Autor Wątek: Wielowątkowość a kwestia symulatorów  (Przeczytany 1134 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

qrdl_logos

  • Gość
Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« dnia: Kwietnia 14, 2021, 12:44:03 »
Dziń dybry,

Kilka miesięcy temu pojawiły się na rynku procesory AMD Ryzen, które mają całkiem sporo rdzeni, np. 5900X ma ich aż 12. Co bardziej interesujące ma też przyzwoite zegary i sporą wydajność na jednym rdzeniu, dzięki czemu konkuruje z topowymi konstrukcjami 11xxx Intela (tylko 8 rdzeni).
Niestety, rzadko kiedy pojawiają się testy, które by porównywały procesory i ich wydajność w naszych ulubionych symulatorach, czasami się to zdarza z MSFS, ale moim zdaniem nie są to miarodajne testy, biorąc pod uwagę zabugowanie rzeczonego tytułu. Wiadomo też nie od dziś, że DCS wykorzystywał w porywach 2 jajka i dla niego liczy się zegar na pojedynczym jaju, co zwykle wskazywało/skazywało miłośników tego tytułu na Intela. A jak kwestia z BoXami? Czy tutaj wielowątkowość ma znaczenie? Kolejna sprawa to VR, czy wykorzystuje wielowątkowość w zauważalnym stopniu, czyli przynajmniej 10-20% więcej niż np. na 8 rdzeniach?
Bardzo mnie interesują doświadczenia związane z nowymi Ryzenami i symulatorami (VR też). Oczywiście pomijam kwestię ceny, która obecnie jest z głębokiej d... i wygląda, że Janusze ją podbiły do absurdalnych poziomów, czyli ok 1/4 więcej niż w dniu premiery.

Tako rzecze,
Zaratustra

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 14, 2021, 13:25:33 »
Wedlug mnie to zaden sim obecnie nie wykorzystuje tego nalezycie, wiec ile by jajek nie bylo to roznic nie bedzie jakis diametralnie innych. Jesli obecne symulatory by to wykorzystywaly to warto by bylo sie pewnie pokusic o zmiany ale tak nie jest. Przykladem jest tu P3D gdzie mozna sobie recznie przypisywac w cfg procesy. Kiedys to mocno testowalem, ale w koncu stwierdzilem ze to tylko placebo i zawsze dziala finalnie tak samo lub bardzo podobnie.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 14, 2021, 17:46:14 »
Temat ciekawy. Sam rozważam wymianę 9700k na 5800x. Wersja 5900x jest za droga w stosunku do korzyści jakie mogą z tego tytułu płynąć.
Im bliżej ewentualnej wymiany proca, tym bardziej skłaniam się poczekać na Zen3+ a już najlepiej Zen4...

Wiem jedno, w czerwonym może być bardziej do twarzy niż to bywało w przeszłości...

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 14, 2021, 17:55:07 »
Ja tam czekam na procki z grafenu. Wtedy będzie wypas :).
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 14, 2021, 18:16:28 »
Nie ma co oczekiwać cudów, zwłaszcza jak przesiadasz się z i9 czy innego wypasionego durona. Efekt "wow" będzie znikomy. Oba procki obecnie dysponują wystarczającą wydajnością na jednym jajku, a to, że ED czy ktoś inny nie wykorzystuje tych dobrodziejstw to trzeba się z tym pogodzić i brać na klatę. Natomiast Intel ciśnie w siusiaka z odświeżaniem kotletów, w dalszym ciągu bawi się w akcje pt. "nowy procek to nowy socket albo chipset", a AMD za mniejszą kasę oferuje relatywnie to samo i czasami da coś userom za friko np. jajka, PCIE x4 itd. Oczywiście mówimy o sytuacji sprzed pandemii i chorych cen. Ilość jajek to czysty marketing tak jak przed laty bicie zegarów w górę.

Poza tym to trochę jest tak Przyjacielu, że jak Intel zrobił soft do kompresji filmów to na Intelach działa lepiej i szybciej niż na AMD. Taka tam forma lobbingu i programu rodzina+ na swoim. Jeśli myślisz o zmianie na AMD to nie masz się czego bać. Procki mają w dechę, problem mieli z ciepłymi chipsetami, ale poszli po rozum do głowy i zlecili to komuś kto zna się na produkcji tych układów. Jak mnie pamięć nie myli to ASMedia.

Do tej pory żaden z moich znajomych, komu poleciłem zmianę na ostatnie AMD nie narzeka. Także jak kusi to zmieniaj.

PS Wiem, nie pomagam  :032:.
PPS Tak wiem, że zmienisz/zmieniłeś, a ten wątek to tylko uspokojenie sumienia lub pozbycie się reszty rozterek o zmianie gratów :021:
PPPS Enjoy! 8)
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 14, 2021, 18:53:27 »
Dzięki za przedstawienie sytuacji.
Mazaczku, znasz mnie lepiej niż moja baba, ale serio, jeszcze nic nie zmieniłem. Po prostu czekam na wiosnę i wchodzę na niebezpieczne dla portfela strony  :evil:. Oglądanie hardware`u to jak porno, można się niezdrowo podniecić ;-).

PS. Jakbyś chciał i9-9900k + MSI ACE Z390, to wiesz do kogo się zgłosić i być tą przysłowiową kroplą co przepełni czarę ;-).


Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 14, 2021, 19:02:38 »
Dzięki za propozycję, ale na chwilę obecną styka mi to co mam. Choć nie ukrywam, że sprzęt od Ciebie zawsze był pierwsza klasa i służy mi do dzisiaj. Muszę się zabrać za auto i tam poleci sporo grosika. Poza tym to złe czasy na zmianę sprzętu, a przy twoich klockach to już sztuka dla sztuki. ;).
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 15, 2021, 12:11:59 »
Ryzen 5900 w grach i symulatorach się nudzi. Bardzo rzadko widzę użycie procesora powyżej 50% a nawet jeśli, to pojedyncze strzały gdy poziom się ładuje, shadery kompilują itp. Wczoraj kiedy testowałem sobie DCS 2.7 w VR (Hornet, TGP, chmury) użycie procesora było większość czasu poniżej 10%, chwilowo może 30-40%. W Iłku tak samo. W 2D użycie procesora trochę wzrasta, bo FPS'ów więcej (jesli ktoś ma monitor 120+), ale nadal mowa o utylizacji rzędu kilkunastu procent.



Załadowany Supercarrier i tak zarzyna wszystko, zarówno GPU jak i CPU. Oczywiście dalej mowa o pojedynczym wątku, CPU usage jest na 8%, ale CPU frametime na granicy używalności z reprojekcją. Nawet większa wydajność Ryzenów niewiele pomaga.


Co do Intel vs AMD. Ryzeny to fajna opcja jeśli ktoś składa nowy sprzęt. Najnowsze Intele Rocket Lake niby gonią je wydajnością, ale kosztem dużo większego poboru prądu i wydzielanego ciepła. Przypominają się czasy Athlonów 64 i Pentium IV. Z drugiej strony ceny i dostępność Ryzenów są kiepskie, Intel nadal pozostaje konkurencyjny jeśli ktoś ma ograniczony budżet, różnice przeważnie nie są warte dopłaty. Podobnie jak wymiana topowego Intela na AMD. Na przyszłościowość platformy nie ma co patrzeć, zarówno u Intela jak i u AMD kolejna generacja to będą nowe chipsety i pamięci DDR5, więc i tak wszystko znowu do wymiany.

Jeszcze odnośnie chipsetów, tutaj AMD ma sporo problemów. Niestabilne USB, nie działające karty dźwiękowe itp. Zwłaszcza Reverb G2 to masakra, chyba nikomu nie działa to poprawnie. U mnie pomogło wyłączenie PCIe 4.0 ale wiele osób po prostu kupuje oddzielny kontroler USB. Podobno najnowsze BIOSy rozwiązały ten problem, ale jeszcze nie testowałem. Na razie są w fazie beta i nie kompatybilne z moim ulubionym programem do OC.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 15, 2021, 12:22:10 »
Dziękuję some1 za podzielenie się wrażeniami.

Wszystkie testy tłuką jakieś wacz dogi i podobny szajs, a brakuje ujęcia od strony rozsądnego symulatornika. A propos cen Ryzenów, to ktoś sobie to nieźle wykombinował, że ceny poszybowały nawet +1k pln, w stosunku do premiery, co praktycznie równa je z cenami Intela. Dodając do tego słabe wykorzystanie ww, to faktycznie szału nie ma...
A propos nowych chipsetów, to nie dość, że pewnie będzie DDR5, to i nowe procki Intela rozmiarowo wyglądają na prostokątne - przynajmniej tak to odebrałem. Z dużym prawdopodobieństwem można zakładać, że będą problemy z pasowaniem chłodzenia, czyli kolejne koszty....

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wielowątkowość a kwestia symulatorów
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 15, 2021, 12:39:52 »
Ogólnie testy w internecie trzeba traktować z pewną rezerwą, bo żeby pokazać zauważalne różnice pomiędzy różnymi modelami często są robione w niskich rozdzielczościach i takich miejscach, żeby wyeliminować wpływ karty graficznej. Co jako metodyka testowa może ma sens, ale niekoniecznie ma przełożenie jak ktoś gra w 4K, VR, albo na niższej niż topowa karcie graficznej.

Nie znaczy to, że różnic w ogóle nie ma. Tutaj ktoś zrobił trochę testów w DCS i zanotował całkiem przyzwoity wzrost. Ale to był upgrade z kilkuletniego Intela https://forums.eagle.ru/topic/266981-kaby-lake-to-zen-3-few-performance-observations
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"