Autor Wątek: Siły Powietrzne Indii  (Przeczytany 36140 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #30 dnia: Marca 13, 2010, 15:39:51 »
Wydaje mi się że na kontrakt MRCA ten zakup nie będzie miał wielkiego wpływu, tak jak mówiłeś nie jest to niespodziewany ruch, pytanie było tylko kiedy zostanie podpisany. Jeśli już, to może raczej zmniejszyć szansę Miga-35, zwłaszcza pamiętając o strategii zakupów Indii: nie uzależniać się od jednego dostawcy. Rosjanie dostarczają już Su-30,Mig-29K, w planie jest indyjska wersja T-50. Dość ryzykownym krokiem byłoby dodatkowo kupować następny samolot rosyjski. Ostatnio dodatkowo spotkałem się na jednym z indyjskich forów z ciekawym punktem widzenia: po co kupować rosyjski samolot wraz z transferem technologii, jeśli i tak dostaną najnowsze rosyjskie technologie wraz z T-50? Od Rosjan nic więcej nie mogą się nauczyć, więc może czas sięgnąć po technologie europejskie lub amerykańskie? Przy obecnych olbrzymich nakładach finansowych na lotnictwo w Indiach, zaleta obniżenia kosztów przez unifikacje sprzętu (Mig-29K - Mig-35) nie wydaje się być aż tak wielka aby pozbawiać się nowych możliwości technologicznych.

Tu nie chodzi raczej o technologie.

Twoje argumenty są rzeczowe, lecz to tylko jedna strona medalu. Nie bez znaczenia jest jednak fakt, że "starszy brat" Mig-a 35 już ponad 20 jest na uzbrojeniu Indyjskich Sił Powietrznych i że ma wysoką ocenę a teraz jest jeszcze modernizowany do standardu UPG. Infrastruktura na przyjęcie nowego samolotu jest już prawie przygotowana. Nie bez znaczenia są też wieloletnie doświadczenia Hindusów w obsłudze i eksploatacji sprzętu radzieckiego i rosyjskiego. Czy Hindusi muszą zabiegać o pozyskanie nowoczesnej technologii u Amerykanów skoro już teraz mają do niej dostęp tworząc razem z Rosjanami własny klon T-50?. Ponadto dochodzi kolejny argument za- to unifikacja. Warto też pamiętać o zdecydowanym zwycięstwie myśliwców rosyjskich Su-30MK i MKI pilotowanych przez pilotów hinduskich nad F-16 i F-15 w pojedynkach powietrznych w ramach ćwiczeń. Su-30MKI to duma lotnictwa wojskowego Indii i samoloty rosyjskie mają tam wysokie notowania. Pamiętajmy również, że wybór maszyny w tak ważnym przetargu może być decyzją strikte polityczną. Moim zdaniem ostateczna walka w przetargu MMRCA rozegra się pomiędzy Eurofighterem 2000 a MiG-iem 35 na korzyść tego ostatniego.       

[gmod]Post poprawiony. John Cool.[/gmod]
« Ostatnia zmiana: Marca 13, 2010, 16:05:39 wysłana przez John Cool »
Wiesław D

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #31 dnia: Marca 13, 2010, 16:31:07 »
Tu nie chodzi raczej o technologie
Nie mogę się zgodzić z tym twierdzeniem. Trzeba pamiętać, że jednym z podstawowych wymogów przetargu jest pełny transfer technologii, z radarem na czele. Nie bez znaczenia jest też fakt, iż Indie na własną rękę prowadzą obecnie program budowy samolotu następnej generacji MCA, a także planują Tejasa mk.2. Są to programy kluczowe dla tego kraju, w których doświadczenie zdobyte podczas produkcji MRCA może być nieocenione. Tak jak mówiłem, Mig-35 nie oferuje w tym zakresie żadnych nowinek w porównaniu do T-50. Co do unifikacji, jest to bardzo często przytaczany argument i w dużej mierze słuszny, ale trzeba tu pamiętać, że to marynarka używa Migów-29K/KUB, natomiast siły lądowe korzystają z Migów-29 wersji 9-12, której płatowiec jest diametralnie inny. Pytanie jak duże zmiany w infrastrukturze to powoduje. Może niewielkie, może spore, nie mam w tym zakresie informacji.Również standard wyposażenia Migów-29UPG jest nieco inny niż Migów-35: inny radar, elektronika (np. stacja zakłóceń aktywnych).
Czy Hindusi muszą zabiegać o pozyskanie nowoczesnej technologii u Amerykanów skoro już teraz mają do niej dostęp tworząc razem z Rosjanami własny klon T-50?.     

Amerykanie to jedna wielka niewiadoma, jakby nie patrzeć są głównym dostawcą broni dla Pakistanu. Super Hornet ma realne szanse, chociaż w pewnej mierze pokrywa się z Su-30MKI, będąc zdecydowanie najcięższym kandydatem. F-16 raczej większych szans nie ma, będąc użytkowanym przez Pakistan. Co do technologii, to F-18 jest bardzo kuszący, oferuje znakomity radar APG-79 (mimo wszystko Amerykanie maja większe doświadczenie od Rosjan w dziedzinie lotniczych radarów AESA), a także silnik F414, który jest najpoważniejszym kandydatem na silnik poprawionej wersji LCA (tutaj korzyść z unifikacji).Co do rezultatów ćwiczeń to jest to kwestia dość kontrowersyjna, podczas ćwiczeń z USAF obie strony nałożyły na pilotów rozmaite ograniczenia dotyczące użycia radarów itd.co czyni wyniki nie do końca miarodajnymi.Co nie zmienia faktu, że Hindusi są zachwyceni swoimi Su-30MKI i mają rację.

Pamiętajmy również, że wybór maszyny w tak ważnym przetargu może być decyzją strikte polityczną. Moim zdaniem ostateczna walka w przetargu MMRCA rozegra się pomiędzy Eurofighterem 2000 a MiG-iem 35 na korzyść tego ostatniego.       

Co do polityki się zgodzę, pewnie odegra główną,ale nie jedyną rolę w wyborze, choć właśnie ze względów politycznych Mig-35 wydaje mi się nie najlepszym rozwiązaniem. Rosjanie dostali już "swoje", co otwiera drogę EF-2000 i Rafale'owi, który może się okazać czarnym koniem, Hindusi zawsze mieli dobre relacje z francuzami, a Mirage-2000 przez wiele lat był uważany za najbardziej niezawodny i efektywny samolot IAF. Co do Typhoon'a to ostatnio krążą plotki, że na chwilę obecna jest faworytem. Koniec końców dopiero po zakończeniu przetargu będzie widać co naprawdę się w nim liczyło.

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #32 dnia: Marca 14, 2010, 00:15:40 »
Cytuj
a Co do rezultatów ćwiczeń to jest to kwestia dość kontrowersyjna, podczas ćwiczeń z USAF obie strony nałożyły na pilotów rozmaite ograniczenia dotyczące użycia radarów itd.co czyni wyniki nie do końca miarodajnymi.
Pierwsze wspólne ćwiczenia pod kryptonimem "Cope India" odbyły się w marcu 2004 roku a uczestniczyły w nich myśliwce F-15C pilotowane przez Amerykanów, oraz hinduskie Su-30K, które na dobrą sprawę są unowocześnioną wersją dwumiejscową standardowych Su-27. Według Rosjan i Hindusów w pojedynkach na dużych dystansach zwyciężyły Su-30K w relacji 4:1. Porażka F-15C była zaskoczeniem. Amerykańscy piloci tłumaczyli ją nieoczekiwaną taktyką walki pilotów hinduskich i ich przewagą liczebną.
Drugie ćwiczenia pod nazwą "Sindex 04" odbyły się w pażdzierniku. Tym razem w walce na bliskich odległościach zmierzyły się hinduskie Su-30MKI i F-16C pilotowane przez pilotów z Singapuru. Zwycięstwo Su-30MKI było jeszcze bardziej przekonujące-był to wynik 10:1!.
« Ostatnia zmiana: Marca 14, 2010, 00:28:51 wysłana przez Don Wieslawo »
Wiesław D

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #33 dnia: Marca 14, 2010, 09:04:59 »
Według Rosjan i Hindusów w pojedynkach na dużych dystansach zwyciężyły Su-30K w relacji 4:1. Porażka F-15C była zaskoczeniem. Amerykańscy piloci tłumaczyli ją nieoczekiwaną taktyką walki pilotów hinduskich i ich przewagą liczebną.
Stosunek sił wynosił 12 do 4 na korzyść Hindusów, natomiast biorące udział w ćwiczeniach F-15 nie były chyba wyposażone w wersję AESA radaru APG-63. A  co do walki na bliskich odległościach to jest rzeczą oczywistą, że F-16 przegrywający z normalnym Su-27, nie ma szans z Su-30MKI. Broń Boże nie kwestionuje możliwości tego ostatniego, uważam że to najlepszy myśliwiec używany w Azji.
« Ostatnia zmiana: Marca 14, 2010, 09:14:12 wysłana przez lolek »

