Autor Wątek: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów  (Przeczytany 131076 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #165 dnia: Czerwca 16, 2009, 09:59:35 »
Czy możesz mi jako laikowi w programowaniu wytłumaczyć w posty sposób jak korzystasz z Share Memory Reader Library v 2.0 for NET&COM?
Czy procedury w tej bibliotece umożliwiaja pobranie danych w RAM tzn.wiadomo pod którymi adresami są zapisane parametry zmiennych symulatora np.dane z DED itp.

Szczerze mówiąc to ta biblioteka robi czarną robotę za mnie :) Wieczorem udostępnię kod źródłowy tego programiku. W źródłach biblioteki nie widzę adresów pamięci, podejrzewam (bez głębszej analizy więc mogę się mylić), że czytany jest w niej ciągły blok pamięci z której później wydobywane są dane. Ilość informacji, które można odczytać nie jest specjalnie duża. Ściągnij sobie źródła (link podawałem wcześniej), w pliku FlightData.cs na dole jest lista informacji, które można pobrać z Falcona. Może Gerrah wie skąd odczytać inne ?

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #166 dnia: Czerwca 16, 2009, 13:09:49 »
Wydaje mi się,że nastapił przełom mam na myśli Falcona.Co do FS to nie ma problemu jest to opisane także w OC (mam na myśli soft).Ja byłem uzależniony od OC ze względu na soft OC oraz aplikację mihi czyli FAST.Teraz sytuacja uległa zmianie tzn.możemy próbować pisać aplikacje pod Falcona wykorzystując tworzoną przez nas platformę (hardware).Możemy metodą małych kroków robiąc testy zrealizować sterowanie dla różnych symulatorów pod warunkiem,że jest dostęp do ich danych.

damos

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #167 dnia: Czerwca 16, 2009, 14:45:03 »
Pytanie do Damosa.
Czy masz koncepcję sterowania peryferiali (płyty córki) z płyty głównej (płyta matka).
Moja koncepcja jest taka:
(zrobiłem prosty diagram do prezentacji tej idei)
http://www.damos.k11.pl/LO/diagram/index.htm
Diagram na początku wygląda dziwnie -  potrzebuje chwile na załadowanie się - później wypełnia całą przestrzeń okna przeglądarki.

Jest tam ogólnie pokazane, jak informacje z symulatora są pobierane i wysyłane dalej za pomocą TCP do kontrolera (np. LUA może samodzielnie wysyłać dane po sieci). Kontroler może być na tej samej maszynie - to nie problem. Powinien być serwisem windows lub osobną aplikacją. Dla jasności został umiejscowiony na innej.

Punkt styku oparty na TCP zdejmuje konieczność tworzenia bibliotek dla różnych języków i różnych systemów op.

W "Serwerze" każda płyta "matka" (MB) jest podłączona bezpośrednio do USB a do niej są podłączane płyty "Córki"  (DB). Płyt-matek jest wiele, ale każda jest taka sama (to samo PCB, kod uP inny). Każda płyta-matka zawiera minimum potrzebne do obsługi USB (procesor, gniazdo USB, kwarc, rezystorki) i złącze do podłączenia peryferiów. Każda jest osobna dla każdego rodzaju peryferiów: LCD HD, LCD KS, LED, 7-SEG... i różni się... programem dla mikrokontrolera. Pozwala to na:
- uproszczenie kodu uP
- szybsze działanie uP
- odseparowanie od siebie potencjalnych miejsc występowania błędów (hardware uP, kod uP)
- równoległe wysyłanie danych do kilku MB, ATMega ma powolne USB, można wykorzystać lepiej potencjał tej magistrali wysyłając różne dane w tym samym czasie do kilku MB i żadna nie musi czekać na synchronizację z inną. Sumarycznie - czas akwizycji danych/komend jest krótszy, ponieważ nie zależy od ilości MB. Namacalnie - diody szybciej się zapalają, LCD szybciej pokazują tekst.

Płyty-córki (DB) z założenia zawierają maksymalnie uproszczony hardware i można je łączyć w stosy (tzn - pierwsza płytka ze stosu podłączona do MB, reszta kaskadowo do siebie). To powinno zmniejszyć ilość okablowania.

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #168 dnia: Czerwca 16, 2009, 16:34:31 »
Damos jestem pod wrażeniem,masz wyobraźnię,ambitna koncepcja.Mam trywialne pytanie czy córki DB łączą się z matką MB tak jak w przypadku naszego LCD za pomocą kilku przewodów z uP (może być bufor) i są wybierane do zapisu linią enable.Czy jest to podobne rozwiązanie do OC.

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #169 dnia: Czerwca 16, 2009, 16:49:54 »
Kontroler może być na tej samej maszynie - to nie problem. Powinien być serwisem windows lub osobną aplikacją. Dla jasności został umiejscowiony na innej.
Czy to oznacza możliwość uruchomienia oprogramowania do sterowania peryferiami i samych peryferiów na maszynie, na której NIE JEST zainstalowany symulator?

damos

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #170 dnia: Czerwca 16, 2009, 17:05:03 »
Damos jestem pod wrażeniem,masz wyobraźnię,ambitna koncepcja.Mam trywialne pytanie czy córki DB łączą się z matką MB tak jak w przypadku naszego LCD za pomocą kilku przewodów z uP (może być bufor) i są wybierane do zapisu linią enable.Czy jest to podobne rozwiązanie do OC.

To jest właśnie mało ambitna, ale prosta koncepcja :)
Płyty-córki 7-seg i LED łączą się z MB za pomocą następującej szyny:
- VCC (ale to VCC nie może zasilać 7-seg, bo USB nie "wydoli" prądowo na 100% :)
- GND
- DATA
- CLK
- LATCH
Więc pomijając zasilanie mamy tam 3 przewody do transmisji szeregowej.
Moja idea układu polega na użyciu tych kości, które ci wysłałem kiedyś w paczce. Każda ma szeregowe wejście, równoległe wyjście i szeregowe wyjście do następnego stopnia. W porównaniu do OC pomijam etap adresowania - wpuszczam szeregowo dane do magistrali równoległej (na schemacie to tzw. "stack" ) o znanej długości i po wypełnieniu przepisuję dane do zatrzasków. Całość korzysta z kości jednego rodzaju, co pozwala na zakup dużej ilości jednego elementu (niższa cena) i dowolną ich wymianę między sobą w przypadku awarii.

Nie jestem pewien co do ilości "stacków" - czy będą to na pewno 24, czy 16 czy mniej bo nie mam przy sobie swoich notatek. Jednak ogólna idea jest bardzo prosta i 24 wydaje sie osiągalne:
ATMega ma 32 porty wyjsciowe:
2 - na USB
1 - CLK (współdzielony przez wszystkie stacki
1 - data (współdzielony przez wszystkie stacki)
4 - do czegoś były potrzebne, ale nie pamiętam, do czego :)
pozostaje 24 na latch'e: do każdego stack'a osobny (albo i 28 - jeśli te 4 nieznane w przypadku USB będą wolne).

Latch powoduje na danym stacku zapamiętanie wysłanych danych (z resztą, komu ja tłumaczę działanie latch'a :) ) Innymi słowy - jest to pewna wariacja dla sygnału "enable". Ale ja wysyłam go do wszystkich płyt-córek w danym stacku.

ot - i cała "magia".
W tym układzie 7-seg nie są multipleksowane (jak w OC), ale też nie trzeba im kosztownego uP ani drivera ani oporników... Dla diod LED też nie trzeba każdej do opornika podłączać - w sumie: mniej kabli i mniej elementów.
Ponadto w przypadku LED 7-seg będzie można wyświetlić dowolną kombinację segmentów - niedostępną za pomocą kodu BCD.


Czy to oznacza możliwość uruchomienia oprogramowania do sterowania peryferiami i samych peryferiów na maszynie, na której NIE JEST zainstalowany symulator?
TAK   :118: I będzie to mógł być stary rupieć na darmowym  Linuxie.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 16, 2009, 17:16:33 wysłana przez damos »

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #171 dnia: Czerwca 16, 2009, 18:59:38 »
Bardzo ciekawa koncepcja.Czy robiłeś już jakieś testy tego projektu?Jeśli nie to mogę podłączyć wspomniany układ do mojego prototypu z LCD i jakimś programem testującym sprawdzić jak to się zachowuje.Oczywiście nie ma pośpiechu
pozdrawiam

damos

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #172 dnia: Czerwca 16, 2009, 19:38:48 »
Czy robiłeś już jakieś testy tego projektu?
Tak - jakiś rok temu lub dawniej testowałem ten wariant, ale na krótkiej kaskadzie - bodaj 3 lub 4 układach (to i tak dużo diod :) )
mogę podłączyć wspomniany układ do mojego prototypu z LCD i jakimś programem testującym sprawdzić jak to się zachowuje.
Hmm.. postaram się w ciągu 2 dni dostarczyć ci wsad do uP i program testujący

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #173 dnia: Czerwca 16, 2009, 21:55:00 »

 TAK   :118: I będzie to mógł być stary rupieć na darmowym  Linuxie.
Fantastyczna nowina :)
damos - mistrzu ;)

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #174 dnia: Czerwca 16, 2009, 23:02:58 »
damos -to wygląda imponująco  :karpik pozostaje czekać i dopingować :)

Ale sam coś też skrobię i postanowiłem pokazać coś niecoś, na razie na sucho bez żadnych urządzeń, bez kontaktu z FS czy Falconem, tak po prostu żeby zobaczyć. Program z plikiem zawierającym dwa przykładowe profile skryptów do zabawy - http://angus.foxnet.pl/fs/DomowyKokpit.zip . Do programu dołączony jest też moduł do testowania. Wszystko opisałem w pliku z rozszerzeniem .hcps (to jest zwykły plik tekstowy tylko ma takie dziwne rozszerzenie :) ). Program wystarczy uruchomić (wymaga MS Framework .Net 2.0), wczytać ten plik .hcps, wybrać profil z listy (są tylko 2 więc wielkiego wyboru nie ma  :118: ), potem zakładka "Moduły wejścia", zaznaczenie modułu "TestModule", przycisk "Konfiguracja...", przełączamy się spowrotem do głównego okna i klikamy "Uruchom" aby rozpocząć zabawę.

