Autor Wątek: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)  (Przeczytany 172012 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 29, 2010, 11:21:59 »
No i doczekaliśmy się pierwszego lotu PAK-FAKE, PAK-FAIL czyli T-50-1. Za sterami Siergiej Bogdan. Ciekawe swoją drogą czy to faktycznie T-50-1, bo ponoć w różnym stadium montażu były aż/tylko (niepotrzebne skreślić) trzy prototypy.

Ale ogólnie ładny, muszę to przyznać jak moi przedmówcy. T-50 jest całkiem ładny, przynajmniej pod kątem z jakiego zrobiono pierwsze kilka oficjalnych fotek... o ile można w ogóle tak powiedzieć o latających maszkarach piątego pokolenia :001: Toto faktycznie wygląda na mariaż czego popadnie: F-35, YF-22, F-22A Craptora, ups, chciałem napisać Raptora  :118:

Moje pierwsze obserwacje - nad wlotami silników jest ruchomy uskok, to tzw. z jęz. rosyjskiego PCzN - Poworotnaja Czast Napływu więc to kolejna część mechanizacji płata.

Interesujące są też dwie zabudowane, nieco wystające gondole na każdym skrzydle, tuż przy krawędzi napływu, blisko gondoli każdego z silników. Ciekawe czy kryją jakieś wyposażenie. Pod kadłubem nieśmiało wyglądają prawdopodobnie dwa luki uzbrojenia, umieszczone jeden za drugim. Jeden dedykowany pewnie dla pocisków bliskiego zasięgu a drugi - kto wie, pewnie dla czegoś cięższego: jakiś odmian R-77, K-37 itd. W każdym razie - ponoć dostępnych jest 10 wewnętrznych punktów podwieszenia.

Na filmiku na którym widać owe ustrojstwo w locie, widać że działko zamieszczono klasycznie po staremu, z prawej burty. Może jestem ślepy ale to chyba jedyny element wspólny z Su-27 jaki dostrzegłem ;)

Należy się też spodziewać że nie jest to ostateczna konfiguracja seryjna. No i faktycznie ciekawe jak się potoczy sprawa z silnikami - bo z obecnymi najprawdopodobniej samolot będzie ustępował F-35 i F-22A.

W każdym razie, wypada pogratulować w tym miejscu kompanii Suchoja i zakładom KnAAPO wysiłku i życzyć im powodzenia w dalszych pracach.

Oficjalny komentarz koncernu OAO "Kompania >>Suchoj<<":
http://sukhoi.org/news/company/?id=3142

I kilka zdjęć w większej rozdzielczości:


Offline Mekki

  • Global Moderator
  • *****
  • Tępy Ch**:)
    • 13 WELT
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 29, 2010, 11:30:34 »
Janek tak długo nie pisał, myślałem może jakieś zdjęcia kokpitu będzie miał, a tu nic. :118: Całkiem foremny samolocik trzeba przyznać, ale na zdjęciu z profilu od Kuscha wydaje się strasznie długi. Taki Blackbirdski :banan.
A w jaki sposób Ty jesteś upośledzony?

Kanał youtube 13WELT

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 29, 2010, 11:38:39 »
Teraz zauważyłem jeszcze że Rosjanie ciągle nie mogą się wyzbyć jednego - sondy na osłonie dielektrycznej (aż się prosi tutaj emotka <facepalm>  :118:) która lekko psuje cały efekt, ale patrząc na docelowe osłony dielektryczne na Su-35 (T10BM) i innych nowych rosyjskich samolotów można się domyślać że to również przejściowe  :001:

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 29, 2010, 12:32:10 »


Kilka ciekawostek, na które warto zwrócić uwagę:
1. Ruchomy element napływu, o którym wspominał Janek.
2. Zasobniki przy gondolach silników (zwróćmy uwagę, że ich przody są kompozytowe więc może kryją jakieś urządzenia radiowe - walki radioelektronicznej ???).
3. Sonda na osłonie dielektrycznej (ee tam Janek to i tak postęp 1.44 mial podwójną i dużo większą  :002:)
4. Duży HUD.
5. Od razu zwróciłem też uwagę na krawędzie "otwieralnych" elementów (np. owiewki czy pokryw podwozia i komory uzbrojenia) - nie są one ząbkowane jak w F-22 - dziwne podobno ma to realny wpływ na cechy stealth.
6. 2 komory uzbrojenia.

Poza tym moim zdaniem jego wygląd, poza cechami kształtu absolutnie niezbędnymi dla zapewnienia wymogów stealth, ma niewiele wspólnego z F-22. Choćby sam fakt umieszczenia gondoli silników pod naplywami, a nie jako elementu napływów świadczy o zupelnie innym podejściu konstruktorów. Do YF-23 sylwetka jest nawet podobna ale ogólna koncepcja jest zupełnie inna - jankeska konstrukcja poswięciła zdolności manewrowe na rzecz stealth, a tu wręcz przeciwnie (choćby ruchome elementy napływów czy osobne stery wysokości i kierunku).



