Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: vympel w Stycznia 04, 2008, 04:44:01
-
Jeszcze przed Świętami natknąłem się na taką informację na stronie www.23blot.pl:
"System sterowania uzbrojeniem [MiG'a-29A - Vymp.] dopuszcza stosowanie mieszanych wariantów uzbrojenia z dwoma typami pocisków p-p, z których podstawowym jest zestaw 2 x R-27R1 plus 4 x R-60MK lub 4 R-73E."
Nie śmiem pytać, czy ta informacja jest prawdziwa, wszak pochodzi z najwiarygodniejszego źródła. Natomiast czy to jest ograniczenie konkretnej wersji samolotu, czy jest tak na każdym MiG-29A czy S?
Pytam, bo zwykle wedle danych internetowych, w symulatorach te samoloty były uzbrajane w mieszane konfiguracje np. R-27R, R-73, R-60.
Jeszcze ostatnio natknąłem się na takie info ze strony www.eskadra.net odnośnie naszych Su-22:
"Równolegle nie można podwieszać wyrzutni pocisków niekierowanych różnego typu, a także wyrzutni pocisków niekierowanych i kierowanych, z wyjątkiem zamontowanych na stałe wyrzutni pocisków R-60."
Czyli mam rozumieć, że nie da się skorzystać w Su-22 jednocześnie np. z Ch-25L i 29T?
Ciekawe jak sprawa ograniczeń w podwieszaniu różnego rodzaju uzbrojenia ma się w innych samolotach?
Jeżeli było już to omawiane na forum to się kajam i proszę o wybaczenie ::)
Pozdrawiam!
-
Z tego co wiem to nie można łączyć R-27R, R-73, R-60 w jednej kombinacji w starszych analogowych wersjach MiG-29, ale co ja tam się będę ośmieszał, John Cool robił z tego pracę magisterską, to zaraz Ci rozjaśni :004:
-
Jaka tam magisterka :003:
W przypadku MiGa-29 9.12/9.13 za sterowanie konfiguracją punktów podwieszeń, wybór przez pilota uzbrojenia pod odpowiednim punktem podwieszenia, zobrazowanie w kabinie stanu uzbrojenia odpowiada panel dystrybucji uzbrojenia SUW-29 (СУВ - Система Управления Вооружением, odpowiednik WCS w "zachodniej" terminologii). Z tym układem zaś jest sprzężony drugi - system SUO-29 (СУО - Система Управления Огнем, de facto odpowiednik FCS w zachodniej terminologii) odpowiedzialny m.in. za programowanie autopilota pocisku rakietowego przed odpaleniem i tym podobne funkcje.
Prawda jest taka iż w egzemplarzach MiGa-29 z różnych serii produkcyjnych, różne podwersje tego układu (a jak głosi producent, istnieje ich kilka) dopuszczające tym samym rozmaite konfiguracje podwieszeń. O ile wiem, jedno jest pewne: konfiguracja 2xR-27R1, 2xR-73K/L, 2xR-60M jest niedopuszczalna, a choć widziano maszyny z takowym wariantem (np. 9.12B należące ongiś do Jugosławii, może w ich egzemplarzach jest to dopuszczalne?), to był on jednak stosowany wyłącznie na wystawie statycznej. Z całą pewnością można stosować warianty 2xR-27R1, 4xR-73K/L i analogiczny z rakietami R-60M. Jedna wersja głosi iż w niektórych wersjach SUWa nie jest możliwe podwieszenie 2óch typów rakiet IR (a więc nawet 2xR-73 + 2xR-60 odpada), innym razem natomiast słyszy się iż dopuszczalne są łącznie max. 2 typy uzbrojenia (możliwe że obie zasady obowiązują jednocześnie). Szczerze mówiąc sam nie wiem jak z tym do końca jest, a kilka dokumentacji MiGa-29 które posiadam w moim rozumieniu nie są w tej kwestii jednoznaczne.
Bardziej liberalny pod tym względem jest z pewnością układ SUW-29S znany z wersji samolotu 9.12S/9.13S, obsługujący więcej typów pocisków kierowanych, i z pewnością możliwa jest większa ilość konfiguracji podwieszeń.
-
Pytanie trochę poboczne, jak to jest z tym działkiem i hamulcem aerodynamicznym przy podwieszeniu zbiornika podkadłubowego? Czytałem w jakimś ze starych numerów NTW że w podstawowych wersjach (9.12a) działko i hamulec jest blokowany przy zabieraniu zbiornika. To przy odrzuceniu zbiornika w locie można z nich korzystać?
-
Cytuję za Wujkiem (Też go kiedyś o to samo pytałem :004:):
Prawda, gdy wisi zbiornik paliwa, nawet pusty, hamulce nie wychylają się, posiedliśmy już sztukę latania na MiG-u bez użycia tego wynalazku. Po zdjęciu obrotów MiG sam dość ostro hamuje, wloty powietrza stanowią niezły hamulec.
Ze strzelaniem to jest różnie, numery trzycyfrowe mogą, dwu- niestety nie, spowodowane jest to wypadajacymi łuskami. Róznica bierze się stad, ze są to różne serie produkcyjne i Rosjanie coś poprawili.
Wracając do hamulców, to nie można ich wypuścić równocześnie z podwoziem, jeżeli podwozie jest wypuszczone to hamulce nie wyjdą. Czasami na zdjęciach widać opuszczoną dolną klapę hamulca na ziemi, bierze się to stąd, ze instalacja hydrauliczna nie jest szczelna do końca (tak jak nie ma idealnej próżni) i po długim staniu na ziemi ciężar hamulca przewyższa opory hydrauliczne słupa cieczy i hamulec opada. Po uruchomieniu silnikków wszystko wraca do normy.
-
Wracając do R-73 i R-60. Ciekawe zdjęcie z 1 elt: http://www.1elt.minskmaz.pl/zdjecia/pkw3/duze/s3.jpg
dla picu tak podwiesili czy jednak można je używać razem ;) ?
Jeżeli można to chyba chodziło jednak o 2 typy jakichkolwiek kpr.
Chociaż z drugiej strony był to powrót z Litwy więc może tylko dla transportu tak podwiesili...? Kurcze, gdzie jest Toyo :002:?
-
Czy przypadkiem powrót nie odbywał się nad terytorium Rosji ? Czyli uzbrojenie musiało być zdezaktywowane ?
-
No i mamy ex-czeskiego MiGa-29 (na pierwszym planie to czeski '8907', jako "nasz" to bodajże '92') w konfiguracji podwieszeń 2xR-27R1, 2xR-73K/L, 2xR-60M.
Po pobieżnej lekturze instrukcji które posiadam w dalszym ciągu jest to jednak dla mnie szyte grubymi nićmi i nie sądzę aby SUW w jakimkolwiek 9.12/9.12A/9.12B czy nawet 9.13 rozpoznał prawidłowo takie podwieszenie.
(http://img218.imageshack.us/img218/3175/raketyasc4yc0.jpg)
-
[...] O ile wiem, jedno jest pewne: konfiguracja 2xR-27R1, 2xR-73K/L, 2xR-60M jest niedopuszczalna, a choć widziano maszyny z takowym wariantem (np. 9.12B należące ongiś do Jugosławii, może w ich egzemplarzach jest to dopuszczalne?), to był on jednak stosowany wyłącznie na wystawie statycznej.
No właśnie... Oto ów MiG-29 (9.12B) z takim nietypowym podwieszeniem na wystawie statycznej w Batajnicy.
(http://www.mycity-military.com/imgs/57579_121768402_PICT1711.JPG)