Autor Wątek: FAR Lotnictwo wojskowe Kuby  (Przeczytany 15057 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: FAR Lotnictwo wojskowe Kuby
« Odpowiedź #15 dnia: Września 26, 2010, 10:46:49 »
Fragment programu TV opowiadający o bitwie pod Cuito: La batalla de Cuito Cuanavale, kilka ujęć kubańskich MiGów-23ML.

http://www.youtube.com/watch?v=6I4OxkA2DSo

http://www.youtube.com/watch?v=s8sn20DeLXg

Ponury

  • Gość
Odp: FAR Lotnictwo wojskowe Kuby
« Odpowiedź #16 dnia: Grudnia 15, 2010, 12:05:41 »
Trochę inny punkt widzenia (niestety bez podania materiału źródłowego):
http://www.youtube.com/watch?v=RefL01AipAU&feature=related

Odp: FAR Lotnictwo wojskowe Kuby
« Odpowiedź #17 dnia: Grudnia 18, 2010, 19:22:40 »
Yabe zaczął ten wątek fotografiami Mig-17 z wyrzutniami dla kpr pod skrzydłami .Dzisiaj wpadły mi w ręce zdjęcia z wydawnictwa zatytułowanego "Soviet /Russian weapons aircraft " wyjaśniające chyba te nieścisłości . Wg tego co "przetłumaczyłem" są to wyrzutnie na  radzieckie pociski niekierowane powietrze -ziemia , przystosowane do odpalania z wyrzutni MiG-a:


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us




Uploaded with ImageShack.us


Są to rakiety ARS-212
« Ostatnia zmiana: Grudnia 18, 2010, 19:32:10 wysłana przez babcia131 »

Odp: FAR Lotnictwo wojskowe Kuby
« Odpowiedź #18 dnia: Grudnia 18, 2010, 22:11:07 »
Yabe zaczął ten wątek fotografiami Mig-17 z wyrzutniami dla kpr pod skrzydłami .Dzisiaj wpadły mi w ręce zdjęcia z wydawnictwa zatytułowanego "Soviet /Russian weapons aircraft " wyjaśniające chyba te nieścisłości . Wg tego co "przetłumaczyłem" są to wyrzutnie na  radzieckie pociski niekierowane powietrze -ziemia , przystosowane do odpalania z wyrzutni MiG-a:
Są to rakiety ARS-212

Przy czym trzeba zaznaczyć,że typowy pylon dla MiG-17 to ten ze zdjęcia nr.1. Mógł być uzywany także na naszych Limach-5 i 6, chociaż zdarzało się to chyba bardzo rzadko, bo jedyne zdjęcia naszych samolotów z tym pylonem jakie widziałem to prototypy wyżej wymienionych. Co ciekawe 17 mogła podnieść tonę na podwieszeniach. Samoloty kubańskie używały tego pylonu ale był on zamontowany w innym miejscu. Normalnie był on montowany na miejsce zamka bombowego zabudowanego w skrzydle a służącego do trzymania zbiornika paliwa lub bomb do 250 kg. Jak przyjrzycie się zdjęciom to wyrażnie widać że samoloty kubańskie mogły latać ze zbiornikami i owym pylonem, był on zamontowany nieco na zewnątrz od trzeciego grzebienia aerodynamicznego. Oryginalnie było to dokładnie pod drugim grzebieniem. Podejrzewam, że była to kubańska przeróbka mająca na celu ominięcie niemożności podwieszenia uzbrojenia i zbiornika jednocześnie. Jednocześnie nie sugerowałbym się zdjęciem nr.4, rozwiazanie to było testowane na potrzeby MiG-15 i wczesnego 17 bez bukwy ( i tylko z najmniejszymi ze zbiorników czyli PTB-260 i PTB-300). Ale ciekawostka polega na tym że ten pocisk czyli S-21, poza niewielką liczbą nie wszedł do regularnej służby podobnie jak kilka innych tego typu konstrukcji ( jak S-21M, S-19, RS-25). Chociaż sama wyrzytnia PU-12 była stosowana dość szeroko na MiG-21 i Su-7 dla różnych wariantów S-24.
I jeszcze takie sprostowanie: ostatnie zdjęcie przedstawia npr S-24A ( ARS-240 ) z zapalnikiem odległościowym. Podobnie wyglądał S-21M tyle tylko że był trochę krótszy i miał inny kształt części czołowej. W skrócie korpus S-21 z kwadratowym usterzeniem.

Odp: FAR Lotnictwo wojskowe Kuby
« Odpowiedź #19 dnia: Grudnia 19, 2010, 02:26:48 »
Dziękuję za rozszerzenie tematu .Wrzucając zdjęcia zapomniałem dodać iż były to fotografie z pierwszych prób prowadzonych w ZSRR z taką konfiguracją uzbrojenia.Stąd pewne różnice w sposobie podwieszeń u Kubańczyków .Ale idea pozostała mniej więcej ta sama .

Odp: FAR Lotnictwo wojskowe Kuby
« Odpowiedź #20 dnia: Grudnia 19, 2010, 20:42:24 »
Pogrzebałem jeszcze w temacie i nasunęło mi się kilka wniosków. Otóż według wszelkich publikacji Kubańczycy otrzymali od Związku Radzieckiego kilkanaście używanych samolotów MiG-17AS czyli myśliwsko-bombowej odmiany 17 bez bukwy. Jednak analiza zdjęć pokazuje że prawda była jednak inna. Pewny jest jeden fakt: były to samoloty MiG-17 ale w moim przekonaniu z bardzo dużą dozą pewności można stwierdzić że nie były to samoloty wariantu AS. Udało mi się znależć kilkanaście zdjęć maszyn w tym wariancie, oto niektóre z nich:


Podwieszenia na tym zdjęciu to zbiorniki paliwa od L-29. W tym przypadku ten AS powstał z przebudowy MiG-17F.


Proszę nie sugerować się tymi różnymi owiewkami na płatowcu i usterzeniu bo ten samolot zanim trafił do muzeum z AS stał się M-17 czyli latającym celem.





Na pokazanych zdjęciach wyrażnie widać kształt pylonów charakterystycznych dla odmiany AS. Widać też, że opływ górny belki jest zintegrowany z grzebieniem aerodynamicznym. W samolotach kubańskich wygląda to zupełnie inaczej. Początkowo pomyślałem sobie że być może przekazane maszyny miały zdemontowane te dodatkowe wyposażenie( podobnie jak w przypadku enerdowskich MiG-19SF, które przed przekazaniem zostały pozbawione możliwości przenoszenia R-3S ). Jednak gdyby Kubańczycy chcieli przywrócić pierwotny potencjał tym samolotom to na pewno wykorzystaliby istniejące okablowanie i mocowania, a nie montowali nowe kilkanaście centymetrów obok. W moim przekonaniu świadczy to o tym, że samoloty zostały dostarczone w standartowym ukompletowaniu i dopiero w trakcie eksploatacji zapewne z pomocą Rosjan zostały zmodernizowane ( belki z maszyn kubańskich są niewątpliwie prowieniencji rosyjskiej ).

Korzystając z okazji chciałbym się zapytać czy ktoś coś wie na temat tej belki na zdjęciu poniżej na dwie bombki ( choinkowe :002: ). Wiem że to taki offtopik ale wybaczcie.


John Cool

  • Gość
Odp: FAR Lotnictwo wojskowe Kuby
« Odpowiedź #21 dnia: Maja 08, 2012, 09:25:01 »
Kubański MiG-23ML: