Autor Wątek: Mod drążka Cougara  (Przeczytany 38643 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #45 dnia: Stycznia 22, 2015, 13:50:45 »
A i jeszcze jedna sprawa, patrząc na zdjęcie, gdzie zaznaczyłem umiejscowienie cienkiego paska blachy i tych dwóch wzmocnień z blachy żeby się kołyska nie wyginała przy dokręcaniu, to w miejscu gdzie jest sprężyna od kołyski tam też umiejscowiłem monetę bo po dokręceniu na tak mocnym spasowaniu podczas wychylania steru cała kołyska "chodziła" powodując luz na osi. Podłożenie w tamtym miejscu kolejnej monety wyeliminowało ten efekt ;)
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #46 dnia: Stycznia 22, 2015, 22:40:56 »
Po przeczytaniu uwag JankeS_PL oraz po demontażu swojego Cougara dochodzę do wniosku, że do projektu autora tego modu Francisco Pizarro można byłoby wprowadzić kilka uwag lub zmian. Jak można zauważyć niektóre elementy są wykonane z stosunkowo grubej blachy dotyczy to między innymi wsporników pod kołyski. Powierzchnia na której ma być osadzony nasz element w postaci krzyża jest wypukła. Materiał na tzw. krzyż jest z stosunkowo miękkiego materiału aluminium. To powoduje problemy o których wspomniał JankeS_PL. Grubość blachy 2mm oraz grubość podkładek metalowych także 2mm wynika z różnicy wysokości pomiędzy kołyskami a ich osadzeniem na wspornikach. Przy ciasnym pasowaniu oraz silnych sprężynach mogą wystąpić faktycznie duże siły i w efekcie problemy. Można to wyeliminować metodą JankeS_PL lub użyć innego materiału na podkład pod tensometry tzw. krzyż.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #47 dnia: Lutego 10, 2015, 10:19:21 »
Po parunastu godzinach testów muszę stwierdzić, że niestety te filcowe krążki "siadają". Początkowo rozkład sił do pełnych wychyłów wynosił odpowiednio 5kg i 3,5kg (oś Y i oś X). Wczoraj zmierzyłem i wyszło 3,5kg i 2,5kg :/  Lipa bo trochę się przyzwyczaiłem do większych sił i w dogfight'cie szybko wytraciłem energię przez zbyt duże kąty naratcia ;) Zastanawiam się nad zastosowaniem innego materiału, który nie traciłby swoich właściwości sprężystych - może jakaś twarda guma? Nie wiem jeszcze co byłoby najlepszym rozwiązaniem. Jednym z najlepszych byłby pewnie mod by drejku, na który to czekam z utęsknieniem ;)  Możliwe, że moje podkładki "siadły" już na tyle, że zostanie tak jak jest. Rozkład 5 i 3,5 był jednak o wiele lepszy ;)
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #48 dnia: Lutego 10, 2015, 10:55:23 »
Zastanawiam się nad zastosowaniem innego materiału, który nie traciłby swoich właściwości sprężystych - może jakaś twarda guma? Nie wiem jeszcze co byłoby najlepszym rozwiązaniem.

Może sprawdzi się jakiś elastomer poliuretanowy? Nie powinien się odkształcać i posiada bardzo dobre właściwości sprężyste. Gdyby dobrać taki z odpowiednią twardością/sprężystością,  to mógł by załatwić sprawę. Drejku chyba kiedyś wspominał że chciał by użyć elastomerów w swoim modzie. Zapytaj może podpowie jak rozwiązali u siebie ta kwestię ;)

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #49 dnia: Lutego 10, 2015, 11:00:10 »
Vito mnie zabije ;) bo ciągle obiecuje, ale wracając do domu wieczorami po prostu brakuje już sił na robotę.
W każdym razie drążek trafi w tym tygodniu do @vito i zobaczymy co w nim zmienić i poprawić, na razie ni licze na cuda, bo to pierwszy prototyp.

Ja nie stosowałem podkładek filcowych tylko krążki z materiału typu guma 2mm - dość twarda.

