Autor Wątek: Radar pokladowy w lotnictwie cywilnym  (Przeczytany 1920 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dr.Hugo

  • Gość
Radar pokladowy w lotnictwie cywilnym
« dnia: Lipca 21, 2019, 14:19:19 »
Na ile urządzenia montowane w maszynach pasażerskich sa zdolne do detekcji na zasadzie klasycznego radaru, a na ile jest to urządzenie do obrazowania sygnałów z transponderów w ramach istniejącego systemu?
Radar pogodowy, nie budzi moich wątpliwości - to radar dopplerowski.

Pytam, bo kątem oka oglądałem"Katastrofę w przestworzach" na NatGeo, i ktoś tam nie uruchomił transpondera stając sie stealth dla innego samolotu.

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Radar pokladowy w lotnictwie cywilnym
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 21, 2019, 14:51:26 »
Praktycznie bezużyteczne. To znaczy, zobaczysz nieprzetworzone echo na ekranie jeśli akurat "trafisz" samolot, ale bez żadnej użytecznej informacji albo ostrzeżenia dla pilota.

Tak to wygląda w realu. Zielone to radar, niebieskie dane z transpondera:
https://www.reddit.com/r/hoggit/comments/bx5oum/using_my_planes_radar_to_paint_another_jet/

W ograniczonym zakresie radar meteo może służyć do mapowania terenu. Ale i tak raczej się z tego nie korzysta bo większość poważnych samolotów ma w pamięci komputera mapę wysokości, którą po prostu wyświetla się w razie potrzeby na ekranie nawigacyjnym.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Radar pokladowy w lotnictwie cywilnym
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 24, 2019, 13:46:58 »
Na ile urządzenia montowane w maszynach pasażerskich sa zdolne do detekcji na zasadzie klasycznego radaru, a na ile jest to urządzenie do obrazowania sygnałów z transponderów w ramach istniejącego systemu?
Sygnały z TCAS są we współczesnych maszynach obrazowane wraz z sygnałami z radaru (i innych systemów nawigacyjnych) na tych samych wyświetlaczach jednocześnie, ale radar i TCAS to osobne funkcje (niekoniecznie systemy, w takim 787 transponder, TCAS, radar- bez modułów nadawczo-odbiorczych- i TAWS upchnięto w jeden blok). Radar do TCAS nie ma nic.

Generalnie to co dostaje pilot to już interpretacja sygnału, w zależności od trybu jaki wybrał (zobrazowanie ziemi, pogoda- a jeśli tak to czy z turbulencjami czy nie itd.). Gdyby producent dał możliwość wykrywania dużych metalowych obiektów to te radary mogłyby to robić. Jednak nie takie jest ich przeznaczenie i pilot nic takiego nie zobaczy.

Dodatkowo obszar skanowania- gdy ustawimy daleki dystans to wiązka skanuje bardzo mały kawałek nieba. Aby radary pomagały zapobiegać kolizjom musiałyby być zaprojektowane pod tym kątem, z nie wiem, drugą anteną do szerokiego skanowania nieba, albo anteną AESA.
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Dr.Hugo

  • Gość
Odp: Radar pokladowy w lotnictwie cywilnym
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 24, 2019, 22:20:45 »
Czyli w praktyce, każdy jeden samolot z wyłączonym transponderem jest dla samolotu pasażerskiego prawie jak stealth ? Gdzie tym razem, prawie zasadniczo nie robi różnicy...

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Radar pokladowy w lotnictwie cywilnym
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 25, 2019, 14:27:40 »
Generalnie to co dostaje pilot to już interpretacja sygnału, w zależności od trybu jaki wybrał (zobrazowanie ziemi, pogoda- a jeśli tak to czy z turbulencjami czy nie itd.). Gdyby producent dał możliwość wykrywania dużych metalowych obiektów to te radary mogłyby to robić. Jednak nie takie jest ich przeznaczenie i pilot nic takiego nie zobaczy.

Zobaczy, podlinkowałem post wyżej filmik na ktorym widać echo samolotu na radarze. Jest kadłub, statecznik, taki tryb RAW :) widać też jak mało użyteczny jest taki obraz w wykrywaniu samolotów.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Radar pokladowy w lotnictwie cywilnym
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 25, 2019, 21:56:35 »
Dokładnie. 7 mil, a echo na jakieś 20 stopni, po prostu wielkie. To miałem na myśli- samolotu nie zobaczy.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 25, 2019, 22:03:04 wysłana przez Sherman »
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.