Ponieważ mam trochę materiałów na ten temat to postanowiłem założyć na Forum osobny wątek gdzie będzie można takie rzeczy udostępnić.
Na samym początku pragnę zaznaczyć że jeśli chodzi o
fixe idee tego tematu to moim zamierzeniem jest nie tyle dyskusja i gdybologia stosowana na temat "co by było gdyby NATO i UW skoczyły sobie do gardeł" a raczej zamieszczenie kilku informacji, zdjęć i ew. filmów dotyczących tematyki jednostek lotniczych WWS i PWO skoncentrowanych w tamtych latach na terenie Niemiec Wschodnich.
Jak ktoś ma jakieś zacięcie niespełnionego stratega to może się również pokusić o jakiś wykaz stanu poszczególnych armii powietrznych WWS. Ja niestety chwilowo nie mam czasu na opracowanie tak obszernego materiału i jeśli zrobię to osobiście to tylko wtedy jak znajdę dłuższą chwilę
20 GwAPIBPrzechodząc do rzeczy, udało mi się zebrać nieco informacji o 20. pułku myśliwsko-bombowym - tj. 20 GwAPIB (20 ГвАПИБ) - Awiacjonnyj Połk Istrebitelnyj-Bombardirowszczików stacjonującym w NRD w miejscowości Templin (Gross-Dölln). Pułk został założony w 1948 roku, początkowo latał na samolotach MiG-15 i MiG-17. Po przezbrojeniu na samoloty Su-7BM zmieniono profil jednostki z myśliwskiej na myśliwsko-bombową. W latach 80tych pułk otrzymał najpierw Su-17M3 a później samoloty Su-17M4.
Na początek gorąco polecam trzy kilkudziesięciominutowe filmy o tej jednostce z lat 1988-1991:
Film pierwszy: “В бой идут все” (317.81 Mb)
Film drugi: “Слава Гвардейцам”. (279.45 Mb)
Film trzeci: “Прощание смуглянки” (319.37 Mb)
Wszystkie można pobrać z tego linka:
http://video.aviacia.ru/259Jak dotąd obejrzałem tylko "W boj idat wsie" i muszę przyznać że jakby nie "taka sobie" jakość obrazu i dźwięku to mógłby to być nawet taki mały radziecki
"Fighter Fling" 
Zasadniczo jednostka korzystała z dwóch lotnisk: Templin-1 oraz Templin-2.
Lotnisko Templin-1 dysponowało głównym pasem betonowym WPP (ВПП: взлетно-посадочная полоса) o długości 3,500 x 80 m oraz pasem awaryjnym (zapasowym) ZWPP (ЗВПП: Запасная взлетно-посадочная полоса) o długości 2,500 x 60 m. Wysokość 60 metrów npm.
Lotnisko Templin-2 dysponowało zaś dość szerokim głównym pasem betonowym WPP (ВПП) o długości 3.200 x 200. Wysokość 61 metrów npm.
Pułk posiadał na stanie 35 samolotów Su-17M4 oraz 7 samolotów szkolno-bojowych Su-17UM3. Samoloty nosiły żółty numer z białą lub czerwoną obwolutą. Pułk zorganizowany był w 3 eskadry, każda miała na stanie następujące maszyny:
1.eskadra: 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 15
2.eskadra: 17, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
3.eskadra: 04, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49
Szkolno-bojowe Su-17UM3: 81, 82, 83, 84, 87, 88, 89
Jednostka przyporządkowana była 125 dywizji lotnictwa myśliwsko-bombowego 16 Armii Powietrznej (125 ADIB). Do jej zadań należało bezpośrednie wsparcie wojsk lądowych, izolacja pola walki, a po części również uderzenia punktowe na wybrane obiekty oraz tłumienie obrony przeciwlotniczej. Dowódcą pułku był w tamtym okresie starszy pułkownik Walery Wiktorowicz Tamarowski (В.В.Тамаровский).

Dowódca jednostki pełnił jednocześnie funkcję dowódcy 1.eskadry, latając na Su-17M4 o nr bocznym '01'.

Warto dodać że na filmie "W boi idat wsie" faceta można łatwo rozpoznać, jest obecny średnio na 1/3 filmu

Lotnisko pułku:

Godła i emblematy na niektórych maszynach:

Personel pułku na tle maszyny:
Od lewej piloci po nazwiskach: Mulin (Мулин), Płotnikow (Плотников), Starkow (Стариков) oraz Sziszkow (Шишков).

Wzmianka o 20 GwAPIB w radzieckich gazetach:

Inne maszyny pułku:



Autor części z powyższych zdjęć, kpt. Igor Sziszkow:

Na koniec pragnę zaznaczyć że to tylko kilka z około 150 fotografii związanych z tą jednostką które posiadam
Oczywiście jednak ciąg dalszy nastąpi
