Autor Wątek: Modernizacja peruwiańskich MiGów-29 do standardu SMP  (Przeczytany 4783 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Modernizacja peruwiańskich MiGów-29 do standardu SMP
« dnia: Marca 01, 2012, 14:28:45 »
A teraz coś z zupełnie innej beczki...

W sierpniu 2008 roku Ministerstwo Obrony Peru i OKB MiG podpisały umowę na modernizację peruwiańskich MiGów-29 do standardu MiG-29SMP. Później sprawa przycichła - podobno były problemy z terminową realizacją ze strony rosyjskiej.

Dopiero w październiku 2011 roku Rosjanie zaczęli wywiązywać się z umowy. W sieci (m.in. na stronie http://www.defensa.pe) pojawiło się kilka zdjęć zmodernizowanego MiGa-29UB-SMP (nr 047). Najwyraźniej modernizację wykonano z dostarczonego pakietu w Peru, siłami SEMAN (Servicio de Mantenimiento); nowe części nawet nie są pomalowane (podobno zainstalowano m.in. radar Żuk).

Chodzi o coś takiego: dlaczego zainstalowano sondę do pobierania paliwa w powietrzu w postaci ordynarnej stałej rury, a nie tak jak w innych modernizacjach (Malezja, SMT)? Czy ten pakiet przygotowali Rosjanie czy ktoś inny, np. Białorusini, bo sonda bardzo przypomina rozwiązanie sprzed kilku lat z MiGa-29BM? Ma ktoś jakiś pomysł?

P.S. Teraz to już nie wiem, czy można dać link do zdjęcia, czy nie. Spróbuję zatem choć jedno, żeby było wiadomo, o czym mowa...

foto 1: http://www.voltairenet.org/IMG/jpg/TecnicosMIG.jpg
foto 2: http://i.imgur.com/eNFPk.jpg
foto 3: http://s15.postimage.org/h9t3rsb0b/Cola_MIG047.jpg


John Cool

  • Gość
Odp: Modernizacja peruwiańskich MiGów-29 do standardu SMP
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 01, 2012, 22:12:55 »
Chwała że wreszcie wyszły fotki zmodernizowanego MiGa-29SMP, właściwie to zmodernizowanego MiG-29UB.
Jestem bardzo ciekaw z jakiej konkretnie linii zmodernizowanych MiG-29SMT wywodzą się peruwiańskie MiG-29SMP (zwłaszcza te jednomiejscowe, ale pewnie trzeba będzie na fotki jeszcze poczekać), podejrzewam jednak że najbliższy mu będzie wyrób izd. 9-18.

Generalnie bardzo możliwe że sonda do tankowania paliwa w powietrzu jest pochodzenia "białoruskiego", tym bardziej że na MiGach-29 izd. 9-13 należących do Fuerza Aérea del Perú, defacto w większości odkupionych od tamtego kraju, wykonywano niejednokrotnie prace remontowe w 558.ARZ w Baranowiczach. Czyżby to jakiś wspólny efekt przedsiębiorstw rosyjskich, białoruskich i lokalnych - Servicio de Mantenimiento (SEMAN)?

Ciekawostką jest brak charaktrystycznych "łat" - wzmocnień strukturalnych na statecznikach pionowych, będących reakcją biura konstrukcyjnego OKB "MiG" / korporacji RSK "MiG" na awanturę z korozją na niektórych egzemplarzach u niejednego użytkownika zagranicznego. Takie łaty otrzymują zresztą między innymi od co najmniej 2-3 lat samoloty MiG-29 izd. 9-12/9-13 należące do WWS, remontowane w 275.ARZ w Krasnodarze.

Najbardziej według mnie zaskakuje jednak informacja o zastosowaniu stacji BRLS N010ME "Żuk-ME" (FGM29) proponowanej przez instytut Фазотрон-НИИР, tym bardziej że te samo przedsiębiorstwo proponowało swego czasu alternatywną, całkiem niegłupio przemyślaną modernizację istniejącej stacji do standardu N019M1/M2, której bazę elementową kompleksu rozszerzono o bloki stacji "Żuk-M" (FGM29).



Oprócz "nieruszonej" części kompleksu, tj.:
- blok anteny: N019-01;
- blok nadajnika: N019-02;
- blok generatora przebiegów: N019-22;

Mamy też istotne elementy pochodzące wyraźnie ze stacji FGM29:
- blok zasilana: FGM29-07;
- blok synchronizatora /  generatora wysokiej częstotliwości: FGM29-22;
- blok wzmacniacza niskoszumowego / odbiornika mikrofalowego: FGM29-09;
- blok przetwornika  A/C: FGM29-19

- programowalny cyfrowy procesor sygnałowy C.400 / Ц.400 (faktycznie jest to alternatywne oznaczenie dla szeroko stosowanych Bagiet-54-6) oferowany przez instytut НИИСИ "РАН" (biuro KB "Korund-M");
- komputer danych BCWM 386-6 oparty na znanej architekturze x86 procesorów Intel 386DX;

Dla porównania - uogólniony schemat standardowej stacji N019 "Rubin":



Jest to całkiem przemyślana modernizacja i w sumie dość atrakcyjna. Zaryzykowałbym stwierdzenie że w efekcie otrzymujemy radiolokator o nowocześniejszej bazie elementowej niż stacja N001W stosowana na Su-27SM, modernizowana przez konkurencję - НИИП imienia В.В.Тихомирова.

