W samolotach Su-27 w tylnej centralnej belce kadłubowej wystającej daleko za silniki standardowo mieści się różnorakie wyposażenie, jeden z wewnętrznych zbiorników paliwa, wyrzutnie flar i dipoli zakłócających a także zasobnik ze spadochronem hamującym. Pełni ona też pewną rolę w aerodynamice myśliwca - długa wystająca belka ogonowa w założeniu miała zmniejszać także opór falowy kadłuba.
W samolotach myśliwskich Su-27P późniejszych serii produkcyjnych tylną centralną belkę ogonową przebudowano i po jej bokach dobudowano wystające owiewki kryjące kolejne wyrzutnie flar i dipoli. Przed tą modyfikacją w samolotach pierwszych serii w ogonie założonych było jedynie osiem trój-nabojowych wyrzutni KDS. Począwszy od 18 serii produkcyjnej z boku dobudowano owe poszerzone owiewki, w którym instalowano programowalny system samoobrony L-029 (APP-50: Apparat Passiwnych Pomiech). Do wyrzutników tego kompleksu można ładować naboje kalibru 50 mm dwóch typów: pułapki na podczerwień PPI-50 (Passiwnaja Pomiecha Infrakrasnaja) oraz pułapki radiolokacyjne PPR-50 (Passiwnaja Pomiecha Radiolokacjonnaja).
W późniejszych projektach samolotów rodziny Su-27, w tym m.in. w samolotach programu T-10M (Su-27M/Su-35) oraz T-10W (Su-34) w belce ogonowej ("żądle") faktycznie planowano również instalację dodatkowej, niewielkiej stacji radiolokacyjnej o niewielkiej aperturze i mocy, przeznaczonej do obserwacji tylnej półsfery samolotu. Jednymi z przewidzianych do zastosowania projektów była m.in. stacja radiolokacyjna N012 zaprojektowana przez przedsiębiorstwo NIIR Rasswiet, propozycjami późniejszymi były m.in. niewielkie radiolokatory (o masie 45-70kg) z elektronicznym skanowaniem pasywnym Kopjo-F, Faraon oraz Faraon-M, proponowane przez przedsiębiorstwo NIIR Fazotron.
Z tego co wiem żadnego z tych rozwiązań nie stosuje się obecnie w praktyce ale mogę się mylić.