wykresie 7807. Dla położenia max. do siebie mam 4.13 V co odpowiada 54591 na wykresie. Napięcie z ProMicro VCC=4.54 V. Podobnie z rezystancjami dla skrajnych położeń wajchy wynoszą odpowiednio 79k oraz 14.8 k gdzie pot. THR ma 91 k.
Pomyślałem o zrobieniu korekcji dla skrajnych położeń wajchy. Można to zrobić na układach scalonych LM 393 oraz CD 4051 oraz elementach biernych z możliwością ustawienia progów na trymerach. Jest to jakieś rozwiązanie, ale nie profesjonalne (brak płynności).
W związku z czym realizacja na MMJoy2 ma sens, ponieważ jest tam możliwość kalibracji. Będę informował o postępach. Myślałem, że mój problem wzbudzi większe zainteresowanie, ponieważ zestaw przetwornica od Cougara oraz drążek TH Hotas Warthog (F-16C Viper) wydaje się rozwiązaniem optymalnym.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Grudnia 08, 2019, 22:36:33
Bo ja wiem czy optymalnym? To znaczy uczciwie powiem, że też tak myślałem, ale odkąd przerobiłem na force sensing (DIY, żadne FSSB czy coś) to używam zestawu jak Thrustmaster przykazał. A wajchę od Warthoga zamierzam wykorzystać do RIO-wania w Tomcacie :)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 09, 2019, 07:34:48
W moim przypadku jest szansa zrobienia przepustnicy pracującej niezależnie od CCP Cougara. Przy okazji zastosowania MMJoy2 może uda się uratować mój joystick x y robiąc kalibrację.
Możesz coś napisać na temat twojej modyfikacji przepustnicy.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Grudnia 09, 2019, 11:52:59
Hej,
nie modyfikowałem przepustnicy tylko joystick:

https://www.benchmarksims.org/forum/showthread.php?7047-My-Low-Cost-FSSB!!!&highlight=low+cost+force+sensing

Na przepustnicę też przyjdzie czas:

https://www.youtube.com/watch?v=JpYDdrdaSoo&list=PLlOQxqwS2xhrbdBIhhRjkvj7vzL5SSPg6&index=2&t=0s
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Grudnia 09, 2019, 12:56:31
Ups... post pod postem.

Z mojej strony dodam jeszcze, że w ogóle nie bawiłbym się w wymianę na czujniki Halla, magnetotrony czy podobne cuda - szkoda zachodu. To całe podbijanie rozdzielczości to pic na wodę, fotomontaż, widoczny tylko w syntetycznych testach pt. kto jak ładnie narysuje wzorek w joy testerze. W praktyce nie ma to żadnego znaczenia. Nota bene teraz widzę, że szaleństwo idzie jeszcze dalej: VKB proponuje jeden mikrokontroler na oś aby "zwiększyć responsywność odczytu".

To co się liczy to długość dźwigni/fizyczny zakres ruchu, a w przypadku Cougara miłym dodatkiem jest przerobić go na force sensing (jeśli zamierzamy wykorzystywać w symulotorze F-16). Kompletnie darowałbym sobie więc Halla w przepustnicy, natomiast pomyśl nad zrobieniem fizycznego progu biegu jałowego i dopalacza.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: some1 w Grudnia 09, 2019, 13:10:04
To ciekawe, bo głównym powodem, dla którego przerobiłem swoją przepustnicę była właśnie niska rozdzielczość. Teoretyczne 8 bitów (256 punktów) to jedno, a w praktyce skok był co kilka punktów więc znacznie gorzej. W niektórych fazach lotu było to już irytujące, nie szło dobrze ustawić mocy. Inna sprawa, że i tak praktyczność Warthoga przeważyła, więc Cougar leży i kurzy się na półce.

Zgoda, że już 16 bitów na oś to sporo za dużo jak na nasze potrzeby.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 09, 2019, 13:17:05
Widzę, że mamy podobne zainteresowania. Ja ten temat także przerabiałem http://il2forum.pl/index.php?topic=15831.0 ale to inna bajka. Natomiast jestem pod wrażeniem tego rozwiązania na Youtube. Na obecną chwilę robię mod dla przepustnicy Cougara na MMJoy2 i zobaczę jak wygląda problem kalibracji. Czujnik Halla to może w przyszłości jeśli uszkodzi się potencjometr. Teraz chcę doprowadzić do sprawności przepustnicę ponieważ latam na zastępczej, którą zrobiłem na Joy2.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Grudnia 10, 2019, 09:42:02
@some1
Mówisz o Cougarze czy jakimś innym joysticku? Bo to nie wygląda na problem z charakterystyką potencjometru jako takiego, ale raczej jego wadą techniczną lub wadą ADC lub tajemniczą trzecią opcją ;) W mojej przepustnicy mam zarówno TLE5010 jak i jakieś najtańsze potki z Chin wpięte bezpośrednio do Arduino z deadzonem na poziomie 1% po każdej ze stron i działa to po prostu dobrze. Są to trzy duże i pięc małych gałek więc precyzja ruchu nie jest jakaś szałowa (mam na myśli precyzję ręki) a mimo to i mimo tylko 8 bitów na oś (256 punktów / 330 stopni, a więc nawet mniej niż punkt na stopień!) nie mam najmniejszego problemu by zadowalająco zarządzać trymerami czy chłodnicami.

Dochodzi jeszcze jedna kwestia, dla mnie ważna, która zawsze siedzi mi gdzieś z tyłu głowy: realizm. Absolutnie nie chcę mi się wierzyć, że szeroko pojęte kontrolery w samolotach - drążek, pedały steru kierunku, wszelkie manetki - zwłaszcza w samolotach, które już trochę polatały, były ponaprawiane albo nawet były tylko serwisowane na pustyni, na pokładzie lotniskowca czy nawet pod gołym niebem pracowały gładko jak przesmarowane NyoGelem. Że te linki w cięgłach czy inne popychacze, nie raz pewnie przestrzelone i nie raz narażone na siły nieprzewidziane przez producenta nie miały luzów i pracowaly jak w nowiutkim samolocie z zakładów Focke Wulfa czy innego McDonnela Douglasa.

Zresztą na YT jest nagranie z prawdziwym pilotem Horneta, który bodajże u Wagsa testuje VR. Pilot to chyba Lemoine. Generalnie chwali całą konfigurację (hełm VR, HOTAS), ale to czego się głośno czepia w całym setupie to tego jak PŁYNNIE chodzi przepustnica Warthoga. Stwierdza, że chodzi zupełnie inaczej niż w prawdziwym samolocie, tam jest ciężko i zdecydowanie nie płynnie, wszystko zgrzyta. Poszukam potem tego nagrania i wrzucę. Po tym filmie jeszcze bardziej zacząłem lubić mój podłogowy joystick, którego mechanizm centrujący opiera się na czterech sprężynach, które to sprężyny zaczynają trzeszczeć (ślizgając sie po osi) w skrajnych położeniach. Taki mechaniczny analogowy force feedback ;)

Podsumowując mam wrażenie, że dążymy do jakiegoś inżynieryjno-matematycznego ideału podczas gdy rzeczywistość jest daleko prostsza i nomen omen "zgrzyta".
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: some1 w Grudnia 10, 2019, 10:21:54
Mówię o głównej osi przepustnicy Cougara (niemodowanego). Pozostałe potencjometry to jeden pies, byleby trzymały stabilnie wartości i nie siały zakłóceniami.

Z przenoszeniem rzeczywistości na nasze biurkowe zabawki bym się nie rozpędzał. W samolotach z jednej strony trzeba użyć dużo większej siły, żeby wykonać gwałtowny manewr, więc opory układu sterowania nie grają tak dużej roli. Z drugiej strony precyzyjne latanie prawie nie wymaga ruchu ręką, zmienia się tylko siłę nacisku, a to z kolei ciężko oddać nawet na bardzo czułym mechanizmie. Oczywiście mocno generalizuję bo zależy to od konkretnego samolotu, ale to i tak znacznie inny zakres pracy niż w domowych joysticków, nawet podłogowych.

