Autor Wątek: Kokpit do M4  (Przeczytany 25707 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #15 dnia: Listopada 05, 2015, 22:31:30 »
drejku, dzięki za namiary na przełączniki. Zmierzyłem przełączniki na moim HOTAS'ie TM Warthog i one też są duże, dźwignia ma ok. 20mm. Czyli do paneli też muszę kupić KN3D.

Co do plików Corel'a. Ja też dostałem szablony w Corelu od autora strony f16simulator.nl, czy masz te same?
Tylko nie wiem czy i jak użyć tych plików aby przyspieszyć pracę nad panelami...  :-[
Możecie polecić jakieś oprogramowanie do plików Corela (poza samym Corel'em, bo chyba nie ma wersji darmowej/edukacyjnej?)?
Nie mam też wiedzy jak pliki Corela można przerobić na kod maszyny CNC (GRBL), czy w Corel'u są jakieś mechanizmy CAM?
Zresztą ja i tak robię mniej paneli i będą one pozmieniane, więc nie wiem czy ma sens bawić się Corel'em...

I też dziękuję za KiCAD'a i ten link, to powinno przyspieszyć zrobienie płytek PCB.

A z czcionką cały czas czekam na rozwiązanie problemu, o którym wcześniej pisałem.
Teraz prace nad projektem wstrzymane, cały tydzień byłem w rozjazdach, mało czasu.

Plan mam taki:
1. Muszę skończyć elektronikę do SimOutXL.
2. Muszę zakupić przełączniki dźwigniowe, obrotowe, materiały pod panele (PCB, plexi mleczna, laminat grawerski i dodatkowo jeszcze diody i rezystory do montażu powierzchniowego. Pewnie w ciągu miesiąca to zrobię, muszę poczekać na Mikołaja.  :evil:
3. Jak będę miał fizycznie przełączniki to mogę przyjąć za pewne wymiary pod otwory montażowe i maskujące, wtedy muszę skończyć projektować jeden z paneli od A do Z.
4. Jak będę miał zaprojektowane wszystkie trzy warstwy (PCB, plexi mleczna, laminat grawerski), wtedy będę mógł zrobić pierwszy panel. Prawdopodobnie będzie to CMDS :)
5. Muszę zrobić kilka dwustanowych kontrolek i podświetlanych przycisków do paneli ELEC, TWA.
6. Zajmę się produkcją kolejnych paneli, elementów montażowych oraz dźwigni podwozia głównego.
7. Montaż.  :)
8. Jak skończę projekt związany z prawą i lewą konsolą, zajmę się rozbudową przedniej konsoli.

No zobaczymy jak to pójdzie. Jest taki kawał: "Jak rozśmieszyć Pana Boga?.... Zaplanować sobie przyszły tydzień.  :evil:"




Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #16 dnia: Listopada 05, 2015, 23:11:55 »
Pliki *.cdr (Corel) to format wektorowy i większość oprogramowania CNC to przełknie.

Fajny projekt, życzę powodzenia i wytrwałości. :)


Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #17 dnia: Listopada 06, 2015, 00:59:57 »
Co do plików Corel'a. Ja też dostałem szablony w Corelu od autora strony f16simulator.nl, czy masz te same?
Panele rysowaliśmy sami pod nasze wymiary przełączników, kontrolek itd., nie korzystałem z wyżej wymienionych. Jak będziesz któryś potrzebował - daj znać ;)

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #18 dnia: Listopada 06, 2015, 08:34:59 »
Pliki *.cdr (Corel) to format wektorowy i większość oprogramowania CNC to przełknie.
...

Wiem, że to wektor, tylko to jest idealne do CNC laserowego. Ja mam CNC maszynowe. Nie mówię, że jest to zły format, bo jak najbardziej może się przydać ale tu trzeba dodać takie informacje do kodu maszynowego jak:
- wielkość narzędzia (tu sam projekt też musi to uwzględniać, niestety wewnętrznych kątów prostych ja nie zrobię swoją maszyną),
- posuw wzdłużny i wgłębny, itd.

Jak ktoś wie czy Corel ma też funkcje generowania kodu maszynowego (CAM) pod CNC maszynowe, to proszę o informacje. Ja tylko doczytałem, że generuje pliki do drukarek 3D.
Ja znalazłem program do konwersji plików Corel'a do formatu SVG, który z kolei mogę zaimportować do mojego narzędzia. Zrobiłem testowe konwersje ale nie jestem zadowolony, konwersja nie jest pełna, nie ma czcionek w pliku SVG.

