Autor Wątek: Mod drążka Cougara  (Przeczytany 38657 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #90 dnia: Lutego 20, 2015, 13:51:49 »
Ta konstrukcja wydaje się być dosyć spora, oczywiście dla kogoś kto buduje sobie kokpit nie stanowi to większego problemu. Drejku wspomniał że ma już nowy pomysł, ciekawe czy też budowany będzie na przegubie. Myśląc o istniejących już modach nasuwa mi się  pytanie: - czy nie można by takiego modu uprośić do maksimum? FSSB lub FCC wyglądają jakby zbudowane były bez żadnych przegubów. FSSB zbudowany jest na 2 równoległych płytkach - ciekawe jakiego typu sensory są tam zastosowane?  Myślę o tym oczywiście pod kątem modu typowo do Cougara. Może warto byłoby się przyjrzeć rozwiązaniu zastosowanego przez RealSimulator w FSSB?
F-16C Block50 driver...

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #91 dnia: Lutego 20, 2015, 14:06:04 »
A może by do tego projektu zaprzęgnąć drukarki 3D? Tylko czy ten materiał wytrzyma takie siły i naprężenia?
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #92 dnia: Lutego 20, 2015, 14:23:45 »
Myślę że raczej bez szans...
F-16C Block50 driver...

Offline bip3r

  • *
  • 13 WELT
    • www.13welt.pl
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #93 dnia: Lutego 20, 2015, 15:03:44 »
Czy ja wiem JankeS.. Wydaje się, że plastik to słabizna, ale jednak wydrukowano z tego... pistolet (łącznie z lufą!!)
"Jestem Polak, a Polak to wariat, a wariat to lepszy gość." K.I. Gałczyński


13WELT YouTube Channel

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #94 dnia: Lutego 20, 2015, 15:07:55 »
Po przemyśleniu sprawy modu doszedłem do pewnych ustaleń. Teraz krótko o moich planach związanych z FCC. Podzieliłem umownie ten temat na 3 projekty (lub tematy).
Projekt 1.
Chcę w uproszczony sposób zrobić test prototypu. Z względów obiektywnych zamiast kontrolera Cougara będzie sterownik prototypowy damosa DMJoy. Zamiast drążka będzie przedłużenie rury o długości drążek + łącznik. Test obejmie pomiary oporność - siła nacisku - zakres działania osi, pomiar wychyłu "drążka". Do pomiaru użyję wagi, która zastąpi dynamometr, omomierz oraz program DIView. Testy bez układu korekcji.
Projekt 2.
W tym projekcie chcę zrealizować wersję Low Cost, ale eliminując jego wady (jeśli mi się to uda). O założeniach oraz przewidywanej cenie pisałem poprzednio. W tym projekcie będzie układ korekcji wewnątrz obudowy Cougara. Ze względu na projekt 3 w moim modzie kontroler oraz układ korekcji będzie na zewnątrz obudowy Cougara tak abym mógł testować nowa wersję FCC. Ten projekt chcę zrobić z pomocą mavericks.
Projekt 3.
W tym projekcie chciałbym podłączyć nowy FCC do kontrolera Cougara i wykonać testy porównując je z testami z projektu 2.
Takie mam plany co z tego wyjdzie zobaczymy.
Jedna generalna uwaga dotycząca modów z minimalnym lub zerowym wychyłem drążka. Nie miałem możliwości tego testować, ale testy z moim modelem w programie DIView już mi uświadomiły, że trzeba się do tego jakoś przyzwyczaić. Dlatego w projekcie 2 chcę to tak zrobić abym miał bardziej miękki start (mniejsze siły) oraz większy zakres ruchu drążka (oczywiście jest to ograniczone wymiarami elementów wew. obudowy Cougara). Testy projektu 2 będą dla mnie odniesieniem dla testów projektu 3.
Będę równolegle realizował pierwsze dwa projekty czekając na nową wersję modu drejku. Mam nadzieję, że w wyniku tych działań powstanie tani mod na bazie Low cost, którego cena powinna być około 200-250 zł oraz wersja droższa (brak na tym etapie kalkulacji ceny) dla kokpitów - mod drejku. Będę informował o postępie prac.
Jeszcze raz podziękowanie dla JankeS_PL za aktywny udział w dyskusji oraz przedstawienie swojego modu
Zauważyłem teraz ostatnie uwagi w tym wątku, dlatego dopisuję parę uwag. Ja też myślałem o takim rozwiązaniu i nawet w tym wątku o tym pisałem, ale problem polega na tym, że nie mam pojęcia jak oni to zrobili. Układ korekcji taki sam jak u mnie, ale jaki tensometr i jak układ powraca do pozycji zerowej (jakaś sprężyna?). W zasadzie to byłem bliski rezygnacji z robienia własnego modu, gdyby nie pojawił się JankeS_PL  z swoim modem. Nadal mam wątpliwości czy warto, ale chciałbym jakoś zakończyć ten wątek sukcesem.

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #95 dnia: Lutego 20, 2015, 15:15:00 »
Czy ja wiem JankeS.. Wydaje się, że plastik to słabizna, ale jednak wydrukowano z tego... pistolet (łącznie z lufą!!)

"Pomijając prawdopodobną, niewielką trwałość pistoletu (Cody Wilson szacuje jego trwałość na 10 strzałów, po których trzeba wymienić zużyte elementy), przeszkodą pozostaje cena odpowiedniej drukarki"

Raczej na pewno wydruk 3D nie nadaje się do tego typu zastosowań. Co innego jak byś chciał z tego zrobić powiedzmy same okładziny rękojeści drążka. Ale w elementach mechanizmu tego nie widzę. Miałem do czynienia ze sporą liczbą przeróżnych elementów drukowanych 3D i żaden moim zdaniem nie sprawdził by się (pod kątem wytrzymałości) w takiej aplikacji. To jest dobre żeby zrobić jakiś element pokazowy lub który posłuży później do zrobienia odpowiednich form odlewniczych, prasowych itd... 
 
 

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #96 dnia: Lutego 20, 2015, 15:40:37 »
Patrząc na zdjęcia FSSB http://cougar.flyfoxy.com/fssb.php wydaje mi się że nie użyto żadnej sprężyny prostującej a po prostu wykorzystano sprężystość materiału. Dlatego FSSB praktycznie się nie odgina - jeden z pilotów w naszej eskadrze posiada FSSB R1 - można go podpytać, ewentualnie poprosić o jakieś zdjęcia dobrej jakości - może to by pomogło znaleźć lepsze rozwiązanie. Podczas dyskusji na temat modu z innymi pilotami padł nawet pomysł zrzutki na jeden oryginalny mod i podesłanie wam (drejku i vito) - w celu rozłożenia na części pierwsze, wykorzystanie rozwiązań i ulepszenie ;) Musiałoby się tylko zebrać kilka-kilkanaście osób :)
F-16C Block50 driver...

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #97 dnia: Lutego 20, 2015, 16:17:04 »
Sorry za post pod postem ale myślę że jeszcze lepiej przyjrzeć się FCC http://cougar.flyfoxy.com/fcc_mirv.php  bo wygląda na prostszą konstrukcję. Zastanawiają mnie te wycięcia na górze przy samym drążku - czy one nie są zrobione w celu zwiększenia sprężystości płytki w której zamocowany jest drążek? Na żadnym zdjęciu nie widać czujników  :|  Może zastosowane są czujniki naklejane na powierzchnie reagujące na rozciąganie/ściskanie?
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #98 dnia: Lutego 20, 2015, 17:14:33 »
Zastanawiają mnie te wycięcia na górze przy samym drążku - czy one nie są zrobione w celu zwiększenia sprężystości płytki w której zamocowany jest drążek?

Już nie pamiętam czy w tej wersji moda dla cougara był uwzględniony wychył drążka, ale wydaje mi się że nie było takiej opcji.  Przy zastosowaniu materiału o odpowiednich właściwościach, poprzez te nacięcia mogli jednak uzyskać jakąś minimalną sprężystość konstrukcji. Jeśli  tak jest to głównym założeniem była raczej ochrona górnej obudowy Cougara, przed zniszczeniem na skutek wywierania dość dużych sił przy naciskaniu na drążek. Cała obudowa kocura jest zrobiona chyba z jakiegoś stopu (ZnAL) który jest dosyć kruchy. Pamiętam że RealSimulator do swojej wersji FSSB dodawał taki dodatkowy "cover" który montowało się na górze joya żeby właśnie wyeliminować ewentualne uszkodzenia i zwiększyć sztywność dla osiągnięcia lepszej precyzji.

Na żadnym zdjęciu nie widać czujników  :|  Może zastosowane są czujniki naklejane na powierzchnie reagujące na rozciąganie/ściskanie?

Wydaje mi się że w tych modach tensometry zamontowane są wewnątrz tulei która jest zakończona połączeniem gwintowym dla drążka. A dokładniej to jest zrobione jeszcze inaczej. Tuleja o której piszę jest zamontowana na stałe w metalowym okręgu ze wspomnianymi nacięciami. W jej wnętrzu zamocowane są tensometry. W tuleję wchodzi trzpień zakończony gwintem dla drążka. Właśnie ten walcowaty trzpień wywiera nacisk na tensometry. Nie mam pewności czy tak faktycznie jest bo nie miałem tego w łapach, ale wydaje mi się to o tyle sensowne że w X65 jest niemal identyczne rozwiązanie.

Ehhh szkoda że nie mam już działającego cougara bo chętnie włączył bym się do Waszych badań :) Mam ochotę pobawić się w budowę podobnego moda do warthoga ale tam jest większy problem do przeskoczenia (dla mnie). Gdyby tylko ktoś mi podpowiedział jak rozwiązać problem komunikacji analogowych tensometrów z procesorem na płytce joy'a to już bym się brał do roboty.

Offline bip3r

  • *
  • 13 WELT
    • www.13welt.pl
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #99 dnia: Lutego 20, 2015, 17:32:34 »
Panowie, jako potencjalny przyszły klient, napomknę tylko o jednym rozwiązaniu, które miło byłoby mieć w finalnym produkcie. Mianowicie chodzi mi o funkcję jak w Saiteku X65, gdzie istnieje możliwość ustawienia bodajże 3 trybów czułości siły nacisku na drążek, które można wybierać płynnie w czasie lotu.

Rozwiązanie FSSB ma możliwość regulacji, ale za pomocą zworki na płytce PCB, a więc nie w czasie lotu.

Można by także podejrzeć jak cały system przeniesienia siły, mechanika drążka wyglądają właśnie w Saiteku X65. Na naszym ubogim rynku łatwiej o Saiteka niż Cougara z FSSB, choć tu być może pomocny mógłby być jeden z naszych kolegów, ale tu już w jego imieniu nie będziemy z JankeSem niczego deklarować :)

edyta:
ooo.. długo pisałem swojego posta, a tu Freeman w sumie udzielił odpowiedzi na temat wnętrza Saiteka.
"Jestem Polak, a Polak to wariat, a wariat to lepszy gość." K.I. Gałczyński


13WELT YouTube Channel

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #100 dnia: Lutego 21, 2015, 09:36:57 »
Ponieważ temat wzbudził zainteresowanie to chciałbym parę spraw wyjaśnić. Z wypowiedzi wynika, że są duże nadzieje oraz oczekiwania na rezultaty realizowanego modu, dlatego postanowiłem wyjaśnić parę spraw, aby nie było nieporozumień.
Zainspirował mnie projekt Low cost opisany na forum http://www.bmsforum.org, dlatego postanowiłem zrobić podobny mod. Ponieważ kiedyś byłem konstruktorem to chciałem poznać dokładniej ideę tego pomysłu, dlatego zrobiłem model i go testowałem. Jest to opisane w tym wątku. Jednocześnie analizowałem inne mody o których jest mowa, ale doszedłem do wniosku, że nie mając fizycznie takiego modu tylko zdjęcia nie jestem w stanie poznać dokładniej jak to działa. Jest też o tym w tym wątku. Robiąc testy z moim prostym modelem zastosowałem kontroler Damosa DMJoy (prototyp), dlatego odpowiedź na pytanie Freeman 13 jest pozytywna. Przypomnę tylko, że Damos obiecał, że zrobi komunikację pomiędzy drążkiem Cougara a jego kontrolerem DMJoy. Mam nadzieję, że ten temat będzie realizowany.
Wracając do głównego tematu modu dla Cougara. Pojawił się drejku z swoją koncepcją modu. W związku z czym zrezygnowałem z koncepcji Low cost i konsultowałem z drejku jego pomysł. Niestety realizacja tego modu przeciągała się w czasie. Dopiero teraz otrzymałem prototyp do testów. Jeśli mam być szczery to jestem trochę rozczarowany. Wyjaśnię o co chodzi. Pomysł mnie się podobał, ponieważ jest prosty, ale diabeł tkwi w szczegółach. Mnie się wydawało, że politechnika ma możliwości technologiczne oraz materiałowe wykonania profesjonalnie projektów. W praktyce tak nie jest i prototyp powstał dzięki determinacji drejku w warunkach garażowych. Co dalej z tym modem zobaczymy.
Jedno z pytań dotyczyło możliwości programowego wyboru siły nacisku na tensometry czyli jej regulacji. To pytanie sugeruje, ze jesteśmy na takim poziomie realizacji modu, że potrafimy modyfikować soft Cougara. Niestety tak nie jest.
Tutaj muszę wyjaśnić wątpliwości. Celem modu nazwanego Low cost było wyeliminowanie potencjometrów i zastąpienie ich tensometrami. Celem modu dreju jest to samo i dodatkowo wyeliminowanie mechaniki Cougara.
Mod Low cost został zrealizowany przez JankeS i działa. Można na jego podstawie wykonać samemu taki mod. Ja także chcę zrobić ten mod, nazwałem to projekt 1. Mam od prawie 2 lat tensometry i chcę je wykorzystać.
Drejku musi mieć mod Cougara w nowej obudowie tak aby kokpit był podobny do reala, dlatego taki mod powstanie. Mam nadzieję go w przyszłości testować. Nazwałem ten etap projektem 3.
Może oczekiwania kolegów były inne, ale takie są realia. Moje możliwości są skromne, działam praktycznie w warunkach domowych mając prymitywne narzędzia do realizacji. Dlatego mój kokpit wygląda amatorsko, ale nie mam innych możliwości. Moim celem jest zainspirowanie innych, którzy mają dostęp do nowoczesnych technologi np. na uczelniach technicznych. Myślę, że opowiedziałem na kolegów pytania. Postaram się kontynuować ten wątek może kogoś zainspiruje do działania.

Offline bip3r

  • *
  • 13 WELT
    • www.13welt.pl
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #101 dnia: Lutego 21, 2015, 11:25:00 »
Drogi Vito..
tego co pisałem o możliwości regulacji siły nie bierz jako bezwzględnych oczekiwań. W przeciwieństwie do Was panowie, nie mam pojęcia o elektronice, stąd moje słowa: "miło byłoby mieć" , a nie "chcę" czy "muszę mieć, bo inaczej nie będę zainteresowany".
Jako osoba zupełnie nieświadoma jak osiągnięcie danego efektu może być skomplikowane w realizacji, po prostu rzuciłem temat, niejako celem wybadania Waszego punktu widzenia.
Twoje powyższe słowa już dają mi nieco do myślenia.. No cóz, nie zawsze można mieć wszystko, co się wymarzy :)

Z kolei co do Twojej wizji możliwości i dostępu do technologii na uczelniach technicznych.. Niedawno rozmawiałem z kuzynem, który pracuje na politechnice, robi doktorat, nadzoruje także kilku magistrantów. Powiem tak.. rzeczywistość jest smutna, a poziom finansowania badań i to nawet zaawansowanych z potencjałem do wykorzystania komercyjnego (kuzyn akurat działa w dziedzinie elektroniki biomedycznej) jest żenujący, a studenci/magistranci/doktoranci muszą wykazywać się niezwykła pomysłowością, aby zrealizować swoje pomysły/badania przy braku kasy. Przepraszam za offtop..
"Jestem Polak, a Polak to wariat, a wariat to lepszy gość." K.I. Gałczyński


13WELT YouTube Channel

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #102 dnia: Lutego 21, 2015, 12:02:03 »
Smutne mamy realia w naszym pięknym kraju nad Wisłą niestety...

Vito_ZM jestem przekonany, że Twoja obecność, doskonały zmysł techniczny i podejście do każdego projektu z jakim się stykasz jest tu bezcenna. Wspólnymi siłami zawsze łatwiej osiągnąć sukces. Bardzo cieszy mnie, że są na tym forum tacy profesjonaliści. Co do modu sam jestem ciekawy jak rozwinie się ten projekt. Jeśli chodzi o mój Low Cost to teraz działa bardzo fajnie i wydaje się "trzymać" swoją sztywność i interpretację siły na stałym poziomie. Bardzo fajnie sprawdził się pomysł z gumami usztywniającymi. Będę testował dalej latając misję w eskadrze  ;)
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #103 dnia: Lutego 21, 2015, 15:29:52 »
Nie ma się co łamać Panowie bo wiadomo jak jest, to nie Ameryka...
Są pomysły ale wszystko blokuje brak środków na realizację, czy to technicznych czy finansowych. Ale tak jak napisał JankeS_PL, wspólnymi siłami łatwiej można coś osiągnąć. Ja i tak jestem w szoku i pełen szacunku dla Vito_ZM, że pomimo skromnego "zaplecza" osiągnął tak wiele w tej materii. Gratuluję zapału, pomysłowości i konsekwencji. Można szczerze powiedzieć że Vito jest na forum pionierem w niektórych tematach i nikt mu tego nie odbierze ;)

A wracając do tematu to też pozwolę sobie wtrącić kilka moich przemyśleń.
Wątek śledzę od samego początku bo sam chciał bym zrealizować mod na tensometrach tyle że do warthoga. 
Wiadomo ile kosztuje FSSB R3 oferowany przez RealSimulator, można się tylko podrapać po głowie klikając po ich stronie. Chociaż produkt sam w sobie jest niemal doskonały to kasa jaką sobie życzą jest moim zdaniem jest za wysoka.
Zatem wypadało by się zabrać do roboty ale jak widać nikt z nas nie jest na tyle wszechstronny aby zrobić cały projekt od A do Z. To co mnie blokuje na chwilę obecną to brak wystarczającej wiedzy (elektronicznej) na zrealizowanie komunikacji między tensometrami a mikro kontrolerem warthoga (PIC18F13K50-I/SS). Trzyosiowy sensor hall'a (MLX90333) komunikuje się z procesorem cyfrowo. Aby rozwiązać ten problem należało by dać pomiędzy tensometrami a kontrolerem jakiś przetwornik analogowo - cyfrowy. Jednak to już tylko teoria, sam nic więcej tutaj nie zdziałam.
W cougarze elektronicznie nie ma większego problemu i cały mod sprowadza się tak naprawdę do części mechanicznej z tensometrami.
Niestety nie posiadam już tego joy'a, a nawet gdybym jeszcze go miał to i tak egzemplarz z uszkodzoną elektroniką niewiele by pomógł. Liczyłem na to że w moim wątku dotyczącym naprawy, a właściwie podmiany elektroniki na kontroler DMjoy dojdzie do jakiegoś progresu. Ale na razie jest cisza, a szkoda bo myślałem że jak  uszkodzony egzemplarz cougara trafi do Damosa to coś ruszy się w tym temacie. Domyślam się że brak czasu wszystko opóźnia. 

Co do samego modu to myślę że od strony mechanicznej mógł by być uniwersalny dla obydwu drągów. Można by go opracować tak aby dało się go zamknąć w obudowach kocura czy guźca.
Z tego co widać po FSSB czy FCC, to obydwa są dosyć małych rozmiarów i nawet w podstawie warthoga mogło by się to zmieścić.
Wydaje mi się że tutaj wypadało by się uśmiechnąć do kolegów z forum którzy posiadają X65F i przeprowadzić "sekcję" drąga. Ja żałuję że tego nie zrobiłem gdy jeszcze miałem ten zestaw, to mogło by rzucić jakiś pogląd na wykonanie modu.
Tak spojrzałem teraz na zdjęcia X65F dostępne w sieci i mam znowu inne spostrzeżenia.

http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=53887

Wygląda na to że tensometry są naklejone na powierzchnię walca który stanowi trzon drążka. To sugerowało by że reagują one na rozciąganie a nie ściskanie jak w przypadku modu low cost. Dziwi mnie to o tyle że ten walec wygląda na bardzo solidny i jeśli faktycznie ugina się pod naciskiem to albo tensometry są bardzo czułe i w jakiś sposób bardzo sztywno przyklejone. Albo materiał z którego zrobiony jest wspomniany walec ma jakieś właściwości sprężyste. Dobrze było by to mieć w reku i zobaczyć.
Na początku myślałem że to rozwiązanie które wykorzystał Saitek jest bardzo zbliżone do FSSB i wykonanie czegoś podobnego nie powinno być dużym problemem. Teraz wydaje mi się że jest to zrealizowane inaczej w obydwu rozwiązaniach.

Robiąc testy z moim prostym modelem zastosowałem kontroler Damosa DMJoy (prototyp), dlatego odpowiedź na pytanie Freeman 13 jest pozytywna. Przypomnę tylko, że Damos obiecał, że zrobi komunikację pomiędzy drążkiem Cougara a jego kontrolerem DMJoy.

Gdyby ten temat doszedł do skutku i Damos zrealizował by komunikację DMjoy z rękojeścią drążka, to było by dla mnie zielone światło żeby coś dalej działać. Wtedy można by zostawić w spokoju oryginalne podstawy i kontroler warthoga czy cougara. A skupić się na opracowaniu samodzielnego kontrolera z force-sensing dla obydwu drągów (bo same rękojeści są chyba zamienne), podobnego do FSSB R3. W ten sposób nie trzeba by było świadomie rezygnować z oryginalnej mechaniki obydwu drągów, bo wiadomo że latanie na tensometrach to głównie BMS i długo, długo nic.   
Przez chwilę nawet myślałem żeby skontaktować się ludźmi z VKB, bo ich kontroler NJoy32 podobno komunikuje się z gripami TM i chyba nawet z tym od Saiteka X55. Ale mimo wszystko wolałbym zacząć zabawę z rodzimą konstrukcją jaką jest kontroler Damosa.




Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #104 dnia: Lutego 21, 2015, 17:59:31 »
Dziękuję za słowa uznania jest to budujące. Padło to parę ciekawych stwierdzeń. Faktycznie samemu trudno coś zrobić od początku do końca dlatego próbuję wciągnąć innych do tematów. Damos ma ogromny potencjał, ale znowu realia (praca zawodowa, konkurencja zawodowa, rodzina itd.). Podobnie Codeking, jego platforma HSC jest  naprawdę dobra nie wspominając o simOUT. Drejku ma ciekawe pomysły ale znowu realia.
Kolejna sprawa to finansowanie. Nie sądziłem, że na uczelniach jest aż tak źle, chociaż drejku o tym wspominał i to się potwierdza. Na koniec jak zwykle rewelacyjny Freeman 13 z swoim zmysłem poszukiwawczym. Jest to naprawdę ciekawy link. Co do mnie to realizuję to co rozpocząłem a później zobaczymy.