Autor Wątek: Sezamie otwórz się - czyli jak się otwiera owiewki we współczesnych samolotach.  (Przeczytany 7428 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Ostatnie posty w "LOL lotnicze" wywołały u mnie zainteresowanie kwestią otwierania kabiny, albo jej awaryjnego zrzucenia w współczesnym samolocie wojskowym. O ile przy maszynach produkcji USA nie ma większego problemu z powodu potężnej strzałki wskazującej panelik, tak przy samolotach produkcji wschodniej wpadam w lekkie zakłopotanie.

W F-16 mamy coś takiego:
http://www.31blot.mil.pl/show.php?kat=&galeria=galeria/F-16/10-Sebastian_Elijasz&nazwa=foto_f_16_sebastian_elijasz_015.jpg
Niby wszystko jasne, ale nie do końca. Mamy strzałkę wskazującą panel z dwoma przyciskami. Krótka instrukcja mówi żeby wcisnąć przycisk do otwarcia kabiny. No ale który - lewy, prawy ?
Dodatkowo znajduje się informacja żeby pociągnąć za pierścień do zrzutu owiewki. No i kolejne pytanie - gdzie znajduje się ten pierścień ?
Kolejne pytanie dotyczące F-16 i otwierania owiewki jest następujące - czy da się w jakiś sposób zamknąć samolot jeszcze bardziej ? Czy jest jakiś panel, albo miejsce na bolec "remove before flight" którym się da odłączyć właśnie te przyciski ?

Jak temat prezentuje się w postaci MiG-29 czy innych samolotów bloku wschodniego, np przy Su-22 ?

Myślę że na koniec powinienem dodać, że nie planuję żadnego porywania samolotów  :118:

Pozdrawiam


Offline Norbertnaviedzony

  • Trolle
  • *
  • Viper all the way :)


F-16 is a sexy beast - just the best looking fighter jet in existence - the most beautiful machine human being has ever built!

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Pierwszy link - ok jest RBF, ale mi nadal chodzi o otwieranie/zamykanie z zewnątrz. Z kokpitu, to nie jest już problem.

Drugi link - Kabina zamykana i otwierana od wewnątrz.

Trzeci link - dziewczyna otwiera i zamyka kabinę żółtą rączką po lewej stronie. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego ;)

Najprościej jest to chyba rozwiązane w F/A-22  :021:




Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Oczywiście. Otwieracze do konserw wraz z operatorami mieszczą się bez problemu w komorach kadłubowych, dzięki czemu maszyna jest samowystarczalna.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

John Cool

  • Gość
Jak temat prezentuje się w postaci MiG-29 czy innych samolotów bloku wschodniego, np przy Su-22 ?

No to krótko :004: W przypadku MiGa-29, podobnie jak w innych samolotach, za otwieranie owiewki (odchylanej części osłony kabiny) odpowiada system, którym można sterować zarówno za pomocą paneli wewnątrz kokpitu, jak i na zewnątrz.

Za awaryjne otwieranie kokpitu z zewnątrz odpowiada żółta wajcha, widoczna na zdjęciu zaraz pod wiatrochronem (obok drabinki).



Za otwieranie owiewki w kabinie odpowiada dźwignia pokazana poniżej (na zdjęciu w pozycji "otwartej"). Zaraz obok znajduje się lampka kontrolna.



Natomiast na prawym panelu odnajdujemy dźwignię do awaryjnego odrzucenia owiewki oraz przycisk kontrolny (testowanie czy owiewka jest domknięta).



Służę również odpowiednim schematem, gdzie zaznaczone oraz opisane są wszystkie wewnętrzne i zewnętrze panele kontrolne MiGa-29 odpowiadające za sterowanie owiewką:




« Ostatnia zmiana: Maja 25, 2009, 22:57:51 wysłana przez John Cool »

Offline Norbertnaviedzony

  • Trolle
  • *
  • Viper all the way :)
Co do F-6teen. Do zamykania/otwierania owiewki z zewnątrz służy taki mały przełącznik znajdujący się na lewej burcie, pod kabiną poniżej napływu LERX. Toważyszy temu bardzo miły dźwięk, szczególnie przy zamykaniu kiedy na końcu przez ok 1,5 sekundy następuje uszczelnienie kabiny. Raz a nawet 2 miałem przyjemność wykonania tej czynności..  :020: Niestety bez siebie w środku


http://img40.imageshack.us/img40/5868/canopysclosing.jpg


F-16 is a sexy beast - just the best looking fighter jet in existence - the most beautiful machine human being has ever built!