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #50 dnia: Lutego 10, 2015, 11:16:17 »
Cytuj
Jednym z najlepszych byłby pewnie mod by drejku, na który to czekam z utęsknieniem
Ja też czekam. Jednym z problemów o których wspominałem to problem powrotu drążka do pozycji centralnej w rozwiązaniu drejku. Tutaj nie powinno być problemów z tzw. "siadaniem podkładek", ale z powrotem do pozycji neutralnej. W rozwiązaniu "low cost" są sprężyny tutaj tylko elastyczne podkładki.
Dla wyjaśnienia, ponieważ drejku obiecał swój prototyp, dlatego wstrzymałem realizację "low cost". Jeśli mod nie wypali to będziemy go doskonalić, ale muszę go mieć.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #51 dnia: Lutego 10, 2015, 12:03:05 »
To super że coś się dzieje, w związku z tym poczekam na rozwój sytuacji :) Drejku mogę zapytać o źródło pochodzenia tej twardej gumy?
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #52 dnia: Lutego 10, 2015, 12:19:05 »
Ja mam pytanie do JankeS_PL, jak mierzysz te siły, dynamometrem?

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #53 dnia: Lutego 10, 2015, 12:23:56 »
Kupiłem wagę wędkarską z cyfrowym wyświetlaczem. Zakładam krótką smyczkę na ster podpinam do wagi i naciągam do pełnego wychyłu w osi i patrze ile kg trzeba przyłożyć ;) Waga mnie kosztowała z wysyłką listem ekonomicznym 9,99  :evil:

Taki model:

http://allegro.pl/w12-wedkarska-waga-hakowa-z-podswietleniem-40kg-i5030445410.html

F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #54 dnia: Lutego 10, 2015, 12:52:28 »
Dzięki za inf. Jestem już przygotowany na testy modu drejku. Na zdjęciu jest pokazany kontroler Cougara. Są wyprowadzenia do sensorów oraz drążka.

Na górnej pokrywie jest układ korekcji optymalnie, jeśli będzie potrzebny. Mam dużo niewiadomych, dlatego będę się konsultował na forum. Nie mam dużego doświadczenia w tych sprawach ale myślę, że jakoś sobie wspólnie poradzimy.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #55 dnia: Lutego 10, 2015, 13:14:30 »
Ja też służę pomocą - super byłoby odwzorować prace drążka zgodnie z prawdziwym F-16 - chodzi mi o wychylenia i siłę jaką trzeba przyłożyć. Dla warunków domowych połowa takiej siły zapewne była by zupełnie wystarczająca (taki przełącznik regulacji jak w FSSB bardzo by się przydał). Mi udało się uzyskać wychylenia max do 3mm w każdą stronę i początkowo tak jak pisałem siły 5 i 3,5 [kg] co było super wynikiem bo wyczytałem, że w realu jest 11 i 7,5 czyli udało mi się zachować proporcje. Inne siły są przy lądowaniu i tankowaniu - w BMS nie zaimplementowali zmiany czułości steru - a szkoda.
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #56 dnia: Lutego 11, 2015, 09:32:57 »
Pomimo braku testów na modzie drejku postanowiłem "na sucho" napisać kilka moich uwag. Na początek podziękowania dla JankeS_PL za jego opis modu, który wykonał. Okazało się, że opisy na forum tego modu "Low cost" (będę używał skrótu LC) nic nie mówiły o problemach opisanych przez JankeS. Pisałem o tym pod # 46. Można to wyeliminować na różne sposoby.
Mnie zainteresowało to co napisał o sile potrzebnej do wychylenia drążka, dlatego pytałem o sposób jej pomiaru. Wracając do rozwiązania LC to mamy tutaj działanie sił na sensory poprzez nacisk kołysek. Monety dają równomierny ich rozkład na powierzchni oraz chronią przed uszkodzeniem. Podkładki w moim przekonaniu miały za zadanie tylko "przyczepić" sensory do powierzchni krzyża, dlatego w moim modelu użyłem dwustronny przylepiec, który prawdopodobnie po krótkim czasie i tak uległ deformacji, ale to nie powinno mieć znaczenia. Tak jak wspomniałem jego zadaniem miało być unieruchomienie sensorów przy montażu. Tutaj jest pewna sprzeczność w moim rozumieniu problemu z opisem LC, gdzie autor faktycznie pokazuje na zdjęciu krążki do podklejania krzeseł, które zastosował.
O innych niedomówieniach w opisie projektu LC napisałem pod # 46. Załóżmy, że mamy dobrze wszystko ustawione. Pozostaje problem jaką siłę użyć do wychylenia drążka. Tutaj autor wprowadził układ korekcji zbudowany na wzmacniaczu operacyjnym. Układ testowałem i działa, ale testy wykonałem z DMJoy. Wystąpiły problemy z zakresami osi  ale autor odpisał, że nie będzie problemów z kontrolerem Cougara. Tego nie badałem w moim modelu. To tyle na tema rozwiązania LC.
Teraz na temat rozwiązania drejku. Uwaga ogólna. Projekt jest chroniony prawem patentowym, dlatego tylko drejku może go opisywać czy udostępniać. Ja mogę tylko ogólnie wspomnieć o problemach które mnie nurtują a na które nie mam odpowiedzi, ponieważ nie mam możliwości wykonania testów. Zasadnicza różnica rozwiązania LC i drejku to brak sprężyn oraz kołysek. W moim modelu był wpływ przy nacisku wzdłuż osi x na y i odwrotnie co jest błędem. Wynikało to z uproszczonego mojego modelu. Ten problem został w modzie drejku wyeliminowany. Drugi problem to powrót do pozycji spoczynkowej. Tutaj liczyłem na rozwiązanie polegające na użyciu "specjalnego" elastycznego materiału umieszczonego u góry tak jak w Cougarze osłona gumowa przed zanieczyszczeniami. Drejku zastosował tak jak napisał 2 mm podkładki gumowe, które maja zapewnić powrót drążka do pozycji spoczynkowej. Jest to jedna z niewiadomych, ale tak jak w przypadku JankeS wyjdzie to po jakimś czasie. Jeśli to rozwiązanie się nie sprawdzi to można zastosować podkładki z innego sprężystego materiału lub zrobić to inaczej. Reasumując jest dużo pytań na które nie mam odpowiedzi. Jedno jest w tym optymistyczne, że sporo osób wykonało mod LC i go nie krytykują co ozn., że to działa. Pytanie jak, pomiar siły nacisku w funkcji odchylenia osi po jakimś czasie, które wykonał JankeS może sugerować, że tego nie zauważono, ale to jest moje domniemanie.
Szkoda, że nie mamy kilka prototypów modu drejku do wykonania testów, byłoby łatwiej znaleźć ewentualne niedoskonałości. Ja czekam dalej na prototyp, gdy go otrzymam będę informował o testach.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #57 dnia: Lutego 11, 2015, 11:26:51 »
Też bardzo jestem ciekaw testów modu by drejku i trzymam kciuki za owocne próby :) Ja może jutro rozkręcę swojego Cougara i przyjrzę się dokładniej stopniu zużycia poszczególnych elementów.
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #58 dnia: Lutego 11, 2015, 12:39:00 »
Biorąc pod uwagę "siadanie" podkładek w modzie JankeS, przejrzałem jeszcze raz opis Low Cost i zastanowiłem się co autor miał na myśli stosując ten typ podkładek. Na załączonym zdjęciu są to te ciemne samoprzylepne filcowe podkładki.



