Zastanawia mnie nieco cisza w prasie specjalistycznej na temat ostatnich modernizacji proponowanych przez lotnicze zakłady remontowe na Ukrainie, tym bardziej że sporo z nich to nie tylko ogólny zarys projektowy a dość konkretne rozwiązania, będące w fazie wdrożenia. Jedyne informacje jakie udało mi się zebrać pochodzą z oficjalnych stron ukraińskiego MONu i zakładów lotniczych, jak również wytwórców sprzętu radioelektronicznego i innego.
Warto może spisać na początek nieco informacji o modernizacji ukraińskich MiGów-29. Nowo modernizowane samoloty są oznaczane jako MiG-29MU1, twórcą modrnizacji jest zakład ARZ "MiGremont", część ukraińskiego koncernu "Aviawojenremont" (Государственного хозяйственного объединения Концерн «Авиавоенремонт»).
Czołowe elementy obecnie prowadzonej modernizacji MiG-29MU1 to między innymi:
- Zmodernizowana stacja radiolokacyjna N-019U1, zaprojektowana przez przedsiębiorstwo ZAO "Fazotron-Ukraina". Dokładny zakres zmian nie jest mi znany, można się zapewne spodziewać dodania nowych bloków obliczeniowych i implementacji kilku innych reżimów pracy, z pewnych zmian wiadomo między innymi iż wzmacniacz niskoszumowy (blok N-019-09) wymieniono na nowsze urządzenie - UM522, zwiększając m.in. czułość i inne parametry odbiornika.
- Odbiornik satelitarnego systemu nawigacyjnego GLONASS/NAVSTAR typu SN-3307 (СНС - "Sputnikowa Nawigacjonnaja Sistema" firmy GP 'Orizon-Nawigacija") uzupełniający dotychczasowy radiotechniczny system bliskiej nawigacji A-323 (RSBN), wyposażenie do przyrządowego lądowania VOR/ILS oraz DME etc.
- Mnogofunkcjonalny indikator - wliczystlitiel (MFI-W) uzupełniający system nawigacyjny (prezentacja danych).
- Mnogofunkcjonalny indikator (MFI) w kokpicie.
- Pulpit sterowania PSR-31.
- Systemy sterowania uzbrojeniem SUW i SUO uzupełnione o system ASP - Awiacjonnyj Spedstwami Porażenija (Авиационными Средствами Поражения: АСП).
- Zmodernizowany KOLS-29, m.in. o nowe bloki obliczeniowe i tzw. Izdielnyje "25F" - nowy, bezpieczny podświetlacz laserowy.
Itd. etc. Pewnie jeszcze kilka elementów się później znajdzie.
Kokpit MiGa-29MU1.Warto nadmienić iż pierwszy wariant modernizacji jest już wprowadzany do linii. Nie dalej jak w styczniu 2010 roku ukraińskie wojska lotnicze odebrały 3 pierwsze egzemplarze MiG-29MU1 z radiolokatorem N-019U1 (w tym prezentowany wcześniej egzemplarz o nr burtowym
11). W ciągu tego roku ma zostać wykonana remont i modernizacja jeszcze co najmniej kilku 29tych.
Natomiast jeszcze na przełomie 2010-2011 roku ma się pojawić drugi, nieco rozszerzony wariant modernizacji, przewidujący dalsze rozszerzenie możliwości stacji radiolokacyjnej poprzez dodanie kilku kolejnych trybów pracy (prawdopodobnie ostateczny wariant N-019U2) jak również dodanie kanału telewizyjnego (ПУ-ТС: Punkt Uprawienija Telewizornymi Sistemami) umożliwiającego użycie m.in. pocisków rakietowych H-29T oraz bomb o korygowanej trajektorii KAB-500Kr, tym samym rozszerzenie możliwości pokładowego SUW i SUO do przenoszenia nowych typów uzbrojenia.
Przewiduje się iż łącznie zostanie zmodernizowanych przeszło 60 ukraińskich myśliwców MiG-29 Izd. 9.12 oraz 9.13.
Odróżnić MiGa-29MU1 od innych 9.12/9.13 też nie jest zrazu tak trudno - na górnej części kadłuba wystaje taka mała kopułka z odbiornikiem systemu SN-3307... choć nie jest widoczna zbyt dobrze na każdym zdjęciu.
