Autor Wątek: Su-33  (Przeczytany 28022 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-33
« Odpowiedź #15 dnia: Września 18, 2010, 23:16:58 »
Jeśli chodzi o szkolenie pilotów lotnictwa pokładowego WMF to w systemie szkolenia pilotów była pewna luka - mianowicie brak dedykowanego samolotu szkolnego dla pilotów Su-27K/Su-33. Staż na Su-27P czy Su-27UB to jedno, ale przesiadka na Su-33 wymagała w pewnym etapie programu szkolenia przygotowania do lądowania na pokładzie lotniskowca.

Do tej pory ten etap realizowany był przez szkolny samolot pokładowy rosyjskiej marynarki Su-25UTG, z tym że w pierwotnym okresie, w swoim założeniu SU-25UTG został zbudowany nie stricte dla treningu na lotniskowcu, ale właśnie na naziemnej makiecie pokładu (stanowisko NITKA, specjalnie zbudowane w Nowofiodorowce na Krymie). Było to zresztą rozumne działanie, bowiem marynarka nie posiadała wówczas pilotów przeszkolonych w starcie i lądowaniu na lotniskowcu 'klasycznym' samolotem.

W programie szkolenia jednak była "dziura", wyszło bowiem że potrzebny był również samolot do treningu na pokładzie "Kuzniecowa" (i ew. przyszłych lotniskowców), ale ta maszyna musiałaby mieć już własności lotne bliskie Su-33. Stąd zamysł Su-27KUB czy też w ostateczności Su-33. Przy czym szkolenie pilotów lot­nictwa pokładowego było w zamyśle może i pierwszym, ale zdecydowanie nie najważniejszym przezna­czeniem Su-27KUB, pomyślano go bowiem przede wszystkim jako dwumiejscowy samolot wielozadaniowy, oprócz zadań typowych dla "zwykłych" Su-33 również przeznaczony być miał do zwalczania celów nawodnych i naziemnych.

Ponadto warto zauważyć że w 279 OKIAP jest oprócz powyższej listy co najmniej jeszcze jeden samolot - szkolno-bojowa szparka Su-27UB nr taktyczny 20, zapewne też do szkolenia pilotów:



Program Su-27KUB, jako o małym priorytecie, biegł jednak stosunkowo wolno i w zasadzie dopiero w roku 2001 założono nań kompleks bojowy tj. radiolokator Fazotron Żuk-MS (defacto: powiększony Żuk-M z bazą elementową tego radaru, zaś S po prostu oznacza że kompleks jest zwymiarowany dla samolotów Suchoja). Co interesujące program kontynuowano jeszcze sporo czasu, w latach następnych tj. w 2003 roku założono silniki AL-31FP z rucho­mymi dyszami a także kompleks bojowy zmodernizowany do standardu Żuk-MFS, znany też skądinąd jako wyrób N031 Sokół-III będący kolejną odmianą Żuk-M/MS ale z anteną FAR ze ska­nowaniem elektronicznym.

Warto też zauważyć że prowadzony przez KnAAPO program T10KUB swego czasu był konkurencyjny wobec T10WS (seryjny Su-34) prowadzonego przez NAPO gdyż w KnAAPO przewidywano ówcześnie m.in. także lądową wersję T10KUB. Podobieństw między hipotetyczną lądową wersją T010KUB a T10WS znalazło by się całkiem sporo, obydwie maszyny przedstawiają nieco podobne założenia konstrukcyjne, przenoszą dość podobne uzbrojenie i w pewnym zakresie ich zadania zapewne by się pokryły. Aczkolwiek warto zauważyć również że T10WS proponowany przez NAPO był jednak większy, miał znacznie bogatsze wyposażenie radioelektroniczne, większy zasięg operacyjny aczkolwiek z drugiej strony T10WS nie nadawał się do operowania z pokładu Kuzniecowa - był zbyt ciężki, no chyba że przyjętoby na uzbrojenie rosyjskiej floty jakiś dużo większy lotniskowiec z prawdziwego zdarzenia z katapultami parowymi - wówczas ewentualnie i o pokładowym Su-34 można by pomyśleć. Natomiast Su-27KUB stworzono jako myśliwca pokładowego z tym że Su-34 był wówczas już na całkiem zaawansowanym etapie prac, natomiast Su-27KUB ciągle istniał w jednym prototypie i delikatnie mówiąc daleko mu było do konfiguracji finalnej.

Zresztą Su-27KUB miałby chyba niewielkie szanse na przyjęcie na uzbrojenie przez WWS - pomijając nawet wcześniej wymienione przyczyny to MON RF oraz holding Suchoja na pewno wolałoby aby również koncern NAPO z Nowosybirska - producent Su-34, prosperujący wówczas znacznie gorzej niż KnAAPO (które wówczas sporo budowało na eksport jak również modernizowało samoloty WWS) również dostał jakieś zamówienia. Natomiast nieco inna sytuacja była w lotnictwie WMF - jako samolot pokładowy marynarce rekomendowano wówczas Su-27KUB, aczkolwiek między Bogiem a prawdą to Su-34 na ten przykład też nie byłby tak zupełnie bez szans na przyjęcie na uzbrojenie lotnictwa WMF ale operującego z baz lądowych - na przykład na miejsce Su-24M a częściowo pewnie i Tu-22M3.


Odp: Su-33
« Odpowiedź #16 dnia: Września 20, 2010, 10:34:39 »
A widzicie Państwo. Na to bym nie wpadł.Samolot szkolny jak najbardziej
staje się bardzo bojowym, gdzie jego dwuosobowa załoga ma szerokie pole do popisu.
A jakie zdziwienie w papierach wywiadu - zaokrętowanych 10 Su-27KUB czy  to
duże szkolenia czy akcja militarna :) ? No, ale jak podał John'y projekt jest martwy.
A mogło być ciekawie.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Su-33
« Odpowiedź #17 dnia: Września 20, 2010, 13:19:37 »
Przy okazji zdjęcia tego UB boczny 20 chciałbym zapytać o te czerwone elementy pod belkami podwieszeń.Czasami 2 na samolot czasem 4.To znaczy wiem że to czujniki opromieniowania laserem bo były fotki ,ale co to za  system ? Przenoszący je Su 27 wykonuje jakąś misję szkoleniową bez podwieszeń ,ale jak to działa i jak się nazywa?

Odp: Su-33
« Odpowiedź #18 dnia: Września 21, 2010, 09:24:48 »
A w Nowofiodorowce się bawią dalej:







Więcej: Saki, ćwiczenia WMF RF

John Cool

  • Gość
Odp: Su-33
« Odpowiedź #19 dnia: Września 26, 2010, 12:21:36 »
Przy okazji zdjęcia tego UB boczny 20 chciałbym zapytać o te czerwone elementy pod belkami podwieszeń. Czasami 2 na samolot czasem 4. To znaczy wiem że to czujniki opromieniowania laserem bo były fotki ,ale co to za  system ? Przenoszący je Su 27 wykonuje jakąś misję szkoleniową bez podwieszeń ,ale jak to działa i jak się nazywa?

Chodzi Ci może hamar o to?



Widziałem podobne urządzenie kilka lat temu na fotce z doświadczalnego Su-27 z LII im. Gromowa w Żukowskim. Niestety sam chciałbym wiedzieć co to dokładnie jest i poznać odpowiedzi na Twoje pytania.

Odp: Su-33
« Odpowiedź #20 dnia: Września 26, 2010, 13:02:44 »
Dokładnie o to mi chodzi John.Kilka lat temu były pierwsze fotki jak napisałeś ,z Żukowskiego a od tej pory cisza.Przenoszenie tego czujnika na liniowych Su 27 może tylko świadczyć o przyjeciu na uzbrojenie, a nie stosowanie w próbach LII.

Offline Wacha

  • 13 WELT
  • *
Odp: Su-33
« Odpowiedź #21 dnia: Września 26, 2010, 17:46:38 »
Trochę to przypomina serię luster geodezyjnych takich jak poniżej, zamontowanych we wspólnej obudowie dla obserwacji pod różnymi kątami :D

Odp: Su-33
« Odpowiedź #22 dnia: Września 26, 2010, 19:04:26 »
Zdaje się że kolega Wacha ma rację. Swego czasu gdzieś przeczytałem że jest to kątowy odbijacz do laserowych urządzeń pomiaru odległości. Jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi, ale zdaje się ze na Kużniecowie jest zabudowany laserowy układ wspomagania lądowania i może jego zastowanie wymaga takowych odbijaczy na pokładzie samolotu. W związku z tym że NITKA to kopia kawałka pokładu na lotniskowcu to prawdopodobnie tam też ten laserowy układ lądowania jest zabudowany.

Odp: Su-33
« Odpowiedź #23 dnia: Września 26, 2010, 19:58:37 »
Wacha i foxbat155,wydaje mi się że macie rację -pomiar odległości .Ale te ustrojstwa sa też na zwykłych Su 27. Widziałem je na S,SM,UB. A te nic z NITKĄ wspólnego nie maja, z Kużniecowem też. A może to taki laserowy system pomiaru położenia przestrzennego w granicach przestrzeni poligonu....nie wiem ,po prostu wymyślam :005:

John Cool

  • Gość
Odp: Su-33
« Odpowiedź #24 dnia: Października 05, 2010, 20:36:51 »
Swoją drogą odnośnie przyszłości Su-33 w lotnictwie WMF nie dalej jak dzisiaj ich producent - KnAAPO, ogłosiło iż są prowadzone prace modernizacyjne tych samolotów i na dniach rozpoczęto próby zmodernizowanego Su-33.

Za: http://en.rian.ru/mlitary_news/20101005/160836124.html

Cytuj
Russia's Sukhoi begins Su-33 Flanker-D trials

Russia's Sukhoi aircraft holding revealed on Tuesday it has begun ground and flight trials of the modernized fourth generation Su-33 naval fighter.

The Su-33 Flanker-D is a carrier-based warplane, originally known as the Su-27K Flanker, which first rolled off the production line in the late 1980s.

Modernization works and trials are being carried out in the Russian Far Eastern city of Komsomolsk-on-Amur, a statement from Sukhoi said.

Wygląda więc na to że o ile informacja się potwierdzi to pomimo ogłoszenia planów zakupu partii przeszło 24 myśliwców MiG-29K/KUB Izd. 9.41/9.47 to obecne w WMF w 279 OKIAP kilkanaście samolotów Su-33 może mieć szansę polatać jeszcze kilkanaście lat o ile modernizacja dojdzie do skutku. W sumie uzupełnienie dwóch tuzinów MiG-29K/KUB zmodernizowanymi Su-33 to byłby z punktu widzenia operacyjnego zapewne dość rozumny wariant.

Warto w tym miejscu zaznaczyć że Rosjanie dla lotniskowca Admirał Kuzniecow (Адмирал флота Советского Союза Кузнецов) od lat starali się o tak zwaną drugą zmianę pokładowych samolotów myśliwskich dla okrętu (w dawnych czasach, jak jeszcze eksploatowano starsze lotniskowce z pionowzlotami Jakowlewa taka była właśnie radziecka prakty­ka, że pułk obsługujący lotniskowiec miał etatowo prawie dwukrotnie więcej samolotów, niż mieściło się na okrę­cie). Jeśli się na to zdecydują i pieniądze im na to pozwolą to nie byłoby to takie złe - zwłaszcza w obliczu odejścia od programu Su-27KUB/Su-33UB.

Na marginesie warto przypomnieć że kilkanaście obecnie eksploatowanych pokładowych Su-33 w latach 2002-2003 w ramach remontu generalnego w zakładach KnAAPO przeszło również aczkolwiek drobną - ale jednak - modernizację gdzie m.in. zainstalowany został nowy system RWR: SPO-32 (L-150) Pastel. Niektóre jego czujniki widoczne są na przednich klapach skrzydeł. Do prezentacji danych o zagrożeniach oraz o opromieniowaniu samolotu przez stacje radiolokacyjne, zamiast starego, charakterystycznego dla tego typu SPO ekranu CRT (i dawnej Beriozy) służy nowy system SIO-1 (СИО-1: Sistema Indikacji samoljeta o Obłuczeniu) zaprojektowany przez OKB Uljanowsk ze wskaźnikiem wielofunkcyjnym IM-3M-14. Systemy nawigacyjne miałby zostać uzupełnione również o odbiornik A-737-010 (GLONASS). Dość łatwo je zresztą rozpoznać po nowym malowaniu i m.in. braku elementów Beriozy.

Z dostępnych zdjęć wynika iż remont przeszło co najmniej tuzin maszyn Su-33: 60, 61, 64, 68, 72, 76, 79, 80, 81, 86, 87, 88.
Maszyny które nie przeszły tamtych prac ale latają do dnia dzisiejszego to m.in. 67, 83 oraz 85 (niewykluczone jednak że te i inne przejdą remont).

Kilka egzemplarzy które nie przeszły remontu (prawdopodobnie wówczas nie starczyło pieniędzy) najprawdopodobniej na dzień dzisiejszy są nielotami tym niemniej wg. ostatnich informacji docelowo praktycznie na wszystkich będących na stanie Su-33 mają zostać przeprowadzone prace.






John Cool

  • Gość
Odp: Su-33
« Odpowiedź #25 dnia: Listopada 08, 2010, 17:50:33 »
A może to taki laserowy system pomiaru położenia przestrzennego w granicach przestrzeni poligonu....nie wiem ,po prostu wymyślam :005:

Wracając jeszcze do tej sprawy - ostatnio przyszło mi do głowy że może to być element optycznego systemu lądowania Opticzeskaja Sistema Posadki (OSP) Łuna-3M.

Odp: Su-33
« Odpowiedź #26 dnia: Listopada 12, 2010, 12:33:03 »
Nie jest wykluczone że pomieszaliśmy dwa urządzenia.Ten laserowy odbijacz kątowy o którym dyskutowalismy wcześniej ,który faktycznie może być elementem Łuny 3M , oraz ПМСМ (według najnowszych informacji z airfoce.ru).ПМСМ to mocowany pod gniazdo stykowe imitator pocisku R27.Istnieje możliwość nastawy wersji imitacji R27 R lub R 27 T.
http://forums.airforce.ru/attachment.php?attachmentid=28095&d=1289489782

John Cool

  • Gość
Odp: Su-33
« Odpowiedź #27 dnia: Listopada 13, 2010, 15:31:39 »
W takim razie myślę że wyjaśniła się rola obu urządzeń. Wygląda również na to że imitator pocisku R-27R1 tj. ПМСМ przenoszony jest pod gniazdami stykowymi pylonów zarówno Su-33, Su-27P czy MiGów-29... w zasadzie pewnie można się pokusić o twierdzenie że przez wszystkie samoloty które przenoszą belkę AKU-470 bądź APU-470.

Czesio

  • Gość
Odp: Su-33
« Odpowiedź #28 dnia: Listopada 13, 2010, 23:41:35 »
W takim razie myślę że wyjaśniła się rola obu urządzeń.
Bynajmniej, dla mnie nie jest to takie jasne. Trudno mi sobie wyobrazić, że Su-33 do lądowania musi zabierać w miejsce rakiety R-73, jakieś urządzenie optyczne. Z resztą zdjęcie zrobiono chyba na Su-27, a nie Su-33. Generalnie najważniejszym elementem na TAKR AFSS Kuźniecow jest radiotechniczny system naprowadzania Rezistor K4. System zapewnia między innymi automatyczne podejście do lądowania w trybie dyrektywnym, półautomatycznym i automatycznym. W końcowej fazie pilot korzysta z systemu optycznego Łuna-3 oraz Glissada - N.
Łuna-3 składa się z zespołu reflektorów o wąskim kącie świecenia w kolorze czerwonym, zielonym i żółtym przy czym żółty wskazuje punkt przyziemienia dopiero na kolejnej linie aerofiniszera.
Być może Łuna-3M jest udoskonaloną wersją z dodatkowym urządzeniem laserowym, a urządzenie podwieszane pod samolotem służy do jego okresowej kalibracji.
O ile mi wiadomo w czasie podejścia do lądowania Su-33 jest wykorzystywane urządzenie znajdujące się na goleni przedniej
Jako ciekawostkę wrzucam zdjęcie T-10K-9 z inna kolejnością lamp na panelu.

Na pokładzie okrętu znajduje się również system wideo rejestrujący starty i lądowania, który być może wykorzystuje laserowy dalmierz.
Czy jest to odzwierciedlone w Lock On?
« Ostatnia zmiana: Listopada 13, 2010, 23:54:34 wysłana przez Czesio »

John Cool

  • Gość
Odp: Su-33
« Odpowiedź #29 dnia: Grudnia 13, 2010, 19:58:57 »
Na pokładzie okrętu znajduje się również system wideo rejestrujący starty i lądowania, który być może wykorzystuje laserowy dalmierz.
Czy jest to odzwierciedlone w Lock On?

Odnośnie sima to w kabinie jest tylko wskaźnik Łuny... i to w zasadzie tyle na temat.

Przy okazji - reportaż z rosyjskiej TV Zwiezda z zakładów KnAAPO prezentujący wspomniany wcześniej prototyp modernizacji Su-33 która najwyraźniej dojdzie do skutku... co w sumie cieszy. Co interesujące na hali montażowej widać również klika egzemplarzy Su-30M2 - najprawdopodobniej z niewielkiej serii zamówionej przez WWS (kokpit w ostatnich sekundach filmiku to również najprawdopodobniej Su-30M2/MK2).

http://www.tvzvezda.ru/news/forces/content/ispytaniya_modernizirovannogo_su-33_v_1312.html