A teraz uczciwie się przyznać: Kto jeszcze nie ma PAK FA na pulpicie?  :118:
« Ostatnia zmiana: Stycznia 29, 2010, 12:39:55 wysłana przez sermen »

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 29, 2010, 12:52:02 »
Ktoś podjąłby się oceny wymiarów tego samolotu? Robi wrażenie b.dużego, chociaż jak w widoku od boku porówna się średnicę kół przednich (chyba te same co w Su-30,wiec koło 68cm), do długości kadłuba to nie wiem czy przekracza 19m. Gdzieś były ujęcia z towarzyszącym Su-27, jakieś odczucia?

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 29, 2010, 13:20:03 »
Hmm właśnie na Wkipedii zmienily się dane dotyczące samolotu (wiem, że mogą być mało wiarygodne) i z nich wynika, że samolocik rzeczywiście spory (22m).


Estimated Performance (wikipedia):
----------------------------------
Dimensions (m):
- wing 14.2; S=78.8m2
- length 22
- height 6.05
Weight (kg):
- max 37,000
- normal 26,000
- empty 18,500
Fuel (kg): 10,300
Combat load (kg):
- max 7,500
- AA max 2,260 conformal
Speed (km/h):
- max 2,100; M2.0;
- rate of climb 350 m/s
- min 0 OVT
- cruise 1,300
Alt (m): 20,000
Flight range (km): 4,000/5,500 (2x2,000kg)
- supersonic 2,500
Runway (m): 350 (w/o OVT)
G-force (g): 10-11
EPR: 0.05 m2
Wing overload (kg/m2):
- max 470
- normal 330
Thrust-to-weight ratio:
- max 0.84
- normal 1.19
Fuel rate: 2.55 kg/km
Flight time: 3.3 h

Engine: AL-41F (117C on first prototypes)
- thrust 2x15,500/2x9,800
- compressor: diameter 932mm, 3 steps
- weight 1,350 kg
- pressure increase 4.2-4.5
- life time 4,000 hours
- overhaul life 1,500 hours
- nozzle:
weight: 380 kg
deviation angle +-16 deg in any direction, +-20 deg flat
deviation speed: 60 deg/sec

Electronics:
N050(?)BRLS AFAR/AESA

Armament: ? 2x30mm gun
Hardpoints: 10 (conf.), possible 2*4 external

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 29, 2010, 13:25:40 »
Trochę sobie pooglądałem jeszcze toto oraz poczytałem kilka rosyjskojęzycznych tematów na kilku forach (czyt. dalsze ploty i spekulacje) i jeszcze mi się nasunęły dodatkowe spostrzeżenia  :001:

Usterzenie pionowe najwyraźniej płytowe (tj. pełna powierzchnia steru kierunku jest ruchoma jak sugeruje filmik). Podobno tył maszyny i jego uformowanie w ogóle jest dość tymczasowe, są też plotki że później może zostać całkowicie usunięte usterzenie pionowe (sic!).

Wg. wcześniej przeciekających informacji w różnym stadium montażu są trzy prototypy, możemy tylko zakładać że ten co oglądamy to właśnie T-50-1. W ocenie tego co widzimy powinniśmy też mieć na uwadze że tak naprawdę jak to przy pierwszym prototypie bywa, dziś poleciał w powietrze demonstrator koncepcji, w domyśle głównie aerodynamicznej. W środku większość podsystemów nie jest w wersji docelowej, wielce prawdopodobne że wielu w ogóle tam jeszcze nie ma.

Drugi prototyp ma być oblatany ponoś jeszcze w tym roku i ponoć różni się nieco w niektórych detalach od T-50-1. W dalszych prototypach również ma być przeprojektowana owiewka, bardziej na styl Raptora niż obecny, wieloczęściowy.
Co do tych nieszczęsnych sond to myślę że w docelowej wersji produkcyjnej większość z nich zniknie  :001: Osobiście jestem ciekaw jakie zmiany przejdzie maszyna w toku rozwoju - czy one będą tak znaczne jak w programie T-10? (porównajcie prototypy T-10 i produkt finalny: Su-27P!). Jak Rosjanie uporają się z docelowymi systemami, jakością materiałów itd.? Pożyjemy, zobaczymy.