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #34 dnia: Marca 14, 2010, 10:56:03 »
Pierwsze wspólne ćwiczenia pod kryptonimem "Cope India" odbyły się w marcu 2004 roku a uczestniczyły w nich myśliwce F-15C pilotowane przez Amerykanów, oraz hinduskie Su-30K, które na dobrą sprawę są unowocześnioną wersją dwumiejscową standardowych Su-27. Według Rosjan i Hindusów w pojedynkach na dużych dystansach zwyciężyły Su-30K w relacji 4:1. Porażka F-15C była zaskoczeniem. Amerykańscy piloci tłumaczyli ją nieoczekiwaną taktyką walki pilotów hinduskich i ich przewagą liczebną.
Porażka F-15 nie była zaskoczeniem, wręcz była oczekiwana. Jeden flight F-15C, przeciwko skrzydłu indyjskiego lotnictwa wspieranego przez AWACS i systemy naziemne... Nec Hercules Contra Plures ! Amerykanie w tych ćwiczeniach robili za agresorów, scenariusz wymagał by przegrali.

Na Red Flag było już zupełnie inaczej - tutaj wyszły braki w wyszkoleniu pilotów indyjskich (elity!) i pewne braki w możliwościach Su-30, mimo , że za przeciwnika mieli nadal typowo wyposażone maszyny (F-15 z AESA latają na Alasce). Nadal pytanie, jak dobrym myśliwcem jest Su-30, jest nie rozwiązana. Brakuje starcia dwóch równie dobrze wyszkolonych grup - indyjska taktyka "G for brains" niespecjalnie działa przeciwko Amerykanom wyszkolonym na książkach Pułkownika Boyda. Problem jednak w tym... że Hindusi są najlepiej wyszkolonymi pilotami latającymi na Flankerach.

« Ostatnia zmiana: Marca 14, 2010, 13:07:20 wysłana przez Sundowner »

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #35 dnia: Marca 14, 2010, 13:56:38 »
Cytuj
Na Red Flag było już zupełnie inaczej - tutaj wyszły braki w wyszkoleniu pilotów indyjskich (elity!) i pewne braki w możliwościach Su-30, mimo , że za przeciwnika mieli nadal typowo wyposażone maszyny (F-15 z AESA latają na Alasce)
Na ćwiczeniach Red Flag piloci hinduscy nie używali zakresów operacyjnych radarów N-011M Bars, takie było zalecenie dowódcy Sił Powietrznych Indii, wykorzystywane były tylko zakresy treningowe, więc trudno  w tej sytuacji wyciągać ostateczne i obiektywne wnioski. 
Wiesław D

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #36 dnia: Marca 14, 2010, 14:51:41 »
Ale ja nie piszę tutaj o BVR, a o walce na krótkich dystansach. Red Flag tutaj byłby kiepskim przykładem dla BVR Su-30, jako, że były one po stronie niebieskich, a czerwoni nawet nie używają typowych zachodnich zagłuszaczy, a wersje imitujące wschodnie produkty. Natomiast walki manewrowe, do których wtedy doszło są bardzo dobrym przykładem tego jak bardzo hindusi polegają na kierowaniu ciągiem, dość silnych jednostek napędowych - ale wprowadzając się w sytuacje bez wyjścia - bez prędkości i pola do manewru - i w walce grupowej po prostu wystawiają się na ostrzał.

Jeżeli chcemy mówić o użyteczności Su-30 w walce BVR na podstawie ćwiczeń hinduskiego lotnictwa z Amerykanami, czy Singapurem, to pamiętaj, że wszystkie ćwiczenia tego typu organizowane przez Indie, mają za zadanie sprawdzać ich taktyki w walce z Pakistanem - krajem, którego myśliwce są uzbrojone wyłącznie w broń krótkiego zasięgu - stąd w obu wymienionych przez Ciebie ćwiczeniach - Cope India 2004 i Sidex 2004, Indie symulowały użycie AA-12 i AA-10, ale strona przeciwna była ograniczona jedynie do AIM-9. Więc powiedz mi jak dobrym myśliwcem BVR jest F-15 i F-16 używając wyłącznie Sidewinderów ?

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #37 dnia: Marca 14, 2010, 16:47:34 »
Trzeba jednak pamiętać, że jak to w ćwiczeniach również na Su-30MKI były nałożone ograniczenia, min. wspomniany treningowy zakres Barsa, zakaz korzystania z data-linku,oraz flar. http://www.india-defence.com/reports/3988     Inna sprawa że doniesienia na temat Red Flag 2008 są dość zróżnicowane i było wiele kontrowersji związanych z wypowiedziami ze strony amerykanów. Natomiast w 2004 roku, według Yefima Gordona, Su-30K przeważnie w walkach polegały na systemie optoelektronicznym, nie na radarze. Inną sprawą jest pilotaż. Podczas ćwiczeń rosyjsko-amerykańskich (wizyta dwóch Su-27UB, gospodarzem było 1st Tactical Fighter Wing), zwykły Flanker zdemolował w walce manewrowej F-15D. Dlatego nie wysnuwał bym z tego typu ćwiczeń, gdzie więcej jest nałożonych zakazów niż pozostawionych pilotom możliwości, daleko idących wniosków. W ogóle można by przenieść parę ostatnich postów do tematu o siłach powietrznych Indii.


[gmod]Zrobione! John Cool.[/gmod]
« Ostatnia zmiana: Marca 14, 2010, 17:14:40 wysłana przez John Cool »

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #38 dnia: Maja 28, 2010, 20:46:33 »
Su-30MKI na pokazie możliwości bojowych - odpalenie R-73:

http://www.youtube.com/watch?v=iga9DpjKIng

... oraz zrzut przez Su-30MKI bliżej niesprecyzowanej LGB:

http://www.youtube.com/watch?v=J6rYC1T31Pk

Offline Yarden

  • *
  • Wirtualny Dywizjon 316
Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #39 dnia: Maja 28, 2010, 21:03:22 »
Trochę nie jestem pewien - ta próba R-73 się udała czy nie? Bo niby odpalili, ale w cel, jak mi się wydaje, nie trafiła. Nie znam się zbyt dobrze, ale tak dla parady to chyba mogliby wystrzelić i bez tej flary na spadochroniku.
"Nie mogę patrzeć na bitego człowieka, nie mogę! Jeżeli bije ktoś inny." - Hermann Brunner

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwca 14, 2010, 18:38:48 »
Przepraszam ze nieco nie na temat lotnictwa Indyjskiego. Ale zaintrygowała mię ta wypowiedz.
Cytuj
Podczas ćwiczeń rosyjsko-amerykańskich (wizyta dwóch Su-27UB, gospodarzem było 1st Tactical Fighter Wing), zwykły Flanker zdemolował w walce manewrowej F-15D.

Ja słyszałem nieco inną wersje.
http://www.clubhyper.com/reference/f15vssu27sm_1.htm

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #41 dnia: Czerwca 15, 2010, 13:43:27 »
To cytat z mojej wypowiedzi, historie znam z książki  Yefima Gordona "Famous Russian Aircraft Sukhoi Su-27" strony 522-523. Według niego ćwiczenia odbywały się na terenie treningowym około 200km od Virgini. Według niego najpierw odbył się lot, w którym F-15 miał "pozbyć" się z ogona Su-27, czego nie udało mu się osiągnąć nawet na maksymalnym dopalaniu (Su-27 miał używać według niego tylko minimalnego zakresu dopalania). Po zmianie ról pilot rosyjski niejaki major Karabasov miał na maksymalnym dopalaniu zerwać się F-15 i uzyskać "zestrzelenie", po drodze jeszcze zaliczając przypadkowo drugiego F-15 który leciał obok. Tyle mówi Gordon w tej kwestii, pytanie komu teraz wierzyć.

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #42 dnia: Lutego 04, 2011, 21:43:17 »

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #43 dnia: Lutego 05, 2011, 12:17:05 »
Mogliby pokazać jakieś zdjęcia, ciekawy jestem tej modyfikacji MiG-29UPG (bazującej na SMT).

Odp: Siły Powietrzne Indii
« Odpowiedź #44 dnia: Lutego 05, 2011, 13:58:51 »
Tutaj mniej więcej piszę, jak by to miało wyglądać.
http://www.altair.com.pl/start-907