Autor Wątek: Gudkov Gu-82  (Przeczytany 3862 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Gudkov Gu-82
« dnia: Stycznia 18, 2010, 10:02:55 »
Zainteresował mię pewien wytwór sowieckiej myśli technicznej. A mianowicie samolot Gudkov Gu-82.  Czy ten samolot istniał czy był to tylko projekt, zrealizowawszy już jako ŁaGG-5.
Znalazłem taką stronkę.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/gu82.html
Co tam napisali tymi ślaczkami to nie za bardzo rozumiem, ale w zdjęciach  to jest spore zamieszanie. Każde zdjęcie przedstawia inny samolot a jest opisany jako Gu-82. Poza tym pierwsze zdjęcie jest na tym portalu przypisane samolotowi ŁaGG-5. Mam książkę o Ła-5. I tamte zdjęcia są opisane następująco.

prototyp Łagg-3 z silnikiem M-82


Ła-5 z silnikiem M-71.


Ła-5 z silnikiem m-82.

Znalazłem sylwetkę barwna opisaną jako Gu-82 ale ona wygodą jeszcze inaczej.
http://ww2drawings.jexiste.fr/Files/2-Airplanes/Allies/2-USSR/01-Fighters/Gu-82/Gu-82.htm
Ktoś wie o co chodzi z tym samolotem?

Odp: Gudkov Gu-82
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 18, 2010, 22:46:50 »
Porównując z rysunkami w TBiU nr.57 myślę, że ten z Twojego linku to ŁaG-5 z silnikem ASz-82. Dalej opierając się na danych z zeszytu:
Cytuj
Jeszcze w końcu maja 1941r. odszedł z zespołu Gudkow. Tymczasem Ławoczkin z Gorbunowem pospiesznie kończyli pracę nad ŁaG-5, gdyż takie oznaczenie przyjęto dla ŁaGG-a z silnikiem gwiazdowym.
"Różnica między mną a wariatem jest taka, że ja wariatem nie jestem."
                                                                                  S. Dali

Odp: Gudkov Gu-82
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 15, 2011, 17:42:17 »
A więc tak  - w TBiU nr 57 o Gu-82 nie mogło być mowy. Oto tow. Gudkow po odejściu z triumwiratu Ławoczkina na własną rękę zabudował jesienią 1941r do ŁaGGa silnik M-82 w jednym z moskiewskich zakładów wyprzedzając tym powstanie ŁaGa-5 ( zresztą jest to oznaczenie błędne) o ok.pół roku. Samolot oblatano i określono jako obiecujący , ale tow. Jakowlew zadbał o to aby nic nie konkurowało z jego Jakami i produkcji nie podjęto ( nad czym biadają rosyjscy historycy) Samolot można odróżnić od prawdziwej Ła-5 przez pewne różnice w okapotowaniu silnika. Zdjęcia na ru. airwar są prawdopodobnie
pomyłką , a rysunek to zupełna s-f.