Ostatnimi czasy czytywałem nieco manual i trochę pobawiłem się radiostacją R-800L1 (VHF-2). Sprawdziłem kilka rzeczy. Jak się okazuje, istotnie jest możliwość nastawy częstotliwości na R-800L1 tak aby odbierała nadający na niej nadajnik radiowy/radiolatarnię (NDB). W efekcie tym samym strzałka (RMI) na NPP (НПП) - tj. Nawigacjonnyj Pribor Pilota czyli po ludzku busola, pokazuje kierunek radionadajnika na którego częstotliwość została nastrojona radiostacja R-800L1. Warto jeszcze dodać że jeśli włączymy sobie NPP (HSI) na ABRISie, to kierunek ten na tamtejszym HSI wskaże nam również czerwona strzałka.
Aby uzyskać ten efekt należy się zastosować do wskazówek w moim poprzednim poście, osobiście zalecam jeszcze sprawdzić czy aby na panelu sterowania interkomem (również na lewym panelu przyrządów, po sąsiedzku z panelem sterowania R-800L1 i panelem "ZAPUSK" do uruchamiania silników) to duże pokrętło jest ustawione w pozycji (“УКВ-2”).
Interesująca jest jeszcze jedna cecha. Skoro możemy zestroić się z innymi NDB i odbierać od nich sygnał radiowy, tak aby RMI na NPP pokazywała nam jego kierunek, to jak się okazuje, możemy również zestroić się z nadajnikami cywilnymi. Takim nadajnikiem jest między innymi cywilna rozgłośnia radiowa nieopodal miasta Majkop ("Radio Majkop"). Mniej więcej na północ od lotniska znajduje się maszt radiowy z którego nadaje.
I teraz, aby zestroić się z nadajnikiem, musimy pobawić się czterema tymi śmiesznymi pokrętłami na panelu R-800L1. Służą one do nastawy częstotliwości, która jest wprowadzana w kHz, najmniejszą jednostką jest 25 kHz.
Format wprowadzanej częstotliwości jest zobrazowany na prostym wyświetlaczu tuż nad pokrętłami i składa się z 6 cyfr - trzy najbardziej znaczące to MHz, zaś kolejne trzy z prawej, na mniej znaczących pozycjach, ustawiają w kHz tysięczne megaherzów. I tak dwa lewe pokrętła służą do wprowadzenia całkowitych wartości MHz, natomiast dwa prawe - tysięczne MHz.
Aby zestroić się z rozgłośnią "Radia Majkop", nastawiamy wartość 125675. Jest to jak dobrze zrozumiałem odpowiednik pasma 125,675 MHz. Następnie, jeśli po wklepaniu na panelu R-800L1 przełącznik “АМ-ЧМ” (AM-FM - chodzi o sygnał modulowany: modulację amplitudową/częstotliwościową) ustawimy sobie wajchę w pozycję "АМ" to w końcowym efekcie usłyszymy w interkomie audycję radiową i można sobie lot umilić muzyką :063:
Tak nie mylicie się, toż to prawie jak w GTA i jeśli komuś to przyszło na myśl to skojarzenie jak najbardziej słuszne. No prawie, bo z tego co wiem lista takich NDB do zestrojenia się jest dłuższa, niestety jednak chyba tylko ten "Radio Majkop" nadaje audycję, a nie powiem, szkoda

Niestety nie wiem czy inne NDB dałoby się przerobić na cywilną rozgłośnię ale kto wie, byłoby całkiem zabawnie

Warto przy tym wiedzieć że rozgłośnia jest słyszalna w promieniu kilkudziesięciu kilometrów wokół miasta i lotniska Majkop, wylecenie poza ten obszar skutkuje zgubieniem sygnału.
Z tego co zdążyłem sobie posłuchać to w repertuarze rozgłośni jest m.in. kawałek
"Stop Kran" zespołu
"Putb na Dwoj", znany z jednego filmiku reklamowego Black Sharka (tego co Kamow kręcił slalom między ciężarówkami). Jeśli jednak komuś niespecjalnie on odpowiada, to może zajrzeć do katalogu:
[...główny katalog gry...]\\Sounds\Samples\RadioMayak
i może podmienić sobie pliki. Akceptowalnym formatem jest
*.wav lub
*.ogg. Na upartego może nawet uda się zaimportować jakieś audycje z GTA

Warto chyba wykonać szybki lot zapoznawczy aby sprawdzić tę możliwość. Więc uruchamiamy maszynę i startujemy z lotniska Majkop, aby być jak najbliżej nadajnika.
Podnosimy Kamowa... i w drogę! Teraz musimy sobie sprawdzić kilka rzeczy i dokonać kilku ustawień. Nasz wzrok kieruje się na lewy panel przyrządów:
Interesuje nas panel radia R-800L1 (1.) oraz panel interkomu (2.). Widzimy że na panelu interkomu pokrętło nastawione jest w pozycji “УКВ-2” (3.), dalej mamy 6-cyfrowy wyświetlacz nastawionego pasma częstotliwości (4.) oraz wspomniane pokrętła regulacji (5.)
Panele R-800L1 oraz interkomu.Teraz dokonamy sobie kilku ustawień: pokrętłami (1.) ustawiamy częstotliwość na jakiej nadaje rozgłośnia 'Radio Majkop' (2.), następnie na panelu sterowania radia wajchę (3.) ustawiamy w pozycję АРК (krokami w poprzednim poście sprawdzamy czy HSI działa poprawnie), dzięki czemu RMI już powinno się obrócić w kierunku nadajnika.
... trochę poklikamy...Po przestawieniu przełącznika “АМ-ЧМ” w pozycję “АМ” już możemy cieszyć się w słuchawkach audycją radiową. Kontrolujemy przy tym wskazania klasycznego NPP (HSI) oraz przestawiamy ABRISa w tryb wyświetlania Nawigacjonnego Pribora. Czerwona strzałka na ABRISie dubluje nam kierunek wskazywany przez RMI na NPP. Na NPP kurs do stacji odczytujemy z ruchomej tarczy.
RMI oraz ABRIS pokazują nam kierunek nadajnika.Warto się przekonać gdzież to jest, co nie? No to lecimy w zadanym kierunku:
Kilka kilometrów lotu, nuda, zieeew...
O! Czyżby to był ten maszt?
Jakiś nadajnik.Podletujemy bliżej i... tak, jak najbardziej. Specjalnie przelatujemy tuż obok obserwując uważnie ABRISa kątem oka czy czerwona strzałka (dublująca RMI) się nie przekręci, uparcie wskazując kierunek nadajnika. Tak też się dzieje:
Radionadajnik rozgłośni "Radia Majkop" odnaleziony!I nie powiem, tą opcją ED rozbroiło mnie kompletnie

Jakby ktoś bywał Akułą w pobliżu Majkopu to teraz już wie że ma lek na nudę przy długich przelotach
