Su 27 i jego odmiany to samoloty z największym zasięgiem lotu z wykorzystaniem tylko integralnych zbiorników paliwa- w swojej klasie. Fakty związane z historią takiego rozwiązania są znane i wiele razy były podnoszone na forach.John Cool opisał to nieżle. Niestety ale już z wykorzystaniem na innych ,zachodnich maszynach zbiorników podwieszanych i /lub zbiorników konforemnych zasięg np. przebazowania Su 27 nie jest rekordowy. W drugiej części monografii
http://www.ozon.ru/context/detail/id/4845003/ (najlepszej jaka dotąd wyszła) autorzy opisali opracowywanie dla T10 zbiorników podwieszanych oraz zasobników konforemnych(KTB) na paliwo lub wyposażenie-już w 1977 roku. Zadanie było trudne,T10 to maszyna o wysublimowanej aerodynamice, a opracowywany zasobnik/zasobniki ,miały umożliwić uzyskanie zasięgu rzędu 5 tys.km. ,i polepszyć a co najmniej nie pogorszyć charakterystyk maszyny. Dmuchania tunelowe rozpoczęto w 1979 r. a rok póżniej ustalono kształty .W skrajnym przypadku zasobnik miał 12 m długości,1,24m2 powierzchni czołowej i znajdował się pomiędzy gondolami silników. Był mocowany do pylonów 1 i 2 oraz posiadał podpory boczne do siłowych wręg gondol silnikowych. Przednia część nie wypełniona paliwem nieco wystawała przed wloty powietrza. Szacunkowa pojemność ok.7000l.Szacunkowa powierzchnia całkowita(tzw. omywana )35m2, masa pustego 500kg,a z wypełnieniem agregatami, pianką i instalacjami,730-750kg. Zasobnik posiadał otwory rewizyjne/dostępowe do agregatów płatowca, np. siłowników podwozia przedniego. Brak możliwośći wykorzystania pylonów 1i2 próbowano zrekompensować poprzez montaż K27/K27E w zasobniku ,tak aby 3 pociski były na wpół ,,utopione,, w jego powierzchni .
Planowano zastosowanie zasobników w projektowanym Su 27 Sz ,a być może innych, nie zrealizowanych projektach(Su27 PP?)Jednak dalej ,tematu tego w tej postaci nie kontynuowano. Powrócono do niego w latach 1981-1984,na T10S.Opracowano co najmniej 6 wariantów konfiguracyjnych. Charakterystyczne dla tych zasobników były mniejsze gabaryty(długość 5,9m-9,9m)Kubatura zasobnika 2,17m2-4,32m2.W marcu 1985 roku przedstawiono końcowy raport z badań uwzględniający wszystkie aspekty badań np.wpływ kształtu zasobnika na parametry lotu, manewrowość ,wytrzymałość konstrukcji itd. Zasięg lotu z wykorzystaniem tych zasobników wzrósł (dla 4000l paliwa) od 660km do 695km.A z wykorzystaniem również 2 zbiorników podskrzydłowych 2000l zrzucanych po wypracowaniu paliwa-1213km.Granica 5000km zasiegu została przekroczona. Jednak wg.głównego konstruktora samolotu było to mniej niż zasięg F15 z trzema zbiornikami podwieszanymi i wypełnionymi zasobnikami konforemnymi Fast Pack. Głównie za sprawą niższego zużycia paliwa przez silniki Eagla w niektórych stanach lotu.
Dalej rozpatrywano umieszczenie zasobników KTB na górnej powierzchni kadłuba. Ten wariant miał w sobie dużo innych problemów aerodynamicznych a niwelował tylko te związane z montażem uzbrojenia .Aby przyspieszyć prace ,budowę zasobników powierzono Simonowowi który do tego celu wykorzystał tynel aerodynamiczny, mały model Su27 i plastelinę ,której łączna objętość odpowiadała planowanej objętości zasobnika ale w skali modelu oczywiście. Z takiego modelu zdejmowano wymiary poprzeczne i wzdłużne i wykonywano rysunki. Dalej pojawiło się wiele problemów związanych z posadowieniem zasobników na samolocie, dodatkowych węzłów siłowych oraz innych związanych z technologią wykonania ,montażu, technologicznością konstrukcyjną. Postulowane zmiany konstrukcyjne płatowca musiały by mieć charakter lokalny a nie ,,globalny ,, Opacowywany wariant nadkadłubowego zasobnika miał mieć jednak jedną nieprawdopodobną cechę, miałby możliwość ZRZUTU!!!!!! ,po wypracowaniu paliwa lub zrzutu awaryjnego!.Górny KTB przylegał głównie siłami aerodynamiki do kadłuba i węzłów przednich a po ich odblokowaniu odrywał się od kadłuba obracając wokół specjalnie skonstruowanego węzła tylnego/zawiasu. Niestety to była najsłabsza strona takiego rozwiązania. Węzeł obrotu był wyłamywany w trakcie prób .Z zastosowania KTB zrezygnowano podobnie jak i z zastosowania PTB 2000 na seryjnych maszynach rodziny .Ale moim zdaniem nie bezpowrotnie, czego przykładem są zbiorniki PTB 2000 na Su34……..
http://paralay.com/bm/kt3.jpg http://paralay.com/bm/kt1.jpg http://paralay.com/bm/kt2.jpg