Autor Wątek: Rekord prędkości - 6 Mach  (Przeczytany 1910 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

empeck

  • Gość
Rekord prędkości - 6 Mach
« dnia: Maja 28, 2010, 19:11:31 »
Bezzałogowy samolot ekperymentalny, napędzany silnikiem scramjet przekroczył sześciokrotnie prędkość dźwięku i utrzymał tą prędkość przez ponad trzy minuty.


http://home.myhughesnet.com/news/read.php?ps=1018&rip_id=%3CD9FV4FD80%40news.ap.org%3E&_LT=HOME_LARSDCCLM_UNEWS


Nieźle.

Offline Yarden

  • *
  • Wirtualny Dywizjon 316
Odp: Rekord prędkości - 6 Mach
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 28, 2010, 20:12:59 »
Tu pisze że "tylko" 5 - http://www.altair.com.pl/start-4585
"Nie mogę patrzeć na bitego człowieka, nie mogę! Jeżeli bije ktoś inny." - Hermann Brunner

Odp: Rekord prędkości - 6 Mach
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 30, 2010, 20:17:08 »
I tutaj zaczynają się niuanse:

16 listopada 2004 roku samolot bezzałogowy X-43A osiągnął prędkość Ma=9,68 - jednak do tej prędkości rozpędził go człon rakietowy (rakieta) Pegasus, a silnik strumieniowy o spalaniu naddźwiękowym prędkość tą jedynie podtrzymywał przez 12 sekund.

Tutaj zaś człon rakietowy ATACMS rozpędził X-51A do prędkości Ma=4,5, po czym silnik scramjet dalej przyśpieszał go przez 200 sekund (planowano 300) aby osiągnąć Ma=5. Widać zatem pewien postęp, chociaż bardziej elastyczny ma być silnik Pratt & Whitney Rocketdyne PWR-9221FJ umożliwiający spalanie zarówno poddźwiękowe jak i naddźwiękowe, dzięki zmianom kształtu dyfuzora, komory spalania i dyszy.

Jeśli chodzi zaś o rekord prędkości z człowiekiem na pokładzie, to należy on do rakietoplanu X-15A-2 i wynosi Ma=6,72 (ustanowiony 3.10.1967r., pilot William J. Knight).

Jako ciekawostkę mogę podać, że silnik Reaction Motors XLR99-RM-2 na zakresie ciągu minimalnego powodował przyśpieszanie X-15 pomimo wychylonych hamulców aerodynamicznych!