Autor Wątek: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów  (Przeczytany 130411 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #540 dnia: Stycznia 23, 2010, 13:33:02 »
Dzięki za informację.Tak się zastanawiam jak to będzie działało.Widziałem podobne modyfikacji gdy przerabiano serwo na silnik obrotowy dla napędu pojazdów (robotyka),ale w tamtym przypadku usuwano elektronikę.Tutaj jest inaczej.Usunięto blokadę oraz potencjometr.Potencjometr ma za zadanie pamiętania pozycji czy kąta obrotu.Tak myślę,że tak zmodyfikowane serwo nie można skalibrować,czyli ustawić wartość zerową.
W moim zastosowaniu serwo ma wskazywać jakiś parametr lotu np.prędkość,temperaturę itp.i ma działać w przybliżeniu od 0 do 360 stopni,dlatego pomyślałem o dwóch serwach połączonych przekładnią,gdzie jedno działo w zakresie 0 180 a drugie 180 360.Nie jestem mechanikiem dlatego mam pewne problemy jak to zrobić.

Zastanawiam się  dlaczego chcesz konia przerobić na wielbłąda i po co. Jeśli chcesz budować wszelakiego rodaju wskaźniki mechaniczne do tego celu służą silniki krokowe a nie serwa. Serwa stosue się tylko tam, gdzie nie potrzebny jest pełen obrót, do wszystkich innych zastosowań tylko silniki krokowe.
Z OC dostępna jest również płytka do sterowania stepper motorami, stosując ją omijasz wszystkie problemy o których piszesz powyżej.
Tutaj znajdzisz sporo opisów i instrukcji jak zrobić dowolny wskaźnik http://www.mikesflightdeck.com/mfdbooks.htm

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #541 dnia: Stycznia 23, 2010, 13:45:29 »
Serwo jest wg. mnie lepsze do wskaźników od silników krokowych, wystarczy dodać przekładnie aby te 180 stopni serwa zamienić na 360 stopni. Przewaga jest taka, że jest prostsze sterowanie. Aby wykorzystać silnik krokowy przydałby się jeszcze dodatkowo potencjometr lub enkoder do liczenia kroków, bo czasem silnik/sterownik może "zgubić" krok i wtedy wskaźnik będzie źle pokazywał. Ale wiadomo, dla jednego dobre jest serwo dla drugiego silnik krokowy, obydwa rozwiązania są dobre ale wg. mnie do innych celów.

Nie rozumiem jednak tego, po co vito_zm chcesz kombinować z dwoma serwami na jeden wskaźnik ? Łatwiej będzie dodać przekładnię zwiększającą zakres ruchu.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #542 dnia: Stycznia 23, 2010, 15:53:50 »
Witam,
dlaczego serwo?Powód jest jeden nie wiem jak napisać skrypt dla Falcona dla silnika krokowego.Znalazłem na viperpits rozwiązanie jak zrobić wskaźnik z pełnym obrotem
http://www.viperpits.org/smf/index.php?topic=1581.105
na stronie 8 jest to pokazane.Na wcześniejszych stronach 6 oraz 7 są także informacje.Chcę zrobić testy przy pomocy autora tego pomysłu.Prosiłem go o skrypt obiecał,że przyśle..Są na forum OpenCockpits przykłady skryptów dla silników krokowych,ale dla FS.
Problem dla takich jak ja polega na tym,że sterujemy kokpity (mam na myśli Falcona) stosując niewłaściwe platformy.
Jeśli stosuję karty OC jestem skazany na program FAST.
Jeśli stosuję karty skalarki potrzebuję program Domowy Kokpit,ale z możliwością przechwytywania danych z share memory.
Jeśli stosuję platformy z viperpits to muszę mieć odpowiedni program.
Logika mówi,aby przejść na jedną z platform z viperpits np.PHCC oraz odpowiednie oprogramowanie i mieć problem z głowy.Ja mam zamiar przejść stopniowo na platformę skalarki.Jest to możliwe tylko dlatego,że codeking napisał odpowiedni program.Sterowanie wskaźnikami analogowymi za pomocą silniczków serwo lub krokowych chcę zrobić za pomocą kart OC.
Obecnie na viperpits jest sprzedawane rozwiązanie zrobione na aircore Simco.Na stronie 4 jest to pokazane
http://www.viperpits.org/smf/index.php?topic=4287.45
Facet zrobił sterownik pod te silniczki,inny zrobił opisy i to sprzedają o ile się nie mylę za 350 EUR,do tego trzeba dokupić 4 aircore.Jest to dosyć drogie rozwiązanie.Mam nadzieję,że przy pomocy EGHI zrobimy tańszy projekt.
Jeśli znajdę sposób na napisanie skryptu pod  FAST dla silnik krokowego to będę ten wariant testował.Jeśli ktoś ma jakiś pomysł to chętnie skorzystam.Bardziej się znam na elektronice niż na mechanice.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #543 dnia: Stycznia 23, 2010, 20:52:59 »
Mam nadzieję,że przy pomocy EGHI zrobimy tańszy projekt.

Damy rade, nie zajmuje się jeszcze tym tematem ale wstępnie wiem jak to zrobić. Są dwa sposoby, pierwszy to dwa servo na jeden wskaźnik. Na RH (prawej konsoli) mamy 4 sztuki- Oil, Nozzle, Rpm i Ftit czyli potrzeba 8 servo. Nie pamiętam ile można podłączyć do karty OC, chyba 6? Jeśli tak to trzeba użyć dwie karty.
Drugi sposób to przekładnia zębata. Potrzebne są dwa koła zębate, większe montujemy na servo, mniejsze na osi wskaźnika. Oczywiście trzeba dobrać odpowiednie przełożenie, tak żeby uzyskać 360* obrót.
 Z tych dwóch opcji druga jest lepsza. Pozornie trudniejsza ze względów na elementy mechaniczne, ale przy użyciu dwóch servo i tak trzeba zrobić przekładnie, nie unikniemy więc zabawy z zębatkami. Jeszcze jeden argument przemawiający za opcją nr.2 to ilość servo. Jeden wskaźnik-jeden servo.
 Na razie to jest teoria, inne pomysły mile widziane. Kupie jakieś servo i zobaczymy na ile precyzyjnie da się taki mechanizm zbudować.
Tym czasem, nieskromnie pochwale się tym:
http://img709.imageshack.us/img709/4209/p1050622.jpg
http://img695.imageshack.us/img695/3663/p1050614.jpg
Czuć jeszcze zapach farby  :001:. Materiał to blacha aluminiowa 0,5 mm, bardzo łatwo się obrabia.

Pozdrawiam.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #544 dnia: Stycznia 23, 2010, 22:17:54 »
Pięknie wykonane, moje gratulacje.Ja też myślę,że damy radę z wykonaniem wskaźników.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #545 dnia: Stycznia 24, 2010, 01:56:46 »
Co do serw - zlikwidowanie potencjometru sprawi że, będzie się on kręcił w koło, tak jak przewidyjesz - jedynie jakiś enkoder zostaje wtedy aby ustalić położenie, ale to troche zabawy by chyba było. Czyli najprościej przełożenie 2:1 z serwa i już.

Super budujecie te kokpity :) Ja sobie chciałbym zmontować do ka-50 panelki - nie cały kokpit - nie mam miejsca, pieniędzy i czasu, ale mały panelek z ułatwieniami - czemu nie - szybciej by sie grało niż myszą klikając, no i efekt...  :003:.

http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=48368
http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=32054

NIe wygląda to z daleka jakoś kosmicznie skomplikowanie, ale jakoś nie czuję się na siłach to wszystko ustawiać i kombinować... Ale jak mnie już najdzie zapewne poproszę o solidną pomoc  :banan

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #546 dnia: Stycznia 24, 2010, 03:58:01 »
jedynie jakiś enkoder zostaje wtedy aby ustalić położenie, ale to troche zabawy by chyba było.
Musi być potencjomert, kontroler odczytuje położenie  z sygnału analogowego. Enkoder to nic innego, jak przełącznik obrotowy. Nie ma jakiegoś zakresu wartości, jeśli  nim kręcisz daje impuls zawsze taki sam, równie dobrze można przyciskać przycisk(szybko).
 Zastanawiam się nad zastosowanie innego potencjometru i likwidacji ogranicznika w mechanizmie. Zakładam, że silnik kręci zgodnie z zakresem rezystancji potencjometru. Tutaj może pojawić się kolejny problem- zakres ruchu takiego potencjometru. Jeśli ten w servo ma 2k i 180* obrót, trzeba poszukać taki sam ale z 360*.
Będzie servo, będą doświadczenia ( pewnie kilka wyląduje w koszu  :004:)
« Ostatnia zmiana: Stycznia 24, 2010, 04:08:26 wysłana przez EGHI »

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #547 dnia: Stycznia 24, 2010, 06:19:26 »
Też o tym pomyślałem.Czekam na skrypt.Program który testuję ma małe możliwości manewru.Podoba mi się karta z OC,jest bardzo mała,ale funkcjonalna i najważniejsze,że działa.Silnik krokowy byłby idealny.Zapytam jeszcze znajomego,dlaczego zastosował serwo zamiast silnika krokowego.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #548 dnia: Stycznia 24, 2010, 06:39:07 »
Uzupełnienie ostatniego post.
Dane oraz aplikacja dla silnika krokowego oraz karty USBSteeper card są pokazane na stronie
http://www.opencockpits.com/modules.php?name=Content2&pa=showpage&pid=53
Główne cech to:
Cytuj
CONTROLLER RECEIVES SIGNALS FROM 3 POSITION SENSORS FOR CALIBRATION PURPOSES
CARD RECEIVES POSITION (0-359 DEGREES) AND SPEED INFORMATION AND CALCULATIONS ARE MADE AUTOMATICALLY.
MOTORS FROM OLD PRINTERS, FLOPPY DISCS READERS, ETC. CAN BE USED.
Jedyny problem to umiejętność napisania skryptu w SIOC przy wykorzystaniu FAST.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #549 dnia: Stycznia 30, 2010, 18:33:47 »
Jest postęp w testach z moimi serwami.Udało się zrobić skrypt,który steruje RPM w Falconie przy pomocy serwa.Pomoc otrzymałem z viperpits.Problem polega na tym,że jest dużo przykładów,ale pisanych pod  FSUIPC dla FS.Nie wiedziałem jak powiązać SIOC z FAST,gdzie FAST jest w jakimś sensie odpowiednikiem FSUIPC.
Ponieważ niektóre skale są nieliniowe np.dla PRM to trzeba będzie dobrać różne współczynniki. Serwo ma zakres od 1 do 1023 a RPM od 0 do 110.Na skali wyświetlacza 0 do 70% mocy silnika zajmuje około 180 stopni a pozostałe 40% około 160 stopni (w przybliżeniu).
Myślę,że koledzy stosujący wskaźniki wskazówkowe będą mogli coś doradzić.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #550 dnia: Stycznia 31, 2010, 10:00:37 »
Vito, jak dobrze wiesz w moim projekcie potrzebuje zmotoryzować co najmniej 13 wskaźników wraz z SZH.
Czy tworzenie takiego skryptu jest łatwe czy skomplikowane i czasochłonne (moje pytanie odnosi się do pojedynczego przyrządu np wysokościomierza) ??

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #551 dnia: Stycznia 31, 2010, 11:13:07 »
Dopiero próbuję rozeznać problem.Tak jak wspomniałem jest dużo przykładów skryptów dla FS pisanych pod  FSUIPC.Ja mam Falcona i w tym przypadku brak przykładów.Na początek musisz zdecydować jaki hardware oraz soft będziesz stosował do swojego symulatora.Następnie należy poszukać przykłady np.skrypty pod to rozwiązanie.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #552 dnia: Stycznia 31, 2010, 11:35:35 »
vito,
 PHCC Test Tool z tej strony http://www.assembla.com/wiki/show/lightningstools
To jest to, czego nam brakuje.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #553 dnia: Stycznia 31, 2010, 13:24:23 »
Cytuj
Test your PHCC cockpit interface hardware.
Masz rację,ale aby stosować to narzędzie to trzeba kupić platformę PHCC oraz kartę np.servo.Obecnie większość na viperpits stouje PHCC.
Przyjrzałem się skali na wskaźniku RPM w Falconie.Jest nieliniowa.Od 70% do 110% zajmuje 180 stopni i jest to moc podczas lotu.Od 0 do 70% to będzie moc przy rozruchu silnika.Ten przykład,który dostałem jest raczej poglądowy.Wychyla wskazówkę w zakresie około 45 stopni co odpowiada zmianie mocy od 70 d0 95%.
Jeśli skala jest liniowa to można to rozwiązać,jeśli nie to trzeba znaleźć wyrażenie arytmetyczne,które dla poszczególnych zakresów mocy zamienia moc na odpowienie odchylenie wskazówki.Ciekawe jak to rozwiązali koledzy od FS?

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #554 dnia: Stycznia 31, 2010, 13:45:01 »
vito,
 PHCC Test Tool z tej strony http://www.assembla.com/wiki/show/lightningstools
To jest to, czego nam brakuje.
Zdrajca  :006: