W różnych opracowaniach często spotykamy się ze zdjęciami samolotów państw bloku wschodniego które różnymi drogami - dezercja pilota (uprowadzenie maszyny), odkupienie pewnej liczby samolotów (np. MiGi-21 różnych wersji i MiGa-23MS z Egiptu), przejęcie maszyny w wyniku działań zbrojnych itp. - dostały się w ręce państw zachodnich i zostawały tamże poddawane próbom porównawczym z własnymi konstrukcjami. Niejednokrotnie wykorzystywano również ten sprzęt w pozoracji przeciwnika na różnych manewrach.
Stosunkowo ubogo są jednak opisane w literaturze i nagłośnione podobne przypadki w bloku wschodnim (może lepiej ogólnie: państw komunistycznych, albo po prostu takich które zwykle użytkują sprzęt producentów z ChRL lub ZSRR/Rosji), związane z badaniami samolotów nazwijmy to zachodniej prowieniencji, pozyskanych różnymi, niekoniecznie legalnymi drogami.
Na forum kilkakrotnie poruszano tę tematykę w związku z kilkoma takimi maszynami (m.in. F-5E Tiger testowany w ZSRR), myślę zatem że warto poświęcić temu osobny wątek.
Zacznijmy od kilku mało znanych przypadków.
1 czerwca 1963 roku F-86 Sabre należący do lotnictwa wojskowego Tajwanu (ROCAF) został uprowadzony przez podporucznika (Flt. Lt) Ting-ze Xu do Chin Ludowych.
Samolot badany był przez pilota testowego z ChRL Wen-Yong Ge.


Znane są jeszcze co najmniej 2 przypadki samolotów uprowadzonych do ChRL z Tajwanu.
8 sierpnia 1981 roku uprowadzony został do Chin F-5E pilotowany przez majora Zhi-cheng Huang. Samolot miał nr taktyczny 5361 oraz seryjny 77-0343. Obecnie samolot można odnaleźć na wystawie lotniczej w Pekinie.
2 listopada 1989 w ChRL wylądował kolejny tajwański F-5E Tiger II. Maszyna nosiła nr boczny 5120 (nr seryjny 74-0977). Samolot ten został później rozbity.

Jak znajdę czas to opiszę jeszcze inne przypadki tego typu.