Autor Wątek: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)  (Przeczytany 172267 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #555 dnia: Kwietnia 10, 2012, 20:51:01 »
Tak trochę z innej beczki. Czesio mam pytanie. Ostatnio natknąłem się na taką informację:
Cytuj
"Кроме того, Т-50 способен стрелять ракетами, скрытыми во внутренних отсеках на сверхзвуковой скорости.
Американцы этого не могут - их истребители пятого поколения вынуждены снижать скорость до звуковой"

Czyli, w skrócie: T-50 będzie w stanie strzelać rakietami z komór przy prędkościach naddźwiękowych, natomiast Amerykanie nie mogą, ich myśliwce są zmuszone zmniejszać prędkość... Trochę wierzyć mi się w to nie chce. Oczywistym jest, że muszą byc pewne ograniczenia prędkości, ale żeby aż tak....?? Czesiu, wiesz coś na ten temat?

Czesio

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #556 dnia: Kwietnia 10, 2012, 21:38:33 »
Ta teza o niemożności strzelania rakietami z komór przy prędkościach naddźwiękowych w F-22 pojawiła się dość dawno, a do jej udowadniania przyłożył się inż. P. Bułat. Napisał on nawet trzyczęściową pracę na ten temat "О проблеме запуска ракет из отсеков на сверхзвуковой скорости" w której opisuje rozmaite zagadnienia na temat strumieni powietrza, ciśnienia, fal uderzeniowych etc.

http://paralay.com/stat/Bulat_1.pdf
http://paralay.com/stat/Bulat_2.pdf
http://paralay.com/stat/Bulat_3.pdf

Moim zdaniem problem nie polega na tym, że ten czy inny samolot nie jest zdolny do bezpiecznego odpalenia rakiety z komory w kadłubie przy prędkości ponaddźwiękowej, ale przy jakiej prędkości maksymalnej tj. jakie ma ograniczenia? Bo co z tego, że będzie mógł się rozpędzić z łatwością do prędkości 2 Ma (przenoszenie  wewnątrz komór uzbrojenia tylko to ułatwia - samolot jest jak w konfiguracji gładkiej), jak będzie mógł użyć uzbrojenia tylko do  1,6 Ma? W klasycznych rozwiązaniach również występują ograniczenia związane nie tylko z ograniczeniami systemu kierowania uzbrojeniem ale i wytrzymałością rakiety i tak na przykład R-27R1 można odpalać do 2,25 Ma (V maks. w locie aktywnym rakiety około 4 - 4,5 Ma zależnie od źródeł). Ograniczenie takiej prędkości redukuje również osiągi rakiety i być może dlatego Amerykanie tak mocno kombinują z napędami strumieniowymi dla rakiet typu P-P. Konkluzja moja jest taka, że F-22 może używać uzbrojenia na zakresie ponaddźwiękowym (są przykłady z testów), ale ma pewne ograniczenia niespotykane w samolotach 4 generacji i tu jest pies pogrzebany. Nie zdziwiłbym się, gdyby taki feler trapił więcej uberistriebitieli typu stealth.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #557 dnia: Kwietnia 10, 2012, 22:12:08 »
Dzięki za lekturę!

Tak sobię dumam, że w koncepcji walki uberistriebitiela jedynie słusznej techniki  :021:, ograniczenia użycia rakiet w zależnosci od prędkości mogły być traktowane jako problem wtórny. Bo przecież F-22 z założenia ma/miał być niepokonany w walce BVR, więc kogo z grubsza obchodziło, czy w czasie odpalania rakiet będzie on miał Mach 1,3 czy 1,5.... No, ale wyłania się konkurent ze zbliżonymi parametrami. Jak w takim razie może wyglądac powietrzna konfrontacja przyszłości? Dogfight na naddźwiekowej? heh, nie sądzę, aczkolwiek chciałbym się miło rozczarować - choć, to już chyba nie w epoce pilotów ludzi. Ogladając płatowiec Suchoja widać, że konstruktorzy poważnie zakładają możliwość walki manewrowej, abstrahując od przekraczania barier dźwięku.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #558 dnia: Kwietnia 12, 2012, 00:10:23 »
Cytuj
Widzisz Pedros - najpierw piszesz, że program ma poważne problemy, a już w następnym poście, że to plotki. A ja mówię, że nie na darmo na latających prototypach znajdują się widoczne czujniki naprężeń i nie na darmo w hangarze stoi płatowiec do prób statycznych

Czesio ale ja cały czas pisałem, iż to są niepotwierdzone informacje. Choć jak wspominałem wcześniej T-50-3 nie lata wcale. Trochę to dziwne jak na świeży prototyp no nie ? Cóż zobaczymy.

Cytuj
być może dlatego Amerykanie tak mocno kombinują z napędami strumieniowymi dla rakiet typu P-P

Nie tylko Amerykanie. Najmocniej kombinuje UE ze swoim Meteorem. To chyba najbardziej dojrzały tego typu projekt.
Odnośnie pocisków R-37 to na dalszych dystansach lecą one trajektorią balistyczną ? przez co nie wytracają tyle energii?

Cytuj
gladając płatowiec Suchoja widać, że konstruktorzy poważnie zakładają możliwość walki manewrowej, abstrahując od przekraczania barier dźwięku.

To samo można powiedzieć o F-22. Mimo, że samolot jest świetny do walki BVR.

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #559 dnia: Kwietnia 12, 2012, 09:52:45 »
Czesio ale ja cały czas pisałem, iż to są niepotwierdzone informacje.

Cały czas?
Lepiej nie kręć tylko sobie jednak przeczytaj swoją wypowiedź stronę wcześniej:

Hehe nie będzie żadnej drugiej maszyny V generacji W FR. Niech najpierw poradzą sobie z T-50 bo tutaj zaczęły się poważne problemy.

Jak to inaczej nie zrozumieć jak wydanie kategorycznego stwierdzenia? O infantylnym tonie tej wypowiedzi - no cóż - oszczędzę komentarza.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #560 dnia: Kwietnia 12, 2012, 23:59:43 »
Janku, swego czasu chyba tego szukałeś : http://mp3baza.net/mp3/Mogu/Mogu-letaya  Do odsłuchania i nie tylko..
Sorry za offtop...

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #561 dnia: Kwietnia 19, 2012, 16:29:46 »
A co to za ustrojstwo: "разработка плазменных систем зажигания"? Plazmowe systemy zapłonowe?? Rzecz ta instalowana jest na silnikach Su-35 i T-50. Natknąłem się na to w zalinkowanym tekście:

http://vpk.name/news/68009_molniya_predstavila_unikalnyie_razrabotki_dlya_aviadvigatelei.html

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #562 dnia: Kwietnia 19, 2012, 20:27:08 »
Wideo o pracach nad napędem dla T-50:

http://youtu.be/9rt_u8IIcok

Czesio

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #563 dnia: Kwietnia 19, 2012, 23:04:18 »
A co to za ustrojstwo: "разработка плазменных систем зажигания"? Plazmowe systemy zapłonowe??

Już od paru lat wiadomo, że dla nowych silników w Rosji zaprojektowano plazmowe świece zapłonowe. Różnią się one od klasycznych tym, że wytwarzają łuk elektryczny w sposób ciągły, jonizując gaz znajdujący się w pobliżu nawet do 5000oC. Klasyczna świeca zapłonowa w silniku odrzutowym działa podobnie jak w silniku benzynowym (chociaż paliwo jest podobne do diesla [ale nie lać do 1.9TDI PD! hehe]). Na przykład w silniku F100-PW-229 znajdują się świece zapłonowe główne i dopalacza (zasilane ze wspólnych cewek) dające po około 5 iskier/s o energii 3,5 do 5,1 J. Natomiast w układzie z zapłonem plazmowym dzięki pracy ciągłej i dużo wyższej temperaturze zapłon mieszanki paliwowo - powietrznej odbywa się w sposób znacznie pewniejszy, a margines bezpieczeństwa znacznie się zwiększa. Przykładowo taki układ zapłonowy zabezpiecza spalanie mieszanki przy gwałtownym spadku nasycenia tlenem tzn. gdy silnik zassie gazy wylotowe z silnika odpalonej rakiety. Także wzrasta pułap awaryjnego rozruchu silnika. Jak wiadomo procedura awaryjnego rozruchu silnika odrzutowego w większości samolotów przewiduje obniżenie pułapu lotu do wysokości wskazanej instrukcją po to aby zapewnić korzystniejsze warunki zapłonu mieszanki. Większość radzieckich silników w samolotach bojowych do tej pory było wyposażone w instalację tlenową (do zapłonnika doprowadzony jest przewód tlenowy) co zwiększało pewność rozruchu. W F-16 z silnikiem F100 takiej instalacji nie ma (jak i wielu innych rzeczy). Natomiast w silnikach z zapłonem plazmowym można było wyeliminować instalację tlenową i takie właśnie są AL-41.

Poniżej cewka zapłonowa dostosowana do pracy ze świecą plazmową produkcji УАПО (Уфимское Агрегатное Производственное объединение)


Plazmowa świeca zapłonowa produkcji УАПО


Inną ciekawostka przedstawioną na wystawie Двигатели-2012 jest optyczny układ pomiaru temperatury turbiny dla silnika PD-14. Drugim z kolei ciekawym elementem, choć już stosowanym przynajmniej od kilkunastu lat jest optyczny system wykrywania obecności płomienia w dopalaczu, podobny do tego:


Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #564 dnia: Kwietnia 20, 2012, 06:28:04 »
Piwko dla Ciebie Czesiu za wyczerpującą odpowiedź.

Cytuj
optyczny układ pomiaru temperatury turbiny

Czy dobrze sobie to wyobrażam: układ termowizyjny? Tylko jak badana jest intensywność nasycenia kolorów, przy tak dużych temperaturach?

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #565 dnia: Kwietnia 25, 2012, 22:24:22 »
Mały news o silnikach dla T-50

http://vpk-news.ru/news/859/


Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #566 dnia: Czerwca 15, 2012, 12:39:17 »
http://en.rian.ru/mlitary_news/20120614/174028701.html

4  Czwarty prototyp poleci do końca 2012.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 15, 2012, 22:08:46 wysłana przez KosiMazaki »

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #567 dnia: Czerwca 22, 2012, 10:11:06 »
I powrót do latania:




Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #568 dnia: Czerwca 22, 2012, 20:15:00 »
Do lotów przywrócono też T-50-2.
Tak więc lata "2" i "3", a na jesieni ma się wznieść "4"

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #569 dnia: Czerwca 23, 2012, 08:47:40 »
Ciekawe skąd taka długa przerwa w lotach prototypów T-50. W przypadku T-50-3 chyba kombinowali coś z nowym radiolokatorem.

T-50-4 ma podobno wykonać przelot z Komsomolska do Moskwy :001: