Autor Wątek: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.  (Przeczytany 5200 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline traun

  • *
  • CM, RoF, CoD
I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« dnia: Lutego 19, 2010, 11:04:19 »
Witam wszystkich.
Po wielu latach postanowiłem powrócić do klejenia plastusiów jak kiedyś pogardliwie nazywał modele kartonowe i plastikowe mój instruktor w modelarni. Obecnie jestem na etapie kończenia zagrody wiejskiej dla córki (karton) i kompletowaniu narzędzi oraz organizowania „warsztatu” pracy.
Mimo to pozwoliłem sobie na zakup pierwszego modelu do wykonania. Miała to być Avia B534 ale ponieważ były tylko wersje weekend (poza tym przestraszyłem się go trochę) zrezygnowałem na rzecz Polikarpowa I-16 typ29:
http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/edu/kit_edu_8152.shtml
Wybrałem akurat ten samolot bo jego wkład w historię II wś jest niebagatelny (2/3 stanu lotnictwa ZSSR w 1940r) oraz jest tak brzydki że aż piękny ….,a poza tym jestem jeszcze niegodny wziąć się za samoloty włoskie, japońskie czy niemieckie.
Model jest wykonany bardzo starannie i ogólnie Edek robi porządne modele więc się nie zawiodłem co do zawartości.

Zgromadziłem sporo materiału o racie ale niestety nie udało mi się znaleźć jakiś sensownych planów modelarskich (może ktoś ma lub ma jakiś namiar). Na razie opieram się na obcojęzycznych monografiach i nielicznych zdjęciach przekrojowych (niestety beznadziejnej jakości) z netu.
Mam do kolegów kilka pytań:
1). - odnośnie kolorystyki kabiny, bo inne są zaproponowane w modelu a inne kolory kabiny są na zdjęciach istniejących samolotów...konkretnie w modelu wnętrze jest zielone a na wszystkich dostępnych zdjęciach jasnoniebieskie -- prawdopodobnie w kolorze spodu samolotu...
http://war.by-airforce.com/images/articles/i16-l03.jpg
http://img94.imageshack.us/i/i162.jpg/
http://img62.imageshack.us/i/i163.jpg/
2) - siedziałem nad opisem konstrukcji i rozumiem że miejsce połączenia płata z kadłubem kryte było sklejką i tylko ona może ewentualnie wyzierać spod farby?

3) - w skali 1:48 można robić nity ale czy nity na końcu skrzydła które są wyraźnie mniejsze i gęstsze od tych przy kadłubie nie są już za małe do odwzorowania na modelu?? Pytam kolegów mających już duże doświadczenie....
Czekam na odpowiedź..


Pozdrawiam chłopaków z EKG
GG 4834952

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 23, 2010, 22:35:34 »
Ad. 1 Kolorystyka kabiny Polikarpowów to temat na osobną dyskusję... W rzeczywistości stosowano A-14 Stalnoj (stalowy, w rzeczywistości ciemno szary) - FS (2)6187, w maszynach wyprodukowanych +/- przed wojną, w okresie 1940-41 sporo maszyn wykończono kolorem AII Gałuboj (niebieski) -  FS (1,2 lub 3 w zależności od wieku powłoki, im starsza tym bardziej matowa) 5466. Wiele maszyn miało kokpity wykończone wyłącznie farbami podkładowymi - Wood Aerolak FS (2)6320 - 6176. Elementy metalowe - pokładówka ALG-5 FS (3)4670 - przybliżona barwa.
Wykonujesz model Typu 29 więc stawiam na AII Gałuboj lub Aerolak. Bez zdjęcia nie rozbierzesz.
Kolory wg kodów FS możesz ocenić np. http://www.colorserver.net
Ad.2 Jeżeli element jest drewniany to wg mnie - sklejka pokryta farbą podkładową.
Ad.3. A to już kwestia gustu. Wielu modelarzy wykonuje nity pomimo tego, iz w skali 1/48 powinny byc niewidoczne...
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Offline traun

  • *
  • CM, RoF, CoD
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 24, 2010, 09:04:00 »
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Robiąc kabinę pójdę za Twoją radą i oprę się też na zdjęciach.
Skrzydła postanowiłem ponitować. Właśnie jestem na etapie robienia nitowadełka potrójnego aby zrobić te gęste potrójne nitowanie...
W tym roku od edka ukarze(ukaże) się I-16 typ17 - więc jakby ktoś się skusił podaję dwa linki do bardzo pomocnych materiałów.
http://walkarounds.airforce.ru/avia/rus/polikarpov/i-16/
http://scalemodels.ru/modules/forum/viewtopic.php?t=4735&postdays=0&postorder=asc&&start=420
« Ostatnia zmiana: Lutego 24, 2010, 09:10:55 wysłana przez Kos »
Pozdrawiam chłopaków z EKG
GG 4834952

Offline traun

  • *
  • CM, RoF, CoD
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 07, 2010, 14:09:14 »
Mam prośbę o pomoc w ustaleniu kolorystyki modelu.
Model zdecydowałem się zrobić w jednym z edurdowskich propozycji:


Propozycje kolorystyczne edka są zawarte w tabeli:

URL=http://img690.imageshack.us/i/85858276.jpg/][/URL]
W sklepie jako propozycję do tego malowania dostałem farby pectry:
Jako niebieski spód kadłuba:
A109 Russ AMT-17   Ten kolor jeszcze po porównaniu ze zdjęciami jeszcze jakoś pasuje.
Jako kolor bazowy jasno zielony dostałem:
A34 FS 34127  wydaje mi się że jest on o jedną tonację za ciemny.
http://www.colorserver.net/showcolor.asp?fs=34127
 
W modelu jest wpisany green Mr. Color 136 i tu zgłupiałem bo po wpisaniu w necie znalazłem:

Który jest zdecydowanie za ciemny i do tego ma adnotacje że jest kolorem pancernym.
Mam wielką prośbę mógłby mi ktoś doradzić jak wybrać bazowe dwa kolory green i flat black. Dodam że interesują mnie farby akrylowe do malowania pędzlem.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam chłopaków z EKG
GG 4834952

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 09, 2010, 20:28:12 »
No to popatrzmy.
Za bardzo kolorów poprzez monitor nie ocenie: Ale moge podrzucić troche źródeł:
Próbki kolorów:
http://vvs.hobbyvista.com/Research/colour-samples.php
Nie uważam aby AMT-7 (bo takie jest poprawne oznaczenie tej barwy) nadawał się do modelu I-16 (odzwierciedlenie jej przez Pactrę też jest mocno dyskusyjne). Bo wszedł do użycia po tym jak zaprzestano produkcji I-16. I kolor jest nieco inny.
Wg. Pilawskiego samoloty Typ 29 najczęściej malowano następującymi barwami (angielskie wersje nazw): AII Blue (FS już podawałem), oraz góra AII Green (FS 1,2 lub 3 4258 - nowa farba, ciemnieje po ekspozycji FS 34151) z łatami w kolorze AII Black (FS 1,2 lub 37038). Trzeba pójść do dobrego sklepu, który ma nalewkowy próbniki Federal Standard i po prostu dobrać. A jaki nie, to +/- wg próbek w necie. Na przykład z akryli Valejo: http://www.acrylicosvallejo.com/ - podane są numery FS w tabeli przeliczników.
Nie mogę polecić żadnych farb akrylowych gdyż gdy malowałem to stosowałem głównie farby olejne, głównie Testorsa i Model Mastera.
Tutaj: http://vvs.hobbyvista.com/Markings/I16/type29/index.php masz dokładny opis malowania modelu, który wybrałeś.

Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Offline traun

  • *
  • CM, RoF, CoD
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 10, 2010, 08:06:42 »
Jestem Ci bardzo wdzięczny za pomoc...
Pozdrawiam chłopaków z EKG
GG 4834952

Offline Redspider

  • *
  • Pure evil....ZŁOOOOO !
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 10, 2010, 08:29:07 »
 Może to Ci się przyda.

http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_soviet.htm


P.S.
Dobieranie na "siłę" kolorów podaruj sobie. Nie ma sensu. Weź taki lakier którym Ci się pracuje najwygodniej, najlepiej, byle by był zbliżony do oryginału. 
« Ostatnia zmiana: Marca 10, 2010, 08:35:22 wysłana przez Redspider »
NA PLASTERKI !!!

Geniusz może mieć swoje ograniczenia, ale głupota nie jest tak upośledzona

Offline traun

  • *
  • CM, RoF, CoD
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 10, 2010, 10:20:48 »
Czytałem, czytałem i wyszło mi że:
Kolor AII Green  znalazłem tylko o FS 34151 i jemu odpowiada farba ModelColor 70.833 i taką zakupie.
Kolor AII Black o FS 37038 jest wykazany dla bardzo wielu farb np. Humbrol 33, Pactra 46, Gunze 12, czy w końcu MC70.950. Wydaje mi się, że właśnie ModelColor jest tym o co chodzi bo pozostałe kolory to po prostu czarne a ma być czarny lekko rozmyty...
Koloru AII Blue o podanych przez ciebie FS nie znalazłem i po prostu odrobinę rozjaśnię tą co mam starając się osiągnąć odcień jak na zdjęciach.

Bardzo Wam dziękuję za pomoc.

P.S. Jeśli to nie nadużyje Waszej cierpliwości, mam pytanie czego używacie do lutowania: lutowniczki, czy raczej palnika bo tego ostatniego nie miałem nigdy w dłoni i nie wiem czego się spodziewać.
Poprawiam właśnie kabinę pilota (bo u edka jest bardzo uproszczona) i po zrobieniu wręg zostało mi zlutowanie kratownicy dźwigara skrzydeł.
To będzie moje trzecie podejście do tego tematu, bo pierwsza kratownica sklejona klejem okazała się za słaba i rozpadła się przy szlifowaniu, następną lutowałem lutownicą ale niestety dość toporną i luty wyszły dość toporne i co prawda będzie ją widać prawie wcale po zamontowaniu w kadłubie ale moje sumienie nie pozwala mi takiej tandety zastosować....
 
« Ostatnia zmiana: Marca 10, 2010, 10:29:00 wysłana przez traun »
Pozdrawiam chłopaków z EKG
GG 4834952

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 10, 2010, 22:34:29 »
Kratownice z elementów fototrawionych kleiłem zazwyczaj żywicami epoksydowymi.
Wracając do malowania. AII Black był czesto nakładany na kolor bazowy bardzo cienka warstwą, tak że wyglądał jak rozmyty czarny lub wręcz brązowy lub czarno - zielony. Dlatego na czarno-białych zdjęciach plamy maskujące w tym kolorze wyglądają po prostu różnie. Trzeba tez pamiętać o tym, że farby stosowane przez Sowietów nie do końca były matowe i wybłyszczały się wraz z upływem czasu. Po nałożeniu kalek możesz spokojnie pokryć model lakierem półmatowym.
I polecam zakup aerografu. 
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Offline traun

  • *
  • CM, RoF, CoD
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 11, 2010, 14:30:38 »
Leon --> dziękuję za porady.
Pierwszą swoją kratownicę (nie z elementów fototrawionych) tylko z drucików sam składam - skleiłem "kropelką". Wzór kratownicy rozrysowałem na kartce na podstawie szkiców konstrukcji ale akurat I-16 nie ma jakiejś monografii typu Kagero więc zostały mi tylko szkice i zdjęcia z internetu. Przy próbie szlifowania kratownicy w celu oczyszczenia jej niestety rozpadła się bo spoiny klejowe były za słabe.
Drugi raz kratownicę lutowałem tu już poszło lepiej i tylko z racji dość topornych narzędzi (czyt. grubej lutownicy oporowej, cyny i kalafonii) spoiny wyszły dość pozalewane (obrobiłem je pilnikami -- ale efekt do końca mnie nie zadawala).
Obecnie planuję zakup minilutowniczki z kilkoma cienkimi grotami i pasty lutowniczej. Myślę że przy ich pomocy w końcu da się robić małe elementy lutowane...
Psikacza do farbek już kupiłem ale niestety na zakup sprężarki na razie nie mogę sobie pozwolić....
Powoli będę budował wnętrze kabiny oraz wnętrze skrzydeł w miejscach gdzie widać mechanizmy oraz uzbroję golenie podwozia w przewody hamulcowe itp.
Ponieważ planuję na podstawie I-16 zrobić małą dioramę (bo goły model na półce jakoś do mnie nie przemawia) przeglądam internet w poszukiwaniu zdjęć radzieckich samolotów na lotniskach polowych. Niestety mam z typ problem bo najwięcej zdjęć I-16 na lotniskach to zrobili Niemcy w 1941 roku prezentując ich szczątki i wraki w przeróżnych konfiguracjach...
Pozdrawiam chłopaków z EKG
GG 4834952

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: I-16 Polikarpow 1:48 Eduard - prośba o pomoc.
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 11, 2010, 21:27:43 »
Kup za niewielkie pieniądze agregat lodówkowy, może być nawet używany - np. wymontuj od znajomych zmieniających lodówkę. Dokup odolejacz - filtr paliwa do malucha ;). I już da radę.
Agregat lodówkowy może być podstawą naprawdę dobrego kompresora modelarskiego - po rozbudowaniu o reduktor z odwadniaczem i zbiornik wyrównawczy.
Schematy budowy znajdziesz np na forum Polskiej Witryny Modelarskiej.
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...