Nie należy mylić tej stacji ze zmodernizowaną stacją N019M "Topaz" (z komputerem danych C.101M) na samolotach wyrobu izd. 9-12S/9-13S.

Na dobrą sprawę to dzisiaj w zasadzie jest dostępna stacja "Żuk-M2/M2E" z rozszerzonym software, którą otrzymują m.in. indyjskie MiGi-29UPG i w sumie peruwiańskie MiG-29SMP też mają szanse ją dostać - jeśli Peruwiańczycy faktycznie poszli tą drogą i postawili na nową stację a nie modernizację istniejącej.

John Cool

  • Gość
Odp: Modernizacja peruwiańskich MiGów-29 do standardu SMP
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 20, 2012, 14:57:52 »
Sprostowanie wcześniejszych informacji nt. kontraktu: http://www.altair.com.pl/start-7646

Cytuj
Jeszcze o peruwiańskich MiG-29

Pierwsze informacje o problemach RSK MiG z realizacją kontraktu o modernizacji 8 peruwiańskich myśliwców MiG-29S/SE do wariantu SMP, okazały się nieścisłe. Pierwsze zwrócono już użytkownikowi.


Poprzednie informacje o problemach z remontami i modernizacją peruwiańskich MiG-29 oparte były o dane przedstawione w dzienniku Peru21, a nie sprostowane przez resort obrony (zobacz: Kompromitacja RSK MiG w Peru).

Okazało się jednak, że doniesienia te nie były zgodne ze stanem faktycznym. Po pierwsze, Rosjanie oddali w październiku ubiegłego roku pierwszy trzy samoloty, które rozpoczęły już loty, w tym także ćwicząc tankowanie w powietrzu. Według portalu defesa.com, opierającego się na nieoficjalnych informacjach, spędzają one w powietrzu średnio 60-80 h miesięcznie. Czwarta maszyna znajduje się obecnie w ostatniej fazie prac i powinna trafić do Peru w przyszłym miesiącu. Przedstawiciele RSK MiG deklarują, że pozostała czwórka zostanie przysłana nie później niż w listopadzie bieżącego roku.

Nieścisłe okazały się także informacje Peru21, o podpisywaniu umowy między rosyjskim producentem a miejscowymi wojskami lotniczymi z udziałem pośrednika, SAC Aviamir.

Faktem jest natomiast, że cały proces zanotował ponad roczne opóźnienie. Przedstawiciele lokalnych władz wojskowych przyznają jednak, że duża część winy leży po ich stronie, ze względu na nieterminowe wysyłanie podzespołów lub zamawianie nowych u zagranicznych poddostawców. Wreszcie kwestia finansów – Rosjanie wykonali już ponad dwie trzecie prac, inkasując ok. 39%wartości kontraktu, co przekłada się na ok. 41,3 mln USD. W związku z tym nie ma mowy, o karach umownych.

Dowództwo peruwiańskich wojsk lotniczych planuje modernizację pozostałych 11 myśliwców, jednak zależy to od dostępnych środków finansowych.

John Cool

  • Gość
Odp: Modernizacja peruwiańskich MiGów-29 do standardu SMP
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 22, 2012, 13:35:36 »
Pojawiły się wreszcie pierwsze, niewyraźne zdjęcia maszyny jednomiejscowej, po modernizacji:









Odp: Modernizacja peruwiańskich MiGów-29 do standardu SMP
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 22, 2012, 23:54:23 »
Najbardziej według mnie zaskakuje jednak informacja o zastosowaniu stacji BRLS N010ME "Żuk-ME" (FGM29) proponowanej przez instytut Фазотрон-НИИР, tym bardziej że te samo przedsiębiorstwo proponowało swego czasu alternatywną, całkiem niegłupio przemyślaną modernizację istniejącej stacji do standardu N019M1/M2, której bazę elementową kompleksu rozszerzono o bloki stacji "Żuk-M" (FGM29).
Tu jest informacja o modernizacji radaru ale nie podana jaka http://www.ruaviation.com/news/2012/8/22/1159/ .
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Modernizacja peruwiańskich MiGów-29 do standardu SMP
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 23, 2012, 00:14:05 »
Od 1:07 można zobaczyć wersje dwumiejscową w dość sporym zbliżeniu.
http://www.youtube.com/watch?v=lDNFElwbZkY&feature=related
Ta sonda do tankowania wygląda okropnie.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz