Właśnie miałem to wrzucić, ale widzę że mnie uprzedziłeś. Gdyby tak się jeszcze znało rosyjski...
Proszę bardzo (nudziło ni się w pracy akurat

) Widzę, że post stary ale może się jeszcze komu przyda...
514 zakład remontowy MiG-31
[
moje komentarze w klamrach na niebiesko]
Fotoreportaż z OAO „514. Lotniczy Zakład Remontowy”
Zamówienie Ministerstwa Obrony złożone w OAK na modernizację jeszcze 50 MiG-ów-31 (w dodatku do 60 już posiadanych) rozdzielone zostało na nieżegorodzkie zakłady „Sokoł” i rżewski Lotniczy Zakład Remontowy nr 514 [
Awiaremontnyj Zawod, ARZ-514] na najbliższe 4 lata.
W zeszłym tygodniu w składzie grupy dziennikarzy przebywałam w Rżewie w ARZ-514, fotoreportażem z którego dzisiaj się dzielę.
2. W hali montażowej na taśmie znajduje się około 10 samolotów, które przechodzą drogę od pełnej rozbiórki do złożenia i podłączenia do prądu, po czym kierowane są do hali lakierniczej.
3. Samolot jest całkowicie rozbierany i wszystkie podzespoły są testowane i remontowane, a w razie konieczności zastępowane nowymi.
4. Głównym problemem przy modernizacji MiG-31 może stać się czas od zamówienia do odebrania szeregu wyrobów od przedsiębiorstw nie wchodzących w skład OAK.
5. Żeby maksymalnie zapełnić główną halę, urządzono dodatkowy wydział dla naprawy skrzydeł i usterzenia.
6. MiG-31 został wycofany z produkcji w 1994 i średni wiek statków powietrznych tego typu przekracza 25 lat – kalendarzowy resurs eksploatacyjny MiG-a-31. Po upływie tego czasu samolot musi obowiązkowo przejść kapitalny remont, który gwarantuje przedłużenie okresu służby maszyny do 30 lat.
7. Specjaliści uważają, że resurs płatowca MiG-31 może sięgać 40 lat.
8. Przygotowanie do modernizacji MiG-31 prowadzono w „Sokole” od 2006, a już w 2008 zakończono próby w locie i siły powietrzne Rosji otrzymały odnowione samoloty.
9. Lotniczy zakład remontowy jest już w pełni obciążony zamówieniami na 2015 rok, ale w kierownictwie ARZ motorem rozwoju nazywany jest właśnie remont i modernizacja MiG-31.
10. Zgodnie z warunkami kontraktu do końca 2018 Siłom Powietrznym Federacji Rosyjskiej zostanie przekazanych ponad 50 zmodernizowanych MiG-31BM. Suma kontraktu przekracza 30 miliardów rubli, co odpowiada szacunkom specjalistów zakładu remontowego, oceniającym koszt modernizacji jednego egzemplarza na około 600 mln rubli.
11. Przekazanie pod zarząd OAK zakładów remontowych „Oboronserwisu”, w skład których wchodził właściciel ARZ-514, rozszerzyło możliwości korporacji w zakresie modernizacji MiG-31.
12. Modernizacja obejmuje nową awionikę, cyfrowe kanały transmisji danych, ulepszenie radaru i kabiny (kolorowe wyświetlacze wielofunkcyjne), a także nowe potężne systemy kierowania ogniem, pozwalające na użycie najnowszych „inteligentnych” bomb, rakiet klasy „powietrze-powietrze” i rakiet przeciwradarowych. Nowa stacja radiolokacyjna ma zasięg wykrywania 320 kilometrów i może jednocześnie śledzić do 10 celów.
13. MiG-31 zastąpił MiG-a-25, który został skonstruowany do walki z amerykańskimi bombowcami B-70 i samolotami rozpoznawczymi SR-71. Kiedy w 1967 roku Stany odwołały program B-70, ZSRR kontynuował pracę nad MiG-25 i zaczął wykorzystywać go do prowadzenia rozpoznania. MiG-25 okazał się doskonałym samolotem rozpoznawczym, zdolnym latać wyżej i szybciej, niż inne myśliwce wykorzystywane do tych zadań, chociaż nie tak wysoko, jak amerykańskie U-2 i SR-71. Stany zjednoczone nie sprzedawały tych samolotów nikomu, podczas gdy ZSRR zarobił niemało pieniędzy na sprzedaży MiG-25 każdemu, kto mógł sobie na niego pozwolić. ZSRR zarabiał także na szkoleniu dwuosobowych załóg, niezbędnych do pilotowania tego samolotu [
pomyłka, z tego co wiem MiG-25 i w wersji myśliwskiej i rozpoznawczej był 1-miejscowy].
14. W MiG-31 poprawiono liczne dostrzeżone wady MiG-a-25, dzięki czemu przekształcił się on w bardzo imponujący myśliwiec przechwytujący. 46-tonowy samolot wyposażony jest w pasywne czujniki (które mają promień działania do 200 kilometrów), a także naprowadzane radarem rakiety R-33 o zasięgu działania 150 kilometrów. Samolot może także przenosić inne rakiety i „inteligentne” bomby.
15. MiG-31 to samolot niezbyt zwrotny, ale za to bardzo szybki (rozwija prędkość do 3000 kilometrów na godzinę). Podobnie jak MiG-25, nie ma dużego promienia działania (promień bojowy 720 km). W ostatnich kilku latach flota MiG-ów-31 otrzymała większe finansowanie u poziom ich gotowości bojowej wzrósł od poniżej 25% do powyżej 75%.
16. W latach 1980-tych wyprodukowano około 500 MiG-31 i samoloty te pozostają podstawą systemu obrony powietrznej Rosji, przynajmniej w zakresie myśliwców przechwytujących. Jednakże flota MiG-31 jest nierównomiernie rozlokowana wzdłuż ogromnych granic Rosji. Z reguły eskadry MiG-31 skoncentrowane są w rejonach, gdzie mogą one zetknąć się ze współczesnym przeciwnikiem (Chiny i Europa). Dalsze setki MiG-31 znajdują się w magazynach i w razie konieczności mogą być odremontowane i zmodernizowane do poziomu MiG-31M i BM.
17. Jednakże przedsiębiorstwo dostrzegło już pozytywny efekt wejścia w OAK: prostsze stało się rozwiązywanie podobnych kwestii, przynajmniej z producentami wchodzącymi w skład korporacji. Obecnie OAK beże na siebie przede wszystkim funkcje księgowości, zarządzania i wdrażania efektywnych procesów biznesowych w pracy lotniczych przedsiębiorstw remontowych, w szczególności w korporacji przewidywane jest zmniejszenie ostrości problemów z dostawami akcesoriów. [
wygląda, jakby zdanie odnosiło się do czegoś, czego nie ma, zapewne autorka usunęła fragment tekstu z jakiegoś powodu]
18.
19. Po modernizacji samolot będzie mógł służyć minimum 10-15 lat.
20. Warsztat lakierniczy był jednym z pierwszych, wybudowanych na terenie zakładu, który wcześniej nazywał się 19. PAM i mieścił się w pociągu-eszelonie, złożonym z 22 wagonów.
21. Czegoś tu brak… [
zapewne kolorów gwiazdy]
22. Jaskrawych farb nie starcza! Gwiazdy nanosi się specjalną farbą, która nie odwarstwia się przy prędkości naddźwiękowej.
23. „Boczki” będą ciemniejsze niż szary kadłub. Granice kolorów oddziela się papierową taśmą.
24. Malowania całego samolotu nie zastaliśmy, a boczki maluje się z rozpylacza.
25. W obecnym czasie, zgodnie z państwowymi zamówieniami obronnymi, przedsiębiorstwo prowadzi remont i modernizację samolotów MiG-31, Su-24, MiG-29 rosyjskich sił powietrznych, ich podzespołów i wyposażenia wymiennego.
