Autor Wątek: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym  (Przeczytany 22602 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« dnia: Października 03, 2008, 00:18:38 »
Nie miałem pojęcia gdzie dać ten materiał, ale chyba najlepiej będzie zamieścić go tutaj. Fotki (swoją drogą dość unikalne) poniekąd są częściowo związane z tematem - przedstawiają bowiem samoloty Su-27 ze śp. 171 GwIAP, w latach 1988-1993 bazującego na lotnisku Gudauta.

Podczas wojny w Abchazji pułk ten wykonywał zadania bojowe (wspieranie lokalnych bojowników, walczących przeciwko Gruzji). Przed wklejeniem tych kilku zdjęć warto wspomnieć o przynajmniej jednym incydencie związanym z tą jednostką.

Otóż 19 marca o godz. 5.10 rano został strącony przez gruzińską obronę przeciwlotniczą Su-27S, pilotowany przez majora Wacława Aleksandrowicza Szipko (Вацлав Александрович Шипко), który o godzinie 4.30 wystartował z lotniska Gudauta celem przechwycenia dwóch gruzińskich Su-25, usiłujących zaatakować zgrupowania rebeliantów. Pilot zginął na miejscu, zaś odpowiedzialnym za strącenie myśliwca był najprawdopodobniej zestaw S-75M Dwina. Oczywiście zestrzelenie rosyjskiego myśliwca udaremniło przechwycenie i pozwoliło gruzińskim szturmowcom wykonać zadanie.

Dokładne okoliczności zdarzenia są jednak nieznane. Jako ciekawostkę przyrodniczą można podać iż była to pierwsza - i jak dotąd chyba jedyna bojowa strata samolotu tego typu. Z drugiej strony rosyjskie Su-27 prawdopodobnie są odpowiedzialne za strącenie co najmniej 1 z 5-7 utraconych przez Gruzinów Su-25 w tamtej wojnie.

Para Su-27 podczas low-pass'u nad wybrzeżem morza Czarnego, rok 1988.





Jeden z 'dwudziestychsiódmych' ze 171 GwIAP gdzieś nad Kaukazem...



Lądowanie Su-27S (nr '32') w bazie Gudauta.





Lądowanie Su-27UB...



Pilot Misza Krysin (Миша Крысин).



Mapa strefy lotów i podejść do bazy lotniczej Gudauta.



Maszyny na stojankach, w tle góry Kaukazu...







Gudauta - marzec 1991.



Pilot mjr. Siergiej Karpalow (Сергей Капралов) w kabinie Su-27S nr '44':



Kolejna "szparka":



Pilot Witalij Podjalczyj (Виталий Подъячий), Gudauta 1991:



Tutaj ten sam pan z drugim lotnikiem:





Kolejne Su-27 na stojance...



I personel pułku na zdjęciach grupowych:




Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #1 dnia: Października 03, 2008, 09:34:21 »
Po ostatnim poście dotyczącym SM'ki na 65-leciu 11 Armii Powietrznej FR pomyślałem sobie że byłoby (John)Cool, gdybyś wrzucił jakieś foty 27'ek z południa Kaukazu (np. okolice Gudauta, Sukhumi). No i można powiedzieć, że "spełniłeś moje marzenia"  :karpik
Nie pozostaje mi nic innego jak podziękować i postawić Ci zgrzewkę piwa ;-)
 :564: :564: :564:
Dzięki - foty są M A X

Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #2 dnia: Października 03, 2008, 21:22:43 »
Mr. Cool macie wywiad lepszy niż GRU, MOSAD i CIA razem wzięte.... Strach się bać!  :023: :023: :023:
"Różnica między mną a wariatem jest taka, że ja wariatem nie jestem."
                                                                                  S. Dali

John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 03, 2008, 18:05:32 »
Cieszę się że zdjęcia się podobały :023: W takim razie jeszcze jedna porcja - MiGi-29 z wspomnianej wcześniej jednostki szkolnej 797 УАП z Krasnodaru, rok 1993.

Jednostka liczy sobie obecnie około 940 osób personelu i 34 samoloty Мig-29 (w tym 9.12 oraz 9.13). Są to jedyne MiGi-29 stacjonujące blisko Kaukazu, nie licząc maszyn pełniących dyżur w Armenii. Pozostały sprzęt latający to 11-12 samolotów Su-27P/UB, 8 Su-25 oraz przeszło 68 samolotów szkolnych L-39C.

Kiedyś jednostka posiadała również Su-17M4 oraz Su-17M3U. 








John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 18, 2008, 19:08:42 »
No to czas wziąć na widelec kolejną jednostkę z regionu - tym razem 3 IAP bazujący na lotnisku w Krymsku, latający na Su-27. Jest to były 562 IAP, który w 2000 roku został poddany reorganizacji. Tym samym został również przemianowany.

Pułk eksploatuje obecnie 32 samoloty Su-27P, zgrupowane w 2 eskadrach. 26 maszyn to samoloty jednomiejscowe typu Su-27P, natomiast pozostałe 6 - szkolno bojowe "szparki". Personel pułku liczy obecnie ponad 700 osób. W przeciwieństwie do 171 GwIAP który został rozwiązany, jednostka z Krymska pełni swoją służbę do dnia dzisiejszego.

Samoloty pułku co najmniej kilkakrotnie latały na przechwycenie różnych powietrznych intruzów.

22 marca 2003 roku dwa Su-27P zostały poderwane w powietrze celem przechwycenia U-2 należącego do USAF, lecącego wzdłuż granicy rosyjsko-gruzińskiej, około 10km w głębi terytorium Gruzji. Zadaniem myśliwców było zapobieżenie ewentualnej próbie naruszenia przestrzeni powietrznej FR. Wg. Rosjan był to już trzeci taki lot - pierwszy miał miejsce 27 lutego, drugi zaś 7 marca tego samego roku. 

15 listopada 2004 roku samolot rozpoznawczy EP-3E Aries II należący d USN został wykryty niecałe 6 mil od rosyjskiego brzegu morskiego. Ponieważ amerykanie notorycznie nie odpowiadali na wezwania, wysłano parę Su-27P celem przechwycenia intruza. Gdy rosyjskie myśliwce pojawiły się w pobliżu EP-3E, ten zawrócił w kierunku wód międzynarodowych.

Warto też dodać iż, w związku z niejednoznaczną identyfikacją samolotu który przechwycił i zniszczył gruzińskiego bezpilotowca Hermes 450 podczas kwietniowego incydentu, jest możliwe iż myśliwce z Krymska mogą być odpowiedzialne za jego strącenie.

Su-27UB na stojance.





Su-27P nr burtowy '07'.





Su-27UB nr '60'.





Su-27UB nr '60'.









Su-27P nr '61'.


Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 18, 2008, 19:43:40 »
Kolejny swietny (Cool ;-)) materiał z Twojej strony Jasiu (John ;-)). Podobnie jak foty z Gudauty - te sa dla mnie szczególne choćby dlatego, ze sa zwiazane z LockOn'em :D

Kolejne piwo dla Ciebie  :564: :564: :564: i toast za Twoje zdrowie - wielkie dzieki :010:

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 19, 2008, 21:11:48 »
Dzięki Janek, zdjęcia jak zdjęcia ale info bardzo cenne  :banan
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 23, 2008, 18:15:36 »
Na potrzeby tematu udało mi się odnaleźć taką oto mapkę z zaznaczonymi jednostkami lotniczymi oraz obrony powietrznej FR w tamtym rejonie świata.




Udało mi się zebrać przy okazji informacje na temat kolejnej jednostki lotniczej z tamtego rejonu, a mianowicie 461 SzAP latającego na samolotach Su-25, Su-25BM oraz Su-25UB, bazującego w Krasnodarze. Jednostka została sformowana w roku 1993, w jej skład weszły samoloty z rozwiązanych pułków szturmowych, wycofanych z terenu NRD oraz niektórych republik radzieckich.

Obecnie pułk eksploatuje 34 samoloty Su-25 wymienionych wersji, zgrupowane w dwóch eskadrach. W bazie znajduje się również dodatkowy ekwipunek lotniczy w postaci 21 samolotów szkolno-bojowych L-39Z. Całkowity personel jednostki liczy przeszło 615 osób. Samoloty mają wymalowany na przodzie na obu burtach charakterystyczny malunek "Czerwonego Wilka". Obecnym dowódcą pułku jest starszy pułkownik Walerij Kusznierew (Валерий Кушнерев). Względnie Kuschnierew, czyżby przypadek? :118:

Jednostka wzięła udział obok 368 OSzAP z Budionnowska w wielu współczesnych konfliktach zbrojnych prowadzonych przez Rosję w rejonie Kaukazu. Jej udziałem stały się m.in. obie wojny czeczeńskie oraz ostatni konflikt w Osetii Płd./Gruzji.

Niestety na razie nie dysponuję szczegółowymi informacjami odnośnie udziału pułku w wymienionych konfliktach. Udało mi się jedynie dowiedzieć iż podczas prowadzenia nalotów wymierzonych przeciwko wojskom gruzińskim oraz kluczowym obiektom militarnym na terenie Gruzji podczas sierpniowego konfliktu, 13 sierpnia samolot Su-25 o nr bocznym Czerwony '46' został uszkodzony przez ręczną wyrzutnię pocisków plot. Su-25 zdołał powrócić znad Gruzji aż do Krasnodaru na jednym silniku. Maszyna trafiła do 121 ARZ celem przeprowadzania napraw. Jest to jak dotąd jedyna znana strata z tego konfliktu w tej jednostce. Jak dotąd wszystkie utracone ropuchy należą do bliźniaczego 368 OSzAP.

W planach było m.in. rozwiązanie pułku w roku 2005, ale jak widać po datach m.in. na proporczykach, tak się nie stało.

Rzut boczny na Su-25UB nr '39':



Su-25 nr boczny '05':



Su-25UB nr '29' w przygotowaniu do zadania bojowego nad Czeczenią. Ujęcia z rosyjskiej TV.



Okazjonalne proporce pułku:



Inne samoloty pułku:



Powrót maszyny '46' z zadania bojowego znad Gruzji:






Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 23, 2008, 18:21:04 »
Jesteś niesamowity, wielkie dzięki  :564:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 04, 2009, 00:04:38 »
Wracając jeszcze do 3 IAP (562 IAP) to trafiło mi się zdjęcie Su-27UB o nr burtowym '01'.


John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 04, 2009, 20:31:24 »
Jeszcze kilka zdjęć Su-25 z 461 SzAP.



Kolejne zdjęcie uszkodzonego egzemplarza '46'.


John Cool

  • Gość
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 04, 2009, 23:29:41 »
Jako drobna ciekawostka: tak obecnie wygląda baza lotnicza w Gudauta w Abchazji.


Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 05, 2009, 15:52:14 »
Eeeh no i jak ja tu mam przyziemić Sunie?  :008:

Super fotka Jasiu - dzięki...

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 05, 2009, 16:09:07 »
 Siadaj na brzuchu, szkoda podwozia  :118:

Odp: WWS i PWO w Kaukaskim Okręgu Wojskowym
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 05, 2009, 18:39:55 »
Siadaj na brzuchu, szkoda podwozia  :118:
Heh - trafne spostrzeżenie! Ale myślę że lepiej low pass, gear up (tfu... nie było gear down  :020:), heading 100, Sukhumi approach... Dalej dokulam się jakimś Ikarusem...  :banan