Autor Wątek: SW-5  (Przeczytany 29198 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Kubu

  • Gość
Odp: SW-5
« Odpowiedź #90 dnia: Sierpnia 13, 2009, 20:56:23 »
Agusta swego czasu juz głosiła opinie co im jest potrzebne a co nie. Dlatego bardzo wątpię że coś się będzie działo z SW-4. Sokół jeszcze długo pozostanie w armii. Bardzo wątpię żeby znaleźli kasę na konstrukcje "zachodnie". Na razie odbierają SW-4 i za nie nie płacą. A gdy podrożeje obsługa obecnych śmigłowców to czas oczekiwania się wydłuży dodatkowo. Zresztą widać to po śmigłowcach rządowych. Kupili Sokoły bo nie mieli kasy na odpowiednie salonki.
No i jak mówiłem SW-5 było planowane na obecne i przyszłe technologie. Nie widziałem jeszcze żeby ktoś stosował inteligentne materiały a takie były między innymi założenia. Więc akurat temat zastąpienia czymś nowocześniejszym... nawet nowocześniejszym od zachodnich konstrukcji był realny. A przy tym za mniejsze pieniądze. No ale już niestety tego się nie dowiemy, bo z tego co wiem Agusta nie ma w planach utrzymania biur konstrukcyjnych.

A trafienie w ręce AW... W sumie masz rację bo Vodochody wygrały już chyba dwa razy (a na pewno raz) a potem nagle dawali jeszcze czas i o nagle Agusta dała większą kasę.

Nic to. Zostaje mieć nadzieję że za granicą praca będzie.

Kubu

  • Gość
Odp: SW-5
« Odpowiedź #91 dnia: Września 03, 2009, 17:05:08 »
Ostatnio na targach kieleckich MW odkryła ze zdziwieniem że są (no bo de facto nadal są i robi się pewne kroki w tym temacie) plany na modernizację Sokoła i projekt SW 5. Wykazała przy tym swoje zainteresowanie. Rozeszła się wieść i kilka pism lotniczych przybyło na stoisko prosząc o informacje. Zatem w przyszłości należy się spodziewać jakiś artykułów na ten temat.
« Ostatnia zmiana: Września 03, 2009, 17:14:33 wysłana przez Kubu »

John Cool

  • Gość
Odp: SW-5
« Odpowiedź #92 dnia: Września 04, 2009, 18:14:25 »
Kolejne dziwy: PZL SW-3NG Sokół-2 czyli zmodernizowany Sokół z nowym zespołem napędowym, wirnikiem, awioniką... oraz z ilością uzbrojenia jak sugeruje rysunek chyba taką jak na AH-64D czy Mi-28N.


trendus

  • Gość
Odp: SW-5
« Odpowiedź #93 dnia: Września 04, 2009, 20:21:53 »
Cóż, nie ma co gdybać tylko trzymać kciuki że wyjdzie coś podobne do hmm... jakiegoś dobrego helikoptera  :002:. Pewnie się nie uda niestety, ale trzeba wierzyć.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: SW-5
« Odpowiedź #94 dnia: Września 04, 2009, 21:05:34 »
Jak już pisałem tutaj wielokrotnie - zależy kto za to płaci. Jak AW, to niech sobie grzebią co chcą, mogą i nawet poza-atmosferyczny statek zrzutowy robić. Ale jeżeli MON (czyli my) ma na to bulić z nadzieją, że ten pokrak kiedyś ma zastąpić Sokoły i Mi-17 za XX lat... no, to więcej pisać nie muszę  :121:

Pamiętajmy, że proces powstawania nowej maszyny na zachodzie to 12-20 lat... w naszym wojsku śmigłowce się skończą przed 2020.

Odp: SW-5
« Odpowiedź #95 dnia: Września 04, 2009, 21:18:18 »
Spokojna głowa Sun. Agusta kupiła zakład, wiec nowych polskich śmigłowców już nie będzie :118:

Kapitan Bomba nie pie...li się z kosmitami.
Nap.....la z karabina, nie pyta.
Kapitan Bomba, i nie ma ch..a!

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: SW-5
« Odpowiedź #96 dnia: Września 04, 2009, 21:21:17 »
Widzę nie pamiętasz co było z Mielcem, gdy po wykupieniu przez Sikorskyego zamówiono sporo absolutnie zbędnych Bryz i Skytracków.

Kubu

  • Gość
Odp: SW-5
« Odpowiedź #97 dnia: Września 04, 2009, 22:43:01 »
Za badania płacą obecnie podatnicy (poprzez odpowiednie organy rządowe ale raczej nie MON, raczej różne instytucje finansujące badania naukowe... tym bardziej że MON chyba sponsoruje wojsko, które jest w słabej kondycji finansowej) oraz PZL. Jak to będzie w przyszłości nie wiadomo. Wg mnie skoro już sporo kasy poszło na program C to warto go dokończyć, bo pieniądze w jakiś sposób mogą się zwrócić. Na przykład w podatkach od sprzedaży/modernizacji. Jak się program utnie to się nic nie zwróci.

Zapytam czy mogę wrzucić stare rysunki przedstawiające Sokoła II i SW 5. Mają już co prawda prawie 2 lata i różnią się od planowanych modyfikacji (na rysunkach było jeszcze stare ŚO) ale są większe niż te z gazetki Bumaru.
« Ostatnia zmiana: Września 04, 2009, 22:50:22 wysłana przez Kubu »

Odp: SW-5
« Odpowiedź #98 dnia: Września 04, 2009, 22:54:28 »
Widzę nie pamiętasz co było z Mielcem, gdy po wykupieniu przez Sikorskyego zamówiono sporo absolutnie zbędnych Bryz i Skytracków.

Sikorsky nie robi samolotów, to opchnęli trochę naszego. Agusta opchnie MON'owi swoje śmigłowce :)

Kapitan Bomba nie pie...li się z kosmitami.
Nap.....la z karabina, nie pyta.
Kapitan Bomba, i nie ma ch..a!

Kubu

  • Gość
Odp: SW-5
« Odpowiedź #99 dnia: Września 04, 2009, 23:11:59 »
Historia ze Skytruckami wyglądała chyba trochę inaczej... Tak zaraz powiecie że to Hypki sobie wymyślił. Ale ktoś podważył sensownie to co on tam wtedy opisał?

Aha... W artykule z Bumaru jest błąd. Zdjęcie na dole strony 53 podpisane jako "Przewidywana geometria..." nie przedstawia SW 5 tylko Sokoła 2.

John Cool skąd pomysł z uzbrojeniem? Na rysunku to jest uzbrojenie z normalnego W3-WA.

Gdyby ktoś nie widział gazetki Bumarowej to artykuł jest też tu:
http://www.altair.com.pl/start-3378
(2 rysunek ma mały błąd w postaci 6 łopat ŚO ale w SW-5 już widać jakie ma być prawidłowo)

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: SW-5
« Odpowiedź #100 dnia: Września 04, 2009, 23:51:02 »
Wg mnie skoro już sporo kasy poszło na program C to warto go dokończyć, bo pieniądze w jakiś sposób mogą się zwrócić. Na przykład w podatkach od sprzedaży/modernizacji.
Tylko my i Czechy użytkujemy te śmigłowce, więc skąd te miliony miałyby sie zwrócić? Szczególnie jak na dłuższą metę bardziej by się opłacało Czechom zakupić zupełnie nowe śmigłowce niż modernizować Sokoły.

Odp: SW-5
« Odpowiedź #101 dnia: Września 05, 2009, 06:59:27 »
Agusta opchnie MON'owi swoje śmigłowce :)

I wtedy wreszcie będziemy mieli w lotnictwie i wojskach lądowych (bo większość "wiatraków" to właśnie tam przecież) sensowny sprzęt. Jak dla mnie wykupienie zakładu przez Agustę to wreszcie szansa na wprowadzenie w odpowiednim czasie sensownych śmigłowców dla naszych Sił Zbrojnych. W razie czego zapewne będzie argument o tym, że maszyny tej firmy są produkowane w naszym kraju, a politycy chcąc zadowolić elektorat (tzn. zdobyć jego głosy - bo nic innego się dla nich raczej nie liczy) dokonają reszty.

Kubu

  • Gość
Odp: SW-5
« Odpowiedź #102 dnia: Września 05, 2009, 10:30:27 »
My i Czechy użytkujemy większe ilości, bo same śmigłowce są użytkowane w innych krajach. Po zmianie osiągów dość niskim kosztem Sokół II stał by się bardziej atrakcyjny. Co wpłynęło by na większe zainteresowanie krajów biedniejszych. Lista użytkowników przy odpowiednim marketingu by się rozrosłą.

Nie chodzi o polityków... Jest taki zapis generalnie. Nie jestem pewien na ile prawny. Właśnie po to Aguście był PZL. W ty samym celu Sikorski kupił Mielec. Tylko Eurocopter się nie przyłożył. I Sikorski i Agusta mogą produkować taniej gdzie indziej (Turcja?).

A jak porządne są Agusty świadczy fakt ile jest z nimi problemów. Warto sobie przejrzeć awaryjność. Istotny jest też fakt pękania belki ogonowej w 109. Po jakimś czasie oczywiście następuje jej wymiana przez producenta, ale trochę to szokujące.
139 była częściowo projektowana w Świdniku, co świadczy o mocach projektowych. Kadłuby 139, 109 i 119 są wykonywane też w Świdniku co świadczy o mocach produkcyjnych.
139 i 149 (planowane) mają gorsze osiągi niż Sw-5 (planowane) poza zasięgiem i max pułapem zawisu (AW 139)... Aczkolwiek nie do końca bo dane są różne i raz Agusta może wisieć (HOGE) na 8130 ft (dane producenta) raz na 12014 ft (Helicopters.com). Zasięg też się różni (od 675 nm do 306 nm).
Z tego co wiem Dane SW 5 są szacowane przy max masie startowej, natomiast dane Agusty nie.

Nie wiem jaka jest szacowana cena ale na pewno niższa niż AW 149 i AW 139.
Wiem natomiast że przekładnia będzie znacznie tańsza niż ta produkowana przez Rzeszów. Co odbija się na podobnych kosztach całego układu napędowego przy znacznym wzroście mocy i żywotności. A przecież wiadomo nie od dziś że cena napędu jest bardzo znacząca w cenie końcowej śmigłowca.

Finansowanie programu C pochodzi z MNiSzW, które zapewne korzysta w części ze środków unijnych. Pieniądze podatników idą zatem na naukę i rozwój uczelni wyższych... czyli zgodnie z przeznaczeniem.

Nie tak jak pieniądze podatników przeznaczone na F-16. ;)
« Ostatnia zmiana: Września 05, 2009, 10:36:20 wysłana przez Kubu »

Kubu

  • Gość
Odp: SW-5
« Odpowiedź #103 dnia: Września 05, 2009, 10:49:03 »
Było wspominane o EH 101... Wiecie że jego cena bazowa to 27 mln $? Fakt to ciężki śmigłowiec ale cena też jest znaczna. Myślicie że nas na to stać?

Cena bazowa AW 139 to z tego co znalazłem 8 mln$. Cena Sokoła jakiś czas temu wynosiła 3,5-4 mln $.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: SW-5
« Odpowiedź #104 dnia: Września 05, 2009, 11:57:50 »
My i Czechy użytkujemy większe ilości, bo same śmigłowce są użytkowane w innych krajach.
"Innych krajach", tzn np. Niemcy - jedna sztuka ? Poza naszymi dwoma krajami Sokoły są wykorzystywane w śmiesznych ilościach, jeżeli któryś z pozostałych użytkowników Sokoła, którego jeszcze z jakiś powodów nie odsprzedał Heliseco będzie chciał czegoś więcej od maszyny, to prędzej kupi nową, niż będzie inwestował w niesprawdzoną modyfikację.

Po zmianie osiągów dość niskim kosztem Sokół II stał by się bardziej atrakcyjny.
Kiedy ? Za 15 lat, kiedy na rynku będą już finalne konstrukcje z programu X2 Sikorskyego, cywilne AW149, wzmocnione EC175, czy może nawet cywilne NH90 ?

Co wpłynęło by na większe zainteresowanie krajów biedniejszych.
Biedne kraje kupują to do czego nie ma problemu z częściami zamiennymi - tak i dostępem, jak i ich ceną.

Lista użytkowników przy odpowiednim marketingu by się rozrosłą.
Pierwsza w historii lotnictwa kampania "kup dwa, trzeci dostaniesz gratis" ?

139 była częściowo projektowana w Świdniku, co świadczy o mocach projektowych.
Ostatnio AW139 w Quatarze zgubił belkę ogonową... przed startem... na lotnisku... tuż po fabrycznej naprawie...

Było wspominane o EH 101... Wiecie że jego cena bazowa to 27 mln $? Fakt to ciężki śmigłowiec ale cena też jest znaczna. Myślicie że nas na to stać?
Raz, że to sie już nazywa AW101, dwa: nie 27, a 68 - cena taka co najnowszej wersji Chinooka. Lepiej kupić kilka Chinooków i resztę oprzeć na maszynach MTOW <=11ton.