I tutaj zaczynają się niuanse:
16 listopada 2004 roku samolot bezzałogowy
X-43A osiągnął prędkość Ma=9,68 - jednak do tej prędkości rozpędził go człon rakietowy (rakieta) Pegasus, a silnik strumieniowy o spalaniu naddźwiękowym prędkość tą jedynie
podtrzymywał przez 12 sekund.
Tutaj zaś człon rakietowy ATACMS rozpędził
X-51A do prędkości Ma=4,5, po czym silnik scramjet dalej przyśpieszał go przez 200 sekund (planowano 300) aby osiągnąć Ma=5. Widać zatem pewien postęp, chociaż bardziej
elastyczny ma być silnik Pratt & Whitney Rocketdyne
PWR-9221FJ umożliwiający spalanie zarówno poddźwiękowe jak i naddźwiękowe, dzięki zmianom kształtu dyfuzora, komory spalania i dyszy.
Jeśli chodzi zaś o rekord prędkości z człowiekiem na pokładzie, to należy on do rakietoplanu
X-15A-2 i wynosi Ma=6,72 (ustanowiony 3.10.1967r., pilot William J. Knight).
Jako ciekawostkę mogę podać, że silnik Reaction Motors XLR99-RM-2 na zakresie ciągu minimalnego powodował przyśpieszanie X-15 pomimo wychylonych hamulców aerodynamicznych!