Trzeba to po prostu poustawiać tak, żeby dobrze latało się nam w symulatorze, a nie wymyślać dodatkowe utrudnienia, bo i tak nie będzie "as real" ;)

A przepustnicę od Warthoga akurat można ustawić bardzo twardo, w przeciwieństwie do Cougara mechanizm regulacji oporu nawet działa. Przynajmniej dopóki się nie zużyje.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Grudnia 10, 2019, 11:33:24
Ale to nie o twardość chodziło, tylko o płynność. Raczej chodziło o to, że kompletnie trzeba by się pozbyć smarowania. Sam rozważałem zupełne pominięcie smarowania w przepustnicy, ale dopóki nie będę miał jej przykręconej do podstawy to nie chcę mi się z nią szarpać ;)

"As real" nie będzie, ale można próbować. Zresztą o to chyba w tym całym symulotnictwie chodzi :-)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 10, 2019, 22:46:59
Potrzebuję pomocy. Robię testy z MMJoy2 mając do dyspozycji pot 10k. Program MMJoy2 ma opcję kalibracji. Jest to nazwane Calibrate helper. Są tam pola gdzie można wpisać wartości minimum, center oraz maximum. Jest też przycisk Save calibration. Pomyślałem, że jak wpiszę te wartości i zapiszę to nastąpi przeskalowanie ale tego nie widzę. Miałem nadzieję, że zmieniając wartość oporności suwakiem będę miał po kalibracji na wykresie minimum  0 oraz maksimum 65471 przy innych położeniach suwaka. W przepustnicy dla maksymalnych wychyleń wajchy mam 7800 zamiast 0 oraz 54600 zamiast 65535 dlatego pomyślałem o kalibracji.
Może ktoś wyjaśni na czym polega kalibracja w MMJoy2 mam na myśli minimum i maksimum. Czy moje problemy związane z pot THR w przepustnicy są do rozwiązania. W CCP Cougara program umiał przeskalować i zapisać to do kości.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Grudnia 10, 2019, 22:54:48
Nie wpisuj wartości tylko zakręć potencjometrem i już. Zapisz i wyślij ustawienia do urządzenia. Wtedy zadziała.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 12, 2019, 11:26:19
Jestem w trakcie testów z MMJoy2 związanych z analogami. Próbuję poznać program metodą prób i błędów, ponieważ nie znalazłem opisu. Interesują mnie dwa parametry kalibracja min oraz kalibracja max. W programie jest okienko do ustawiania kalibracji Calibrate helper. Ustawiłem dla mojego pot 120 dla min oraz 855 dla max i zapisałem to do kości (device). Zrobiłem test programem WB_JoyTester. Byłem przekonany, że 0 oraz 65336 osiągnę przed skrajnymi położeniami potencjometru. Niestety nie widzę różnicy po wgraniu do kości moich ustawień kalibracji.
Moje ustawienia 120 oraz 855 w MMJoy2 wynikają z moich testów z potencjometrem umieszczonym w przepustnicy Cougara w programie WB_JoyTester gdzie wyniki były w przybliżeniu 7807 oraz 54591. Na zasadzie proporcji zmieniłem je na 120 oraz 855 ponieważ w MMJoy2 zakres jest 1024 (10 bit przetwornik).
Jeśli w MMJoy2 jest opcja przeskalowania to powinno to działać może coś robię nie prawidłowo. Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia z tym problemem to proszę o pomoc.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 12, 2019, 12:39:25
Prawdopodobnie przełom w moich problemach z MMJoy2. Metodą prób i błędów trafiłem na opcję ustawiania centrum saved w/o center to wygląda obiecująco. Robię testy z zewnętrznymi potencjometrami 10k a nie z pot w przepustnicy Cougara.  Teraz test z uszkodzonym joystickiem x y wyjętym z przepustnicy. Jeśli uda się kalibracją w MMJoy2 przesunąć środek to będzie super jeśli nie to zakup zastępczego PS3 i zabawa w mechanikę.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: szybownik w Grudnia 12, 2019, 18:12:00
Witaj w klubie.
Ja do dziś nie poradziłem sobie z kalibracją MMJoy'a (na ProMicro_Leonardo) w testach VKB_Joy.Tester. W prawdzie użyłem TLE5011, za miast potencjometrów, ale to nie zmienia istoty kalibracji. Moje pedały wycentrowałem bardziej mechanicznie niż programowo, przez kręcenie neodymami. Krzywe hamulców są...  co najmniej dziwne ? Na razie daję radę, chętnie to zmienię jeśli dowiem się  "jak to się robi ?!"
Zbyszek
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: asu w Grudnia 13, 2019, 09:44:05
   To nasz klub liczy już trzech, z przeproszeniem, członków. Z tym, że ja starałem się skalibrować belkę tensometryczną, działającą w obie strony, jako czujnik osi steru wysokości w samodzielnie wydłubanej konstrukcji. U mnie pomogły dwie rzeczy:
1. Kluczem jest to, co pisał vito_zm -> w polu "Auto-calibration" zakładki "Joystick axes" ustawiłem chyba trzecią opcję od góry,chyba to samo co Vito (sprawdzę w domu to dopiszę)
2. Do kalibracji użyłem "Direct Input Viewer" (na dole w tej samej zakładce). Po uruchomieniu wywołałem funkcję kalibracji, klikając prawym przyciskiem myszy na wybranej osi i wpisując tam wartości min, max i center z palca. Po chwili zabawy powinno być jasne, jak to działa. Pomocne może się okazać wyświetlenie wartości wejścia RAW (znów prawe ucho myszy na wybranej osi). To daje stałą kalibrację i działa u mnie w dechę.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: szybownik w Grudnia 13, 2019, 12:40:30
Asu !
No i o taką poradę mi chodziło, dzięki  asu. Już jest lepiej, na wykresach działa jak  ta-lala. Jestem pod wrażeniem, Twoich prostych wskazówek.
Dzięki.
Zbyszek
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 13, 2019, 13:18:34
Opiszę to dokładniej później, teraz tak na szybko. Zrobiłem tak jak napisał asu dla mojego pot sterującego mocą silnika. Robię to na modelu później po montażu kontrolera MMJoy2 wstawię go do przepustnicy Cougara i ustawię faktyczne wartości min i max dla tego pot. Sprawa powinna być trywialna ale nigdy nic nie wiadomo. Będę to robił w ten sposób.
1) Wajcha od siebie  odczytuję i zapisuję na kartce. To samo dla pozycji wajcha do siebie odczyt i zapis.
2) Teraz zapisuję te wartości w Calibrate helper w okienku minimum i maximum dla osi w moim przypadku rY co odpowiada B5.
3) Teraz zapis Save calibration.
4) Zapis do kości Save sets to device.
To wszystko dla tej osi. W okienku Auto-calibration opcja "saved w/o center". Dla osi X oraz Y mam ustawione "auto w center". Dlaczego tak jest to muszę gdzieś doczytać, ale tak u mnie wyszło metodą prób i błędów.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 13, 2019, 14:01:32
Uzupełnienie. Robię testy i coś nowego odkrywam. Nie potrzeba wpisywać odczytane wartości do Calibrate helper. Wystarczy każdym potencjometrem obrócić od jednego skrajnego położenia do drugiego i zrobić Save calibration. Program zapamięta skrajne położenia. Następnie zapisać to do kości Save sets to device i to wszystko.  Oczywiście w okienku  Auto-calibration wybrać odpowiednią opcję.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 13, 2019, 19:31:41
Mój układ do testowania ProMicro, 2 potencjometry oraz joystick x y od przepustnicy Cougara.

