Autor Wątek: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)  (Przeczytany 66566 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Powiedzcie mi - do czego służy ten samolot? Czy to po prostu niepomalowany egzemplarz, czekający na malowanie i numerek?
« Ostatnia zmiana: Listopada 30, 2013, 15:02:16 wysłana przez John Cool »

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 10, 2011, 23:10:18 »
Dokładnie, jest to niepomalowany egzemplarz, pewnie po lub przed oblotem technicznym przed dostarczeniem do odbiorcy. Z tym że nie jest to Su-27M/Su-35 (KnAAPO) a dwumiejscowy Su-30MKI wyprodukowany przez IAPO (obecnie kompania OAO NPO "Irkut"). A żeby być dokładniejszy, sądząc z wyglądu zewnętrznego to jest to właściwie jego kuzyn - jeden z produkcyjnych Su-30MKA przeznaczonych dla Angoli.

Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 11, 2011, 10:07:09 »
A nie Algierii?

Po czym rozróżnić MKA od MKI Janku?

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 11, 2011, 17:05:47 »
Kurna, mylą mi się te dwa kraje jak pewnemu amerykańskiemu prezydentowi Irak z Iranem :)

Samoloty pochodzące od OAO NPO "Irkut" tj. Su-30MKI (dla Indii), Su-30MKA (dla Algierii) oraz Su-30MKM (dla Malezji) odróżnić od siebie, nawet niepomalowane, wbrew pozorom nie jest aż tak trudnym zadaniem - choć liczą się tu szczegóły.

Generalnie naczelną zasadą jest że indyjski Su-30MKI ma inny system ostrzegania przed opromieniowaniem: RWR Tarang 1B rodzimej produkcji. Natomiast algierskie Su-30MKA oraz malezyjskie Su-30MKM wykorzystują system rosyjskiej produkcji czyli SPO-32 L-150-1NU) "Pastel". Jest to podobne urządzenie jak L-150-27 w rosyjskich Su-27SM, zarówno Su-30MKM jak i Su-30MKA cechują się również charaktetystycznymi czujnikami tego systemu w przedniej mechanizacji skrzydła. Na Su-30MKI są one nieobecne - no chyba że coś się zmieniło w ostatnich seryjnych egzemplarzach ale wątpię w to - bo generalnie kierunekiem w przypadku Su-30MKI jest zastępowanie komponentów produkcji rosyjskiej, francuskiej bądź izraelskiej rodzimymi odpowiednikami.

Skoro Su-30MKI jest "z bani" to teraz pytanie podstawowe: jak odróżnić Su-30MKA i Su-30MKM? Otóż Su-30MKM cechuje się dość charakterystycznymi zabudowami i kopułkami czujników systemu ostrzegania przed opromieniowaniem lasera Saab EDS (Avitronics) LWS-310 oraz przed zbliżaniem się pocisku rakietowego MAW-300 pracujący w podczerwieni i ultrafiolecie (UV), po bokach części dziobowej (od dołu) oraz tuż przed komorą goleni podwozia głównego. LWS-310 ma też czujniki po bokach obu wlotów powietrza. Na Su-30MKA są one nieobecne i na powyższej fotce też ich nie ma.. ale za są widoczne systemy wspólne z Su-30MKM jak czujki L-150-1NU. Na maszynie brakuje też charakterystycznych dla Su-30MKM anten IFF (Thalesa, ale typ mi wyleciał z głowy) blisko OLSa.

Najbliżej tej maszynie właśnie do Su-30MKA.

Kiedyś jeszcze podejrzewano że RWR na Su-30MKM to Avitronics RWS-50, moim zdaniem jednak ewidentnie jest to rosyjski "Pastelek".

Generalnie są to bardzo podobne samoloty - subtelnych różnic jest więcej ale z zewnątrz różnią się od siebie jedynie kilkoma świecidełkami. I tak powstał nowy wątek na Forum :)


Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 12, 2011, 17:29:33 »
A mógł byś napisać czym się się różnią kolejne wersje dla innych krajów? tzn. MKK (chiński), MKV (wenezuelski), MK2V (wietnamski).

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 12, 2011, 19:29:15 »
Tu akurat pytasz o zupełnie oddzielną linię rozwojową komercyjnych Su-30MK kierowanych za granicę, nad którą pieczę trzyma inny zakład - KnAAPO z Kosmomolska nad Amurem :)

Zacznijmy od tego że nie ma czegoś takiego jak Su-30MKV (domniemany wenezuelski) czy Su-30MK2V (wietnamski), oznaczenia te to tylko i wyłącznie spekulacje prasy, KnAAPO ani odbiorcy tych samolotów w ogóle ich nie używają. Takie samoloty nie istnieją. W każdym przypadku to są po prostu Su-30MKK i jego dalsze rozwinięcie - Su-30MK2. I tyle, zaś pozostałe oznaczenia, raz że niepoprawne, to tylko niepotrzebne kombinowanie.

Su-30MK2 dla wszystkich zagranicznych odbiorców (ChRL, Indonezja, Wenezuela, Wietnam) są praktycznie identycznymi maszynami, także z zewnątrz, mi przynajmniej nie udało się znaleźć niczego szczególnego. Niestety nie jest to aż tak wyraziste jak w przypadku Su-30MKI/MKA/MKM. Mogą się różnić jakimiś mało istotnymi elementami wyposażenia wewnętrznego, ale takimi że podejrzewam że szkoda w ogóle w to wnikać (jak np. inny typ radiostacji).

Przy czym tak naprawdę to nawet odróżnienie Su-30MKK od jego rozwinięcia - Su-30MK2, jest stosunkowo trudne. Różnice są niestety bardzo subtelne i diabeł w zasadzie leży w awionice oraz w wyposażeniu wewnętrzymi (radiolokator N001WE rozbudowany jako N001WEP z rozszerzonymi funkcjami itd.). Su-30MK2 jest to po prostu upgrade Su-30MKK. Kiedyś próbowałem odróżnić ze zdjęć indonezyjskie Su-30MKK od Su-30MK2 (posiadają oba wiarianty), to szczerze mówiąc jakbym nie znał numerów burtowych to miałbym poważny problem.

Oczywiście dużo łatwiej odróżnić Su-30MKK/Su-30MK2 pochodzące z KnAAPO od produkowanych w OAO NPO "Irkut" Su-30MKI/MKA/MKM.

Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 17, 2011, 20:51:38 »

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 17, 2011, 22:54:15 »
No to coś ze staroci - budowa T10PMK-1 w IAPO (obecnie NPO "Irkut") czyli pierwszego prototypu Su-30MKI dla Indii - defacto jest to przebudowany seryjny Su-27PU/Su-30 n/b "56", widać jeszcze dawny numer burtowy.



Przy okazji zdjęcie z jego oblotu - wykonanego 1 lipca 1997 roku przez oblatywacz fabryczny IAPO Wiaczesław Awerianow (ячеслав Аверьянов) - ten sam dżentelmen który razem z Władimirem Szendrikiem (В. Г. Шендрик) widowiskowo rozbił ten samolot w czerwcu 1999 roku na Le Bourget.



Maszyna w tym czasie była jednak już przemalowana i nosiła n/b "01".


Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 27, 2011, 00:27:17 »
Su-30 i Irbis?



Różne foty z netu:


Sexi bitch check your six!  :001:



« Ostatnia zmiana: Lutego 27, 2011, 12:34:14 wysłana przez KosiMazaki »

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 27, 2011, 00:38:20 »
Su-30 i irbis?

Prototyp Su-30MK2 nr 503 z KnAAPO od lata 2005 roku służył jako platforma testowa dla stacji N035 "Irbis" (Leopard śnieżny - całkiem sympatyczne zwierzątko). Od zimy 2007 roku stacja była testowana na tym samolocie również w LII im. M.M.Gromowa w Żukowskim.

Przy czy ani ten samolot ani ta stacja nie ma - przynajmniej na razie - wiele wspólnego z rodziną Su-30MKI/MKM, jako że badane były przez innego producenta: Su-30MK2 pochodzi z KnAAPO, natomiast Su-30MKI to produkt kompanii NPO "Irkut".

Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 27, 2011, 12:20:15 »
Bardzo ciekawe te fotki Irbisa,akurat tej drugiej nie miałem.Ale mnie ciekawi ta czerwona zaslepka na ,,elemencie optycznym,, w miejscu KOŁS-a.
Na trzeciej fotce widać drugiego pilota w Su 27 UB-zobacz odbicie w oszkleniu przysłony kasku.
Na czwartm zdjeciu ,,wejście na ogon,, Su 30 MK(V) Wenezuelskiemu F 16 A.
Na piatym ,zbiorcze wyburzanie wenezuelskich faweli.
Na szóstym Su 35 UB .Fotos do filmu ,,Kerosene cowboys,,-sekwencja wystrzelenia manekina z drugiej kabiny.Temat był juz opisywany...

Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 27, 2011, 13:48:14 »

Na szóstym Su 35 UB .Fotos do filmu ,,Kerosene cowboys,,-sekwencja wystrzelenia manekina z drugiej kabiny.Temat był juz opisywany...
Nie, to nie Su-35UB tylko "zwykły" Su-27UB pomolowany na potrzeby tego filmu w barwy Su-35UB. Zwróć uwagę na końcówkę statecznika pionowego, brak przednich powierzchni sterowych oraz pojedyncze kóło przedniego podwozia.

Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 27, 2011, 14:21:36 »
Tak ,masz racje .Pospieszyłem się.

Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 27, 2011, 20:12:19 »
Fiu, fiu, na 7 screenie  wysłanym przez marca- cztery MFD, nieźle. To stanowisko pilota, czy szturmana? I czy jest to egzemplarz seryjny, czy jakiś prototyp?

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty Su-30MKI/MKM/MKA
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 27, 2011, 20:26:10 »
Jak najbardziej seryjny Su-30MKI, jest to tylne stanowisko drugiego pilota - te wyświetlacze to 3 x MFD-55, zaś ten duży to MFD-66 i są o ile dobrze pamiętam produkcji francuskiej, konkretnie dawnego Sextant Avionique (obecnie toto się nazywa Thales Avionics).

Prezentują one m.in. dane z komputera misji MC-486 (Mission Computer) oraz DP-30MK (Display Processor), architektury obu komputerów zaprojektowało lokalne przedsiębiorstwo DARE.

Prawdopodobnie jest to zdjęcie kokpitu jednego z wczesnych, pierwszych docelowych wersji Su-30MKI dla tego kraju jeszcze z dostaw z lat 2002-2004, gdzieś spomiędzy n/b SB019 do SB050, a więc produkcyjnych maszyn z IAPO z Irkuta (dalsze egzemplarze produkowane były lokalnie przez zakłady HAL Ltd.).