Autor Wątek: VR i RTX 3090  (Przeczytany 5893 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
VR i RTX 3090
« dnia: Listopada 11, 2020, 09:09:20 »
W końcu mam. Nie wierzyłem w opis z maila, że zamówienie w końcu "zrealizowano", ale wczoraj doszła. Widać, też, że pakowano szybciochem, bo w pudle ze sklepu w PL, było pudło z dostawy z ... Chin, nawet nie przepakowane ;>.



Oczywiście GPU brałem głównie pod VR, bo tutaj siedzę, zatem parę słów z testów. Przesiadałem się z 2080Ti, która też u mnie się sprawdzała z Reverbem, ale lepsze zawsze jest wrogiem dobrego. Najpierw dwa testy z 3DMarka o które od razu się pokusiłem by rozgrzać cegłę (tak na marginesie karta jest wielkości 2080Ti, więc nie jest on jakimś tam wielkim "potworem" jak to opisywano, też w układzie trio, jedyne co to jest nieco szersza, o 1,5cm). Parę spostrzeżeń po pierwszym wieczorze.



W Fire strike biednie, +16,3%. Na pewno na kolana nie rzuca ten wynik.



W Time Spy już lepiej, wynik jest o 27,5% lepszy. Widać, karta lepiej sobie radzi z nowymi technologiami.

Ustawienia.
Stery 457.30, no to jedziemy z VR. Natomiast jadę z większymi rozdzielczościami, podbitymi przez SteamVR:



2512x2464, a dla P3D ma ustawione okolice 2900 nawet. Opcja osobnych ustawień dla każdej aplikacji, więc warto jeśli ktoś chce porównywać tak samo ustawić i u siebie.
Inaczej działa MR za to. Chyba SteamVR jeszcze nie przygotował się na nowe karty z 30xx. Włączony już nie jest auto, a wyłączonym. Wymuszenie działa, auto za to przeszło jakimś cudem pod ustawienia globalne. Jest tutaj mały bałagan i jest to kwestia jeszcze albo zmian na poziomie WMR, albo Steam VR, ale z testowaniem różnych ustawień na Steam VR spędziłem wczoraj 4h by dojść co teraz za co odpowiada. Weryfikowałem też 90 i 60 Hz bez reprojekcji i z.

DCS.
Tu osoby bawiące się w ten sim odczują wg. mnie największą różnicę. Jest to kwestia płynności obrazu z kartą. W 2080Ti miałem w większości sytuacji poziom 45 fps (z motion reprojection na auto). Ustawienia miks high/medium, z przewagą high. Tutaj mamy tak, że do 90 dochodzi na Nevadzie spokojnie. MR wyłączyłem, w większości sytuacji generuje sim fps na poziomie 75-90 na innych mapach. Przetestowałem zatem 60 Hz bez MR i jest ładnie. Trzyma bardzo dobrze, zero opóźnień, filmy nad Syrią i Kaukazem:

https://youtu.be/efxj_gBOhJ0
https://youtu.be/MH2wEx82tbw
(filmiki trochę fałszują obraz jaki widzi się goglach, patrzcie na stabilność FPS tu).

Co ciekawe polatałem na tym zabugowanym MiG-19P w VR i teraz jest z nim ok, pomimo, że problem dalej nie został usunięty. Jak widać na obu filmach w lotach nad ziemią jedziemy na 60. To dobrze. Przy 2080Ti częściej spadało, ale tam latałem z MR. Problem dla 60Hz to to, że nie lubię tej formy obrazu, widzę, że odświeżanie jest gorsze niż 90. ale latanie bez MR i w 60 klatkach może być ciekawą alternatywą. Jest tu zapas na to. Przy MR i 90Hz zbija dość często do 45 ale za to MR działa pięknie. Mój ulubiony test to niski lot nad Kaukazem między górami i patrzenie się na drzewa maksymalnie na lewo by zaobserwować jak działa MR. Tu prawie bez zająknięcia. Z 2080Ti było ok (i też rzadko latamy z tak skręconą głową cały czas), ale tutaj czasy dorobienia brakujących klatek są na lepszym poziomie. Ogólnie osoby bawiące się w DCS odczują różnicę na plus i w tym simie wszystko o dziwo jest ok.



IL-2.
Iłkiem jestem rozczarowany. Do 90 nie dojdzie, w zasadzie tak szczerze to działa on podobnie jak na 2080Ti z lekką przewagą. Na 60Hz i MR off trzyma stałe 60 bez opóźnień i ghostingu, ale tak samo i było na 2080Ti, do stałego 90 nie dochodzi niestety. Z MR na globalnych zrzuca do 45 i na pewno tutaj czuć pewną poprawę ale jest ona marginalna. Ustawienia mam high/ultra, może jakbym zszedł to może 90 by było (plus do rozdzielczości 100% SS) ale raczej tego nie chce robić. Było dobrze i jest dobrze ale liczyłem na więcej. Może sam sim jest już wąskim gardłem tutaj i to co teraz daje to jest maks. Nie wiem.



P3D.
Tu mocno bez szału, a szczerze teraz mi najbardziej na tym zależało. P3Dv5 w wersji 5.1. Ewidentnie sim nie do końca ogrania nową 30xx. Raczej to kwestia jednak symulatora, skoro w DCS i Iłku było ok. Sim nie ogarnia włączonego MR na każdym poziomie. Jakby generował za dużo klatek, a potem się cofał. z 90Hz i MR on przy ruchach głową, jest taki efekt czasem darcia elementów na ekranie, jakby właśnie generował zbyt dużo klatek tych wirtualnych do wygładzania i je wyświetlał dalej pomimo, że już ruch głową zatrzymaliśmy (taka inna forma ghostingu). Nie wiem o co biega. Muszą to poprawić, ale raczej w Lockheedzie niż ci od Steama. Czasy są tutaj gorsze niż w DCS i IL-2, ale równocześnie lepsze niż w P3D na 2080Ti (niewiele, 2-3ms). Co ciekawe sim po przejściu na 60Hz je trzyma (nawet przy mocno zachmurzonej pogodzie), więc można dać MR off i biegać na 60, wtedy jest wszystko świetnie, ale tej 60 nie lubię. Coś natomiast szwankuje ten MR, zarówno w single pass jak i stereo. Co ciekawe też sim uciąga bez problemu EA - enhanced atmospheric i ma z nią tyle samo klatek co bez (ja jednak EA tu nie lubię, za dużo bugów). Na 2080Ti latanie z EA nie było do końca możliwe jak i ze stałymi 60 fps. Tutaj trzyma klatki ładnie, ale dalej pojawia się to dziwne darcie. W P3D na 2080Ti jednak mam wrażenie, że ogólny lepszy efekt miałem na 2080Ti w odbiorze, możliwe, że to jednak kwestia dopracowania sterów i tego łagowania MR.

Bardzo mile jestem zaskoczony kulturą pracy. Zasilacz 850W i było git przy testach. Nic się nie sypało. Zobaczcie też temperatury.



Ten sam test, 2080Ti - 79C, 3090 - 66C. Ogólnie olać, ważne by działało, ale kultura pracy jest na plus. Za to bardziej pewnie cewki słychać, ale może to kwestia też "wypalenia" się nowej karty jeszcze. Dobra, chyba to na tyle. Na pewno nie jest tak, że ta karta to antidotum na wszystko. Choroby wieku dziecięcego i różnice czasem być może nie są warte tych pieniędzy, ale co tam, raz się żyje (ponoć ;)).
« Ostatnia zmiana: Listopada 11, 2020, 10:41:24 wysłana przez YoYo »
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 11, 2020, 10:26:24 »
Dzięki Yoyo, nie będę sobie dupy na razie zawracał tą kartą. Chyba że 2080Ti przestanie dawać radę w 4K. Dla takiego przyrostu nie chciałoby mi się nawet kompa otwierać żeby karty podmienić :).

Offline Yossarian

  • 13 WELT
  • *
Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 11, 2020, 11:30:24 »
Dzięki Yoyo.

Zamówiłem dokładnie tą samą kartę, tylko pewnie później będzie dostępna.
Jeszcze nie wiem czy zrealizuję zamówienie, bo zmieniłem już PC na AMD 5600X i planuję zakup RX6900X. Marketingowe korzyści współpracy CPU AMD i GPU AMD wymagają sprawdzenia.  :) Choć konfiguracja portów DP i HDMI jest lepsza w 3090. Jak mi się nie uda kupić RX6900X w pierwszym rzucie, to zobaczymy co będzie szybciej dostępne.

Jak będę miał RX6900X to podzielę się testami. Warto porównać te dwie karty, gdyż w sieci pełno porównań, które prawie zrównują wydajności tych kart. Oczywiście wyłączając funkcje ray tracing i DLSS.

Falcon 4 BMS, DCS, FSX, VR: Pimax8KX, TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder, Windows 10 64b, 32GB RAM, AMD Ryzen 5 5600X , RTX3090

qrdl_logos

  • Gość
Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 11, 2020, 12:00:01 »
Redaktorze, Asus tak podwójnie pakuje, choć wiem, że wśród posiadaczy 3090 istnieje pewna romantyczna nuta konfabulacji, jak to zdobywali swoją kartę w niewiarygodnych okolicznościach ;-).

Odnośnie BoSa, to śmiem twierdzić, że macie coś zwalone, bo na 3080 dostał skrzydeł i to też w VR.
Odnośnie DCSW, to proponuję przelecieć się nad Syrią, Damaszkiem, a nie po krzakach w bidnym Kaukazie... czyli w warunkach rzeczywistego latania w listopadzie 2020.
Po trzecie, potwierdza się prawda o DCS, że bierze tyle pamięci, ile się ma na karcie. Jeśli u Was wziął 16/24, i pewnie się dopiero "rozpędzał", na biednym Kaukazie, to na innych mapach strach się bać :-).

Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 11, 2020, 12:11:19 »
Dzięki @Yoyo za podzielenie się wrażeniami.

PS
Nie zapomnij zaktualizować pliku DxDiag na stronie VR Closed Beta MSFS2020:
https://www.flightsimulator.com/vr-closed-beta-information/
Może dzięki nowej karcie dostaniesz dostęp do bety VR. ;)

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 11, 2020, 18:49:23 »
przelecieć się nad Syrią, Damaszkiem, a nie po krzakach w bidnym Kaukazie...

Słabo znacie tę Syrię i Kaukaz, bo drzewa i krzaki różnią się na obu mapach. Jeden z filmów jest z Syrii. Ok, test nad Damaszkiem na 60Hz=stabilne 60 FPS, ładnie:

https://tinyurl.com/stop-vimeo-player/478125381 (efekt na filmie nie jest tak płyny jak w realu ale wystarczy patrzeć na klatki, brak jakiś shader modów czy coś, do tego jest mod Mustanga zwiększający zasięg widzenia).

Przy reprojekcji trzyma 45 w 95% sytuacji, czasem spadnie w zakresie 47-45-43 przy większym wierceniu się.  Ogólnie w DCS ta karta radzi sobie naprawdę przyjemnie. Szkoda, że w P3D tak nie jest :( ale to kwestie softowe.
« Ostatnia zmiana: Listopada 11, 2020, 20:06:49 wysłana przez YoYo »
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 11, 2020, 19:44:33 »
Dzięki za fajną reckę YoYo! Ja nie zamierzałem kupić tej karty z powodu ceny, ale teraz widzę, że w sumie nawet niższa cena by mnie nie przekonała... Taką sumę najpewniej ulokowałbym gdzie indziej. Zobaczymy co Radek będzie wart i coś się wybierze.
--------------------------------
Win10 64bit
PC: i7 13700k, 64GB RAM 3200MHz DDR4, RTX 4090, VR Quest 3, M2 Drives, EVGA 1000W GQ

VPC MongoosT-50CM2 Grip, VPC MongoosT-50CM3 Throttle, crosswinds rudder pedals, VPC panel CP3, WinWIng PTO2

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 12, 2020, 01:13:09 »
Mała uwaga co do iłka. Dziś trochę więcej miałem czasu na testy. Miałem najwyższy poziom chmur (Extreme), które w misji na poziomie ich ilości Avarange dają już po klatkach (stąd 45fps). Zszedłem pięterko niżej do High i przynajmniej w Quick Mission 1:1 w zasadzie cały czas na MR=auto trzyma 90 fps, elegancko! Tylko przy bliskich przelotach jak coś się tam kopci spadało do 45 i ew. przy strzelaniu i dymkach. Więc faktycznie, w iłku jest też wydajniej, a przy 90 fps ma to naprawdę ręce i nogi. MR przy obcince fps do połowy powoduje zawsze, że obraz jest mniej ostry. Przy braku obcinki sama jakość się poprawia (co można już zaobserwować np. na 60fps i 60Hz na każdej karcie, która to uciągnie na stałe).
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 12, 2020, 08:26:36 »
A jakie masz tam ustawienia graficze?

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

--------------------------------
Win10 64bit
PC: i7 13700k, 64GB RAM 3200MHz DDR4, RTX 4090, VR Quest 3, M2 Drives, EVGA 1000W GQ

VPC MongoosT-50CM2 Grip, VPC MongoosT-50CM3 Throttle, crosswinds rudder pedals, VPC panel CP3, WinWIng PTO2

Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 12, 2020, 13:11:42 »
Wskocz na Berloga serwer. W 1 vs 1 to nawet moja stara 980 Ti dawała radę.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 12, 2020, 13:58:36 »
A jakie masz tam ustawienia graficze?

Nie wiem czy widać, pomimo, że powiększyłem. Dopisałem z boku.

webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 12, 2020, 16:12:12 »
Dzięki, ale nie wiem gdzie "z boku" dopisałeś. Część jednak rozszyfrowałem ze screena. Słabo, że takie wyniki przy FXAA miałeś. MSAA wygląda dużo lepiej, ale jest sporo bardziej zasobożerne i rozumiem, że mogłoby sobie to 3090 nie poradzić...
--------------------------------
Win10 64bit
PC: i7 13700k, 64GB RAM 3200MHz DDR4, RTX 4090, VR Quest 3, M2 Drives, EVGA 1000W GQ

VPC MongoosT-50CM2 Grip, VPC MongoosT-50CM3 Throttle, crosswinds rudder pedals, VPC panel CP3, WinWIng PTO2

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 12, 2020, 16:17:14 »
Dzięki, ale nie wiem gdzie "z boku" dopisałeś. Część jednak rozszyfrowałem ze screena. Słabo, że takie wyniki przy FXAA miałeś. MSAA wygląda dużo lepiej, ale jest sporo bardziej zasobożerne i rozumiem, że mogłoby sobie to 3090 nie poradzić...

No na lewym screenie na zielono są dopiski ;D. Ja ma wygładzanie wyłączone, za to podbity mam SS do 130% (5024x2464 w SteamVR). Piksel masz "mniejszy", obraz ostrzejszy, efekt dużo lepszy niż wygładzanie w simie.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 12, 2020, 16:18:34 »
Oki rozumiem. Dzięki bardzo.

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

--------------------------------
Win10 64bit
PC: i7 13700k, 64GB RAM 3200MHz DDR4, RTX 4090, VR Quest 3, M2 Drives, EVGA 1000W GQ

VPC MongoosT-50CM2 Grip, VPC MongoosT-50CM3 Throttle, crosswinds rudder pedals, VPC panel CP3, WinWIng PTO2

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: VR i RTX 3090
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 26, 2020, 10:40:29 »
Tak na marginesie, sterowniki dla 30xx i SteamVR nie są jeszcze do końca dopracowane:

https://www.reddit.com/r/HPReverb/comments/jxdz95/psa_the_latest_nvidia_drivers_cause_hard/?ref=share&ref_source=embed&utm_content=media&utm_medium=post_embed&utm_name=e34b4c77c5a1450dab3f897fbe9a4890&utm_source=embedly&utm_term=jxdz95

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-drivers/13/402768/valve-index-missing-dropped-frames-since-nvidia-d/

Być może dlatego w P3Dv5 nie jest tak jak w 2080Ti. W pozostałych tutułach jest ok, ale przy wnikliwym badaniu, faktycznie bywają takie wyskoki magneta. Niektórzy ludzie się skarżą na wyraźne "jąkanie". Na szczęście NVidia potwierdziła problem i ponoć pracują nad nowymi sterami.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl