Kawał dobrej roboty Damos, z tym, że muszę Cię zmartwić. Przesuwanie się kół do środka i na zewnątrz pojazdu nie ma nic wspólnego z ząbkowaniem bieżnika na osi tylnej. Dla przypomnienia - typowy ząbek na klocku bieżnika wygląda tak, że przednia część klocka jest wyższa (niższa) niż tylna. Brak prostopadłości do podłoża także nie powoduje ząbkowania, a coś, co w branży nazywa się "frezowaniem" - mniej więcej oznacza to, że jedna strona opony zużyta jest bardziej niż druga. Zbieżność - o tu Pan władza ma rację - zbieżność, a właściwie jej wada może mieć wpływ na ząbkowanie, ale ...
- jest to ten drugi, rzadszy rodzaj ząbkowania, tzw ząbkowanie ukośne (prawy przód klocka jest jego najniższym/najwyższym punktem - przeciwnie do lewego tyłu, lub odwrotnie)
- ma miejsce tylko wtedy, kiedy zbieżność/rozbieżność jest zbyt duża (powyżej kilku stopni kątowych na stronę). Zdarza się często wskutek wybicia elementów metalowo-gumowych zawieszenia, lub jako spadek po dziurze w drodze.
- problem łatwy do zdiagnozowania i usunięcia, jako typowy objaw na oponie występuje często dodatkowo tzw "fatruszek" lub "firanka", czy też "frędzel" w postaci cienkiego pasma gumy na wierzchu klocka po jednej jego stronie, wystający lekko poza obrys podstawy.
Suma tych wszystkich parametrów - indywidualna dla każdego modelu auta daje w końcu apetyt na opony i podatność na ząbkowanie.
Na klasyczne ząbkowanie "przód-tył" suma tych parametrów (zbieżność, kąt wyprzedzenia/pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia koła, rodzaj zawieszenia nie ma najmniejszego wpływu. Chociaż jest sporo "fachowców" w branży, którzy nie znając prawdziwej natury tego zjawiska tam właśnie doszukują się jego przyczyn, po czym niezmiennie się dziwią, że występuje także w pojazdach prezentujących całkowicie odmienny model zawieszenia z całkowicie odwróconymi wartościami, a dla odmiany w pojazdach, które teoretycznie powinny według ich teorii ząbkować jakoś się to nie dzieje - kolega Yaros dał temu zresztą przykład. Ty także - stwierdzając że pomimo wielowahaczowego zawiesznia w twoich autach ząbki na oponach się nie pojawiają. Wot i siurprajz.
Dla pełni obrazu dodam, że całkiem "ładnie" ząbkują niektóre nowe autka dostawcze ze sztywną tylną osią, której zbieżność wynosi 0'
W temacie opon Toyo nie wypowiem się, bo to końkurencja
