Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223283 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #450 dnia: Grudnia 29, 2015, 21:43:57 »
Masz na pewno zastosowanie R-60 na Mig-21M/MF . Na wysokosciach poniżej 4000 m zasieg R-60 spada do ok 1500m , a srlk nie wypracowuje strefy odpaleń . Przyda się ?

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #451 dnia: Grudnia 29, 2015, 21:55:51 »
Mam gdzieś nawet wykres zasiegów z jakiejś instrukcji i fakt poniżej 4000 m to zasięg mały. W przypadku dużej wysokości w takim razie te skale nie mają zastosowania ( zasięg jakieś 7 km )? tylko ekran radaru?.

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #452 dnia: Grudnia 29, 2015, 22:03:49 »
Skala 0.4-2km jest do strzelania z działka i NPR. Dla kierowanych pocisków rakietowych (zakres SS - żyroskop zablokowany) używana jest skala 1-9km.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #453 dnia: Grudnia 29, 2015, 22:04:36 »
Toyo na pewno wie :) i może powiedzieć jak oceniał odległość gdy latał w M4

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #454 dnia: Stycznia 02, 2016, 15:45:17 »


Góna część była na początku wątku . Dodałem brakującą u naszych 21 część instrukcji . I tak wyszło.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #455 dnia: Stycznia 08, 2016, 13:50:14 »
Dyskusja została wydzielona z tematu: MiG-23 Pytania, zdjęcia, ciekawostki.

Nurtowała mnie ta sprawa, więc przepraszam za odświeżanie postu

7.   RP-22M(S-21M, Szafir-21M)/celownik ASP-PFD/MiG-21bis/uzbrojenie: R-3S, R-13M, R-3R, R-60, R-55, Ch-66.
Szczególnie te wszystkie izdielja mnie wykańczają, ufff....

Mnie też. Pierwotnie radar RP-22 nosił oznaczenie RP-22S i współpracował tylko z rakietami R-3S i R-3R .Założenie go na Mig-21 wersji S,SM, 50,75 nie spowodowało zwiekszenia potencjału bojowego 21 . Obie rakiety miały  praktycznie te same charakerystyki -zasięg i przeciązenia.
Kiedy RP-22S uzyskała w oznaczeniu literke M ? Ano wtedy ,gdy do uzbrojenia przyjęto rakiete R-13M i zabudowano blok odpowiedzialny za współprace miedzy juz teraz RP-22SM a R-13M.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #456 dnia: Stycznia 08, 2016, 21:01:00 »
A czy czasem RP-22S nie stała się SM gdy w uzbrojeniu pokazała się R-55 czyli gdzieś w 1968 roku?. Wszystkie rosyjskie publikacje piszą o RP-22SM w kontekście pojawienia się odmiany MiG-21SM czyli właśnie 1968, a R-13 to dopiero 1972/1973.

Tutaj też pojawia się ważniejsza kwestia czyli o naturę tej współpracy. Mianowicie czy RP-22 wskazywał cele dla rakiet z samonaprowadzaniem na podczerwień, instrukcja pilota wyrażnie pisze o określaniu stref odpalenia dla takich rakiet ale czy to też oznacza nakierowanie lustra detektora głowicy w stronę celu ( jeżeli oczywiście znajduje się w zakresie kątów wychyleń tego lustra ). Dla kpr R-13M przy użyciu radaru maksymalny dystans odpalenia to wg instrukcji 15 km na dużej wysokości, w tych warunkach niemożliwe jest wzrokowe przycelowanie pocisku bo pilot zwyczajnie nie widzi celu, więc logiczne się wydaje że sensor jest kierowany przez antenę radiolokatora. W moim przekonaniu jeżeli śledzony cel był utrzymywany przez pilota w strefie przechwycenia ( czyli tym kółeczku w centrum ekranu ) to wówczas TGS powinna przechwycić go automatycznie dzięki sygnałowi z radaru. Co ciekawe Leatherneck w swojej DCS-owej "wydmuszce" Mig-a twierdzi że tak nie było. Czyli według nich po tym jak radar wykrył i zaczął śledzić cel pilot musiał jeszcze dodatkowo przycelować rakietę tak aby głowica uchwyciła rzeczony cel?. Jeśli tak, to jak radar określił strefę odpalenia jeżeli pocisk nie śledzi celu? tylko na podstawie odległości i kątowego położenia w stosunku do radaru? wydał komendę do odpalenia nawet jeżeli pocisk nie śledził celu?.
   Ponadto czy są jakeś "papiery" które pokazywałyby zasięgi kpr z Migacza dla róznych wysokości lotu i kątowych położeń celu, mam na myśli coś podobnego do krążącej w sieci instrukcji do R-60 a dotyczącej R-3S/R, R-13M. Oraz czy istnieje gdzieś jakiś opis RP-22, oczywiście mam na myśli dokumentację wojskową tak aby w końcu można było ustalić jakieś niepodważalne fakty odnośnie parametrów tego urządzonka.

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #457 dnia: Stycznia 09, 2016, 12:11:11 »
Instrukcja którą linkowałem na poprzedniej stronie obejmuje też R-13M i nic w niej na temat naprowadzania głowicy pocisku przez radar nie ma. Jest dość rozbudowany opis układu sterowania głowicą R-55, ale nie jest dla mnie jasne kiedy głowica była przełączana pomiędzy poszczególnymi trybami i bardziej wygląda mi to na tryby poszukiwania niż nakierowania na cel.
Po to pilot miał sygnalizację dźwiękową / świetlną przechwycenia celu przez głowicę, żeby wiedzieć kiedy może odpalić rakietę. Nie jestem pewien czy możliwość odpalienia rakiety była zablokowana bez tego sygnału, nie zwróciłem na to uwagi przeglądając instrukcję.

Cytuj
W moim przekonaniu jeżeli śledzony cel był utrzymywany przez pilota w strefie przechwycenia ( czyli tym kółeczku w centrum ekranu ) to wówczas TGS powinna przechwycić go automatycznie dzięki sygnałowi z radaru.
Jeśli pilot utrzymywał cel w strefie przechwycenia to znaczy że cel był w polu widzenia głowicy pocisku, bez potrzeby dodatkowego nakierowywania jej przez radar. Promień kręgu znacznika na ekranie radaru odpowiada półtora stopnia odchylenia, czy dokładnie tyle ile podane w instrukcji pole widzenia głowicy R-13M.

"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #458 dnia: Stycznia 09, 2016, 13:11:14 »
Na stronie 257 ( skan 225 ) jest tabela w której są podane zasięgi rakiet przy określaniu stref odpalenia przez radar i manualnie przez pilota. Być może się mylę ale wydaje się być logiczne że skoro radar określa strefę odpalenia to także wydaje sygnał zezwolenia na odpalenie, a kiedy tak się dzieje to także TGS musi już śledzić cel. No chyba że wszystko sprowadza się do utrzymywania celu w strefie przechwycenia który pokrywa się polem widzenia głowicy, i poczekaniu na sygnał z głowicy ( czyli kombo lampek PUSK z ekranu radaru i dżwięk przechwycenia z TGS ) W instrukcji do R-60 jest napisane że zwierciadło głowicy mogło być odchylane do 20 stopni od osi dzięki sygnałom sterującym z radaru. Bis był jednym z pierwszych samolotów na którym ta rakieta została zastosowana, nawet prototypy z nią latały. Trudno jest uwierzyć że ta możliwość wskazywania celu nie została wykorzystana, no chyba że nie ma jej po prostu w samolotach na eksport.

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #459 dnia: Stycznia 09, 2016, 13:54:33 »
To w końcu rozmiawiamy o R-60 czy R-13? R-13 chyba nie miał odchylanej głowicy.

Poza tym radar może podawać błędne wartości zakresów odpalania jeśli przełącznik uzbrojenia jest w niewłaściwej pozycji przy mieszanym uzbrojeniu, masz to opisane na następnych stronach instrukcji.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #460 dnia: Stycznia 09, 2016, 14:40:37 »
Rozmawiamy o wszystkich możliwościach, jeżeli radar wskazywał cele dla TGS to raczej dla wszystkich typów może poza najprostszym Atolem. R-3S miał odchylane lustro ale dopiero po starcie z wyrzutni, R-13 miał nowy typ TGS, według rożnych publikacji TGS z R-60 to jedynie modyfikacja tej z R-13, dopiero R-60M dostał zupełnie nową. Więc jeżeli R-60 mógł mieć wskazywany cel to R-13 być może też, pytanie czy na MiG-21, bo na MiG-23 taka możliwość była na pewno. Rozmawiamy oczywiście o sytuacji kiedy wszystkie przełączniki są ustawione prawidłowo.
O R-13M to tak w ogóle trochę jest mało informacji, dlatego przydałaby się jakaś oryginalna dokumentacja, R-55 ostatecznie za granicę nie trafiły więc raczej parametry pozostaną w strefie informacji szczątkowych dopóki jakiś weteran w Rosji albo byłym ZSRR nie otworzy swojej szuflady. Kiedyś obiła mi się o uszy informacja jakoby R-13 był produkowany w Polsce w Mesko, to prawda?.

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #461 dnia: Stycznia 09, 2016, 15:00:08 »
Na stronie 257 ( skan 225 ) jest tabela w której są podane zasięgi rakiet przy określaniu stref odpalenia przez radar i manualnie przez pilota. Być może się mylę ale wydaje się być logiczne że skoro radar określa strefę odpalenia to także wydaje sygnał zezwolenia na odpalenie, a kiedy tak się dzieje to także TGS musi już śledzić cel. No chyba że wszystko sprowadza się do utrzymywania celu w strefie przechwycenia który pokrywa się polem widzenia głowicy, i poczekaniu na sygnał z głowicy ( czyli kombo lampek PUSK z ekranu radaru i dżwięk przechwycenia z TGS ) W instrukcji do R-60 jest napisane że zwierciadło głowicy mogło być odchylane do 20 stopni od osi dzięki sygnałom sterującym z radaru. Bis był jednym z pierwszych samolotów na którym ta rakieta została zastosowana, nawet prototypy z nią latały. Trudno jest uwierzyć że ta możliwość wskazywania celu nie została wykorzystana, no chyba że nie ma jej po prostu w samolotach na eksport.

Przechwycenie-to tylko informacja że radar śeldzi cel , o odpaleniu decyduje pilot na podstawie sygnału dzwiekowego z głowicy i zaświeceniu sygnalizacji  odpalanie . Żadna z głowic zadnego pocisku na 21 nie była sterowana przez radar .Pilot musiał robić dowrót w strone celu aby wstawić + w O .i uzyskać sygnał przechwycenia przez głowice .

SMO- Strefa Możliwych Odpaleń dla R-3S , R-3R i R-13M wyliczał radar na podstawie informacji  o odległości z radaru, wysokości nosiciela -z DW-30 oraz predkosci zbliżania do celu z DWS-10

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #462 dnia: Stycznia 09, 2016, 15:18:30 »
. Bis był jednym z pierwszych samolotów na którym ta rakieta została zastosowana, nawet prototypy z nią latały.

A co Ty !  Pierwsze serie Mig-21 Bis miały na uzbrojeniu  TYLKO R-3S i R-3R . Pózniej doszły R-55 , nastepnie R-13M -modyfikacja radaru , a jęszcze pózniej R-60.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #463 dnia: Stycznia 09, 2016, 16:44:37 »
Nie jestem przekonany, że tylko R-3S/R. R-55 został oficjalnie przyjęty do uzbrojenia w roku 1968, owszem nie był produkowany w oszałamiających ilościach bo już trwały prace nad R-60. W moim przekonaniu S i wczesne SM tego kpr nie miały i dostały go póżniej a Bis raczej miał te możliwości od początku co najwyżej nie wszystkie jednostki dysponowały tym uzbrojeniem. Zarówno R-13M jak i R-60 to wejście do służby na przełomie 1972/1973 czyli tuż wkrótce po rozpoczęciu produkcji Bisa. Tutaj zdjęcie prototypu Bis-a z R-60.



Natomiast inną kwestią są samoloty na eksport. R-13M dopiero pod koniec lat 70-tych, a R-60 od 1982 ( w Polsce 1985 ).

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #464 dnia: Stycznia 09, 2016, 17:13:37 »
Nie pisałem o eksportowych a o pierwszych  seriach Bisów które miały ,, system uzbrojenia,, z modelu S -jak Szafir, nie wiem tylko czy tak jak wersja S mogły przenosić bomby atomowe.