Autor Wątek: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)  (Przeczytany 172311 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #285 dnia: Maja 22, 2010, 19:07:41 »
Wszystko ok ja poprostu podchodze sceptycznie do tego kiedy ten samolot wejdzie do służby. Bo nie mają jeszcze nic poza makietą do lotów próbnych. Zdaje sobie sprawę, że Rosja ma potencjał robi dobre maszyny itp no ale jak tak dalej będą sięociągać to WWS przestanie istnieć. Ileż można modernizować stare Su 27 i to do niezbyt zaawansowanego standardu.
O obecnej sytuacji rosyjskiego przemysłu obronnego i przyczynach tego stanu rzeczy pisał kilka miesięcy temu John: Podstawowe problemy nękające dzisiejszy przemysł zbrojeniowy FR
W skrócie: dla rosyjskiej zbrojeniówki (oraz całej armii) okres ostatnich dwóch dekad (w szczególności lata 90-te) był czasem wegetacji i trwonienia potencjału. Teraz dysponując nawet odpowiednimi środkami trudno nadrobić zaległości, co mści się choćby w liczbie nowo produkowanych samolotów.

Realne reformy w wojsku, zaczął dopiero wprowadzać Anatolij Sierdiukow - minister ON od 2007 r. Rosyjska armia musi zapomnieć o stanach liczbowych z czasów ZSRR i dopasować się do nowych warunków. Reformy będą bolesne (stan osobowy WWS ma spaść z 60 tys. do 30 tys.) ale konieczne. Stare i trudne w odmładzaniu statki powietrzne zostaną zlikwidowane, a ich miejsce zastąpią maszyny zmodernizowane lub nowo wyprodukowane. Polegnie też wiele baz lotnictwa (w tym Kubinka? - info za Newsweek'iem).

W takiej rzeczywistości w Rosji realizowany jest ambitny program zupełnie nowego myśliwca, który ma być przyszłością WWS. Jaki będzie jego efekt trudno przewidzieć, ale Rosjanie zrobią wiele aby odniósł on sukces.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #286 dnia: Maja 23, 2010, 14:38:59 »
Cytuj
O obecnej sytuacji rosyjskiego przemysłu obronnego i przyczynach tego stanu rzeczy pisał kilka miesięcy temu John: Podstawowe problemy nękające dzisiejszy przemysł zbrojeniowy FR
W skrócie: dla rosyjskiej zbrojeniówki (oraz całej armii) okres ostatnich dwóch dekad (w szczególności lata 90-te) był czasem wegetacji i trwonienia potencjału. Teraz dysponując nawet odpowiednimi środkami trudno nadrobić zaległości, co mści się choćby w liczbie nowo produkowanych samolotów.

Dzięki John to dobrze opisał. Tak więc nie wróże WWS zbyt optymistycznej przyszłości.

Cytuj
W takiej rzeczywistości w Rosji realizowany jest ambitny program zupełnie nowego myśliwca, który ma być przyszłością WWS. Jaki będzie jego efekt trudno przewidzieć, ale Rosjanie zrobią wiele aby odniósł on sukces.

Tak jak widać po silnikach bardzo dużo robią...  :008: A efekt raczej nie spodziewałbym się jakiegoś cudu taki troche bardziej stealth Su 35 :)
. Pamiętajcie jeszcze, że obecna Rosja to nie ZSRR z jego potencjałem naukowym i rozwojowym. obecnie Rosja jest pod tym względem znacznie zacofana.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #287 dnia: Maja 23, 2010, 17:03:37 »
Tak jak widać po silnikach bardzo dużo robią...  :008: A efekt raczej nie spodziewałbym się jakiegoś cudu taki troche bardziej stealth Su 35
Problem w tym, że opracowanie silnika łączącego odpowiednie osiągi i niezawodność/żywotność to bardzo skomplikowana i długotrwała sprawa (o czym zapewne już wiedzą Chińczycy :004:) - dość powiedzieć, że przez problemy z dopracowaniem nowatorskiego RB.211 (trójwałowy dla s-tów pasażerskich) zbankrutował w 1971 roku sam Rolls-Royce.

Na razie PAK FA będzie musiał się zadowolić silnikami I etapu i w zależności od rozwoju całego programu oraz zainteresowania nim WWS (oraz zagranicy) prace przy nowej jednostce napędowej będą w odpowiedniej skali prowadzone. Parę miesięcy temu Czesio pisał o pracach przy silniku R145M-300 o ciągu 16000 kG przez firmę Sojuz, a teraz okazuje się że firma ta znajduje się w konglomeracie przedsiębiorstw z NPO Saturn na czele, mających za zadanie opracować ów silnik drugiego etapu - należy więc wnioskować, że pewna część prac jest już wykonana, co przyśpieszy (i ograniczy ryzyko) powstania docelowej jednostki napędowej.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #288 dnia: Maja 26, 2010, 22:59:20 »
Pojawiło się trochę nowych zdjęć PAK-FA w niezłej rozdzielczości (starych zresztą też) uploadowanych przez niejakiego Shadowname.

reszta tu:
http://paralay.com/su50/

Te same zdjęcia w trochę lepszej rozdzielczości można znaleźć tu:
http://paralay.iboards.ru/viewtopic.php?style=12&f=5&t=1104&start=1680
http://paralay.iboards.ru/viewtopic.php?style=12&f=5&t=1104&st=0&sk=t&sd=a&start=1650

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #289 dnia: Maja 27, 2010, 22:05:33 »
Wszystko pięknie pytanie tylko, kiedy i jak solidnym będzie za te 20 lat.

To pokaż mi inny kraj prócz Stanów, który opracowuje tak zaawansowany projekt myśliwca 5 generacji, Chiny wykluczam jak na razie, może kiedyś coś z tych ich dziwnych prototypów typu J-XX będzie. Musisz zrozumieć, że Rosja to nie ZSSR, nie ma zimnej wojny, Ruscy nie muszą być pierwsi, lepsi od Amerykanów, dzisiejszą Rosję powinniśmy porównywać bardziej z krajami Europy zachodniej i ich konstrukcjami (Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Gripen) i Azji (F-2, J-10, i te bezczelne podróbki Su-27, bodajże zwane J-11), a jak już wcześniej wspomniałem na ich tle jest to projekt pionierski.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #290 dnia: Czerwca 01, 2010, 11:28:10 »
Cytuj
Musisz zrozumieć, że Rosja to nie ZSSR, nie ma zimnej wojny

Ja to właśnie rozumiem. Dlatego PAK FA to już nie będzie żadna rewelacja. Dlatego silnik nowej generacji będą "opracowywać" przez następne 20 lat dlatego nie są wstanie wprowadzić do linii nawet kilkunastu Su 34 i tak dalej. Kraj jest biedny i zacofany do tego zaczyna brakować specjalistów itp przemysł lotniczy upada, więc jakościężko mi uwierzyć aby nagle opracują maszynę 5 generacji gdzie jak narazie zrobiło to USA z nieporównywalnie większymi środkami i potencjałem technicznym. I zobaczcie ile czasu im to zajeło! od oblotu prototypu.

Cytuj
Amerykanów, dzisiejszą Rosję powinniśmy porównywać bardziej z krajami Europy zachodniej i ich konstrukcjami (Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Gripen) i Azji (F-2, J-10, i te bezczelne podróbki Su-27, bodajże zwane J-11), a jak już wcześniej wspomniałem na ich tle jest to projekt pionierski.

No i może jak dopracują za 20 lat PAK FA to będzie na poziomie EF, Rafale. Ja wcześniej sądziłem, że ten projekt jest już w jakimś stopniu zaawansowany a tutaj co mamy ? Jedną wielką lipę.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #291 dnia: Czerwca 02, 2010, 10:08:00 »
Czy ktoś już może zrobił jakąś listę lotów które się już odbyły (wraz z datami)?

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #292 dnia: Czerwca 02, 2010, 12:56:13 »
Jakoś tak :

29 stycznia
6 lutego
12 lutego
25 marca
26 marca
28 kwietnia - pierwszy lot w Żukowskim
14 maja - pierwszy lot ze schowanym podwoziem
 


 



Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #293 dnia: Czerwca 03, 2010, 11:52:41 »
Filmik co prawda z początku roku ale dość ciekawa informacja pojawia się o ilości maszyn i dla kogo oraz finansach.

http://www.youtube.com/watch?v=22fN4fVoFdY
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #294 dnia: Czerwca 03, 2010, 12:30:09 »
Wątek z Onet.pl na temat T-50 :http://technowinki.onet.pl/wiadomosci/test-nowego-rosyjskiego-mysliwca,1,3234413,artykul.html

W powyższym linku znajduje się również filmik z Russia Today, który wstawił KosiMazaki.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #295 dnia: Czerwca 03, 2010, 13:02:21 »

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #296 dnia: Czerwca 03, 2010, 18:32:28 »
Z całym szacunkiem,ale roi się od błędów.

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #297 dnia: Czerwca 18, 2010, 11:56:48 »
Mała aktualizacja w temacie - kolejny lot T-50-1 z wizytacją Putina: http://www.youtube.com/watch?v=B5t6R9faLf8








John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #298 dnia: Czerwca 18, 2010, 21:46:13 »
I jeszcze taki news, za agencją altair: http://www.altair.com.pl/start-4669

Cytuj
Putin i PAK FA

Według premiera FR W. Putina, program budowy myśliwca 5. generacji PAK FA kosztował dotąd miliard USD. Na jego dokończenie potrzeba kolejnego miliarda.


Władimir Putin odwiedził dziś ośrodek doświadczalny im. Gromowa w podmoskiewskim Żukowskim. Mógł tam zobaczyć w locie demonstrator myśliwca 5. generacji PAK FA (T-50). Za sterami samolotu siedział pilot, który go oblatał, płk Siergiej Bogdan. Po locie Bogdan demonstrował premierowi kabinę samolotu, zwracając przede wszystkim uwagę na system sterowania, który pozwala pilotować T-50 bez odrywania rąk od dźwigni sterowania (ang. HOTAS). System zarządzania informacją zmniejsza obciążenie pilota, redukując jego zmęczenie i pozwalając skoncentrować na wykonywaniu zadania bojowego.

Według Putina, program rozwoju PAK FA rozpoczął się w 2002. – W 2004 po raz pierwszy mogłem zobaczyć makietę samolotu – powiedział rosyjski premier. Dopiero po tym wydarzeniu konstruktorzy otrzymali pieniądze, które pozwoliły przyspieszyć prace do wymaganego tempa. Do tej pory na program wydano ok. 30 mld rubli (1 mld USD). Do zakończenia prac rozwojowych potrzeba jeszcze kolejnych 30 mld rubli. – Potem zacznie się dalsza modernizacja silników, uzbrojenia i tak dalej – powiedział rosyjski premier. T-50 ma pozostać w służbie 30-35 lat.

Rosyjski samolot ma być 2,5-3 razy tańszy od amerykańskich odpowiedników – ocenił Putin. Założenia programu mówią, że ma mieć przy tym lepsze parametry lotne i bojowe.

Przedstawiciele kompanii Suchoj poinformowali, że PAK FA zakończył pomyślnie pierwszą fazę prób naziemnych i w locie. Wykorzystano w nich trzy prototypy, z których dwa służyły do prób naziemnych. Demonstrator lotny wykonał dotąd 16 lotów (dziś 2, w tym ten obserwowany przez Putina). Systemy samolotu zostały przetestowane pod względem niezawodności i bezpieczeństwa na tyle, że można przejść do testów bardziej zaawansowanych, w pełnym zakresie parametrów lotu. W bieżącym roku do prób zostanie włączony kolejny samolot, a w 2011 jeszcze dwa – powiedział szef kompanii Suchoj, Michaił Pogosjan. Do S. Bogdana ma w tym czasie dołączyć 4 pilotów doświadczalnych.

Wiceminister obrony ds. uzbrojenia Władimir Popowkin poinformował, że plany przewidują zakup po 2016 pierwszej partii ponad 50 myśliwców, które powstaną w wyniku programu PAK FA. Wcześniej, w 2012, po zakończeniu pierwszej fazy prób państwowych, resort chce kupić partię informacyjną 6-10 T-50, by rozpocząć próby systemów uzbrojenia w symulowanych misjach bojowych. Będą je prowadzić piloci WWS. Zamówienie seryjnych samolotów ma zostać złożone przez resort obrony w 2015.

Premier Putin odwiedził dziś także CAGI – Centralny instytut hydroaerodynamiczny im. Żukowskiego. Jego dyrekcji obiecał przeznaczenie ogromnych środków na inwestycje. Do 2012 na rozwój CAGI i infrastruktury Żukowskiego rosyjski budżet przeznaczy 11 mld rubli. Trzy nowe duże tunele aerodynamiczne, które zostaną zbudowane w najbliższych latach mają kosztować 60 mld rubli (tyle, ile program PAK FA!). Dyrektor CAGI, Boris Alioszin powiedział, że zlecenia realizowane obecnie przez instytut są warte 4 mld rubli. Pozwala to utrzymywać wynagrodzenia na przyzwoitym poziomie – średnio wynoszą one 30 tys. rubli.

Putin obejrzał naddźwiękowy tunel T-128, zbudowany w 1983. Według szefa laboratorium, na świecie podobnych jest 11, z których tylko 2 są większe od rosyjskiego. To m.in. w tym tunelu były badane modele przyszłego PAK FA.

Offline bip3r

  • *
  • 13 WELT
    • www.13welt.pl
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #299 dnia: Czerwca 19, 2010, 16:23:44 »
Na pierwszej fotce na lewo od ręki gościa z kamerą chyba zamalowano coś takimi szarymi kwadracikami.. czy mi się wydaje ???
"Jestem Polak, a Polak to wariat, a wariat to lepszy gość." K.I. Gałczyński


13WELT YouTube Channel