Pogrzebałem jeszcze w temacie i nasunęło mi się kilka wniosków. Otóż według wszelkich publikacji Kubańczycy otrzymali od Związku Radzieckiego kilkanaście używanych samolotów MiG-17AS czyli myśliwsko-bombowej odmiany 17 bez bukwy. Jednak analiza zdjęć pokazuje że prawda była jednak inna. Pewny jest jeden fakt: były to samoloty MiG-17 ale w moim przekonaniu z bardzo dużą dozą pewności można stwierdzić że nie były to samoloty wariantu AS. Udało mi się znależć kilkanaście zdjęć maszyn w tym wariancie, oto niektóre z nich:

Podwieszenia na tym zdjęciu to zbiorniki paliwa od L-29. W tym przypadku ten AS powstał z przebudowy MiG-17F.

Proszę nie sugerować się tymi różnymi owiewkami na płatowcu i usterzeniu bo ten samolot zanim trafił do muzeum z AS stał się M-17 czyli latającym celem.


Na pokazanych zdjęciach wyrażnie widać kształt pylonów charakterystycznych dla odmiany AS. Widać też, że opływ górny belki jest zintegrowany z grzebieniem aerodynamicznym. W samolotach kubańskich wygląda to zupełnie inaczej. Początkowo pomyślałem sobie że być może przekazane maszyny miały zdemontowane te dodatkowe wyposażenie( podobnie jak w przypadku enerdowskich MiG-19SF, które przed przekazaniem zostały pozbawione możliwości przenoszenia R-3S ). Jednak gdyby Kubańczycy chcieli przywrócić pierwotny potencjał tym samolotom to na pewno wykorzystaliby istniejące okablowanie i mocowania, a nie montowali nowe kilkanaście centymetrów obok. W moim przekonaniu świadczy to o tym, że samoloty zostały dostarczone w standartowym ukompletowaniu i dopiero w trakcie eksploatacji zapewne z pomocą Rosjan zostały zmodernizowane ( belki z maszyn kubańskich są niewątpliwie prowieniencji rosyjskiej ).
Korzystając z okazji chciałbym się zapytać czy ktoś coś wie na temat tej belki na zdjęciu poniżej na dwie bombki ( choinkowe

). Wiem że to taki offtopik ale wybaczcie.
