Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Schmeisser w Listopada 15, 2005, 11:38:29

Tytuł: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 15, 2005, 11:38:29
Paztrząc na ujęcia zrobione od przodu w czasie lotu , widac iż spaliny układają sie w spirale - w lewą i prawą. Czy to oznacza iż są 'lewe' i 'prawe' silniki do np. do takiego MiGa 29?
Tytuł: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: swier w Listopada 15, 2005, 12:20:33
a nie chodzi tatuś przypadkiem o to, że takie ułożenie spalin jest modelowane przez opływ powietrza wokół maszyny?

nie znam się ale robienie 'prawych' i 'lewych' silników byłoby logistycznym koszmarem podejrzewam

no powiedz pan sam ...  :D
Tytuł: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 15, 2005, 12:27:25
nie mam bladego pojęcia, ale to możliwe , bo contrailsy też się tak układają :P
Tytuł: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Rolam w Listopada 15, 2005, 14:53:41
Cytuj
nie mam bladego pojęcia, ale to możliwe , bo contrailsy też się tak układają


jawna prowokacja  :twisted:

Profil aerodynamiczny . Z tego co pamiętam ze zdjęc z tunelów aerodynamicznych strugi powietrza na wysokości silników też układają się przeciwbierznie, robiąc to ze spalinami.
Ten efekt jest w 4-silnikowych liniowcach. A ich silniki kręcą się w tą samą stronę  :D

 :D
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Bladerunner w Listopada 20, 2005, 21:51:30
W suszarkach nie ma znaczenia, w jakim kierunku silniki sie kręcą więc obydwa krecą się w tym samym kierunku. Inaczej jest w tłokowcach gdzie mamy efekt "znoszenia" za stronę obrotu śmigła, i dlatego by zrównoważyc te siły silniki kręcą sie w różne strony... Ale ja sie nie znam
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 21, 2005, 09:13:50
Obawiam się iż z bardziej znanych konstrukcji jedynie Hs-129 oraz P-38 Lightning posiadały lewe /prawe zespoły napędowe
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Bladerunner w Listopada 23, 2005, 14:44:54
Hummm właśnie na podstawie lightning-a to pisałem :/ Silniki które sie kręcą w dwie strony, potrzebują dobrego zaplecza... A czy w bomberach sie stosowało układ prawy/lewy?
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Meehau w Listopada 23, 2005, 16:20:18
Cytuj
W suszarkach nie ma znaczenia, w jakim kierunku silniki sie kręcą więc obydwa krecą się w tym samym kierunku

Lol. Wiec te "kilka" kilogramów obracajace sie z predkoscia kilku(nastu) tysiecy obrotów na minutę nie ma żadnego znaczenia?
Nie wierzę. Ma ktoś kwity na to?
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 23, 2005, 18:19:48
Znaczenie ma, jednakze średnica elementów jest sporo mniejsza, oraz nie oddziaływują bezpośrednio na otoczenie tak jak śmigła, stąd ich wływ jest analogiczny jak samego silnika w samolocie drugo-wojennym (pozbawionym śmigła), a tam większośc momentu obrotowego powodowało właśnie śmigło.

W Lightingu o ile dobrze pamiętam to lewe/prawe były tylko śmigła i kilka części reduktora.
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 23, 2005, 18:21:20
Cytuj
oraz nie oddziaływują bezpośrednio na otoczenie tak jak śmigła,

a na co :P ?
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 23, 2005, 18:26:05
W silniku odrzutowym zanim turbiny przemielą powietrze, to te powietrze przelatuje przez kanał, a wylatuje podążając przez metrową (i więcej) rurę. Śmigło natomiast kręci się cały czas w pełnym ośrodku, a nie jego fragmencie.
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 23, 2005, 18:29:03
Patrzcie jak chitrze se to wymyślił
znakiem tego w rurze już nie obowiązuje zasada akcja=reakcja, gęstość ośrodka , etc :P ?
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 23, 2005, 18:32:25
Promieniowo nie, na długośc tak, odpadają dwa wymiary... wiesz silnik odrzutowy ;)

Zauważ że jak obudujesz smigło w tunelu to moment obrotowy od niego jest mniejszy.
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 23, 2005, 18:40:32
dlaczego promieniowo nie
czy łopatki turbiny nie poruszająją sie w ośrodku o określonej gęstości?

własnie zaświtało mi w głowie  - przecież to są układywielo wałowe :D a nie jakieś zabytki ery tłokowej pokroju jumo004


