Autor Wątek: Polskie (i nie tylko) Su-22  (Przeczytany 221913 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline CRC

  • *
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #465 dnia: Lipca 06, 2016, 08:58:27 »
Gdyby to nie był problem techniczny, to nir nie tworzono by specjalnej wersji/ odmiany rozpoznawczej.  :)

Co do "symulatorów". Są to różne samoloty,_prosty M3 miał H-28_, w specjalizowanej wersji M3P doszła ŁO-86 z pociskami H-27PS i H-58_. Trzeba pilotów zapoznać/ nauczyć różnic w posługiwaniu się osprzętem przynależnym do każdej z podwersji do umiejętności korzystania i interpretacji wskazań_. Tablica sterująca "Zamieci" i sposób prezentacji jest zupełnie inny niż na tabliczce "Tęczy".
Również właściwości pilotażowe będą inne dla każdego samolotu ,.

1." - cudzysłów i ,, - dwa przecinki - jest różnica?
2. Zdania kończymy kropką nie przecinkiem.
3. Posty piszemy z PL znakami, nie pół na pół.
4. Niepotrzebne spacje.
5. Regulamin forum.
6. Pisanie postów to nie wyścigi, a większość przeglądarek pilnuje sprawdzanie pisowni. Trzeba tylko chcieć i przed wysłaniem przeczytać post. Mazak.
« Ostatnia zmiana: Lipca 06, 2016, 12:00:18 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #466 dnia: Lipca 06, 2016, 19:10:34 »
To nie są wersje samolotu, tylko warianty podwieszeń związane z zabudową nowych urządzeń. Suka z KKR będzie np Su-17M3R, ale ten sam samolot z "Mietiełem" czy "Wjugą" bedzie Su-17M3P. Aby uzyskać nowe/inne możliwości trzeba wymontować pulpit/pulpity, na ich miejsce zamontować inne pulpity a pod pylon podwiesić zasobnik. Jest tylko kwestia tego ile osób ma się tym zająć i ile czasu to będzie trwało. Więc w sensie technicznym jest to bardzo proste. Pytanie jest czy samoloty które były przeznaczone z góry dla jednostek rozpoznawczych były okablowane do pozostałych bajerów i na odwrót, np Czesi ( bo wzięli full standard ) mieli samoloty okablowane do wszystkiego, my nasze Suki zamówiliśmy bez opcji KKR i póżniej te okablowanie musieliśmy zakładać sami w WZL ( zrobiliśmy to bez pomocy Rosjan co oznacza że nie było to skomplikowane ). Jeśli chodzi o trenażer to akurat mam fotki dla Su-17M3P w wariancie z H-28 i pulpitem "Mietieła". Co do wartości pilotażowych to zgoda, z każdym zwłaszcza cięzkim wariantem podwieszeń samolot zachowuje się nieco inaczej.

Offline CRC

  • *
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #467 dnia: Lipca 07, 2016, 13:28:22 »
Istotnie rosyjscy autorzy monografii o Su-17 tak piszą, tyle tylko, że odnoszą to modelu M3 . My na razie zajmujemy się eMka i M2. I ja im w tą cudowną jak na Rosjan unifikacje, nie ufam.
Markowski ,bo z niego pochodzi Twój cytat o unifikacji M3 , w rozdziale o wersji Su-17M2,  instalacje KKRa przypisuje tylko jego eksportowej  wersji Su-22 oraz Su-22M i to jednego użytkownika, Peru.
We wcześniejszym opisie, dotyczącym Su-17M i jego eksportowej wersji Su-20, pisze iz wszystkie polskie Su-20, nazywając je So-20R /skąd to oznaczenie ?/  mogły przenosić KKRa. Otóż nie, egzemplarz 74105 nie mógł choć dotarł do nas jako ostatni.
Czemu autorowi nie ufam jeszcze? ano dlatego, że powtarza info o kompletacji eksportowych Su-17M w dwóch wariantach wyposażenia/uzbrojenia.
A-dla krajów UW  :) :)
B-dla innych krajów się rozwijających.

Ile samolotów w kompletacji "A" wyprodukowano na eksport w ZSRR ?  8)
Bo w kompletacji "B" 138 czyli wszystkie wyprodukowane Su-20...
« Ostatnia zmiana: Lipca 07, 2016, 15:35:50 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #468 dnia: Lipca 07, 2016, 18:46:13 »
Ten sam Markowski pokazuje zdjęcie, a nawet dwa przedstawiające radzieckie Su-17M2 podpisane jako wersja M2R ( str.16 i 39 ). Żaden polski Su-20 nie był przystosowany do KKR, to był "upgrade" w trakcie służby, jeśli chodzi o oznaczenie R to wydaje mi się że często było ono używane właśnie w Polsce. Ponadto tutaj także może wchodzić w rachubę pewien rodzaj nieporozumienia, ponieważ każdy co piąty samolot produkcyjny ( Su-17, Su-17M, Su-20 ) miał zamontowany za lukiem przedniego podwozia aparat AFA-39 i może ta literka była wyróżnikiem w papierach fabrycznych. Jeśli chodzi o warianty to nie istniał Su-20 dla UW, te samoloty były tylko dla Bliskiego Wschodu, nasze Su-20 to samoloty pierwotnie przeznaczone dla Egiptu, dlatego dostaliśmy ich taką dziwną ilość i w taki dziwny sposób czyli zjawiły się. Pewnie znowu był w akcji ten czerwony telefon w KC: Weżmiecie towarzysze?, No dobra weżmiemy.......
Co do rozpoznawczych Su-17M2 to postaram się zrobić "research" odnośnie jednostek które użytkowały rozpoznawcze Fittery, może coś z tego wyjdzie.

P.S. W przypadku Su-20 trzeba dodać że polski Su-20 otrzymały małe usprawnienia przed wysłaniem do nas: dostaliśmy wojskowe radio R-832M ( w oryginale było cywilne ) oraz PBK-2 i instalacje do bomb "A" czego w oryginale też nie było.

Offline CRC

  • *
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #469 dnia: Lipca 07, 2016, 19:02:25 »
A ja napisze że przyleciały z biuletynem KKRa zrobionym we fabryce , z zastrzeżeniem , samoloty serii 74 i 76 , wyłaczając sanolot  74105 . Czyli mamy 20 Su-20  :) dostosowanych do zasobnika .
Po egipskie były na pewno 6601-6606 , miały napisy we kabinie po angielsku  a także po angielsku do końca eksploatacji były napisy na belkach APU-13.

Wszystkie nasze Su-20 miały zabudowany aparat AFA-39 . AFA w co piątym samolocie dotyczyła Su-7 i Mig-21F-13

Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #470 dnia: Lipca 07, 2016, 20:37:29 »
To ciekawa informacja, ale zasobniki dostaliśmy póżniej ( 1978?) w 1976 to one dopiero kończyły badania państwowe, raczej Sowieci nie chcieli sprzedawać tak od razu takich nowinek. Może te pozostałe to samoloty pierwotnie przeznaczone dla ZSRR, z których z jakichś powodów zrezygnowano?. Wszystkie AFA?, numery seryjne są po kolei czy różne?. Masz jakieś papierki na taką ustanowkę?, szczerze to nigdy nie widziałem jak to wygląda.
Na szybko przejrzałem wielką książkę Gordona o Fitterach i on też pisze o Su-20R oraz o rozpoznawczych Su-17M2, zdjęć jednak żadnych.

Offline CRC

  • *
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #471 dnia: Lipca 07, 2016, 21:04:45 »
Nic co było w tym zasobniku__, nie było czymś nowym_. Jak już pisałem KKR to kompilacja wyposażenia rozpoznawczych Migów_-21/25.
Pierwsze 6 na pewno miały iść do Egiptu_,reszta też z zamówienia lub pomocy rosyjskiej dla Egiptu.
Wszystkie 27 miało AFA-39. Konstrukcyjnie jak na Su-7.
« Ostatnia zmiana: Lipca 07, 2016, 21:37:11 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #472 dnia: Lipca 07, 2016, 21:36:47 »
Nie takie nic, SRS-13 była pierwszym radzieckim systemem rozpoznania elektronicznego zbudowanym w oparciu o układy scalone dlatego było co chować (niektórzy piszą, że pierwszym dużym systemem na scalakach w ogóle). Pierwsze KKR dlatego miały stare stacje SRS-4 dla mniej zaufanych i SRS-9 dla tych bardziej (nawet nie wiem jaka była w polskich). Nawet 10 lat później gdy dla Czechów i Niemców zrobiono wersję eksportową KKR-1T to SRS-13 była zubożona i np. zapis informacji był na filmie co było zapożyczeniem ze starych systemów. Może dlatego Rosjanie nazywają polskie Suki Su-20R, bo wszystkie dostały AFY?. A wiadomo dokładnie kiedy dotarły do nas zasobniki?.
« Ostatnia zmiana: Lipca 07, 2016, 21:39:24 wysłana przez KosiMazaki »

Offline CRC

  • *
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #473 dnia: Lipca 07, 2016, 22:01:06 »
Skąd info o zastosowaniu SRS-4 ?  Niemożliwe do upchania w tylniej części zasobnika.  Około 1977-78.
Wszystkie serie eksportowe miały AFY.

Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #474 dnia: Lipca 08, 2016, 19:42:22 »
Info o SRS-4 jest od Gordona z jego wielkiej knigi. Te stacje są tych samych rozmiarów, więc zmieszczenie SRS-4 w KKR to nie problem, oczywiście nie da się obu wariantów ( SRS-4A i SRS-4B ) włożyć naraz. Zastanawia mnie fakt jak samoloty miały okablowanie do zasobników ktore dostaliśmy kilka lat póżniej, zwłaszcza te z 1974 a więc z czasów przed rozpoczęciem jego produkcji?.

Przy okazji okazało się, że będziesz musiał CRC uwierzyć w cudną unifikację Suczek. Zastanawiałem się po czym poznać z zewnątrz samoloty zdolne do odpalania rakiet przeciwradiolokacyjnych, nawet na słabej jakości fotkach. Najlepsze jest to, że cały czas odpowiedż na postawione pytania mieliśmy pod nosem. Otóż wyróżnikiem tych samolotów jest mała czerwono-pomarańczowa antena zabudowana pod przednią częścią nosa samolotu. Na jednych maszynach jest jedna antena, a na innych występują dwie. Szczerze mówiąc nie wiem z czego wynika ta różnica, ale mam pewną koncepcję. Rzeczona antena służy do mikrofalowego strojenia głowic pocisków przeciwradiolokacyjnych tuż przed ich odpaleniem ( podobnie jak w rakietach p-p średniego zasięgu ). Być może do każdego typu rakiet jest oddzielna antena ( do H-25/27 i do H-58 ), albo każda antena służy do programowania innego zakresu częstotliwości ( każda z rakiet ma dwie wymienne na ziemi głowice naprowadzania pracujące w innych zakresach ). Niezależnie od tego który wariant jest prawdziwy występowanie tej anteny świadzy o możliwości przenoszenia "Wjugi" i odpalania rakiet. Przejrzałem foty które mam i znalazłem ciekawe rzeczy:


Antena będąca sprawcą zamieszania, tutaj pod węgierskim Su-22M3.


Rozpoznawczy Su-17M3R z 831 ORAP z Czimkent. Antena na miejscu.


Su-17M3R z 294 ORAP Altsztedt. Antena jest.


Węgierski Su-22M3R. Antena jest.


NRD-owski Su-22M4R. Antena też jest.


Radziecki Su-17M4R jednostka mi nieznana. Antena też jest.

Podobnych zdjęć można byłoby zamieścić mnóstwo. Dowodzą one, że prawie każdy Su-17/22M3, Su-17/22M4 mógł być w zależności od potrzeby albo samolotem R albo P ( oczywiście oprócz przypadków kiedy zamawiający nie chciał jak w przypadku Polski albo kiedy Sowieci po prostu nie chceli czegoś sprzedać ). Jedynie wczesno seryjne Su-17M3 można znależć bez tych anten, ale to pewnie po prostu dlatego że wcześniej były przystosowane do tandemu H-28/"Mietieł" i póżniej ich po prostu nie zmodernizowano. Przykład na zdjęciu poniżej:


Samolot jest częsciwo zmodyfikowany ( ma system Parol ), ale anten ŁO-86 nie ma.

Offline CRC

  • *
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #475 dnia: Lipca 08, 2016, 21:29:31 »
Ależ napisałem że autorzy odnoszą to do M3 . A moja nie wiara tyczyła się M/M2 . To antena kontrolna , promieniowała w.cz z generatora kontrolnego w kierunku układu antenowego rakiety. Czyli wstrojona kontrol .
Nasze  Su-22M4 serii 23,27 tez mają  tylko 1 antene.

Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #476 dnia: Lipca 08, 2016, 21:44:08 »
M to na pewno nie bo radzieckie samoloty tej odmiany KKR nie niosły, M2 zaś to niewiadoma, być może tak, w końcu to tylko podmianka kilku rzeczy przy założeniu oczywiście że istniała wersja rozpoznawcza. Najpierw to trzeba znależć foty M2 z KKR.

Offline CRC

  • *
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #477 dnia: Lipca 08, 2016, 22:00:08 »
Mógłbyś wrzucić tego Gordona z SRS-4 ?  Dziwi mnie to tak jak SRS-3 na naszych Iłach-28 , ale u nas były te SRS-3 a to kawał mela ...
Generalnie to u nich jest niezły bałagan .Część pisze że R-60 i H-25 pojawiły się jako dorabotka na wszystkich Su-17M , część że od 70101 .

Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #478 dnia: Lipca 11, 2016, 18:55:47 »
Coś nie moge znależć teraz tego he, he mam nadzieję że mi się to nie uroiło. Jak w końcu znajdę to wrzucę.
Jeśli chodzi o H-25 to nie wierzę za bardzo w takie rewelacje ( ktoś pewnie pomylił z samolotami testowymi ), natomiast R-60 jest potwierdzone i myślę że samoloty właśnie po owym 70101 je dostały, a wszystkie wyprodukowane wcześniej dostały R-13M co też jest potwierdzone zdjęciowo.

Dokonałem też takiego względnego przeszukania informacji o jednostkach rozpoznawczych pod kątem Su-17M2R, i tam gdzie dane udało się znależć to Fittery zaczynały się od M3R ( zastępując Jak-28R i MiG-21R ). Czyli fakt istnienia M2R zdaje się wyglądać coraz bardziej na jakieś "urban story".

Offline CRC

  • *
Odp: Polskie (i nie tylko) Su-22
« Odpowiedź #479 dnia: Lipca 11, 2016, 19:17:26 »
Nie natrafiłem na zdjęcia Su-17 /radzieckich / z R-13M ,chyba że masz na myśli Su-22 w barwach radzieckich ,to i owszem.
Zabudowa R-13M była znacznie bardziej pracochłonna  i co za tym idzie droższa , wiec sądze że jednak dali wszędzie R-60 . Od 70101 można powiedzieć iż Su-17M dysponował tym samym ,,systemem,, uzbrojenia co Su-17M2.Mówimy o radzieckich samolotach , nie eksportowych.