Testuję jeszcze SketchUp, do projektowania paneli byłby dobry, nawet widzi czcionki. Ale moduł CAM ma trochę słaby, nie wiem czy uda mi się go wykorzystać.


Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #19 dnia: Listopada 06, 2015, 09:49:54 »
Long time ago...Faktycznie było to bardzo dawno temu. Był tylko Falcon AF, nie było MFDE, nie było BMS4, nie było ramek MFD i dużo innych rzeczy, ale była chęć aby usprawnić zabawę z symulatorem i tak powstawały kolejne ulepszane desktopy, które były umieszczone na specjalnym biurku, które służyło do normalnej pracy. Powstawały nowe wersje Falcona oraz wspomagające oprogramowanie. Rozbudowałem mój mini kokpit o boczne mini stoliki (sam je wykonałem) na których był cougar oraz boczne panele. Sterowanie to MJoy oraz później OpenCockpits. To tyle historii.
Obecnie jest idealna sytuacja aby zrobić dobry funkcjonalny desktop oparty na naszych sterownikach Domosa oraz Codeking. Jest nowy BMS 4.33 oraz nowy MFDE 0611. Są dostępne gotowe ramki MFD oraz dużo innych rzeczy. Yossarian jest doświadczonym pilotem i może wytypować niezbędne elementy, które są często używane w symulatorze i są niezbędne. Ja nie mam dużego doświadczenia w lataniu, ale mogę też coś zasugerować. Jest szansa, że powstanie desktop, który może każdy wykonać. To tyle moich uwag do idei zrobienia funkcjonalnego mini kokpitu.
Z tego co zauważyłem na załączonych zdjęciach to masz na środkowym monitorze na dole HSI. Tutaj można pomyśleć o małym panelu z enkoderami, które współpracują z HSI, wiesz o co chodzi. Co do bocznych monitorów z MFD to zauważyłem dosyć duży odstęp pomiędzy ekranem a maskownicą, czy to z czegoś wynika. To takie moje obserwacje.
To są moje pierwsze próby.





Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #20 dnia: Listopada 06, 2015, 16:17:25 »
Vito,

Bardzo fajne te Twoje pierwsze projekty. Myślę, że są tacy piloci, którzy nawet teraz marzą o takich udogodnieniach.  :)

HSI:
Tak, też o tym myślę, mam nawet mały monitor z elektroniką, mógłbym zrobić wydzielone HSI ale na obecna chwilę nie planuję. Może później po zakończeniu prawej i lewej strony.

MFD:
Mój przedni panel jest zbudowany na płycie MDF 16mm, na której są wycięte otwory pod zaplanowane przyrządy. Panele LCD są montowane od spodu, niestety nie był to najlepszy pomysł. Co do odstępów, to wynika to właśnie z grubości płyty MDF (rozumiem, że o ten odstęp Ci chodzi?). Teraz planuję montaż LCD od przodu i dokręcane, też od przodu, małe maskownice z plexi lub innego tworzywa, które będą zdecydowanie cieńsze. W sumie zastanawiam się czy nad MFD nie zrobić maskownic, które zasłonią tylko obramowania paneli LCD, wtedy zbudowałby taki GlassCockpit.


W międzyczasie popracowałem trochę na SketchUp'ie. Zainstalowałem wtyczkę co CAM, trochę poczytałem, trochę przetestowałem i chyba przesiadam się na SketchUp.  :)
Jest to prostsze oprogramowanie ale do paneli w zupełności wystarczające. Możliwości CAM nie są tak rozbudowane jak w Fusion 360 ale chyba powinno to wystarczyć.
Podstawowa zaleta, SketchUp widzi czcionki MS33558.  :evil:

Mam nadzieję, że w weekend zrobię jakiś szybki test z moją maszyną CNC i jak wszystko będzie OK, to przesiadam się na SketchUp.

Poniżej pierwsza próba zaprojektowania w SketchUp'ie podstawowego kształtu panela, który składa się z trzech warstw, wg założeń projektu.

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #21 dnia: Listopada 07, 2015, 23:19:14 »
Zdecydowałem się jednak na drobną zmianę planów. Na pierwszy ogień idzie panel Avionics Power.
Poniżej gotowa warstwa pod laminat grawerski.



Teraz kolej na warstwę plexi i płytkę PCB.

