1. Co do tego Oldsmobile M9Zastanawiam się, skąd wzięło się to "Oldsmobile T-9"?
Fakt - ja też nie wiem skąd się wzieły różnice w nazewnictwie tego działka. Przejrzałem dostępną mi literaturę i kilka stron w sieci, a wniosek jest tylko taki, że określenia Oldsmobile T9,37mm T9, Browning M4, 37mm M4 itp. występują z praktycznie równą częstotliwością i zamiennie - i bądź tu człowieku mądry !?
Spotkałem się też z określeniem
"...Browning-designed 37 mm M4..." - czyli projektu Browninga, ale to wcale nie oznacza, że produkt finalny miał związek z Browningiem. Porównaj np. polski rkm
Browning wz. 1928 z faktycznym dziełem Browninga czyli
Browning M1918, zwanym także BAR - i drogę (przez Belgię) powstania "polskiej" wersji tej broni.
Często potocznie określa się w ten sposób broń jako "rkm systemu Browning", czy "ckm systemu Maxim" - w ten drugi przypadek wpisze się np. Vickers (pomimo pewnych zmian konstrukcyjnych).
Druga sprawa to fakt, że w USA często występują dwie równoległe nazwy dla danego typu broni: jedna konstruktora lub pierwszego producenta, a druga "wojskowa" (właśnie zwykle z użyciem litery "M") stosowana po przyjęciu danego rodzaju sprzętu oficjalnie do uzbrojenia (często ze zmianą producenta danej broni) - np. Armalite AR-15 = Colt M-16.
Stąd wydaje mi się, że chodzi o to samo działko pod różnymi nazwami (oznaczenie T9 zmieniło się pewnie po oficjalnym przyjęciu do uzbrojenia) -
ale to tylko moja hipoteza - jeżeli masz jakieś wiarygodne dane, że chodzi o dwa różne działka, to "zapodaj" bo faktycznie sprawa jest dziwna i ciekawa.
Jako ciekawoska - działko z Airacobry w "służbie morskiej" zamontowane na pokładzie kutra torpedowego PT-631

No dosyć OT w stronę P-39 w końcu to temat o Jak-9K i działku NS-45

To chyba Kusch napisał, że na tym Forum pytanie o lampkę w kabinie kończy się dyskusją o aerodynamice - miał rację
2. Jak-9K
Co do użycia tych maszyn:
Для войсковых испытаний было изготовлено 53 самолета Як-9К (крупнокалиберный) с пушкой НС-45 в развале двигателя, с боекомплектом 29 патронов. 44 самолета Як-9К проходили войсковые испытания с 13 августа по 18 сентября 1944 г. на 3-м Белорусском фронте и с 15 января по 15 февраля на 2-м Белорусском фронте.Czyli wytworzono faktycznie 53 samoloty Jak-9K, z działkiem NS-45 (zapas naboi 29 sztuk).
44 samoloty od 13 sierpnia do 18 września 1944 r. były użyte na odcinku 3 Frontu Białoruskiego i od 15 stycznie do lutego (1945) na odcinku 2 Frontu Białoruskiego - czyli w uproszczeniu można stwierdzić, że samoloty uczestniczyły w walkach w rejonie Prus Wschodnich (niem. GA "Mitte")
"Как отмечается в книге А.Т.Степанца "Истребители Як периода Великой Отечественной войны", прицельная стрельба из пушки НС-45 была возможна на скоростях самолета более 350 км/ч, очередями в 2 - 3 выстрела. При стрельбе на скорости менее 350 км/ч самолет резко разворачивался, летчик совершал резкие движения вперед-назад." Działka NS-45 można było używać przy prędkościach ponad 350 km/h strzelając seriami po 2-3 pociski - co już było w tym wątku wcześniej wspomniane. Przy prędkościach mniejszych niż 350 km/h samolotem szarpało w przód i w tył (he he jak ruskie napisali to tak delikatnie
"...pilot odczuwał..." to pewnie rzucało samolotem jak wściekłym

)
"Для сравнения заметим, что из пушек ШВАК и ВЯ на любом самолете, летящем со скоростью не менее 400 км/ч, можно было вести огонь длинными очередями, и отдачи почти не чувствовалось."Dla porównania w Jaku
ponoć przy strzelaniu długimi seriami z działek SzWak czy WJa - odrzutu się w ogóle nie odczuwało.
3. Działko NS-45
"В начале июля 1943 г. вышло Постановление Государственного Комитета Обороны о разработке 45-мм пушки для вооружения истребителей. Опытные образцы таких пушек были созданы ОКБ-15 и ОКБ-16. Оба КБ делали их на базе своих 37-мм пушек Ш-37 и НС-37."
Опытная 45-мм пушка ОКБ-15 была испытана на ЛаГГ-3, но из-за тех же недостатков, что у Ш-37, пушка даже не дошла до государственных испытаний.
45-мм пушка ОКБ-16 (позже получившая индекс НС-45) была создана с сохранением габаритных размеров НС-37. Вес пушки составлял 150-153 кг. Темп стрельбы 260-280 выстр./мин. Питание пушки ленточное. Praktycznie zostały skonstruowane dwa działka oznaczane jako NS-45, które wywodziły się konstrukcyjnie od działek Sz-37 i NS-37 jedno oznaczone OKB-15, a drugie OKB-16.
OKB-15 - było testowane na ŁaGG-3 bez powodzenia, zresztą podobnie jak wstawienie mniejszego Sz-37.
OKB-16 - również oznaczane jak NS-45 ważyło 150-153 kg i posiadał szybkostrzelność 260-280 strz/min.

Wyprodukowanow Zakładzie nr 74: w 1944 - 75 działek, a w 1945 - 120, czyli znacznie więcej niż samolotów Jak-9K, i próbowano je wykorzystać także na innych samolotach np. IŁ-2, Tu-2Sz oraz Li-2 (ruski gunship czy co ?)
Amunicja do NS-45 (i tu częściowo muszę poprawić swoje poprzednie dane o prędkości początkowej)

Nabój 45 x 328mm (nabój był modyfikacją naboju do NS-37 - ta sama łuska z szyjką o większej średnicy)
Ciężar naboju - 1,93 kg.
Ciężar pocisku - 1,065 kg
Prędkość początkowa - 780 m/s (wcześniej błędnie podałem, że 850 m/s)
Czas palenia się smugacza - 11 sekund
Raz z racji braku problemów z przeszkodami jak roślinność, dwa z racji delikatnej natury celów powietrznych, zapalnik pocisku działka lotniczego może i powinien być wysokoczuły, a jednak lepiej, by nie wybuchł zaraz przy powierzchni celu, tylko wniknął głębiej. Rzecz jest w tym, że nawet pocisk burzący ma jakąś przebijalność. Mniejszą oczywiście niż przeciwpancerny, lecz i on jest w stanie przejść jakąś przeszkodę bez dekompozycji (poza blaszanymi wynalazkami w stylu Minengeschoss) i dzięki zapalnikowi uruchominemu w chwili pierwszego kontaktu, lecz nie powodującemu eksplozji, aż minie czas zwłoki, wybuchnąć już po drugiej stronie - mile widziane zdarzenie i myślę, że możliwe w wypadku NS-37 czy -45 i lokomotywy
Oczywiste, że pocisk odłamkowo-burzący powinien mieć pewne opóźnienie - "lotniczy" zwykle jednak mniejsze niż "lądowy". Również oczywiste jest to, że taki pocisk ma pewną zdolność przebicia co zresztą podałem dla NS-37 nie znając danych dla NS-45.
Taios - jednak stwierdził, że piloci mieli problemy ze zniszczeniem lokomotywy i że musieli strzelać pociskami przeciwpancernymi - a mój komentarz dotyczył tylko tego właśnie przypadku czyli lokomotywy, uzasadniając, że lokomotywa jest celem, do którego należy strzelać właśnie pociskami ppanc. Założyłem przy tym, że Taios podał informację prawdziwe - więc dla mnie jednym powodem takiego problemu mogła być zbyt mała możliwiość przebicia grubej stali kotła lokomotywy przez pocisk odłamkowo-burzący - bo sadzę, że gdyby przebił i wybuchł w środku to ilość ładunku w pocisku 45mm byłaby pewnie wystarczająca.
Stronki na których mozna poczytać o NS-45
http://www.airwar.ru/weapon/guns/ns-45.htmlhttp://www.shooter.com.ua/Usylyvaia_mosch/Ystrebytel_Yak_9K_s_pushkoi_NS_45.htmlhttp://commi.narod.ru/txt/shirad/146.htmMój rosyjski od czasów śp. Układu Warszawskiego już trochę zardzewiał (mam nadzieję, że nic nie pokręciłem) więc może ktoś wyczyta tam jeszcze coś ciekawego i "zapoda" na Forum.