Autor Wątek: Jak zrobić kontroler ruchu na bazie wózka inwalidzkiego?  (Przeczytany 4998 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Jak zrobić kontroler ruchu na bazie wózka inwalidzkiego?
« Odpowiedź #15 dnia: Listopada 06, 2013, 23:37:15 »
Wydaje mi się że klawiatura byłaby najbardziej naturalna. Tylko czy w tym wypadku da się symulować prędkość poruszania?
Długośc wciskania klawisza - im dłużej - tym większa prędkość.

Co do symulacji joysticka i jego osi to potrzebował bym dwie: przód-tył (Y) i oś skrętna (Z) bo oś prawo-lewo (X) jest nienaturalna w poruszaniu się wózkiem.
  Stąd pytanie o software, którym ma sterować. Każdy program inaczej traktuje sterowanie i ma inne wymagania.

Mam jeszcze takie przemyślenia. Czy nie będzie problemu z przypisaniem np ruchu do przodu, tyłu (podobna sytuacja będzie z obrotem w miejscu) z pomocą impulsatorów. Bo za ten ruch, w ich wypadku będzie odpowiadał obrót obu w tym samym kierunku z jednakową prędkością, tymczasem w klawiaturze, czy joysticku jest jeden klawisz, potencjometr. Czy nie będzie tu "zgrzytu, problemu"?
  Nie jest to "piss easy" i wymaga zgrania wielu czynników i opracowania odpowiednich algorytmów, ale jest wykonalne. nie wiem, czy ktoś to już robił, jednak zagadnienie samo w sobie jest ciekawe i stanowi interesujące wyzwanie.
Czyli jak Damos zamawiać DMKeys i szukać jakichś zdemolowanych myszy? :)
Szukać myszy i kombinować testowy moduł do kręcenia palcami a nie wózkiem.
Co do zamawiania DMKeys - dopiero wróciłem z UK. Płytki, które zamówiłem i doszły miały "wadę" i odesłałem je do producenta. Dostanę nową partię bez przetrawionych ścieżek, wtedy porozmawiamy :)

Na razie pomyśl, co byś chciał wyświetlać na monitorze (oculusie) w trakcie poruszania się wózkiem (Quake, second life, GTA ;) ) bo to jest bardzo istotne.

Odp: Jak zrobić kontroler ruchu na bazie wózka inwalidzkiego?
« Odpowiedź #16 dnia: Listopada 07, 2013, 00:19:44 »
Ok więc jak będziesz miał DMKeys to daj znać. :) Co do Programów które wózkowy kontroler ma obsługiwać, to najśmieszniejsze jest to że ja mam wizę programów które jeszcze nie istniejącą :D a przynajmniej jeszcze na nie nie natrafiłem. Np jakieś ładne pomieszczenie może ogród w którym latają motyle a osoba będąca w tym świecie łapie je jeżdżąc za niemi :). Wszystkie programy, gry z gatunku "mało ambitnych". Ale to ze względu na schorzenie brata może zwiedzanie jakichś miejsc, szlak górski, spacer w przyjemnym miejscu.... A z programów które istnieją. To jeśli widziałeś filmy z Oculusem, jest tam chyba Willa w Toscanini http://www.youtube.com/watch?v=WF91U4EHsZA . Ale kompletnie nie wiem jakie jest tam sterowanie. Jest jeszcze inna kwestia. Nikt z nas nie posiada Oculusa, nie wiemy ile będziemy w stanie w tym wytrzymać, jak się czuć... W recenzjach, zdarzały się przypadki ludzi zdrowych, które nie były w stanie w tym wytrzymać. A tym bardziej w przypadku mojego brata, nie wiem jaka będzie jego reakcja, czy przykuje to jego uwagę, zainteresuje... No ale chcę spróbować :). Jeśli nie mojemu bratu, to myślę że ten kontroler przyda się innym osobą niepełnosprawnym :). Ktoś szlak musi przetrzeć :D.
Gigabyte: P55-USB3, obecnie: i7 870 2.93 (3.72) poprzednio: i5 760 (3.49), RAM: 16GB, MSI 970. AV8R-01, Logitech G940, Thrustmaster Hotas X, Saitek Pro Flight Combat Rudder Pedals, FreeTrack

Odp: Jak zrobić kontroler ruchu na bazie wózka inwalidzkiego?
« Odpowiedź #17 dnia: Listopada 07, 2013, 08:30:16 »
Z racji, że temat mnie zainteresował, trochę nad nim wczoraj pomyślałem i do głowy przyszło mi trochę prowizoryczne i bardziej mechaniczne rozwiązanie problemu. Niestety nie mam możliwości zasymulowania czy też sprawdzenia działania tego mechanizmu. Z racji, że nie jestem elektronikiem oparłbym się na myszy optycznej, pod którą obracałaby się kula poruszana przez dwie rolki napędzane ruchem kół w kierunkach przód-tył i lewo-prawo, podobnie jak w myszce kulkowej tylko w trochę większej skali. Rolki poruszające kulą przekazywałyby ruchy kół za pomocą dwóch dyferencjałów. Pierwszy pełniłby rolę "sumatora" obrotów, tzn. raczej "uśredniacza" obrotów, który przekazywałby uśrednione obroty (w tym samym kierunku) z półosi połączonych z kołami wózka na wał, czyli rolkę przód-tył. Drugi dyferencjał miałby jedną różnicę, a mianowicie jedna półoś musiałaby się obracać w kierunku odwrotnym w stosunku do koła, z którym byłaby połączona. Dzięki temu przy stałej jeździe do przodu wał tego dyferencjału nie poruszałby rolką lewo-prawo, miałoby to miejsce dopiero w momencie, gdy pomiędzy prędkościami obrotowymi wystąpiłaby jakaś różnica. Obydwa dyferencjały byłyby na stałe połączone z przeniesieniem ruchów z kół wózka. Oczywiście mój opis jest mocno uproszczony, nic nie stałoby na przeszkodzie zastosowania zamiast "myszki" jakiś czujników, ale elektronika to nie moja bajka.
Nie potrafię jednak powiedzieć co i jak wykonać, przydałaby się także jakaś symulacja czy to ma szanse działać, niestety tutaj moja wiedza i doświadczenie się kończy, ale mam nadzieję, ze choć trochę pomogę :)

Odp: Jak zrobić kontroler ruchu na bazie wózka inwalidzkiego?
« Odpowiedź #18 dnia: Listopada 07, 2013, 13:06:55 »
Dzięki za zainteresowanie Marcin. Twoje rozwiązanie, wydaje mi się dość oryginalne i skomplikowane i trudno mi je nawet zwizualizować :D. Spróbuję zrobić jakieś rysunki pomysłu "najazdowego". Chcę to również tak zaprojektować żeby pasowało do każdego wózka, bez specjalnego wysiłku. :)
Gigabyte: P55-USB3, obecnie: i7 870 2.93 (3.72) poprzednio: i5 760 (3.49), RAM: 16GB, MSI 970. AV8R-01, Logitech G940, Thrustmaster Hotas X, Saitek Pro Flight Combat Rudder Pedals, FreeTrack

Odp: Jak zrobić kontroler ruchu na bazie wózka inwalidzkiego?
« Odpowiedź #19 dnia: Listopada 07, 2013, 14:09:35 »
Może na tych stronach znajdziesz jakieś pomocne wskazówki:
http://www.game-accessibility.com/index.php?pagefile=motoric
http://hackaday.com/2013/06/20/building-custom-game-controllers-for-people-with-physical-disabilities/

Jest tam sporo linków, które mogą się przydać...

Odp: Jak zrobić kontroler ruchu na bazie wózka inwalidzkiego?
« Odpowiedź #20 dnia: Listopada 10, 2013, 21:55:01 »
Pozwoliłem sobie popełnić takie szkice:

I jeszcze jedna sprawa. Osie kół są ułożyskowane, więc nie ma możliwości przeniesienia obrotu poprzez nie.
Gigabyte: P55-USB3, obecnie: i7 870 2.93 (3.72) poprzednio: i5 760 (3.49), RAM: 16GB, MSI 970. AV8R-01, Logitech G940, Thrustmaster Hotas X, Saitek Pro Flight Combat Rudder Pedals, FreeTrack