W 'lotnictwie i kosmonautyce' WKŁ W-wa 1984, str. 102  jest rysunek pokazujący dwuwałowy silnik turbinowy i widac że sprężarka obraca się w przeciwną stronę niż turbina - to może , podkreślam może, byc wytłumaczenie, przynajmniej z punktu widzenia kinetyki układu mechanicznego. Osobiście nie czuje się chwilowo kompetentny by na to odpowiedzieć - ale pracuje nad tym :D

Może Toyo by się podzielił 'spostrzeżeniami szczęsliwego usera'  :D
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Bladerunner w Listopada 23, 2005, 18:53:46
Look... Ja sie nie znam więc zaraz bedą głosy "Nie tak, tylko tak, lol"

So... Weźmisz siliczek, taki mały z zabawek (nie znam się, jaki to) i zamontuj mu śmigło większe 2-3 razy  od niego...
Potem weźmisz drugi i wstawisz wiatraczek o średnicy podobnej do silnika... Włącz obydwa silniczki i popatrz... (Heheee skacze!!)
I teraz wyobraź sobie ("bo fantazja jest od tego...") siłę 1000 razy większą... Wow nie... Przy śmigiełku dużym siły te są duże i suszarki pod tym względem wypadają... Troszkę gorzej... Ale ja się nie znam.
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 23, 2005, 19:14:38
W 'lotnictwie i kosmonautyce' WKŁ W-wa 1984, str. 102  jest rysunek pokazujący dwuwałowy silnik turbinowy i widac że sprężarka obraca się w przeciwną stronę niż turbina - to może , podkreślam może, byc wytłumaczenie, przynajmniej z punktu widzenia kinetyki układu mechanicznego. Osobiście nie czuje się chwilowo kompetentny by na to odpowiedzieć - ale pracuje nad tym :D
- Rolls-Royce Pegasus
- TF30-P-100
- F404-GE-100
- F101-GE-100
- F100-PW-100
- F401-PW-400
- SNECMA 53-5
To tylko kilka rodzin silników w których sprężarka obraca sie w tym samym kierunku co turbina.
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 23, 2005, 19:17:17
Zamiast sypać mi kamienie pod nogi :P lepiej poszukaj jakiegos przebiegłego wytłumaczenia czemu tak jest
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 23, 2005, 19:23:12
Robię co mogę, ale nie za bardzo wychodzi :D

Przeglądam książkę "Turbinowe silniki odrzutowe" WKŁ W-wa 1983, na podstrawie wiedzy w niej zawartej można spokojnie zając sie konstruowaniem i budową tych silników, ale jakoś nie widzę rozpatrywania problemu momentu obrotowego... tak jakby nie istniał, bądź był marginalny :P
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Meehau w Listopada 23, 2005, 20:47:36
Moment obrotowy to swoją drogą, ale pamiętajmy, że istnieją jeszcze takie rzeczy jak precesja żyroskopu na przykład, co również musi mieć wpływ na umieszczenie silnika (np. w danym miejscu lepszy będzie silnik "lewy" w innym lepszy może byłby silnik "prawy", bo przy manewrach powstają na pewno niezaniedbywalne siły precesyjne )
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 23, 2005, 20:59:17
moment zyroskopowy jest prostopadły do osi obrotu
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Elwood w Listopada 23, 2005, 21:15:36
W Lightingu o ile dobrze pamiętam to lewe/prawe były tylko śmigła i kilka części reduktora.
W zasadzie to jedynie BMW-801 było seryjnie, na tak dużą skalę budowanym silnikiem, który mógł pracować w obie strony. Wersja obracająca się w stronę "nietypową" miała inną końcówkę oznaczenia typu i stosowano te silniki w samolotach dwusilnikowych marki znanej i lubianej.
Niektóre przemyślenia które się tu pojawiły odnośnie obracania się elementów układu napędowego wielce mnie zafrapowały... :D
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Magneto w Listopada 23, 2005, 21:19:38
Ja tam się nie znam, ale moze ta książka by pomogła
Praca zbiorowa pod red. M. Orkisza: Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca. Wy. Instytutu lotnictwa, Warszawa 2002. Tutaj link do spisu treści http://www.kaiss.wsosp.deblin.pl/spis_sil.html (http://www.kaiss.wsosp.deblin.pl/spis_sil.html)
(http://www.kaiss.wsosp.deblin.pl/okladki/ok_sil.jpg)
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Leszek957 w Listopada 24, 2005, 10:37:25
a nie chodzi tatuś przypadkiem o to, że takie ułożenie spalin jest modelowane przez opływ powietrza wokół maszyny?