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Co do F-6teen. Do zamykania/otwierania owiewki z zewnątrz służy taki mały przełącznik znajdujący się na lewej burcie, pod kabiną poniżej napływu LERX. Toważyszy temu bardzo miły dźwięk, szczególnie przy zamykaniu kiedy na końcu przez ok 1,5 sekundy następuje uszczelnienie kabiny. Raz a nawet 2 miałem przyjemność wykonania tej czynności..  :020: Niestety bez siebie w środku


http://img40.imageshack.us/img40/5868/canopysclosing.jpg
Kurcze, praktycznie to samo napisane w pierwszym poście, wiem jak wygląda zamykanie kabiny z zewnątrz, i od razu mogę napisać że nie obcym mi jest fakt że oś obrotu umieszczona jest w tylnej części tejże kabiny :)
Fajnie, że jesteś doświadczony w zamykaniu kabiny przyciskiem. Który jednak przycisk to był - lewy/prawy ?
Do czego służy zatem przycisk który nie służy otwieraniu owiewki ?

@Norbertnaviedzony, przeczytaj może dokładnie pierwszy post :)

Pozdrawiam.

http://www.1elt.minskmaz.pl/zdjecia/pkw3/duze/s9.jpg
Mała autoreklama   :021:   i do rzeczy.
Tak jak napisał Cool Janek we wschodnim systemie są na zewnątrz klamki, widoczne po prawej stronie zdjęcia. Są one zabezpieczone tym małym "dyngsem", po jego naciśnięciu klamka ukazuje się w całej okazałości i sprzężona jest z klamką wewnątrz samolotu. Czyli prawo - zamykamy, lewo -  otwieramy. Przed lotem technik (i oczywiście pilot) sprawdzają czy klameczka jest zabezpieczona owym "dynksem". Z doświadczenia wiem, że na Su-22 chodzi to o wiele łatwiej niż na MiG-29, na marginesie przyznam, że na tym ostatnim, udało mi się zabezpieczyć ją ze dwa razy, zawsze prosiłem technika o zrobienie tego.

Norbert, jeżeli byś bardziej przeanalizował procedury awaryjne samolotu F-16, to umieściłbyś link z youtube z odpaleniem owiewki tu, a nie w "Lol lotnicze". Na filmie widać jak należy postąpić w przypadku braku ciśnienia w instalacji podnoszenia owiewki. Na MiG-u rozwiązane jest to poprzez dodatkowe uchwyty widoczne na ramie osłony. Wygląda to tak: klamką zdejmujemy zamki, brak ciśnienia powoduje, że osłona pozostaje na miejscu - nie podnosi się, wtedy naciskamy na czerwony "dynks" widoczny na ramie osłony, odskakuje rączka na zewnątrz i przy jej pomocy unosimy osłonę do góry, pokonując niewielki opór hydrauliczny siłownika.

Janku, na prawej burcie jest bolec (cichutko - nie przycisk), który po zamknięciu i prawidłowym zabezpieczeniu kabiny powinien być całkowicie schowany, świadczący tak jak napisałeś o prawidłowym zamknięciu osłony. Nazwany on jest: "Sztyr utoplien" (co nie miałoby to oznaczać). Ponad to gaśnie lampka "Zapri fonar" oraz (czego NIGDY nie doświadczą piloci F-16) najsłodszy głos na świecie przestanie powtarzać "Zapri fonar". Przechodzi w gotowość wyszeptania do ucha swojego cudownie seksownego: "Pusk razrieszon". Tyle w kwestii otwierania osłony kabiny z zewnątrz na samolotach zza wschodniej granicy.

Norbert, jeżeli byś bardziej przeanalizował procedury awaryjne samolotu F-16, to umieściłbyś link z youtube z odpaleniem owiewki tu, a nie w "Lol lotnicze". Na filmie widać jak należy postąpić w przypadku braku ciśnienia w instalacji podnoszenia owiewki

Na F-16 owiewka podnoszona jest elektrycznie a nie pneumatycznie. Gdy padnie bateria jest jeszcze korbka (trzeba się trochę nakręcić)....... no i oczywiście jest też trzeci sposób jej otwierania - silnik rakietowy :021:

OK, ciśnienia elektrycznego   :020: :020: :020:
Tak czy inaczej, jeżeli trzeba wyjąć gości z wnętrza to się najzwyczajniej odstrzeliwuje owiewkę. Jak widać było na filmie schodzi bez problemu. Sowieckie konstrukcje potrzebują do zrzutu pewnej prędkości (MiG-29 75km/h, MiG-29UB oraz Su-22 - 150km/h) aby pozbyć się osłony, dlatego K-36 ma ograniczenia, nie ze względu na swoją konstrukcję, ale ze względu na osłonę kabiny.

Offline Mekki

  • Global Moderator
  • *****
  • Tępy Ch**:)
    • 13 WELT

no i oczywiście jest też trzeci sposób jej otwierania - silnik rakietowy :021:
ale to tylko jak bardzo swędzi :118:
PS. A propos zdjęcia Toyowego wozidła: czy homo sovieticus nie mógł się bardziej postarać ze spasowaniem tego całego kartonu?? Wszędzie jakiś taki odłażący :banan
A w jaki sposób Ty jesteś upośledzony?

Kanał youtube 13WELT

Zaofftopuję, ale odpowiem jak zwykłem odpowiadać na to pytanie zadawane w różnej formie.
To spasowanie jest celowym zabiegiem, gdyż zamontowano silniki o niezredukowanej mocy i dokładne spasowanie grozi przekroczeniem maksymalnej prędkości i nieopatrznym przekroczeniem granicy RP.
  :020: :020: :020:

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4 WBCI#4
    • WBCI
(MiG-29 75km/h, MiG-29UB oraz Su-22 - 150km/h) a
Su-22 ma ograniczenie nie 150 a 80 km/h

John Cool

  • Gość
Dzięki Toyo za uzupełnienie moich wypocin i rozwinięcie tematu. Można oczywiście przewertować instrukcję, ale święta prawda jest taka że jednak nic na tym świecie nie zastąpi głosu praktyka  :001:

Jako ciekawostkę mogę jeszcze dodać że w takim Su-25 owiewka, którą z tego co wiem otwiera się ręcznie na bok (na prawą burtę) po zwolnieniu blokady, ma z lewej strony zarówno w środku (do dyspozycji pilota), jak i na zewnątrz (do użytku pilota lub technika), specjalny uchwyt. Klamka zwalniająca blokadę (sprzęgnięta z podobną klamką w kabinie) co ciekawe zabudowana jest w dolnej krawędzi owiewki a nie w kadłubie tuż pod wiatrochronem jak w Su-22M4 czy MiGu-29. 

Dodatkowo (już abstrachując od samego problemu otwierania owiewki) w lewej burcie tuż pod owiewką jest luk, w którym znajdujemy wysuwaną drabinkę, podobnie jak w niektórych samolotach amerykańskich.  Służy do wchodzenia do kabi­ny bez konieczności użycia dodatkowej drabinki na lotnisku.

[...] Sowieckie konstrukcje potrzebują do zrzutu pewnej prędkości (MiG-29 75km/h, MiG-29UB oraz Su-22 - 150km/h) aby pozbyć się osłony, dlatego K-36 ma ograniczenia, nie ze względu na swoją konstrukcję, ale ze względu na osłonę kabiny.

Mogę tu dodać jeszcze że w Su-25 dla zrzucenia osłony kabiny przy katapultowaniu wymagana jest prędkość postępowa co najmniej 75 km/h.