Michaił Wiktorowicz Pawłow(Михаил Викторович Павлов)

Urodzony 16 grudnia 1959 roku. Do WWS wstąpił w roku 1981, w tym też czasie ukończył szkolenie w ośrodku szkolenia lotniczego w Krasnodarze w Kraju Krasnodarskim (КВВАУЛ lub КВВАОЛКУЛ - Качинского высшего военного авиационного училища летчиков). Po ukończeniu szkolenia podstawowego na samolotach Jak-52 oraz L-39 przesiadł się na myśliwca MiG-21PFM. Na tym typie też uzyskał tytuł pilota wojskowego I klasy. W latach 1993-2007 był natomiast pilotem samolotu szturmowego Su-25, pełniąc służbę jako członek personelu latającego w nowo sformowanym 461 Pułku Lotnictwa Szturmowego (461 SzAP) w Krasnodarze. Uczestnik obu wojen czeczeńskich. W ostatnich latach służby lotniczej pełnił również funkcję instruktora w ośrodku КВВАУЛ w Krasnodarze.
Jego profil i dane teleadresowe są również dostępne na stronie WWW ośrodka szkolenia lotniczego w Krasnodarze.
http://kacha.ru/php/baza/face.php?id=2815Ktoś pewnie w tym momencie spyta co w osobie Michaiła Pawłowa jest takiego szczególnego? Otóż pan Michaił Pawłow jest w istocie współautorem krążących od jakiegoś czasu po internecie amatorskich filmów lotniczych, dokumentujących z ciekawej perspektywy działania bojowe samolotów Su-25 w Czeczenii. Część tego materiału mieliśmy również okazję obejrzeć już tutaj na Forum.
Myślę że warto w tym miejscu krótko opowiedzieć o kulisach powstania tego materiału. Według autora wszystkie te filmy są w zasadzie jednym długim, ponad 8-godzinnym (8h 15 min) dziełem audowizualnym, dokumentującym 15 lat istnienia 461 SzAP od 1993 do 2007 roku włącznie, obejmującym zarówno ujęcia w locie, jak i sceny z życia codziennego jednostki. Historia powstania tego filmu sięga odległego roku 1994, kiedy to jedna z pułkowych eskadr została wysłana do Tadżykistanu w ramach 1 Gw SzAD (1. Dywizja lotnictwa szturmowego Gwardii), pod komendą generała-majora lotnictwa W.M. Ratuszina. W Tadżykistanie trwała wówczas regularna wojna domowa, w którą były zaangażowane również stacjonujące w tamtym kraju jednostki wojskowe FR - wojska federacji oraz wojska ochrony pogranicza.
Tak się złożyło że była do dyspozycji bardzo droga wówczas kamera wideo Panasonic M-3000. Od razu powstał więc pomysł aby wykorzystać ją do sfilmowania i udokumetowania lotów na Su-25. Początki były bardzo trudne - o ile kręcenie scen na ziemi w powietrzu nie sprawiało jej operatorowi kłopotu, o tyle w powietrzu była z tym prawdziwa katorga. Sporym utrudnieniem były niemałe garbaryty i masa kamery. Operowanie kamerą w kokpicie utrudniał również fakt że jej operator - chcąc nie chcąc, musiał nosić kask ZSh-7, który do najmniejszych gabarytowo również nie należał. Jednak jakość pierwszych filmów była zadowalająca.
Później, w roku 1996, kiedy od jakiegoś czasu było już gorąco nad Czeczenią, powstała myśl że do nagrania można by odpowiednio wkomponować dialogi pilotów oraz muzykę, tworząc swego rodzaju lotniczy "teledysk". I tak, przy użyciu domowego magnetowida oraz bębnowego rejestratora "Снежеть" zmontowano wówczas co najmniej kilka awiaklipów, a w tło akcji wkomponowano muzykę (oryginalnie z tego co mi wiadomo m.in. J.M. Jarre). Filmy zyskały uznanie na tyle że były przez pewien okres czasu dość mocno omawiane przez specjalistów. Trafiły również do archiwum jednostki, jako kolejne udokumentowanie lotów. Po jakimś czasie, przy drobnej pomocy jakiegoś pułkowego specjalisty, do prac nad materiałem filmowym wykorzystano również bloki elektroniczne pokładowych magnetofonów: MS-61 oraz MN-61 (ten blok magnetofonu był częścią pokładowego rejestratora parametrów lotu). W tym też okresie powstał filmik z działań nad Czeczenią, na którym oglądaliśmy postrzelany egzemplarz o nr bocznym "Czerwony 25" oraz dziury w pleksiglasie w owiewce kabiny.
W 1999 r. przyjaciel zasugerował p. Pawłowowi użycie dużo poręczniejszej, przenośnej kamery wideo Sony (w końcu technika przez lata 90te poszła trochę "do przodu"), którą można zupełnie spokojnie w prowizoryczny sposób przytwierdzić z boku do wiatrochronu i delikatnie oprzeć na celowniku ASP (tak aby ocierał o fotokarabin i nie przeszkadzał w manipulowaniu szkłem celownika), w taki sposób aby nie utrudniać zbytnio korzystania z niego. Wkrótce część załóg przyzwyczaiła się do umiejscowionej w ten sposób kamery i tak też powstały kolejne filmy, już z II wojny czeczeńskiej, gdy pułk operował z bazy Mozdok. Mogliśmy na nich z tak ciekawej i dość unikalnej perspektywy (na większości widać było fragmenty wiatrochronu oraz charakterystyczne dla Su-25, wystające z przodu anteny SZRO i DISSa) oglądać już na żywo i w kolorze m.in. ostrzeliwanie celów naziemnych z ciężkich nprów S-24 oraz S-25. Często widać również samolot prowadzącego, który rzuca flary oraz prowadzi bombardowanie i ostrzał w locie nurkowym.
Tak powstała całkiem imponująca, ponad 2,5h kolekcja awiaklipów. Spora część tego materiału filmowego została opublikowana w internecie pod różnymi nazwami ("Su-25", "Su-25 - bez patosu", "Su-25 w walce", "Na wojnie kak na wojnie" itp.) i możemy je odnaleźć pod linkami które niebawem podam, aby już nie szukać na Forum.
Ponadto na youtube i innych tego typu miejscach krąży tyle przerobionych wersji tych filmów (z różnie podłożonym dźwiękiem), że w ramach najzwyklejszego poszanowania praw autorskich czy też własności intelektualnej uznałem że byłoby uczciwie krótko opisać historię ich powstania oraz kto w rzeczywistości jest autorem tego - jakby nie spojrzeć - unikalnego dokumentu.
A teraz, coby nie szukać po Forum, kilka linków:
СУ-25 461 ШАП:
http://video.mail.ru/mail/pavlovmv/-254611/237.html(
Pilot w 1:50min to nikt inny jak właśnie Michaił Pawłow.)
СУ-25 - 2 - Без названия:
http://video.mail.ru/mail/pavlovmv/238/242.htmlСУ-25 -3:
http://video.mail.ru/mail/pavlovmv/269/270.htmlСУ-25 - 4:
http://video.mail.ru/mail/pavlovmv/_myvideo/316.html(
W drugiej połowie filmu oglądamy mocno uszkodzonego Su-25 o nr taktycznym 25: jeden z R-95Sz wyłączony z akcji, który triumfalnie powrócił do Mozdoku. Widać również przez chwilę na kadrze egzemplarz nr 46, który został uszkodzony nad Gruzją/Osetią Płd oraz wrak Su-24, który najwyraźniej miał za długi dobieg.)
СУ-25:
http://video.mail.ru/mail/pavlovmv/_myvideo/250.html(Chyba jeden z pierwszych filmów z 1994 roku)Klip z 1996 roku zniknął, ale może jeszcze autor go zamieści

Zainteresowanym resztą materiału filmowego i fotograficznego ze zbiorów Michaiła Pawłowa, dotyczącego Su-25, odsyłam również na jego konto na serwisie
mail.ru:
http://foto.mail.ru/mail/pavlovmv/Polecam je również przeglądać, gdyż od czasu do czasu jest uaktualniane i często pojawia się nowy materiał