SketchUp jest prostszy w obsłudze ale też ma sporo problemów. Trochę się namęczyłem zanim wykonałem tą płytkę.

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #22 dnia: Listopada 07, 2015, 23:43:10 »
Ładnie się prezentuje :) Czekam na efekty frezowania :)

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #23 dnia: Listopada 08, 2015, 22:24:43 »
Fajnie Ci to idzie. Świetna sprawa taka maszyna CNC - możesz coś więcej napisać jak się taką obrabiarkę buduje i jaki jest koszt.

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #24 dnia: Listopada 10, 2015, 11:34:57 »
Fajnie Ci to idzie. Świetna sprawa taka maszyna CNC - możesz coś więcej napisać jak się taką obrabiarkę buduje i jaki jest koszt.

Maszyna jest złożona z projektu eShapeOko 1.2 (http://store.amberspyglass.co.uk/eshapeoko-kits.html).
Masz tam cennik i inne dane.
Widzę, że w tej chwili nie ma dostępnych tych maszyn. Ja zapisywałem się do kolejki i czekałem kilka miesięcy. Kolega czekał chyba pół roku. To pozwala odłożyć trochę pieniędzy.  :)
Zestaw można sobie w miarę elastycznie skonfigurować, łącznie z silnikami krokowymi. Elektronikę kupowałem osobno. Jest ona zbudowana na bazie Arduino UNO. Oczywiście samą obrabiarkę też trzeba kupić osobno.

...

W międzyczasie postanowiłem z projektu CAD zrobić CAM i napotkałem nowe problemy związane ze SketchUp'em. Niestety dostępny CAM-Plugin do SketchUp'a generuje kod maszynowy *.cnc, a moja maszyna potrzebuje *.cn, czyli kod GRBL. Trochę musiałem poszperać jako to obejść, bo w SketchUp'ie bardzo wygodnie się pracuje. Znalazłem obejście poprzez wygenerowanie pliku SVG i wykorzystanie strony www.makercam.com do wygenerowanie kodu GRBL. Tu też pojawiły się problemy, bo obraz z pliku SVG był odwrócony. Do korekty SVG znalazłem oprogramowanie Inkscape. I wszystko jest już OK. Mam już gotowe dwa pliki z kodem GRBL, jeden do grawerki napisów, drugi do wycięcia otworów i kształtu panela. Postaram się zrobić jakiś test na płycie MDF i jak będzie wszystko OK to kupuję laminat grawerski.  :)

Pierwszy raz mam do czynienia z oprogramowaniem Inkscape ale widzę, że jest to bardzo rozbudowane narzędzie. W zasadzie zastanawiam się, czy nie szybciej byłoby używać tylko Inkscape do projektowanie paneli bo i tak generowanie kodu CAM jest z powierzchni 2D... No ale już chyba mam dość uczenia się nowych narzędzi.

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #25 dnia: Listopada 12, 2015, 08:48:17 »
Wyświetlanie alarmów oraz niektórych wskaźników będzie wyświetlane z SimOUT. SimOUT będzie sterował 40 LED oraz 4 wskaźniki 7segLED. Wyjścia LED są wyprowadzone na 5 złączach 10 pin. Można zrobić prosty rozdzielacz dla LED taki jak na zdjęciu. Diody można podpinać do złączy 16 pin pamiętając, że w SimOUT elementy są oparte o wspólną anodę w odróżnieniu od OpenCockpits. Wyświetlacze 7segLED podpinamy za pomocą sznura 16 żył bezpośrednio do SimOUT. Druki dla 7segLED  zrobił zajac i są prawdopodobnie do zamówienia. Jest to wygodne ponieważ zrobił to dla wyświetlaczy z wspólną anodą i jest wyprowadzenie 16 pin. Ja mam zrobione na druku uniwersalnym i nie polecam tego sposobu. Mam wyświetlanie oparte na OC i SimOUT tylko pełni u mnie rolę pomocniczą. Mavericks prosił mine abym dla niego zrobił SimOUT oraz napisał skrypt, dlatego wykonałem dla testów prosty tester dla sprawdzania kontrolera. Jest pokazany na zdjęciu. Ponieważ Yossarian także chce zastosować u siebie ten kontroler to zaoferowałem pomoc wykorzystując projekt zrobiony dla Mavericks. To tyle wstępu.
Najtrudniejszym zadanie jest określenie powiązań  alarmów z share memory z fizycznym kokpitem. Wspomnę tylko, że alarmy w Falconie są w 3 rejestrach na określonych pozycjach.W share memory pozycje są opisane liczbami HEX i trzeba to przeliczyć na liczą dziesiętną. W załączonej tabeli jest to pokazane np. LBs2 29 ozn. 29 pozycję w rejestrze drugim i jest to alarm TFR-ENGAGED w panelu Misc. Należy wyjście fizyczne z złącza o numerze 15 połączyć z LED w panelu Misc. Zrobiłem takie zestawienia dla 40 LED w 2 tabelkach. W tabelkach jest opisane ktróre wyjście z SimOUT jest połącze z odpowiednim panelem w kokpicie. Zrobiłem szkic paneli oraz umieszczone na nich LED z numerem wyjścia z SimOUT. Jest tego dużo dlatego załączam tylko 2 rysunki. Pozostałe będą dostępne u Yossarian jeśli kogoś to interesuje, podobnie skrypt.
W kolejnym etapie zajmę się skryptem dla 7segLED i dam znać o efektach. Celem tego opisu jest zwrócenie uwagi ma możliwości zastosowania SimOUT dla realizacji kokpitu.   





Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #26 dnia: Listopada 12, 2015, 09:56:00 »
Vito_zm,

Jeszcze raz bardzo dziękuję za zaoferowaną pomoc i za zachętę do napisania tego wątku.

Wątek na forum pomaga:
- w zarchiwizowaniu pracy,
- w uzyskaniu pomocy od innych,
- innym, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z budowaniem kokpitu,
- mi.  :) Dostaję od Was wszystkich dużą motywację do kontynuowania pracy. Samemu ciężko się pracuje.

Kolejna aktualizacja prac:
1. Zrobiłem testowe grawerowanie napisów pełnego panelu Avionics Power. Rezultaty są dobre ale kod i maszyna CNC wymagają  małych modyfikacji:
- zmiana frezu na mniejszy - litery delikatnie wchodzą na siebie,
- przyspieszenie posuwu, optymalizacja kodu - wykonanie pełnej grawerki napisów trwało 1,5h, bo ustawiłem za małe posuwy i z duże tzw. bezpieczne wysokości.
2. Przygotowałem stanowisko pracy do wykonania nacięć w klockach plexi, które posłużą mi do wykonania podświetlanych przełączników do paneli ELEC, TWA i TWP.
Efekty na poniższym zdjęciu:

, teraz mogę szybko i dosyć dokładnie wykonać dosyć głębokie nacięcia w plexi.

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #27 dnia: Listopada 13, 2015, 09:01:45 »
Kolejna aktualizacja.

Zabawa ze SketchUp'em...  :evil:
Musiałem zrobić dosyć dokładny projekt tego co chcę osiągnąć.
Pozwoliło mi to zaplanować ergonomię rozłożenia paneli i samej konstrukcji kokpitu. Mam od ręki wymiary elementów do wycięcia w MDF'ie, oraz zweryfikowałem i ustaliłem własne standardy wymiarów paneli.
Jeszcze w temacie ergonomii. Pewnie zastanawiacie się gdzie stoi monitor główny... Monitor przesuwam do przedniej krawędzi biurka i opuszczam go w dół, tak że jego dolna krawędź prawie dotyka blatu biurka.
 






W sumie będzie 11 paneli:
Po lewej stronie:
1. Panel z obsługą podwozia (nie wiem jak ten panel fachowo się nazywa),
2. CMDS,
3. TWA,
4. Łączony panel (UHF + Radio1 + Radio2 + ECM + Trim),
5. Łączony panel (JetStart + ELEC + AVTR),
6. Łączony panel (CNI + Fuel),
7. Flight Control,
8. Ext. Lighting

Prawa strona:
9. Łączony panel (HUD + Sensor Power),
10. Łączony panel (Light + Air),
11. Avionics Power.

W sumie powierzchnia paneli wyszła mi niecałe 0,4 m2.
Mam gotowe już wymiary formatek do wycięcia, więc może jeszcze dzisiaj kupię laminat grawerski i mleczną plexi.

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #28 dnia: Listopada 13, 2015, 09:52:55 »
Widzę, że coraz bardziej się rozpędzasz! Brawo !;)

Odp: Kokpit do M4
« Odpowiedź #29 dnia: Listopada 13, 2015, 11:22:15 »
Gratulacje, pomysłowe rozwiązanie panelu LG oraz CMDS (łatwy dostęp do elementów w przypadku uszkodzenie).