nie znam się ale robienie 'prawych' i 'lewych' silników byłoby logistycznym koszmarem podejrzewam

no powiedz pan sam ...  :D
Właśnie mówię. U nasz, na wsi też tak było, Panie. Wszystkie wypowiedzi w wątku przybliżają nas do objaśnienia sprawy.
Nikt z kolegów nie zwrócił uwagi na stosunek masa zespołu napędowego/masa całkowita konstrukcji dla maszyn z Okresu DWS i współczesnych maszyn cywilnych czy wojskowych.
Jest to istotne o tyle, że w cięższej i większej maszynie łatwiej jest korygować momenty od sił za pomocą powierzchni aerodynamicznych, niż tworzyć "symetrię" przez zmianę kierunku obrotu wału. Jest to rzecz wielce upierdliwa, nie tyle konstrukcyjnie co eksploatacyjnie: pojawi się kolejny komplet części, o które trzeba zadbać; kolejna pozycja "check listy" itd. Dlatego nie każda "kultura techniczna" tolerowała takie podejście.
W wikipedii i googlach są opisy pojęć:
moment siły,
moment bezwładności,
moment obrotowy,
precesja

same momenty, Panie. Albo odchylenia.

Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: kaa w Listopada 24, 2005, 18:24:01
chciałem tylko nadmienić, że brytyjskie Lightningi miały wiatraki mielące ośrodek w tym samym kierunku i ich osiągi odbiegały nieco od ich zamorskich braci
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Magneto w Listopada 24, 2005, 18:26:04
chciałem tylko nadmienić, że brytyjskie Lightningi miały wiatraki mielące ośrodek w tym samym kierunku i ich osiągi odbiegały nieco od ich zamorskich braci
One nie miały sprężarek zdaje się stąd te słabe wyniki
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: kaa w Listopada 24, 2005, 18:55:30
to też, ale śmigła również były powodem narzekań... w RAF te maszyny kariery nie zrobiły
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Listopada 25, 2005, 17:09:14
A ja znalazłem fotke pokazującą to zjawisko :)

(http://www.fabulousfulcrums.de/Bilder1/Mett_02.jpg)

Tak na wypadek jakby ktoś miał problemy z wyobraźnią :)
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: pawel w Listopada 26, 2005, 22:21:40
Jak dla mnie to prowokacja Szmajsa. Nie wierzę w to , że Szmajs nie wie w czym problem. :027: Indukcja... Wiry indukcyjne...etc
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Listopada 26, 2005, 22:41:27
Zrob sie gupim przydzies frai,Szmajs :020:
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: pawel w Listopada 26, 2005, 23:18:18
Zrob sie gupim przydzies frai,Szmajs :020:
...aleee odzdzchchodziii... :002: :002:
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Listopada 27, 2005, 01:49:25
Ja dziś sobie troszkę poszperałem i muszę powiedzieć że ten efekt nie jest spowodowany kierunkiem obrotów silnika a raczej generuje je różnica ciśnień która jest nad i pod skrzydłem. Skrzydło się w pewnym momencie kończy i ciśnienia muszą się wyrównać. W ten sposób powstają na koncu skrzydła wiry które w przypadku Mig29 powodują wirowanie spalin.

Więcej można znaleźć tutaj:

http://www.diam.unige.it/~irro/gallery.html
http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0167.shtml
http://www.av8n.com/fly/vortex.htm
http://www.faa.gov/ATpubs/AIM/Chap7/aim0703.html
http://www.centennialofflight.gov/essay/Theories_of_Flight/supersonic_flow/TH22G8.htm
http://www.ul.ie/~childsp/elements/issue4/niven.htm
http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/SP-440/ch7-3.htm
http://www.onera.fr/photos-en/simulations/dns-wake-vortices.html

Z powodu tych wirów w cywilnych mosolotach skrzydła zakończone są takim nazwijmy to małym statecznikiem pionowym który ma chyba usystematyzować przepływ powietrza a zarazem taki patent zmniejsza opory a co za tym idzie również koszta.
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: lancer w Listopada 27, 2005, 02:42:27
Cytuj
Z powodu tych wirów w cywilnych mosolotach skrzydła zakończone są takim nazwijmy to małym statecznikiem pionowym

...winglety....
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: pawel w Listopada 27, 2005, 22:58:03
Ja dziś sobie troszkę poszperałem i muszę powiedzieć że ten efekt nie jest spowodowany kierunkiem obrotów silnika a raczej generuje je różnica ciśnień która jest nad i pod skrzydłem. Skrzydło się w pewnym momencie kończy i ciśnienia muszą się wyrównać. W ten sposób powstają na koncu skrzydła wiry które w przypadku Mig29 powodują wirowanie spalin.


Z powodu tych wirów w cywilnych mosolotach skrzydła zakończone są takim nazwijmy to małym statecznikiem pionowym który ma chyba usystematyzować przepływ powietrza a zarazem taki patent zmniejsza opory a co za tym idzie również koszta.

Dla tego napisałem że chodzi o wiry indukcyjne, wiry trąbowe etc.
Ich energia zależy w dużym uproszczeniu od kąta natarcia i prędkości składowej a generalnie  (jak napisał Kosi) od różnicy ciśnień nad płatowcem i pod nim. Szczególnie silne wiry występują w samolotach ze skrzydłem pasmowym i z wydatnym kadłuben nośnym.

Dalej jednak podtrzymuję swoją teorię, że Szmajs robi sobie z nas jaja  :020:

pozdrawiam
Paweł

Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Listopada 28, 2005, 00:41:16
Cytuj
Dalej jednak podtrzymuję swoją teorię, że Szmajs robi sobie z nas jaja  020

Jeśli chodzi o teorię z "prawymi" i "lewymi" jednostkami napędowymi w "suszarkach", to na pewno  :002:
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 29, 2005, 08:54:30
 :021:   To było dosyc przebiegłe pytanie , na które nieliczni odpowiedzieli natychmiast :D reszta góglała
Na dwsie był podobbny temat kiedyś :D i byłem święcie przekonany iż to zasługa silników dopóki ktoś mnie nie uświadomił iz składową częścia każdej turbiny jak i sprężarki turbinowej, niemniej ważną od 'szpanerskiego' zespołu wydmuchiwanych na gorąco z tytanu łopatek są niepozornie wyglądające kierownice przepływu zapewniające właściwy kierunek gazów opuszczających stopień

A teraz drugie pytanie podobne pierwszemu - na które dosyc długo nie potrafiłem znaleźć odpowiedzi, nie mając podstaw teoretycznych z zakresu aerodynamiki naddzwiękowej.

Samolot lata dzięki róznicy ciśnień zasysających skrzydła , skoro leci szybciej od dzwięku , więc powietrze nie wie że występuje różnica ciśnień , nieprawdaż ? Więc czemu lata lol
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Bladerunner w Listopada 29, 2005, 15:21:50
Nie rozumiem... Co ma prędkość dźwięku do ciśnień... Ale ja się nie znam...
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 29, 2005, 15:35:33
dzwięk to inaczej fala zmiennego ciśnienia poruszająca się w ośrodku     :121:
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: 303_Shpacoo w Listopada 29, 2005, 16:46:37
To też było na DWŚ.
Szmajs - lecytyny więcej, bo skleroza wali przez drzwi i okna :D
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 29, 2005, 16:49:54
A nie wpadło ci do głowy że specjalnie nie napisałem że było :P
Jak zarżnąc zagadke w 10 sekund lol
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: 303_Shpacoo w Listopada 29, 2005, 16:52:04
Jedyne, co może ulec zarżnięciu, to wydolność mySQL na DWSie, jak wszyscy zaczną klepać w "Szukaj" xexe
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: pawel w Listopada 29, 2005, 17:51:04
Też nie  bardzo rozumiem pytanie, Szmajs. Jak możesz to sprecyzuj trochę .
 
Nie rozumiem... Co ma prędkość dźwięku do ciśnień... Ale ja się nie znam...
...ma, ma. Przykład: pod płatowcem wytwarzana jest fala o innym skosie niż nad nim (lub też składowe spiętrzeń) powodując różnice ciśnień nad i pod obiektem.

pozdr
Paweł
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 29, 2005, 18:34:49
Po prostu źle postawione pytanie wynikające z niewiedzy. Przez dłuzszy czas nie widziałem róznicy pomiędzy falą dzwiękową a falą uderzeniową, jak wątek na dwsie pokazał , nie byłem w tym odosobniony :)
Po prostu, nie potrafię tego uzasadnić dlaczego traktowałem prędkość dzwieku podobnie jak prędkość światła :D Coś stałego i nieprzekraczalnego
Tytuł: Odp: Dwusilnikowe myśliwce
Wiadomość wysłana przez: pawel w Grudnia 03, 2005, 01:33:25
...Cóż, Szmajsiu, jutro sobie pogadamy :001: przy pifku