Jest to bardzo wczesna wersja więc może się "przewracać", a jeśli się przewróci lub na zakładce "Log" zaczną wyświetlać się duże ilości dziwnych informacji to proszę o podesłanie ich do mnie na priv.

Edit: przypomniałem sobie, że miałem wrzucić kody źródłowe programiku do sprawdzenia biblioteki odczytującej dane z Falcona -> http://www.angus.foxnet.pl/fs/FalconTest.zip
« Ostatnia zmiana: Czerwca 16, 2009, 23:11:46 wysłana przez codeking »

damos

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #175 dnia: Czerwca 17, 2009, 05:39:57 »
Hmm.. postaram się w ciągu 2 dni dostarczyć ci wsad do uP i program testujący
Wsad do uP już mam. Teraz tylko program testujący....

Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #176 dnia: Czerwca 17, 2009, 18:41:47 »
Codeking jeszcze nie sprawdziłem Twojego programu,ponieważ kupiłem nowy PC i mam kilka problemów do rozwiązania,prawdopodobnie skończy się to wizytą w serwisie.
Damos jesteś rewelacyjny.Jak będziesz miał gotowy soft przyślij mailem (podłączenie scalaka do uP także,na które nóżki uP).Postaram się zrobić testy i zobaczyć jak to działa
pozdrawiam,vito

damos

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #177 dnia: Czerwca 18, 2009, 05:58:15 »
@vito_zm:
Soft na PC do testowania sterowania LED gotowy.
Tu jest paczka razem z wsadem do uP: http://www.damos.k11.pl/LO/led_avr/schemat_damos_usb_led.png
Jeśli używasz firefoxa - nie przejmuj się ostrzeżeniem. Google bot wlazł mi na stronę, sparzył się na powitalnym skrypcie odstraszającym ciekawskich i z zemsty wrzucił mi domenę na listę zbanowanych :) Bezczelność.... :karpik
Schemat jest tu:
http://www.damos.k11.pl/LO/led_avr/schemat_damos_usb_led.png
Układ jest "kompatybilny" z kaskadą 2 sztuk MBI5026 (IC2, IC3), nie pamiętam, które kości ci wysłałem, ale chyba te.
1 - ATmega16 (IC1) ma to samo podłączenie do USB, co moduł LCD.
2 - układ pokazuje jeden, najmniejszy "stack" z uprzednio zaprezentowanego diagramu.
co tam jest, otóż:
dla wszystkich "stack'ów" są dwa współdzielone sygnały:
- z pinu 20 uP wychodzi sygnał CLK do wszystkich układów w stosie
- z pinu 19 uP wychodzi sygnał SDI (serial data in) do pierwszego układu w stosie
dla każdego ze stacków jest jeden, indywidualny sygnał:
- "Latch Enable" - należy podłączyć z jednego z pozostałych pinów, numeracja linii sterujących w funkcji pinów uP jest następująca: (uwaga - kolejność "od-do" nie jest przypadkowa !) Wyjście to działa jak "chip select" i nie może być współdzielone.
piny 40-33 linie 0-7
piny 22-29 linie 8-15
piny 1-8 linie 16-23
piny14-15 linie 24 i 25
pin 17 linia 26
pin 21 linia 28

Z IC2 pin 22  mamy kaskadę do IC3 na pin 2.
W obu układach pin 21 (output enable) jest zwarty do masy - aby umożliwić sterowanie diodami.
Pin 23 razem z rezystorem odpowiadają za prąd płynący przez diody LED.
Oba drivery mają własne (inne niż ATmega, która pobiera prąd z magistrali) zasilanie i raczej nie należy pobierać dla nich prądu z USB.

Co zrobić?
Zmontować, uruchomić program, następnie wybrać linię, która steruje chip select'em (analogiczna metoda jak w przypadku LCD) i później klikac sobie na symbolach diod zapalając je lub gasząc.
"U mnie działa" - jakby co ;)  :021:

Udanych testów ! A ja idę się przespać przed pracą  :118:

mickey81

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #178 dnia: Czerwca 18, 2009, 07:58:42 »
Tu jest paczka razem z wsadem do uP: http://www.damos.k11.pl/LO/led_avr/schemat_damos_usb_led.png
Damos chłopie, musisz się wyspać :) Podmień link na właściwy :) Świetna robota :)

damos

  • Gość
Odp: Kokpity, panele - dla budowniczych symulatorów
« Odpowiedź #179 dnia: Czerwca 18, 2009, 10:10:50 »
sorry... poprawny link:  http://www.damos.k11.pl/LO/led_avr/led_usb.rar :)
To chyba przez niespodziankę od Googla :(