Autor Wątek: Ciśnienie statyczne a prędkość przepływu (sprawa odbiorników)  (Przeczytany 6978 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Hej

Z aerodynamiki jestem noga.
Jeśli dobrze rozumiem to w dyszy venturi możemy sobie określać prędkość przepływu ponieważ im większa prędkość tym mniejsze ciśnienie statyczne.
Jeśli tak, to znaczy że jak mamy do czynienia z innymi odbiornikami ciśnienia statycznego (czy to static porty czy pitoty) to również i wartość ciśnienia statycznego warstwy przyściennej opływanego kadłuba/rurki powinna być zmienna wraz ze zmianą prędkości.

Jest tak? Jest to zmiana zauważalna dla maszyn które latają szybko?
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Odp: Ciśnienie statyczne a prędkość przepływu (sprawa odbiorników)
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 13, 2009, 16:58:20 »
Wszystko pięknie, z tym, że nie do końca.

Dysza Venturi rzeczywiście mierzy ciśnienie statyczne, ale nie powietrza opływającego samolot, tylko powietrza przyspieszonego wewnątrz dyszy. Prawo ciągłości przepływu, wymuszając zależność liniową wartości owego przyspieszenia względem powietrza "na zwenątrz" dyszy, gwarantuje nam liniową zależność różnicy ciśnień statycznych - "zewnętrznego" i "dyszowego". Ta różnica dopiero jest podstawą do wyliczenia prędkości.

"Static Port", czyli po ludzku port statyczny czy też (na)dajnik ciśnienia statycznego, mierzy tylko i wyłącznie ciśnienie "zewnętrze", nie związane z ruchem samolotu. Ciśnienie przez niego mierzone na stałej wysokości pozostaje niezależne od prędkości lotu.

Pitoty (dawniej zwane rurkami spiętrzeniowymi) mierzą natomiast tzw. ciśnienie dynamiczne (dawniej zwane ciśnieniem spiętrzenia), które definicyjnie jest wartością ciśnienia na powierzchni, na której ruch powietrza zostaje wyhamowany do zera. Czyli jakby na ścianie opierającej się naporowi wiatru. Nietrudno sobie wyobrazić, że jest ono wyższe od statycznego. I podobnie jak w przypadku dyszy Venturi, właśnie ta różnica, będąc zależną od prędkości wyhamowanego strumienia powietrza, pozwala ową prędkość zmierzyć.

Położenie jedynych odbiorników ciśnienia statycznego, jakimi są porty statyczne, dobiera się na samolotach tak, aby wszelkie zmiany konfiguracji lotu (w tym również prędkości) w zakresach "normalnych" miały na ich wskazania jak najmniejszy wpływ. Bo przecież chodzi przede wszystkim o zmierzenie ciśnienia statycznego właśnie, a więc niezależnego od prędkości...
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Ciśnienie statyczne a prędkość przepływu (sprawa odbiorników)
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 14, 2009, 15:19:12 »
Dysza Venturi rzeczywiście mierzy ciśnienie statyczne, ale nie powietrza opływającego samolot, tylko powietrza przyspieszonego wewnątrz dyszy. Prawo ciągłości przepływu, wymuszając zależność liniową wartości owego przyspieszenia względem powietrza "na zwenątrz" dyszy, gwarantuje nam liniową zależność różnicy ciśnień statycznych - "zewnętrznego" i "dyszowego". Ta różnica dopiero jest podstawą do wyliczenia prędkości.
Wiem

Cytuj
"Static Port", czyli po ludzku port statyczny czy też (na)dajnik ciśnienia statycznego, mierzy tylko i wyłącznie ciśnienie "zewnętrze", nie związane z ruchem samolotu. Ciśnienie przez niego mierzone na stałej wysokości pozostaje niezależne od prędkości lotu.
No właśnie, on mierzy ciśnienie statyczne ale warstwy przyściennej. A jej prędkość chyba jest zmienna. Na przykład w takim ATR static ports są umieszczone na nosie gdzie chyba powietrze opływające ma większą prędkość, prawda (tak jak w profilu lotniczym)?