W każdym razie "wejście" T-50, wraz z umyślnym budowaniem napięcia jest całkiem niezłe, podejrzewam w tej chwili że to prędzej sprawka marketingowców niż "tajności". W tej chwili zgadzam się również z sermenem że porównania z Raptorem nie są zbyt trafne - osobiście również myślę że spory wpływ miał tu YF-23 ale genaralnie faktycznie chyba starano się wypracować jakiś kompromis - w YF-23 całkowicie poświęcono manewrowość na rzecz obniżonej widzialności, tutaj faktycznie Rosjanie kombinują na własną rękę. Potwierdzałoby to przypuszczenia że Rosjanie dość uważnie przyglądali się programom ATF prowadzonym w USA. Tym samym na pewno doszli do jakiś własnych wniosków, budując taką hybrydę.

Ciekawe co się z tego ostatecznie wykluje.

Spodziewałem się w każdym razie czegoś znacznie gorszego, jeśli miałbym wierzyć skrajnym sceptykom - kolejnego odgrzewania Berkutów itp. (całkiem serio niektórzy brali to pod uwagę, bacząc na intensywne loty Berkuta przez ostatnie dwa miesiące). Poza tym powielanie jego układu to głupota przy dotychczasowych wynikach jego badań,
przy problemach z dywergencją itd.

I jeszcze jeden film:
http://video.yandex.ru/users/russianarms/view/3/#hq

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #22 dnia: Stycznia 29, 2010, 13:31:46 »
Teraz widać jak ten rysuneczek wypuszczony w 2008, był zbliżony to tego co dziś zobaczyliśmy:





« Ostatnia zmiana: Stycznia 29, 2010, 13:40:33 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #23 dnia: Stycznia 29, 2010, 13:38:50 »
Jeszcze odnośnie tych PCzN (Poworotnaja Czast Napływu) czyli ruchomych elementów napływu, to warto zauważyć że podobne rozwiązanie jest na indyjskim LCA, a konkretniej - morskiej wersji LCA:




Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #24 dnia: Stycznia 29, 2010, 15:06:50 »
Pierwsze zdjęcia z lotu a nie tylko startu i kołowania.
http://www.youtube.com/watch?v=mLXGmiqhaeI
Pozdrawiam

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #25 dnia: Stycznia 29, 2010, 15:20:33 »
Propo jeszcze tej brzydkiej sondy to gwoli sprawiedliwości można dodać że X-32 i X-35 też je miały w fazie badawczo-rozwojowej  :001:




Offline Yarden

  • *
  • Wirtualny Dywizjon 316
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #26 dnia: Stycznia 29, 2010, 15:21:54 »
Pierwsze wrażenie:  :karpik
Jak dla mnie T-50 jest bardzo, bardzo ładny, stateczniki ma rzeczywiście po YF-23, ale poza tym jest to konstrukcja zupełnie inna od jankeskich paskudztw :118:. Ciekawe jak tam z cechami stealth, ale nawet jeśli teraz są jakieś uchybienia - jak ta sonda, to myślę że wszystko będzie poprawione w następnych prototypach. No i ważne, że Rosjanie jako tako trzymają się swoich terminów, daje to nadzieję, że w 2015 rzeczywiście wejdą na stan WWS.
Aż muszę avatarka zmienić, nie mówiąc o tapecie :020:
"Nie mogę patrzeć na bitego człowieka, nie mogę! Jeżeli bije ktoś inny." - Hermann Brunner

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #27 dnia: Stycznia 29, 2010, 15:49:28 »
No i ważne, że Rosjanie jako tako trzymają się swoich terminów
Jako tako, czyli się nie trzymają. Ile razy i przez ile lat był przesuwany oblot T-50?

daje to nadzieję, że w 2015 rzeczywiście wejdą na stan WWS.
Aż muszę avatarka zmienić, nie mówiąc o tapecie :020:
Jeśli ktoś wierzy w bajki to i może uwierzyć w ten 2015 rok :118:
Nawet Pogosyan powiedział, że próby będą prawdopodobnie trwały przynajmniej 7-10 lat, a nie jak oficjalnie się twierdzi 5. YF-22 poleciał w 1990 roku, a F-22 osiągnął pełną gotowość w w 2007 roku. Tymczasem T-50 nie ma nawet docelowego silnika, radaru ani pewnie większości swojego wyposażenia, także jak Rosjanie dadzą rade uwinąć się w takim czasie jak Amerykanie (to nam daje 2027rok) to i tak będzie sukces.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #28 dnia: Stycznia 29, 2010, 15:51:39 »
Najlepsze video na tą chwilę:

http://lenta.ru/video/mil/pakfa/
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #29 dnia: Stycznia 29, 2010, 15:52:35 »
Raptor też mial dawniej taką sondę  :002:



Ale jak wiadomo Su-35 takiej sondy już nie posiada dlatego można uznać za pewnik, że seryjne T-50 też będą jej pozbawione.