(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/test.jpg)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: palatyn w Grudnia 13, 2019, 20:20:01
Witam mam podłączona przepustnicę od Cougara do mmjoy2 i działa to bez żadnego problemu. Jeżeli chodzi o kalibrację wchodzimy w "Calibrate helper" ruszamy wszystkimi osiami do oporu w jedną i drugą stronę po czym zostawiam w pozycji centralnej i dajemy "Set center" na koniec "Save colibration" i zamykamy. Osie mini joysticka ustawiamy na "saved w. center" resztę na "saved w/o center" to jest bardzo ważne.W zależności od stanu potencjometrów parametr "filter" ustawiam na odpowiednią wartość (u mnie to jest x2 i przy mini joysticku x4). Jeżeli jest problem z mini joystickiem ustawiamy również przy nim parametr  DZ center (u mnie to jest 3). Na koniec zapisujemy to wszystko na urządzeniu i powinno działać  :).
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 13, 2019, 22:33:03
Dzięki za informacje są cenne. Pracuję na modelu tak jak na zdjęciu. Jedyny realny element to wymontowany joystick z przepustnicy. Mam ustawienia tak jak sugerujesz z wyjątkiem osi mini joysticka gdzie u mnie działa prawidłowo dla ustawienia w  auto-calibration "auto. w center ". Wymontowałem mini joysticka ponieważ oś X jest przesunięta co widać na zdjęciu #1. Miałem zamiar ją wymienić na joystick z PS3, ale MMJoy2 umożliwia korekcję osi X. Postaram się to pokazać jutro na wykresach. Domyślam się, że program przelicza poprawkę. W programie MMJoy2 są parametry value row oraz values processed. U mnie dla osi X jest rozbieżność pomiędzy tymi wartościami 349 oraz 515 dlatego myślę, że program to jakoś przelicza i na wykresie mam teraz x na środku, ale może to jest chwilowe. Muszę to obserwować.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: palatyn w Grudnia 13, 2019, 22:56:03
Niema się co przejmować tymi rozbieżnościami u mnie na osi x minimalnie jest  325 środek 546 maksymalnie 809 na osi y minimalnie jest  269 środek 510 maksymalnie 765 po kalibracji jest cały czas tak jak powinno być 0 511 i 1024 działa to bez problemu.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 15, 2019, 11:54:58
Poczytałem trochę o MMJoy2 tutaj https://github.com/MMjoy/mmjoy_en/wiki/Connecting-basic-inputs-and-setting-up-software#button-options
Jest tam opisane jak konfigurować calibrację osi Auto-calibration and calibration min/center/max fields
W zakładce Auto-calibration jest 5 opcji: brak centrowania, auto. w center, auto. w/o center, saved. w center oraz saved. w/o center.
Testowałem zachowanie osi dla różnych opcji kalibracji oraz dla kalibracji ręcznej i automatycznej.
Kalibrację zrobiłem dla układu testowego gdzie mam podpięte 2 potencjometry 10k oraz mini joystick X Y wymontowany z przepustnicy Cougara. Podłączenia są następujące:
B5   rY   pot 10k
B4   rX   pot 10k
F5   X   joystick oś X
F4   Y   joystick oś Y
1) Włączam opcję Calibrate helper.
-Obracam kolejno potencjometrami do skrajnych położeń oraz przesuwam w skrajne położenia osie X oraz Y joystica. W calibrate helper mam zapisane wartości minimum oraz maximum. Dla mojego modelu mam:
rY   1023   0
rX   1023   0
X   1021   0
Y   1021   49
Wartości środków osi wynoszą:
rY   510
rX   510
X   510
Y   486
Potencjometrami ustawiam środki na 510 dla rX i rY, dla osi X oraz Y wpisuję ręcznie 510 i 486. Potem kolejno  Set center a następnie Save calibration. Po wpisaniu sprawdzam w konfiguracji czy zgadzają się wartości minimum, maximum oraz center.
2) Ustawiam w konfiguracji w opcji Auto-calibration:
 rX    saved. w/o center
 rY    saved. w/o center
 X   auto.w center
 Y    auto.w center
3) Ustawiam dla osi X oraz Y filter na x4 oraz DZ center na 3.
4) Zapisuję konfigurację do kości Save sets to device. Można także zapisać do pliku Save sets to file.
5) Sprawdzam jak działają osie w Joysticks axes (Spec Functions) oraz w VKB Joystick Tester.
6) Sprawdzamy także w zakładce value processed czy wartości dla skrajnych pozycji potencjometrów wynoszą 0 lub 1023 a dla joysticak 511 dla pozycji spoczynkowej.
Domyślam się, że u mnie w zakładce value row jest wartość odczytana z potencjometrów a w value processed jest wartość obliczona przez program po korekcji dlatego ta rozbieżność.
Ustawienia auto kalibracji zrobiłem intuicyjnie. Nie mam pojęcia jak działają opcje  z samym w oraz z w/o oraz auto i saved. Save sugeruje, że program korzysta z zapisanych wartości w kalibracj ręcznej a auto z bieżących, nie jest to wyjaśnione.

Na zdjęciu jest schemat wg. którego montuję kontroler dla przepustnicy. Jest bardzo prosty w zasadzie to tylko matryca 4x3 oraz ProMicro. Przewidziałem wyjścia pomiarowe czasem są przydatne. Będę informował o postępach w realizacji modu.
Mam zamiar po sprawdzeniu przepustnicy z MMJoy2 rozeznać opcję wymiany pot THR na jakiś czujnik magnetyczny. MMJoy2 preferuje w swoim dokumencie  TLE5010 / 5011, S / C-TLE5010 / 5011.  Znalazłem w Internecie takie rozwiązanie https://forums.eagle.ru/showthread.php?p=2686782#post2686782
 Może ktoś już to rozeznał jaki czujnik, magnesy oraz konstrukcja jest odpowiednia dla przepustnicy. Chciałbym rozpocząć jak zwykle testy na modelu, ale muszę wiedzieć od czego rozpocząć.

(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/shemat.jpg)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: Tailor w Grudnia 15, 2019, 22:02:56
Witam
Ten mod z youtube wydaje się całkiem prosty do samodzielnego wykonania, chociaż powiem szczerze, że pierwszy raz spotykam się z takim wykorzystaniem położenia magnes-czujnik. Myślałem, że jedyna słuszna i działająca opcja to ta (magnes lub czujnik obraca się):
(https://i.ibb.co/2YSdBb9/hall-effect.png)
Sam stosuje takie rozwiązanie w joysticku i dźwigni skok-moc, kalibracja polega na oddalaniu lub zbliżani czyjnika (Allegro A1324) do magnesu i obracaniu magnesu. Magnes osadzony na osi obrotu.
(https://i.ibb.co/hZxhQLs/DSM.png)
Po nieudanych próbach z małymi magnesami pierścieniowymi, zmieniłem na dość duże 10x10x10 i to było to.  U ciebie trochę mało miejsca na takie rozwiązanie (magnes na osi), sensowniejsza wydaje  się modyfikacja tego Amerykańca.
Sam też zainteresowałem się ostatnio tematem MMjoy2 i zaimplementowałem go (na bazie Pro Micro)  do starej przepustnicy Saitek X35T (pozostawiłem oryginalne potencjometry), przy okazji trafiłem na temat czujników TLE510/511. W poprzednich projektach wykorzystywałem kontrolery BU0836A Leo Bodnara, a tam osie są tylko analogowe (chociaż 12 bitowy przetwornik daje rozdzielczość 4096). MMjoy2 nie ma takich ograniczeń i daje możliwość podpięcia TLE510. Jako, że z prawdziwą elektroniką mam niewiele wspólnego, nie bawiłem się w lutowanie płytek tylko zamówiłem gotowe na aliexpres:
https://www.aliexpress.com/item/32634095245.html
Właśnie jestem po pierwszych testach na joysticku i wygląda to zachęcająco. Plusy to głównie łatwiejsza i precyzyjniejsza kalibracja, mniejsze „szumy”. Mówiąc łatwiejsza mam na myśli to, że nie trzeba precyzyjnie dobierać odległości magnes – czujnik i obracać magnesem, chociaż z drugiej strony miałem problemy z kalibracją w samym oprogramowaniu, ale myślę, że tutaj kluczem mogą być opcje "saved w. center", "saved w/o center" tak jak pisał palatyn. Wady to trochę słabsza rozdzielczość (ok. 3000 przy wychyleniach mojego joysticka), ale bez przesady, tak jak pisali wcześniej koledzy, nie można dać się zwariować. Generalnie planuję wykorzystać ten układ w X35T w miejsce głównego potencjometru podobnie jak u Ciebie i myślę, że też możesz rozważyć taką opcję. Sama płytka jest dosyć mała (ok. 5,5x1,5 cm). Testowałem z  moimi dużymi magnesami, ale myślę, że mniejsze 5x5x5 też dadzą radę.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 16, 2019, 08:39:19
Robi się ciekawie nie sądziłem, że temat zainteresuje kolegów. W moim przypadku do modu przepustnicy zmusiła mnie sytuacja. Wersja minimalna to niezależny kontroler od oryginału Cougara. Przy okazji wyszła sprawa kalibracji potencjometru od mocy silnika THR dlatego rezygnacja z Joy2 i zastosowanie MMJoy2. Możliwości kalibracji w MMJoy2 umożliwiły korekcję mojego mini joysticka (os x przesunięta) w przepustnicy. Ponieważ uszkodzenie potencjometru THR to tylko kwestia czasu pomyślałem o zastosowaniu czujnika magnetycznego. Jest to dla mnie nowy temat. Tutaj widzę są 2 możliwości albo prosty czujnik np. A1324 lub podobny albo przetwornik ADC TLE5010. Ponieważ MMJoy2 ma możliwość sterowania tego przetwornika to jest szansa wejść w temat. Przy okazji zysk na rozdzielczości 14 bitów w porównaniu do 10.
Sprawdziłem swój schemat i mam wolne piny B6, B3, B2 i B1. W związku z powyższym kończę lutowanie kontrolera, umieszczam mini joystick w przepustnicy, testuję całość. Jeśli będzie ok to przechodzę do następnego etapu tzn. testowania TLE5010. Na początek wykonam model, który będzie udawał moją przepustnicę. Ponieważ jest to dla mnie nowy temat to prośba gdzie mogę kupić magnesy i jakie. TLE5010 mogę kupić tak jak napisał Tailor. Czy z kupowaniem w AliExpress są jakieś problemy, nigdy tam nic nie kupowałem. Dzięki za informacje są bardzo cenne.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: Tailor w Grudnia 16, 2019, 19:44:02
Magnesy kupowałem TUTAJ (https://euromagnesy.com/pl/46-magnesy-neodymowe-płytkowe), również  TUTAJ (https://allegro.pl/uzytkownik/Top_Magnesy?bmatch=baseline-cl-dict43-uni-1-2-1127).
Na  AliExpress kupujesz tak jak na Allegro, można płacić przelewem/BLIKiem, jedyny  problem to czas dostawy ok. 2 - 3 tyg.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 17, 2019, 19:09:39
Pierwszy etap modernizacji mojej przepustnicy jest zakończony. Na zdjęciu widać nowy kontroler zrobiony na bazie MMJoy2 oraz ProMicro. Można dosyć łatwo wykonać taki mod. Zrobiłem konfigurację pod rzeczywiste potencjometry, trochę się zmieniły zakresy ale to jest oczywiste. Dzięki za pomoc w tym temacie. Teraz rozpatruję zastąpienie pot THR czujnikiem magnetycznym. Są tutaj 2 możliwości albo rozwiązanie analogowe albo cyfrowe. Chcę zrobić model na którym będę testował oba rozwiązania. Teraz muszę trochę poczytać, kupić elementy, zaprojektować model oraz na koniec wykonać testy. Po testach zadecyduję co dalej. Rozwiązanie, które zaprojektował oraz przez jakiś czas sprzedawał Amerykanin w Internecie jest w opcji analogowej. Można to wywnioskować na podstawie liczby wyprowadzeń z czujnika oraz zdjęcia przepustnicy (jest tam matryca diodowa na płytce Cougara). Kontroler Cougara ma tylko wejścia analogowe. Sama konstrukcja mechaniczna jest dosyć prosta, ale wymaga pewnych zmian. Miejsca jest bardzo mało dlatego trzeba skrócić wiązkę kabli. Ma to też ujemne skutki, będzie trudniej dostać się do rączki przepustnicy np. przy wymianie uszkodzonych elementów.  Autor też eksperymentował, ponieważ zwiększał liczbę magnesów z 2 do 4 to widać na zdjęciach. Można też pomyśleć o umieszczeniu wszystkiego na poziomie osi tam gdzie jest potencjometr. To będzie do rozpatrzenia po testach na modelach.


(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/MMJoy THR.jpg)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Grudnia 21, 2019, 12:42:35
Zgodnie z sugestią Tailora zamówiłem magnesy o różnych wymiarach 10x10x2, 5x5x1, 7x7x3 oraz 8x4x1. Zamówiłem także SS 495 A1 oraz TLE 510. Postanowiłem rozpocząć od czujnika analogowego a później cyfrowego. Mając na uwadze możliwość wykonania mechaniki modu chcę zrobić model symulujący działanie tego modu https://forums.eagle.ru/showthread.php?t=160613&page=5
Drugi powód jest taki, że autor tego modu sprzedawał go przez 2 lata w Internecie co sugeruje, że powinien działać. Tutaj jest pokazane jak go kalibruje
https://www.youtube.com/watch?v=VCRUiKicrW0&feature=youtu.be  Dla mnie jest to nowe zagadnienie i próbuję zrozumieć jak to działa. Autor trochę napisał na forum o swoim modzie. Zacytuję dwa fragmenty, tłumaczenie Google może być trochę nieliterackie ale jest zrozumiałe.
Cytuj
Cztery magnesy są zorientowane biegunem północnym do południowego, podobnie jak szeregowe baterie. Powodem, dla którego ustawiłem je w ten sposób, jest ograniczenie zarówno przepustnicy, jak i joysticka. Jeśli projektujesz własny kontroler, prostszym i łatwiejszym sposobem regulacji byłoby usunięcie magnesów środkowych i rozłożenie ich lub zbliżenie ich w zależności od tego, jak daleko potrzebujesz ich mechanicznego ruchu. Umożliwia to znacznie łatwiejszą regulację w celu uzyskania 8-bitowej rozdzielczości (lub 256 kroków) w kalibracji przepustnicy. Rzut jest mniej krytyczny, jeśli używasz joysticka w osi X lub Y, ponieważ są one 16-bitowe. Pamiętaj tylko, aby uzyskać „dwubiegunowe liniowe” czujniki Halla i przeczytać arkusze danych, a powinieneś uzyskać wszystkie potrzebne informacje. Należy również pamiętać, że wiele nowych czujników Halla ma 2 wolty, a nie 3,3 lub 5. Dlatego możesz użyć napięcia odniesienia, aby uzyskać najlepszą wydajność tych czujników. Ale nie powinieneś mieć problemu ze znalezieniem czujników nowej generacji w 5 woltach

Cytuj
Pierścień powinien znajdować się w pozycji do przodu, gdy przepustnica zostanie pociągnięta z powrotem do położenia biegu jałowego, albo nie tylko góra nie zamknie się, ale magnes całkowicie obróci się od czujnika, gdy przesuniesz przepustnicę do przodu. Sprawdź także, w którą stronę skierowane są magnesy. Tak jak na filmie, widoczne magnesy powinny być odwrócone od czujnika. Wygląda na to, że magnesy skierowane są w stronę czujnika. Jeśli znajduje się w tej pozycji, elementy sterujące zostaną odwrócone, a magnesy będą się zbliżać do czujnika, a stan, w którym opisano, będzie bardzo wyczuwalny w trakcie ruchu przepustnicy. Po obróceniu pierścienia można go nastroić, przesuwając go bliżej lub dalej od czujnika.

Przejrzałem kartę katalogową dla SS 495 A1 . Z tego modu wynika, że połączenie 4 magnesów szeregowo ma zwiększyć zakres działania czujnika jeśli mam rację. Z drugiej strony nie mam pojęcia jak może wyglądać charakterystyka Transfer caracterristics (GAUSS, Vout) dla takiego szeregowego połączenia magnesów. Czy będzie liniowa tak jak dla pojedynczego magnesu.  Mam tylko zaufanie do tego co napisał autor a reszta okaże się po testach. Mam też nadzieję, że temat mnie nie przerośnie.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 02, 2020, 08:59:36
Opis modelu symulującego przepustnicę.
Istotne elementy modelu to oś na której jest osadzony element z magnesami, ramię dźwigni przepustnicy z zaznaczonym kątem przesuwu (około 70 stopni), czujnik pola magnetycznego oraz kontroler MMJoy2. Oś ma średnicę 10 mm, dla testów to wystarczy. Faktyczny wymiar średnicy to 30 mm (ciemne pole) na elemencie z magnesami. Element z magnesami nazwijmy go umownie obejmą jest  wykonany z MDF 8 mm. Magnesy z którymi robiłem testy to 7x7x3 5 szt oraz 10x10x2 też 5 szt.
Problemy.
Model a dokładniej obejmę z magnesami wykonałem na podstawie zdjęcia. Nie miałem pojęcia jakie magnesy zastosował autor tego modu, dlatego popełniłem na samym początku kilka błędów. Błąd polegał na tym, że przykleiłem do obejmy magnesy obok siebie ale źle umieszczone, dlatego pole magnetyczne poszczególnych magnesów nie było prawidłowo skierowane. Po umieszczeniu prawidłowym magnesów było ok, ale musiałem wykonać w obejmie otwór aby je tam umieść.
Pomiary.
Umieszczając prawidłowo magnesy zmniejszyłem pole zakresu działania na  czujnik magnetyczny. Zakres wynosi 5x3 czyli 14 mm. Zakres ruchu ramienia dźwigni to 70 stopni co daje na obręczy potrzebny zakres działania  na czujnik około 25 mm. Próbowałem połączyć szeregowo 5 magnesów 7x7x3 z 5 magnesami 10x10x2, ale miałem na przejściu większych magnesów na mniejsze skok napięcia. Musiałem z tego zrezygnować i wykonałem testy w układzie 5 magnesów 7x7x3 połączonych szeregowo.
Pomiary wykonałem w układzie z zasilaczem 4.5 V, później już w układzie docelowym z MMJoy2.  Zarówno napięcia jak i charakterystyka jest liniowa. Jedyny mankament to zawężenie zakresu ruchu ramienia dźwigni. Jest to związane z wymiarami magnesów. Pełny zakres dla magnesów to około 25 mm co daje dwie możliwości zastosowania magnesów albo 5x5x5 5 sztuk albo 7x7x3 8 sztuk. W związku z czym muszę jeszcze raz zamówić magnesy.
Wnioski.
Wykonane testy rokują pozytywne wykonanie prototypu dla opcji czujnika analogowego w pełnym zakresie napięcia. Kolejny etap to testy z czujnikiem cyfrowym, który powinien dojść w połowie stycznia.
Na koniec prośba do kolegów dotycząca tzw. obejmy z magnesami. Ja to robię w MDF 8 mm, ale dla prototypu warto wykonać z czegoś innego. Na zdjęciu autora modu jest możliwość dociśnięcia obejmy do  rury z tworzywa (zakończenie ramienia przepustnicy u mnie w modelu jest oś 10 mm). Element gdzie jest czujnik będzie łatwiej wykonać. Nie mam odpowiednich narzędzi do wykonania wspomnianej obręczy jeśli jest jakiś pomysł to chętnie skorzystam.
Na zdjęciu mod 3 widać złe położenie magnesów. Na zdjęciu mod test 0 widać dwa zestawy magnesów 7x7x3 oraz 10x10x2. W tym układzie też była nieliniowość przy przejściu z jednego na drugi zestaw. Pomiary prawidłowe otrzymałem dla zestawu 5 magnesów 7x7x3 połączonych szeregowo tak jak na zdjęciu mod test 1.
Na zdjęciu Thr Kit 2 jest pokazany oryginał modu, który jest dla mnie wzorcem.
mod 3
(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/mod 3.jpg)
mod test 0
(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/mod test 0.jpg)
mod test 1
(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/mod test 1.jpg)
Thr Kit 2
(http://www.prdevices.pl/rozne/joy_zdjecia/Thr Kit 2.jpg)

Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: Tailor w Stycznia 04, 2020, 08:47:08
Fajnie, że zadziałało  :). Taki  mod rozszerza możliwości stosowania czujników halla.
Czy w czasie pomiarów osiągnąłeś pełną rozpiętość zakresu napięcia? Jak po kalibracji widzi to oprogramowanie mmjoy, jakieś skoki, nieliniowość? Może masz jakiś wykres z testera? Z tego co widzę, Twój czujnik SS495 jest mniej czuły od A1324, który stosuje ja, stąd moje pytanie.
(https://i.ibb.co/5snPyDb/por-wnanie.png)
Co do obejmy to nie wiem co Ci doradzić. Ja przy budowie swojego joystika korzystałem z blachy aluminiowej 10 mm i usług znajomego frezera, inne możliwości to druk 3D (dostępność, koszty), może jakiś odlew żywiczny no i w końcu najprostsza metoda, znaleźć jakiś trwalszy materiał (laminat, bakelit, gruby plastik) i obrobić samemu.
Rozumiem, że magnesy połączone szeregowo to coś takiego?
(https://i.ibb.co/5KPVt5c/magnesy.png)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 04, 2020, 11:59:47
Mam pełny zakres napięcia w zakresie ruchu 5x3=15 mm, pięć magnesów połączonych szeregowo o grubości 3 mm tak jak na twoim obrazku. Ruch musi odbywać się w zakresie 15 mm.  W tym zakresie jest liniowość. To można osiągnąć przesuwając odpowiednio obejmę z magnesami widać to na wideo  https://www.youtube.com/watch?v=VCRUiKicrW0
Ważne jest ustawienie szeregowe magnesów czy z prawej jest S czy N. to przekłada się na napięcie, czy max czy zero przy ruchu dźwigni od siebie czy do siebie. Chociaż to można korygować w ustawieniach MMJoy2.
Istotne jest pokrywanie się zakresów ruchu dźwigni (70 stopni) z zakresem ruchu szeregowo połączonych magnesów względem czujnika. W moim przypadku zabrakło 10 mm. Chcąc zwiększyć zakres muszę kupić inne magnesy tak aby osiągnąć zakres około 25 mm. Kalibrację chcę zrobić w następujący sposób. Dla skrajnego położenia dźwigni ustawiam 0 V minimum , dla drugiego skrajnego położenia dźwigni będzie jakieś napięcie U mam nadzieje, że bliskie VCC. To napięcie będzie w kalibracji max. Im dokładniej zrobię korelację (mechanika) skrajnych ruchów dźwigni z zakresem ruchu magnesów względem czujnika tym dokładniejsza rozdzielczość.
Zamawiam nowe zestawy magnesów. Wykresy w VKB_JoyTester są liniowe dla mojego zawężonego zakresu 15 mm. Gdy będę miał nowe magnesy przedstawię wyniki na wykresach.
Czekam jednocześnie na czujnik cyfrowy, który zastąpi analogowy. Obejma z magnesami będzie ta sama.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: Tailor w Stycznia 04, 2020, 14:49:17
Czekam jednocześnie na czujnik cyfrowy, który zastąpi analogowy. Obejma z magnesami będzie ta sama.
Moje przyszły (druga para) tuż przed sylwestrem. Zamontowałem i skalibrowałem bez problemu. Zakres obrotu magnesów zamontowanych na osiach joystika to ~30°, co przekłada się na ok. 3200 punktową rozdzielczość. Jestem bardzo ciekawy, czy TLE zadziała z obejmą, jeżeli nie, pozostaje Ci jeszcze układ "klasyczny", czyli w miejsce pota - magnes i czujnik przed nim.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 06, 2020, 13:52:25
Moje też przyszły i mogę rozpocząć testy po małej modyfikacji mojego modelu. Magnesy zamówiłem i czekam na przesyłkę. W starym zestawie magnesów sprawdzę działanie TLE 510. Wg. katalogu to muszę połączyć GEN (czerwony przewód) z B6, SCK (czarny) z B1, MISO (żółty) z B3, - (zielony)z GND, CS (fiolet)  można wybrać pin  oraz + (biały) z VCC.
W MMJoy2 dla jednego TLE 5010 wybór TLE 5010/5011 oraz wybór DS, okno channel nie aktywne. Tailor czy możesz to potwierdzić.
Przy okazji mam pytanie. Czy u ciebie obrót o ~ 30 stopni oznacza zawężony zakres napięcia podawanego na czujnik co powoduje zmniejszenie rozdzielczości. Jeśli dobrze rozumiem to pełne napięcie np. od 0 do VCC powinno być zamienione na 16 bitową cyfrę w przetworniku analog-cyfra. Jak rozumieć 3200 punktową rozdzielczość. Na koniec pytanie czy jest gdzieś opis zastosowania TLE 510 z MMJoy2.
Mam nadzieję, że u mnie to zadziała.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: Tailor w Stycznia 06, 2020, 16:58:43
Kolory przewodów nie są istotne, zależą od tego którą końcówkę przewodów podepniesz, ważny jest opis pinów na płytce. W Twojej rozpisce nie zgadza mi się MISO-B3, powinno być B2  wg tego schematu
(http://simhq.com/forum/ubbthreads.php/ubb/download/Number/4993/filename/TLE_5010_arduino_pro_)
linkowanego zresztą w innym temacie na naszym forum. Nie wiem z czego Ty korzystasz, ale we wczesnych schematach Arduino Pro Micro występował błąd w opisie tego pinu. W każdym razie u mnie działa po podłączeniu wg tego schematu.
TLE 510 ma 14 bitowy przetwornik który daje rozdzielczość  40000 punktów w pełnym zakresie (360 stopni), 30 stopni to niecałe 10%, stąd to moje 3200, napięcia raczej nie zmierzysz bo to wyjście interfejsu cyfrowego.
Kopalnia wiedzy na temat mmjoy2 to temat na forum SimHQ,
https://simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/4297174/81
ale i u nas na forum też możesz dowiedzieć się ciekawych rzeczy, są tam zresztą Twoje wpisy  :)
http://il2forum.pl/index.php?topic=17482.0
http://il2forum.pl/index.php?topic=18752.0
W MMJoy2 dla jednego TLE 5010 wybór TLE 5010/5011 oraz wybór DS, okno channel nie aktywne.
..... oraz wybór CS
(https://i.ibb.co/dL4Z3C3/mmjoy.png)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 06, 2020, 22:46:50
Dzięki za wyjaśnienia. Masz rację jest błąd w opisie pinów https://simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/4297174/81 pod # 4384494 jest tak jak u ciebie a pod # 4384497 jest zamiana B2 z B3 tak jak u mnie.
Faktycznie cyfry nie odczytam a nie mam dekodera cyfra-analog. Chcę to zrobić pośrednio dla czujnika cyfrowego. Jeśli po wymianie magnesów dla skrajnych pozycji dźwigni ~70 stopni uzyskam pełny zakres napięcia od 0 do VCC to dla cyfry powinno być podobnie. Można odczytać wartość mierzoną na wykresie lub w okienku value row tak myślę.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: Tailor w Stycznia 07, 2020, 19:58:21
Ha, trochę nakłamałem z tą rozdzielczością TLE510, odsyłam do źródła z którego jak wydawało mi się, czerpałem:
https://simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/4208361/re-mmjoy-mmjoy2-build-your-own-usb-controller#Post4208361
W każdym razie u mnie joytester pokazuje wartości ok. 3200, oprogramowanie mmjoy2 niecałe 3000 (calibration min.-calibration max.).  Przy pełnym obrocie osi osiągałem wartość ponad 30 000, być może zależy to od natężenia pola mag.. Na pewno taka zależność występuje w działaniu analogowego czujnika halla, tam bez problemu osiągałem pełen zakres napięcia regulując odległość magnes-czujnik przy nie zmienianym zakresie wychylenia (ok.  30 stopni).
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 08, 2020, 17:35:01
Zrobiłem testy z cyfrowym czujnikiem. Na początku miałem pewne problemy, ponieważ sądziłem, że będzie podobnie jak z czujnikiem analogowym. Sądziłem, że uzyskam dla mojego zakresu ruchu dźwignią (około 70 stopni) pełny zakres kodowania przetwornika AC w TLE 5010. Czujnik cyfrowy mierzy kąt obrotu względem pola magnetycznego i zamienia go na cyfrę. Pełny kąt obrotu wynosi 360 stopni co odpowiada maksymalnej wartości poziomu kodowania. W moim przypadku dla mojego starego zestawu magnesów kąt obrotu to w przybliżeniu 30 stopni. Gdy otrzymam nowe magnesy to mam nadzieję osiągnąć pełny zakres dla ruchu dźwigni.
Przy okazji nasuwa się pytanie co daje zastosowanie cyfrowego czujnika w porównaniu do czujnika analogowego. Czujnik analogowy daje pełny zakres napięcia od 0 do VCC, które jest zamieniane w ProMicro w AC na 2 do potęgi 10 poziomów kodowania czyli 1024. Stosując TLE 5010 w MMJoy2 ustawiamy maksymalny współczynnik 14 co daje 2 do potęgi 14 czyli 16384 poziomów kwantyzacji. Z tego wynika, że stosując TLE 5010 mierzymy dokładniej ponieważ mamy 4 bity więcej do kodowania. Tak myślę, dlatego warto stosować TLE 5010.
Dla TLE 5010 musimy stosować kalibrację i to z opcją saved w center. Z czujnikiem analogowym jeśli precyzyjnie ustawimy zakres ruchu magnesów względem ruchu dźwigni przepustnicy to można nie korzystać z kalibracji w TLE 5010 musi być kalibracja.

Model z czujnikiem TLE 5010
(https://i.ibb.co/P93dptY/do-wys-2model-cyfra.jpg)

Schemat połączeń.
(https://i.ibb.co/x57NPRD/do-wys-1-TLE-510-Pro-Micro.jpg)

Wykres
(https://i.ibb.co/rpNn0My/do-wys-3cyfra-MMJoy2-test1.jpg)

Teraz czekam na nowe magnesy dzięki którym mam nadzieję osiągnąć zakres pokrywający 70 stopni wychylenia dźwigni przepustnicy.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 09, 2020, 21:35:10
Magnesy dotarły, widać je na zdjęciu. Mogłem zmieniając magnesy testować zarówno czujnik cyfrowy jak i analogowy. Tak jak się spodziewałem otrzymałem pełny zakres kodowania od 0 do 1024 co odpowiada napięciu 0V do VCC dla czujnika analogowego. Optymalny zestaw magnesów to 8 sztuk połączonych szeregowo o wymiarach 7x7x3 co daje 8x3= 24 mm. Teraz wychylenie dźwigni o ~ 70 stopni mieści się w zakresie 24 mm pola szeregowo połączonych magnesów. Zrobiłem korekcję jeśli kogoś interesują wykresy oraz konfiguracja to mogę zamieścić.
Inaczej wygląda sprawa z czujnikiem cyfrowym. Dla konfiguracji 4 magnesy 7x7x3 w zakresie wychylenia 30 stopni jest ok. Gdy zwiększyłem zakres pola szeregowo połączonych magnesów do 8 sztuk chcąc uzyskać pełne pokrycie wychylenia dźwigni do 70 stopni już nie było liniowości charakterystyki.
Nie do końca rozumiem dlaczego tak się dzieje, chociaż mam pewne podejrzenia. TLE 5010 jest przeznaczony do precyzyjnego pomiaru kąta obrotu od 0 do 360 stopni. Zastosowanie magnesu na osi obrotu tak jak zrobił Tailor jest optymalne. W moim rozwiązaniu magnesy połączone szeregowo są styczne do okręgu i dla pola 8x3 = 24 mm czujnik przesuwa się w różnej odległości od środka obrotu osi.
Druga ciekawa sprawa to wyświetlane liczby w MMJoy2 w okienkach value row oraz value processed. Pierwsze okienko sugeruje wartość otrzymaną od TLE 5010 gdzie jest przetwornik 16 bit a drugie już po przeskalowaniu 14 bit, ale mogę się mylić. Przeglądałem schemat TLE 5010 w katalogu ale dla mnie jest trochę skomplikowany. Jedno jest pewne jest ciekawy.
Będę jeszcze próbował coś zmieniać w modelu z czujnikiem cyfrowym, ale intuicyjnie czuję, że prawidłowe rozwiązanie to osadzenie magnesu na osi obrotu.
Rozwiązanie analogowe dla przepustnicy Cougara można zrealizować tak jak to opisałem w tym wątku.
Na koniec podziękowanie dla kolegi Tailora bardzo mi pomógł w tym temacie.

Mój zestaw magnesów.
(https://i.ibb.co/kKmPHDY/magnesy.jpg)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: Tailor w Stycznia 10, 2020, 18:33:03
Linkowany przez Ciebie mod tego Amerykanina oraz Twoje próby pokazały mi inny sposób działania analogowego czujnika halla. Trochę dzisiaj też eksperymentowałem na „modelu” :) i rzeczywiście efekty są bardzo dobre. Mój model to czujnik przylutowany do płytki i magnesy przesuwane po powierzchni biurka przed tym czujnikiem. Ruch jest całkowicie liniowy, ale i tak generuje to pełen zakres wartości w mmjoy. Co jest bardzo fajne, o czym zresztą wspominasz, zakres tego ruchu można regulować dodając lub ujmując magnesy w szeregu. Przy samodzielnej budowie różnego typu kontrolerów, może to znacznie uprościć konstrukcję. Póki  co mam w  planach dalszą modyfikację przepustnicy, ale z wykorzystaniem TLE510, z magnesem mocowanym na osi.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 10, 2020, 19:17:15
Po testach z czujnikiem cyfrowym w układzie magnesów tak jak na zdjęciu doszedłem do wniosku, że dla tego rozwiązania zastosuję czujnik analogowy. Dla czujników cyfrowych działanie dźwigni przepustnicy jest zbyt czułe.
Dla czujnika analogowego zestaw 8 magnesów 7x7x3 dla takiego kształtu obejmy umieszczonej na osi 30 mm jest optymalny. Przesuw dźwigni o ~ 70 stopni powoduje przesuw pola magnesów 3x8 z jednej skrajnej pozycji do drugiej co daje pełen zakres kodowania od 0 do 1024. Na zdjęciu widać jak się obraca obejma dla skrajnych ruchów dźwigni. Ustawienie mechaniczne obejmy i jej dokręcenie do osi jest proste, wystarczy dla jednej skrajnej pozycji dźwigni ustawić albo minimum albo maksimum.
Szkic obejmy.
(https://i.ibb.co/Nm6Q6CD/obejma-z-magnesami.jpg)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: shopiK w Stycznia 11, 2020, 20:16:47
Podaj mi Waść odległość od osi do krawędzi magnesu (na rysunku przykładowo 18mm) - to ci to wydrukuję :-)

Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 11, 2020, 22:18:40
Istotne są dwa otwory, jeden okrągły o średnicy 30 mm a drugi prostokątny pod magnesy 8 magnesów o wymiarach 7x7x3 mm co daje prostokąt 7x24 mm. Jeśli chodzi o pozostałe wymiary to tak na oko tak jak na szkicu. Nie mam doświadczenia z wytrzymałością materiałów. Zakładam, że chcąc umieścić np. magnesy w otwór to będę musiał dopasować wymiar stosując np. papier ścierny i podobnie z otworem 30 mm.

Szkic
(https://i.ibb.co/2W3Sb1z/wymiary.jpg)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: shopiK w Stycznia 11, 2020, 23:45:17
Nie wiem czemu w poprzednim poście nie dodało mi się zdjęcie (a było w zasadzie istotą posta) :-)

Jutro poprawię na zgodne z wymiarami.

(http://www.prdevices.pl/rozne/forum/obejma_magnes.jpg)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 12, 2020, 08:19:30
Piękna robota w jakim programie to zrobiłeś.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: shopiK w Stycznia 12, 2020, 10:54:19
Darmowy Designspark mechanical.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: asu w Stycznia 13, 2020, 23:08:54
Świetny temat Panowie. Projektując swoją przepustnicę do Cessny z około 80 milimetrowym ruchem liniowym. W ogóle nie wziąłem pod uwagę hallotrona, bo intuicyjnie sądziłem, że złożone szeregowo magnesy będą wytwarzały pole magnetyczne na kształt quasi-sinusoidy. Z Twoich testów Vito wynika, że pole pięknie się "zlewa" dając liniowy przebieg. Dobrze kombinuję? Sądzisz, że po złożeniu 27 magnesów przebieg nadal będzie liniowy?
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 14, 2020, 08:23:47
Zadałeś ciekawe pytanie. Przystępując do tego tematu sugerowałem się projektem Amerykanina o którym wspomniałem w tym wątku. Moje działanie w tym temacie opiera się na intuicji, ale chcąc poznać czujniki magnetyczne musiałem poczytać trochę o nich w katalogach. Nie ma tam dużo na temat pola magnetycznego, ale jest trochę w opisie TLE 510. Jest tam schemat blokowy tego czujnika w którym są na wejściu 2 mostki Watsona mierzące pole magnetyczne dla cos i sin kąta obrotu osi. Dalej jest wykres napięcie w stosunku do kąta obrotu dla Vx (cos) oraz Vy (sin). Nie mam narzędzia do pomiaru pola magnetycznego mogę tylko mierzyć napięcie dla czujnika analogowego lub wykresy dla czujnika cyfrowego.
Z tego co napisał Tailor wynika, że dla pełnego obrotu o 360 stopni otrzymał napięcie od 0 V do VCC dla przetwornika analogowego.
Wracając do mojego przypadku to chciałem sprawdzić, jak działa projekt wspomnianego Amerykanina. Ponieważ w jego projekcie brak było danych to robiłem testy z różnymi magnesami próbując znaleźć optymalne rozwiązanie dla mojego przypadku tzn. przepustnicy Cougara w której są pewne ograniczenia.
To rozwiązanie jest trochę nietypowe ponieważ ruch dźwigni odbywa się po łuku okręgu a magnesy są umieszczone w linii prostej. Nie miałem potrzeby zwiększać liczby magnesów ze względu na ograniczony ruch dźwigni do 70 stopni.
Pytanie jest następujące jak zachowuje się pole magnetyczne gdy połączymy szeregowo n magnesów i będziemy je przesuwać równolegle do czujnika np. analogowego mierząc napięcie. Mogę zrobić takie doświadczenie jestem ciekawy jaki będzie wynik.
Znalazłem w Internecie artykuł, może coś wyjaśni.
https://www.allegromicro.com/en/Insights-and-Innovations/Technical-Documents/Hall-Effect-Sensor-IC-Publications/Hall-Effect-System-With-Two-Linear-Sensor-ICs
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Stycznia 14, 2020, 13:33:59
Świetny temat Panowie. Projektując swoją przepustnicę do Cessny z około 80 milimetrowym ruchem liniowym. W ogóle nie wziąłem pod uwagę hallotrona, bo intuicyjnie sądziłem, że złożone szeregowo magnesy będą wytwarzały pole magnetyczne na kształt quasi-sinusoidy. Z Twoich testów Vito wynika, że pole pięknie się "zlewa" dając liniowy przebieg. Dobrze kombinuję? Sądzisz, że po złożeniu 27 magnesów przebieg nadal będzie liniowy?

Zdecydowanie brałbym pod uwagę zwykły potencjometr suwakowy, ew. wieloobrotowy/precyzyjny i kompletnie olał czujniki pola magnetycznego.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: asu w Stycznia 14, 2020, 13:36:00
Tak właśnie_robię. Zaopatrzyłem się w pot. liniowe i zacząłem to budować, ale chciałoby się więcej, prościej,_precyzyjniej. Czemu proponujesz olać magnesy?
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Stycznia 14, 2020, 16:03:52
Bo nie będzie ani prościej ani więcej ani precyzyjniej :-) Zwłaszcza w przypadku takiego kontrolera jak regulacja przepustnicy w Cessnie.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Stycznia 15, 2020, 10:12:25
Przepraszam za post pod postem, ale aby nie uchodzić za podkopowacza pomysłów to rozwinę temat.

"prościej" - nie wydaję mi się aby było coś prostszego niż potencjometry: VCC, GND i wyjście.
"więcej" - po pierwsze, kontroler Windowsowy obsługuje do 8 osi, więcej w ramach jednego urządzenia się nie da. Po drugie, w ogóle nie m co porównywać komplikacji z podłączeniem 8 potencjometrów vs podłączenie 8 czujników idących przez SPI czy I2C.
"precyzyjniej" - dam sobie rękę uciąc tuż przy paznokciu, że 10 bitów z wbudowanego ADC w takim Leonardo/ProMicro jest wystarczające do wszystkiego. Więcej wkładam w w te samą przegródkę co audiofilskie opowieści o przewadze złotych końcówek HDMI czy Ethernet. Dużo ważniejsza jest moim zdaniem charakterystyka fizycznego ruchu dźwigni (tarcie dynamiczne vs statyczne) niż pościg za rozdzielczością, maksymalnym zakresem napięć czy nawet... pełną liniowością.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 15, 2020, 12:47:28
Postaram się uzupełnić to co napisał sunrrrise. Co do mojej modyfikacji to sprawa jest bardzo prosta. Czujnik magnetyczny chcę zastosować ponieważ na rynku nie ma już dostępnych potencjometrów do przepustnicy cougara. Wymiana pot na czujnik analogowy to tylko mały fragment mojej modyfikacji.
Co do porównywania czujników z potencjometrami to sprawa jest też prosta. W zasadzie to pośrednio wyjaśniłem to w tym wątku, ale postaram się to uzupełnić.
Czujniki analogowe magnetyczne oraz potencjometry dają podobny efekt na wyjściu tzn. napięcie. Jeśli zastosujemy np. ProMicro to mamy tę samą rozdzielczość 2 do potęgi 10 czyli 1024 poziomy kwantyzacji. Jeśli dla ruchu dźwigni przepustnicy osiągniemy pełny zakres ruchu dla pot oraz czujnika to nie ma żadnej między nimi różnicy.
Ciekawsza jest sytuacja jeśli zastosujemy czujnik cyfrowy np. TLE 5010, w którym jest przetwornik AC 16 bitowy. Co się dzieje z rozdzielczością jeśli go połączymy z wspomnianym ProMicro. ProMicro ma możliwość ustawienia maksymalnie 14 bitów, czyli już na wstępie jest prawdopodobnie obcinanie 2 najmłodszych bitów. Teraz następny etap czyli jaki mamy faktyczny zakres ruchu dźwigni przepustnicy u mnie jest to 70 stopni. Pełny zakres dla czujnika cyfrowego to 360 stopni. Co się dzieje dalej. Układem kalibracji w programie MMJoy2 robimy przeskalowanie tak aby ustawić minimum i maksimum dla skrajnych wartości ruchu dźwigni. Ta operacja daje dalsze pogorszenie rozdzielczości w stosunku do możliwości TLE 5010.
Mam nadzieję, że wyjaśniłem problem. Ja stosuję czujnik analogowy i będę miał taka samą rozdzielczość jak z potencjometrem.
Czy jest możliwość otrzymania lepszej rozdzielczości stosując czujnik magnetyczny cyfrowy. Oczywiście, że jest. Rozwiązaniem jest jak zwykle mechanika. Jeśli potrafimy zamienić ruch przepustnicy w jej pełnym zakresie od minimum do maksimum na pełny ruch obrotowy 360 stopni to mamy pełny zakres kodowania. Dalej to zastosowanie albo gotowego kontrolera np. ProMico i obcięcie do 14 bitów albo innego, który daje 15-16 bitów. To tyle moich rozważań na ten temat.
Dodam jeszcze, że mówiliśmy o przetwornikach liniowych. W mediach stosowane są przetworniki nieliniwe tak aby zwiększyć odstęp sygnału do szumu, ale to jest inny temat. Myślę, że trochę wyjaśniłem problem.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Stycznia 15, 2020, 13:03:49
Ale to nie jest problem.

Uważam po prostu, że wszystko powyżej 8 bitów... dobra, niech będzie... 10 bitów to overkill, przerost formy nad treścią. W praktyce nie ma najmniejszej różnicy między standardowym potencjometrem z Cougara, H.E.A.R.T-mi z przepustnicy Warthoga czy TLE5010. Jak chcesz większej precyzji to wydłuż ramię Cougara i zapewnij lepszą regulacją tarcia - to będzie skok jakościowy.

Dozowanie paliwa "po kropelce" można włożyć między bajki.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 15, 2020, 13:44:37
Celem mojego ostatniego post nie było przekonanie o zaletach koderów 8, 10 czy 16 bitowych oraz zaletach czy wadach czujników magnetycznych. Chciałem wyjaśnić pośrednio co można zrobić w programie MMJoy2 z różnymi źródłami sygnału. Przepustnica to tylko przykład zastosowania i nic więcej.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: kwadrat w Stycznia 15, 2020, 14:08:04
Mi wyjaśniło wiele. Dziękuję. :)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: sunrrrise w Stycznia 15, 2020, 14:45:22
A ja pokontynuuje wątek innych przeróbek :-)

@shopiK
A byłbyś w stanie zaprojektować i wydrukować takie złącze jak na tym filmie?

https://www.youtube.com/watch?v=JpYDdrdaSoo&list=PLlOQxqwS2xhrbdBIhhRjkvj7vzL5SSPg6&index=2&t=0s

chodzi mi tylko o elementy, które możnaby z jednej strony przykręcić do dźwigni przepustnicy a z drugiej strony do rączki.

Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: shopiK w Stycznia 15, 2020, 21:57:04
Zaprojektować nie, wydrukować tak :-) Jak widać brakuje czasu, żeby odpisać i przygotować obejmę dla vito :-)
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 15, 2020, 22:38:24
Dzięki shopik, że o mnie pamiętałeś. Kolega Yossarian obiecał zrobić dla mnie obejmę w drukarce 3D. Na bazie twojego rysunku naniosłem wymiary. Trochę zmniejszyłem gabaryty, ponieważ realna przepustnica różni się od mojego modelu. Zamiast 8 magnesów 7x7x3 zastosuję 4 magnesy 5x5x5 co zmniejszy trochę wymiary. Zmieniłem także sposób dociskania obejmy do osi chcę "przykleić" nakrętkę wew. plastiku na szkicu szczegół A. Na zdjęciu jest pokazana prowadnica osi obok mojego modelu obejmy. Nie miałem pojęcia, że tak jest mało miejsca wew. obudowy przepustnicy Cougara.
(https://i.ibb.co/DGvKGFS/obejma-wymiar.jpg)

Prowadnica i model obejmy.
(https://i.ibb.co/Ch4xm1b/obejma-prowadnica.jpg)

Oś z modelem obejmy
(https://i.ibb.co/cLtkGK8/m-prow-1.jpg)
Model obejmy jest tylko częściowy, ponieważ wykorzystałem ten mój od modelu.
Tytuł: Odp: Modyfikacja przepustnicy Cougara.
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 27, 2020, 14:09:37
Czas na podsumowanie moich testów z czujnikiem magnetycznym. Na początek chcę podziękować koledze Yossarian za obejmę wykonaną drukarką w 3D. Pasuje idealnie w konstrukcji mechanicznej przepustnicy. Zanim przejdę do konkretów to kilka uwag ogólnych. Zdawałem sobie sprawę z ryzyka powodzenia tego projektu, ponieważ na forum twórca tego pomysłu umieścił tylko kalibrację wykonaną w Win a nie przedstawił wykresów. Zamieszczone zdjęcia nie informowały o zastosowanych magnesach oraz ich wymiarach. Moje testy na modelu były wykonane w warunkach komfortowych bez ograniczeń przestrzeni w odróżnieniu od warunków rzeczywistych w realu.
Jak to wyszło na wykresach w realu. Tak jak się spodziewałem, chociaż miałem nadzieję, że będzie lepiej.
Tak jak pisałem wcześniej jest określony sztywno zakres ruchu dźwigni około 70 stopni oraz zakres pola szeregowo umieszczonych magnesów, w moim przypadku 4x5x5 mm. W związku z czym muszę wybrać jedno skrajne położenie odpowiadające np. pełnej mocy silnika i ustawić np. na 0. W drugim skrajnym położeniu osiągnę 65535 kilka stopni przed mechaniczną blokadą dźwigni. Gdy osiągnę mechaniczną blokadę to ta wartość zmaleje o kilkanaście poziomów czy maksimum osiągnę przed mechaniczną blokadą co widać na wykresach. Można oczywiście z tym żyć ustawiając tę graniczną wartość jako bieg jałowy ale nie tak to miało wyglądać. Kalibracja tutaj nic nie daje w odróżnieniu do potencjometrów. Gdy mamy potencjometry to możemy zrobić kalibrację w MMJoy2 zarówno dla maksymalnego położenia dźwigni jak i minimalnego.
Wspomnę jeszcze, że na przebieg charakterystyki ma także wpływ odległości czujnika od magnesów.  Prawdopodobnie gdybym miał możliwość i cierpliwość to zrobiłbym jeszcze testy z magnesami 7x7x3 w ilości 8 sztuk co dałoby pole 7x3x8 mm. Jak widać można magnesami zastąpić potencjometr, ale z pewnym ograniczeniem. Tak to wygląda w realu.
(https://i.ibb.co/ZHd4Rrh/obejma-1.jpg)
Przepustnica.
(https://i.ibb.co/t3K4xzc/m-THR-mag1.jpg)

Pojawiło się na forum lepsze rozwiązanie i można je kupić.
https://forums.eagle.ru/showthread.php?t=220916