Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Technika, wojskowość i zagadnienia militarne => Wątek zaczęty przez: Schmeisser w Lutego 03, 2006, 17:58:26
-
To wyrwany fragment dyskusji na DWS'ie:
Ale motory do Karasia czy Żubra kosztowały po 80-85 tys., jedynie przy Łosiu pojawia się cena 65 tys za Pegi XII-ki.
Możliwe iż cena 65 tys za Merca VIII - to docelowa cena długiej serii
Zagadnąłem Babcię dzisiaj o realia ekonomiczne przedwojenne , jako wiejska nauczycielka zarabiała 120 zł.
545 wypłat nauczycielki.
Średni zarobek nauczycielki na wsi w 2004 roku 1500 zł , czyli 817,5 tys zł dzisiejszych złotych
Czy lotnictwo jest dziś tańsze czy droższe? Trudno znaleźć punkt odniesienia, gdyż wojskowych silników tłokowych już się nie produkuje masowo a jakieś kaszlaki dla wynalazków typu Cesna nie są miarodajne. Cen silników odrzutowych nie znam narazie.
Przy cenie godziny lotu MiG'a-29 kształtującej się w okolicach 85-100 tyś zł. przedwojenne lotnictwo to zabawa w modelarstwo
-
W takim razie jeśli chcemy relatywnie miarodajnego porównania, może skonfrontujmy ceny silników tłokowych do ówczesnych i dzisiejszych szajsolotów... oops, przepraszam - awionetek i innego słabosilnikowego draństwa dla bogaczy.
Tylko mnie nie prowokuj, bo zacznę siać propagandę, jak to cudownie było w IIRP, że cena awionetki niemal zrównała się cenie średniego samochodu itd.... (zapomnę dodać, że mało kogo było stać na taki samochód :118: ).
Ty szukaj współczesnych kaszlaków, a ja znajdę przedwojenne, ok?
-
A takie silniki tłokowe do wojskowych samolotów początkowej nauki pilotażu np.: orlik, orlik II ?
-
A takie silniki tłokowe do wojskowych samolotów początkowej nauki pilotażu np.: orlik, orlik II ?
Ale Orlik ma silnik turbośmigłowy, tłokowy chyba był tylko na którymś z prototypów.
-
e cena awionetki niemal zrównała się cenie średniego samochodu
Ktoś na DWS'ie podał iż Pegasus to równowartość 12,5 Fiatów 508. Jakoś nie widzę dużych szans na kupienie sobie RD-33 na chodzie za 12 :D :D za przeproszeniem :P Seicento
-
Myślę że by się dało... trzeba tylko wiedziec gdzie szukac :021:
-
Ale Orlik ma silnik turbośmigłowy,
Ano tak :054:
Edit: ale można użyć do próby porównania.
-
Przy cenie godziny lotu MiG'a-29 kształtującej się w okolicach 85-100 tyś zł. przedwojenne lotnictwo to zabawa w modelarstwo
Niby tak, ale weź pod uwagę proporcje w ilości samolotów w siłach powietrznych niegdyś i obecnie.
-
W takim razie jeśli chcemy relatywnie miarodajnego porównania, może skonfrontujmy ceny silników tłokowych do ówczesnych i dzisiejszych szajsolotów... oops, przepraszam - awionetek i innego słabosilnikowego draństwa dla bogaczy.
Tylko mnie nie prowokuj, bo zacznę siać propagandę, jak to cudownie było w IIRP, że cena awionetki niemal zrównała się cenie średniego samochodu itd.... (zapomnę dodać, że mało kogo było stać na taki samochód :118: ).
Ty szukaj współczesnych kaszlaków, a ja znajdę przedwojenne, ok?
Może będę pomocny - dla przykładu cena silnika Textron Lycoming IO-540-AC1A5 używanego w samolotach Cessna Stationair Model 206H to 85203 USD (nowy - cena całkowita), ale taniej można kupić po remoncie kapitalnym 42955 USD :001:
(http://img394.imageshack.us/img394/1166/silnikcena1en.th.jpg) (http://img394.imageshack.us/my.php?image=silnikcena1en.jpg)
Do wyszukania ceny silników tej firmy jest wygodna wyszukiwarka pod adresem:
http://www.lycoming.textron.com/main.jsp?bodyPage=/productSales/engineSalesCatalog/search.jsp
Cena całego samolotu w wersji 206H to 448160 USD - wyposażenie dodatkowe wg. wykazu - płatne dodatkowo :021:
(http://img376.imageshack.us/img376/5420/samolotcena15uc.th.jpg) (http://img376.imageshack.us/my.php?image=samolotcena15uc.jpg)
Można zabawkę kupić sobie na raty - przykład poniżej (mam nadzieję, że moderatorzy nie podciągną mi tego jako reklamę Cessny :004:)
(http://img396.imageshack.us/img396/5161/samolotcena8uo.th.jpg) (http://img396.imageshack.us/my.php?image=samolotcena8uo.jpg)
Ceny innych modeli na stronie firmowej Cessny: http://www.cessna.com/
Rola Twój ruch! Szukaj ceny czegoś podobnego z lat 30-tych. Potem trzeba by to porównać z zarobkami w jakimś zawodzie, który był podobnie opłacany wtedy i jest podobnie opłacany dzisiaj (żołnierz niestety odpada :015:)
-
Na rozkazik! :103:
Jak wróci moja strona (Janusz, ty się rusz! :icon_wink: ) to dam linka do tabelki cen samolotów. A póki co wklepię tu nieco propagandy :103:
Czytajcie uważnie, bo nie będę powtarzać!
$1 = 5,30zł (1938)
silnik PZL(Bristol) Pegasus VIIIA (max. 720KM) dla PZL-23B, tudzież Pegasus VIIIC dla LWS-6 = 80000zł (1937)
silnik PZSkoda (Wright) Whirlwind J-5B (max. 240KM) dla PWS-26 = 28000zł (~1937)
płatowiec turystyczny 3-osobowy RWD-13T/S = 23000zł (1937), 22000zł (1938)
silnik do niego - PZInż./Walter/D.H.Gipsy Major (max. 130KM) = 12500zł (~1938)
płatowiec turystyczny 2-osobowy RWD-21 = 12000zł (1939)
silnik do niego - Cirrus Minor (90KM) = 8000zł (1939)
płatowiec turystyczny 2-osobowy RWD-16bis = ~12500zł (1938)
silnik do niego - Walter Mikron II (max. 62KM) = ~5500zł (~1938)
dla niezamożnych kawalerów:
płatowiec słabosilnikowy (motoszybowiec) 1-osobowy Bąk IIbis = ~7000zł (~1938)
silnik do niego - Salorea Albatros (35KM) = ~1750zł (~1938)
szaleniec mógłby przyjąć orientacyjny współczynnik: 1KM ~ 100zł :002:
Chcieliście zestawić to z samochodami, to macie:
"biedniak"
automobil osobowy FIAT 500 = 3800zł (mały fiacik dla niezamożnych :002: )
"średniak"
automobil 4-osobowy FIAT 508III Junak = 5400zł (1936), 4950zł (1938)
"kułak"
automobil 7-osobowy FIAT 518 Mazur = 9650zł (1937), 5-osobowy = 9200zł (1937)
automobil osobowy Chevrolet (nie podali modelu, lecz taki silnik miały Master, Touring, Master de Lux, Sedan Taxi i Imperial) : 7 640zł (1938)
luksusowy automobil 7/8-osobowy Buick 90 (silnik 140KM!) = 19800zł (dla imperialistycznych burżujów pokroju Roli :002:)
Ponieważ pytanie dodatkowe brzmi "kogo było na to stać?", napiszę dalej:
(za "Skrzydlata Polska" 2/1939)
Oficjalny koszt 1h lotu samolotem sportowym = 130zł (~1936)
realny był niższy, pewnie w okolicach 70zł (choć to może być szacunek już z 1939)
Dla małego przesiębiorstwa (5 maszyn, 3 osoby obsługi), bez kosztów handlowych i administracyjnych:
1h lotu 100km
RWD-13T = 56zł 34zł
RWD-8dwl = 50zł 35zł
RWD-21 = 44zł 26zł
RWD-16bis = 38zł 26zł
Bąk IIbis = 23zł 17zł
A teraz żeby było śmieszniej:
Jeśli przyjmiemy użytek samolotu do celów prywatnych, podaną wyżej cenę należy pomniejszyć o 20% z tytułu zwrotu podatku przez państwo (ditto w przypadku samochodu)
Dla np. RWD-16bis czy Bąka IIbis LOPP wypożyczy silnik bezpłatnie.
Dodaj do tego paliwo na 50h lotu rocznie i obsługę za friko. Aż się chce zapisać do LOPP, nie? :001:
Przy spełnieniu odpowiednich warunków wyszkolić też można się było za darmo.
W ten sposób koszt "prywatnego latania" na RWD-16bis spadnie do circa 20-30zł za 1h.
No ale zarobki to już przepiszcie sami z forum DWŚ, ja już mam dość pisania :003:
Dodam od siebie jedynie, że w/g dr Grzegorza Wójtowicza z NBP, wartość 1 złotówki z lat 1930stych równałaby się dziś 7,50zł.