26. Otwarte Towarzystwo Akcyjne [
nie jestem pewien czy polska nazwa czegoś takiego nie brzmi inaczej] „514-ty Lotniczy Zakład Remontowy” to duże przedsiębiorstwo zajmujące się remontem i modernizacją samolotów lotnictwa frontowego, mające 72-letnie doświadczenie w remontach wojskowego sprzętu lotniczego.
27. Milimetr po milimetrze…
28. Najbardziej precyzyjne i żmudne prace zwykle dostają się kobietom – mają one cieńsze i bardziej wrażliwe palce.
29.
30. MiG-29
31. Z bliska
32.
33. ARZ-514 nie remontuje silników, oczekują one z boku na swoich właścicieli
34. Dziobowe owiewki Su-24 i MiG-31
35. 30% spośród 1300 pracowników ARZ jest młodszych niż 35 lat. Jest kilka robotniczych dynastii. [
chodzi o sytuacje, gdy w tym samym zakładzie pracuje bądź pracował np. pradziadek, dziadek i ojciec pracownika]
36. Średnia płaca w przedsiębiorstwie jest rzędu 25 tysięcy rubli.
37.
38.
39.
40. Wydział remontu agregatów WKS [
?]
41. Na puszce z farbą znajduje się data jej produkcji oraz okres przydatności – pół roku.
42. Te narzędzia są już bardziej znajome dla naszych oczu
43. Generator (ktoś wie dokładniej?)
44. Zakład ma swój 3-kilometrowy pas startowy, na którym część samolotów przybywających na kapitalny remont ląduje o własnych siłach, część zaś dostarczana jest „Rusłanami”.
45.
46.
47.
48.
49. Notka historyczna. 20 lipca 1941 roku na bazie Woroneskiej Fabryki Wagonów została sformowana 19. Ruchoma Lotnicza Pracownia Remontowa (19. PAM), obejmująca 7 warsztatów: samolotowy, silnikowy, ślusarsko-mechaniczny, uzbrojenia, radiowy, przyrządowy i galwaniczny.
50. Pracownia zatrudniała 620 osób, w tym 45 wojskowych. W czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej 19. PAM przemieszczała się w ślad za frontem przez Rejon Orłowski i Tambowski, Woroneż, Ukrainę, Polskę, dotarła do Niemiec.
51. W latach wojny w pracowni przywrócono do użytku i wyremontowano 1124 samoloty typu Ił-2, MiG-3, Su-2, Jak-1, Ła-5 i 1180 silników lotniczych.
Po zakończeniu wojny pracownia dyskolowana była w Austrii, na Węgrzech, w Turkmeńskiej Republice Socjalistycznej, udzielała pomocy w remontach sprzętu lotniczego i przygotowaniu kadr specjalistów w Chińskiej Republice Ludowej. W lipcu 1952 19. PAM przybyła z ChRL na stałe miejsce dyslokacji w Rżewie.
52. Od 1956 roku w przedsiębiorstwie remontowany jest odrzutowy sprzęt lotniczy – samoloty MiG-15, MiG-17, silniki WK-1. W 1959 19. Ruchoma Lotnicza Pracownia Remontowa została przemianowana na 1082. Lotniczą Bazę Remontową, a w 1966 – na 514. Lotniczy Zakład Remontowy. W miarę wprowadzania w wojsku nowego sprzętu lotniczego przedsiębiorstwo zdobywało umiejętności jego remontu.
53. Od 1960 roku w przedsiębiorstwie remontowane były samoloty Su-9, Su-11, od 1972 roku – Su-15. W 1984 zakład opanował umiejętność remontu MiG-25.
Od 1988 roku w przedsiębiorstwie remontowane są samoloty MiG-31.
54. W czerwcu 2007 FRUG „514 ARZ” Ministerstwa Obrony przekształcony został w Otwarte Towarzystwo Akcyjne „514 Lotniczy Zakład Remontowy”.