Nie jestem mechanikiem i nie mam takiej wyobraźni, ale jeśli te podkładki mają spełniać to co założył JankeS to powinny być z innego materiału. Ważne cechy to sprężystość, odporność na odkształcanie, trwałość oraz odpowiednia grubość czyli odpowiedni materiał. Jeśli założymy, że chcemy mieć jakiś minimalny wychył drążka przy nacisku to z praw fizyki można obliczyć o ile musi się ugiąć podkładka aby osiągnąć określony przesuw drążka. Kolejna sprawa to odległości wspornika kołysek od krzyża z uwzględnieniem grubości elementów na załączonym zdjęciu plus grubość monety. Jeśli to policzymy to może być bardzo ciasno. Można oczywiście zwiększyć tę odległość dając podkładki pod wsporniki kołysek. Dodatkowy problem to wzmocnienie krzyża to co zrobił JankeS.
W rozwiązaniu drejku nie ma problemu z ustaleniem wielkości wychyłu drążka, ale jest problem odpowiedniego materiału na podkładki. Może się okazać, że te twarde gumowe mogą nie spełnić założeń, ale to się okaże w praktyce po pewnym czasie. To takie uzupełnienie, może się przydać gdy JankeS będzie rozbierał swój Cougar.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #59 dnia: Lutego 11, 2015, 16:32:06 »
Jutro jak znajdę czas to sprawdzę i dam znać jak to wygląda. Ogólnie przy składaniu ten filc już bardzo mocno został ściśnięty. Później dołożyłem jeszcze po jednej monecie więc ścisk jest na prawdę duży. A mimo wszystko jeszcze filc siadł - dobrze że mogę to sprawdzić tą wagą wędkarską bo inaczej bym tylko gdybał. Śruby od Cougara trzymające kołyski też już są zmęczone i może minimalnie puściły - jutro postaram się ocenić co się "poluzowało".
F-16C Block50 driver...