Cytuj
Pitoty (dawniej zwane rurkami spiętrzeniowymi) mierzą natomiast tzw. ciśnienie dynamiczne (dawniej zwane ciśnieniem spiętrzenia), które definicyjnie jest wartością ciśnienia na powierzchni, na której ruch powietrza zostaje wyhamowany do zera. Czyli jakby na ścianie opierającej się naporowi wiatru. Nietrudno sobie wyobrazić, że jest ono wyższe od statycznego. I podobnie jak w przypadku dyszy Venturi, właśnie ta różnica, będąc zależną od prędkości wyhamowanego strumienia powietrza, pozwala ową prędkość zmierzyć.
Chodziło mi o pitoty które mierzą i dynamiczne i statyczne.
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Ciśnienie statyczne a prędkość przepływu (sprawa odbiorników)
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 14, 2009, 19:24:25 »
Cytuj
Chodziło mi o pitoty które mierzą i dynamiczne i statyczne.
Czyli rurka  Pitot-Darcy lub Prandtla? Dokładnie ta sama zasada działania, z tym, że mamy możliwość bezpośredniego pomiaru ciśnienia statycznego lub tez jego wysokości.
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Odp: Ciśnienie statyczne a prędkość przepływu (sprawa odbiorników)
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 14, 2009, 19:36:05 »
Wiem
No właśnie, on mierzy ciśnienie statyczne ale warstwy przyściennej. A jej prędkość chyba jest zmienna. Na przykład w takim ATR static ports są umieszczone na nosie gdzie chyba powietrze opływające ma większą prędkość, prawda (tak jak w profilu lotniczym)?

Są dokładnie w takim miejscu, aby prędkość opływającego je powietrza była możliwie zbliżona do prędkości w strumieniu niezaburzonym. Dlatego nie są dokładnie z boku (gdzie byłaby większa) ani dokładnie na nosie (bo wtedy by zmalała).

Dodatkowo pracują parami, po jednym na lewej i prawej stronie kadłuba, gdyż dzięki temu przy niesymetrycznym opływie prędkość przy jednym porcie rośnie, a przy drugim maleje, dzięki czemu udaje się znacznie zmniejszyć błąd pomiaru.

Nieprawdą jest, że prędkość powietrza opływającego profil lotniczy narasta od samego początku do maksimum, a później maleje ponownie do pierwotnej wartości. Powietrze opływające skrzydło przy krawędzi natarcia jest nieruchome, zaś w najgrubszej części profilu szybsze od niezaburzonego. Gdzieś po drodze jest punkt, w którym obie prędkości są takie same. I tam właśnie wypadałoby mierzyć to, co nas interesuje...

Chodziło mi o pitoty które mierzą i dynamiczne i statyczne.

Technicznie rzecz biorąc takie czujniki nie są już pitotami, tylko zespolonymi czujnikami danych aerodynamicznych, których przykładowe nazwy wymienił przedmówca. Ale zastanówmy się nad nimi również: są przecież na tyle małe że same w sobie nie zaburzają znacząco opływu. instalowane są również poza opływem zaburzonym przez bryłę statku powietrznego - na wysięgniku przed dziobem, skrzydłem itp.

ATR'ek ma właśnie pitotki, mierzące tylko ciśnienie spiętrzenia (całkowite); zresztą umieszczone są dokładnie tam, gdzie porty statyczne - w miejscu, w którym opływ strug wokół samolotu daje jak najmniejszy błąd pomiaru.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Ciśnienie statyczne a prędkość przepływu (sprawa odbiorników)
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 15, 2009, 02:22:17 »
Dobra, już sobie przypomniałem gdzie miałem o tym informacje. Prędkość przepływu ma znaczenie, ale akurat to się obchodzi w prosty sposób:




PS- nie musicie mi tłumaczyć zasad działania rurek, bo je znam; co do nazewnictwa- przepraszam za przekręcenie, jeszcze nie dorobiłem się książki w której by było to usystematyzowane (poprawne nazwy wszelkich możliwych wariantów).
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Ciśnienie statyczne a prędkość przepływu (sprawa odbiorników)
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 02, 2009, 19:59:17 »
Na przykład w takim ATR static ports są umieszczone na nosie gdzie chyba powietrze opływające ma większą prędkość, prawda (tak jak w profilu lotniczym)?
Jeżeli chodzi o profil - nie ;) Kadłub - może tuż za przejściem w część cylindryczną, ale na pewno nie na samym nosku.

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Ciśnienie statyczne a prędkość przepływu (sprawa odbiorników)
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 02, 2009, 23:02:59 »
Napisałem że na nosie, ale co nie znaczy że analogicznie jak na nosku profilu ;) : http://www.chibri.com/images/LPQ_Luang_Prabang_International_Airport_Lao_Aviation_ATR72_aircraft.jpg

No ale rozumiem że tam ciśnienie statyczne nie jest zależne od prędkości przepływu (tak jak na rysunku podanym w poprzednim poście).
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.