Autor Wątek: Siły Powietrzne Bułgarii  (Przeczytany 4789 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Siły Powietrzne Bułgarii
« dnia: Grudnia 02, 2008, 18:12:53 »
Bułgarzy z wizytą u greckich żmij (ćwiczenia Brave Heart South 2008):









"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 02, 2008, 18:55:37 »
Inne fotki bułgarskich MiGów-29.









I razem z F-16C Block 42 z bazy Aviano :)


Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 02, 2008, 19:03:40 »

I razem z F-16C Block 42 z bazy Aviano :)


No to jeszcze parę ;)


"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 02, 2008, 19:22:29 »
No to jeszcze trochę ;)

Część już była, ale to nie szkodzi :D



















I jeszcze edycja zdjęć "szparki" adekwatna do pory roku ;)










Offline syringe

  • *
  • Centipede
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 03, 2008, 11:17:27 »
Witaj

Ta klapka nad owiewką na ostatnich zdjęciach to wywietrznik?

Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 03, 2008, 11:26:36 »
Nie, peryskop dla instruktora w tylej kabinie.

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 03, 2008, 11:38:52 »
Ta klapka nad owiewką na ostatnich zdjęciach to wywietrznik?

Tak - niestety w singlu Toyo ma przebimbane  :121:
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 03, 2008, 14:02:22 »
Tak - niestety w singlu Toyo ma przebimbane  :121:

Noo, bo nie może sobie zajarać  :002:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 03, 2008, 15:19:17 »
Więcej zdjęć z manewrów "Brave Heart 2008" można znaleźć tutaj.




John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 06, 2009, 22:23:23 »
MiGi-23MLD Sił Powietrznych Bułgarii


MiGi-23MLD były niewątpliwie najbardziej zaawansowanymi myśliwcami obok MiGów-29, eksploatowanymi przez Siły Powietrzne Bułgarii (Военновъздушни сили, ВВС). Warto zaznaczyć iż Bułgaria była dość specyficznym użytkownikiem - był to bowiem jedyny klient z państw Układu Warszawskiego użytkujący tę wersję MiGa-23. Oprócz MiGów-23MLD bułgarskie lotnictwo wojskowe otrzymało wcześniej również wersje MF, ML oraz MLA. Było to zatem państwo użytkujące najbardziej zaawansowane wersje MiGów-23 wśród państw UW (wyłączając ZSRR). Dostawy pierwszych egzemplarzy ze Związku Radzieckiego miały miejsce w latach 1984-1985. Dostarczono wówczas łącznie 16 samolotów MiG-23MLD w wersji eksportowej tzw. Samoliet 23-22A, pozbawionej niektórych elementów wyposażenia wersji eksploatowanej przez jednostki radzieckie. Najbardziej rzucał się w oczy brak wyrzutni flar i dipoli zakłócających BWP-50, a także tzw. "zęba" u nasady mechanizmu skosu skrzydeł  i wytwornicy wirów umieszczonej na wlocie powietrza do silników po każdej stronie, tuż przy krawędzi napływu skrzydła, jakże charakterystycznych cech radzieckich MiGów-23MLD. Rok wcześniej grupa bułgarskich pilotów przeszła program szkolenia na nowym typie samolotu, obejmujący również strzelanie z pocisków R-24R/T do imitatorów celów powietrznych w centrum doświadczalnym na poligonie w Astrachaniu.

W jednej z monografii poświęconych MiGom-23 (a może gdzieś w Internecie, nie pamiętam zbyt dokładnie) przeczytałem relację pilota iż dość ciekawym elementem dalszego szkolenia, już w Bułgarii, było praktyczne ćwiczenie w przechwytywaniu stosunkowo szybkich naruszycieli przestrzeni powietrznej. Używano do tego celu posiadane przez Bułgarię MiGi-25RB. Odbywało się to w następujący sposób: pojedynczy MiG-25 wykonywał przelot na wysokości 22.000 metrów z prędkością 2.0-2.4Ma. Intruza oczekiwały 3 x pary MiGów-23, dyżurujące w 3 strefach oddalonych od siebie o ok. 100 km na wysokości 8.000 metrów, z prędkością 0.7Ma. Po otrzymaniu polecenia od KP (kontrola naziemna) rozpoczynały ostre wznoszenie na 12.000 metrów z włączonym zakresem dopalania. Na ogół prowadzenie odbywa się na zakresie automatycznym (na przyrządach i odpowiednim panelu kontrolnym pokazywane byly stosowne parametry pracy stacji rlok, nakazany kurs, wysokość oraz położenie celu, natomiast pilot dostosowywał do owych wskazań parametry lotu), tym razem jednak wg. zdającego relację musiano poprzestać na zakresie dyrektywnym - konieczne parametry przekazywano za pośrednictwem komend głosowych. Po "dobiciu" na 18.000 metrów i przy prędkości 1.8Ma cel ukazał się na ASP-17MLA z odległości 75-80km (podejście przy sylwetce 1/4) i zbliżał się bardzo szybko. Po chwili odległość zmalała do 50 km, natomiast przy ok. 35 km strzałka na skali odległości SEI zaczęła zbliżać się do wartości, przy której możliwe będzie uzyskanie autoryzacji odpalenia. Pilotowi udało się wówczas wykonać ćwiczebne odpalenie jednej rakiety R-24R. Na porażenie celu drugim pociskiem niestety zabrakło już czasu - pilot otrzymał bowiem komendę "Odwrót", natomiast kilka sekund później śledzenie zostało zerwane. Był to koniec przechwycenia, samolot jednak ciągle znajdował się na wysokości 18.000 lecąc z prędkością już tylko 1.2Ma - na tym pułapie de facto jest to prędkość na granicy przeciągnięcia. Na szczęście samolot był ciągle sterowny, pilot wykonał wywrót przez plecy osiągnąwszy 11.000 metrów oraz prędkość ok. 1.3-1.4Ma. Jednocześnie usłyszał w słuchawkach "Rubież wozwrata", co oznaczało, iż w zbiorniku paliwa zostało jedynie 1500 litrów paliwa. Z tą ilością mieszanki, zmniejszywszy obroty silników i powoli obniżając wysokość, bezpiecznie doleciał do bazy oddalonej o ok. 280km od rejonu przechwycenia. Po wylądowaniu okazało się że w zbiornikach zostało jedynie około 90 litrów kerozyny. Zaś strzał z Apexa uznano za zaliczony.



MiG-23MLD nr 301 podczas prac remontowych w 1998 roku

Otrzymane samoloty wykorzystano do zastąpienia starzejących się MiGów-21MF/PF stacjonujących w 1 Bazie Myśliwskiej Gabrownica, ulokowanej stosunkowo blisko granic Rumunii oraz Jugosławii. Samoloty malowano w 2 kolorach: oliwkowym oraz szarym oraz otrzymały oznaczenia sił powietrznych Bułgarii obowiązujące w latach 1949-1992.


Znak sił powietrznych Bułgarii obowiązujący w latach 1949-1992.


Egzemplarz MiGa-23MLD nr 211. Dobrze uwidocznione są różnice pomiędzy standardowym MLD a wersją eksportową.


MiGi-23 różnych wersji w oznaczeniach wojsk lotniczych Bułgarii.

W roku 1992 dostawy MiGów-23MLD uzupełniono o dodatkowe 5 egzemplarzy otrzymanych z WWS Rosji. Były to w pełni ukompletowane egzemplarze MiG-23MLD przeznaczone dla WWS, oznaczone fabrycznie jako Samoljet 23-18. Ich wyposażenie stanowił radiolokator Produkt N-008 (Saphir-23MLA-2) - w poprzednio dostarczonych egzemplarzach instalowano dotąd wersję eksportową urządzenia: N-008E. Nowe MiGi-23 Bułgarzy otrzymali wskutek wymiany posiadanych przez nich dotąd 3 MiGów-25RB (jeden z Foxbatów uległ rozbiciu). Samoloty te (czyt. MiGi-25) były defacto niezbyt przydatne dla tego kraju i stosunkowo kłopotliwe w utrzymaniu i eksploatacji. Warto przy tym nadmienić iż otrzymane egzemplarze pochodziły z radzieckiego 168 IAP i były weteranami wojny w Afganistanie. Nr burtowy każdego z egzemplarzy stanowiły 3 ostatnie cyfry numery seryjnego (nie dotyczy samolotów ex-radzieckich). Dostarczonym egzemplarzom nadano wg. tej zasady numery 300, 301, 302, 305 oraz 308.


Egzemplarz MiGa-23MLD nr 301 otrzymanego od ZSRR w ramach rekompensaty za zwrócone MiGi-25RB.


MiG-23MLD nr '301' jako radziecki '50' ze 168 IAP.


MiG-23MLD nr '308' jako radziecki '48' ze 168 IAP.



Rzut boczny egzemplarza nr 308.

W latach 90tych wszystkie myśliwskie wersje MiGów-23 zgrupowano w bazie Dobrosławiczi.

Wszystkie posiadane MiGi-23MLD ostatecznie wycofano z eksploatacji w roku 2002, zaś egzemplarz nr. 390 trafił do muzeum w Krumowie.


MiG-23MLD nr 390 w muzeum w Krumowie.

Zaś taki los spotkał wycofane egzemplarze.











Oznaczenia poszczególnych egzemplarzy MiG-23MLD Sił Powietrznych Bułgarii:

Nr linii:     Nr seryjny:    Nr burtowy:      Data dostawy:         Dodatkowe informacje:

13727      19125            305                  1992                      ex-WWS, Dobrosławiczi
15322      20298            308                  1992                      ex-WWS, Dobrosławiczi
15324      20501            301                  1992                      ex-WWS, Dobrosławiczi
15722      20890            300                  1992                      ex-WWS, Dobrosławiczi
16528      23472            302                  1992                      ex-WWS, Dobrosławiczi
18022      25385            385                  1984                      Dobrosławiczi
18023      25386            386                  1984                      Dobrosławiczi
18024      25389            389                  1984                      Dobrosławiczi
18025      25390            390                  1984                      Muzeum lotnicze w Krumowie
18026      25391            391                  1984                      Dobrosławiczi
18027      25392            392                  1984                      Dobrosławiczi
18028      25395            395                  1984                      Dobrosławiczi
18029      25396            396                  1984                      rozbity 15 kwietnia 1988
18420      27203            203                  1985                      Dobrosławiczi
18421      27204            204                  1985                      Dobrosławiczi
18422      27205            205                  1985                      Dobrosławiczi
18423      27211            211                  1985                      Dobrosławiczi
18424      27212            212                  1985                      Dobrosławiczi
18425      27215            215                  1985                      Dobrosławiczi
18426      27217            217                  1985                      Dobrosławiczi
18427      27219            219                  1985                      Dobrosławiczi

Zaś następnym razem napiszemy trochę o innych wersjach dwudziestychtrzecich użytkowanych przez ten kraj :)
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 06, 2009, 23:01:50 wysłana przez John Cool »

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpnia 12, 2009, 20:50:26 »
Do tych bułgarskich MiGów-23MLD można jeszcze dodać ciekawostkę że egzemplarze '204' oraz '219' trafiły do Wybrzeża Kości Słoniowej, zakupione za pośrednictwem kompanii Metalika i przekazane nowemu właścicielowi w kwietniu 2003 roku. Maszyny przewieziono z lotniska w Sofii Iłkiem-76 z kompanii Atlant Sojuz.

Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 17, 2010, 10:18:12 »
Bułgarskie Smoker'y na ćwiczeniach

Ćwiczenia z bazy Graf Ignatievo. BTW. Podoba mi się ich sposób przechowywania samolotów: Graf Ignatievo AB

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Bułgarii
« Odpowiedź #12 dnia: Marca 20, 2010, 01:49:55 »
Kokpit bułgarskich Su-25K... w sumie nic wielkiego i przy tym było na forum, ale chyba warto dać to tutaj.



Elementy doposażenia.

- wskaźnik CDI/DME/ILS Bendix/King KI206;
- odbiornik GPS AN/ASN-175;
- marker (odbiornik znaczników) Rockwell Collins MKL351;
- odbiornik DME, model ID-2502;
- odbiornik VOR/ILS/MB Bendix/King KNR634;

W zasadzie elementy powszechnie znane z rynku cywilnego.




W roku 2004 w kwietniu przeprowadzono finalną istalację powyższego wyposażenia oraz jego integrację z dotychczasowymi systemami pokładowymi: m.in. IKW-8 (Инерциальный Комплекс Вертикали), DISS-7 oraz komputerem pokładowym W-144. Wtedy też przeprowadzono ostateczne próby naziemne oraz w powietrzu systemów pokładowych Su-25K. W okresie maj-czerwiec 2005 zmodernizowano w ten sposób co najmniej 3 Su-25K oraz 2 Su-25UBK.

W latach 2002-2003 wykonano w bazie Bezmer, gnieździe bułgarskich żab, prace instalacyjne elementów systemu nawigacji radiotechnicznej (TACAN) AN/TRN26 dostarczonemu przez MOOG Inc.

Co do modyfikacji pozostałych bułgarskich samolotów w tym kierunku przez BAS Ltd., oprócz Su-25K, zmodernizowaniu systemów radionawigacyjnych samolotów podlegają także Su-25UBK, L-410UVPE, An-26B i L-39ZA. Prace wykonane zostały w latach 2003-2005 przez RADOM Aviation Systems Ltd. oraz bułgarską spółkę BAS Ltd.

http://avionica-bg.hit.bg/ourprojects.htm