Autor Wątek: KAI T-50/FA-50  (Przeczytany 5404 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #15 dnia: Października 03, 2024, 11:51:22 »
Jeśli nie Fafik to co? Czym na już zastąpić Migi i Su? Btw, czy Fafik po wejściu rasowych myśliwców nie wejdzie do szkolenia? Czy my nie potrzebujemy dużych sił powietrznych? 15 Masterów może nie wystarczyć. Należy żałować że nie zakupiluśmy więcej F-16. 48 to zdeydowanie za mało. Fajnie było by mieć dwa skrzydła po cztery eskadry. Zupełnie inne możliwości.

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #16 dnia: Października 03, 2024, 19:29:36 »
"...a karawana jedzie dalej". 2024.10.02 pokazało się zdjęcie z zakładów KAI w Sacheon z produkcji FA-50PL. Na ostateczniku pionowym widać napis FA-50PL i nr fabryczny 5013:

Źródło: https://zbiam.pl/fa-50pl-fighting-eagle-w-produkcji/
https://defence24.pl/przemysl/pierwsze-zdjecie-fa-50pl

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #17 dnia: Października 09, 2024, 00:54:22 »
Jeśli nie Fafik to co? Czym na już zastąpić Migi i Su? Btw, czy Fafik po wejściu rasowych myśliwców nie wejdzie do szkolenia?
Nie ma dobrego rozwiązania. Zupełnie kiepskim pomysłem byłoby wejście w kolejny typ maszyny. Zatem, jeśli nie FA-50 to F-35, a przejściowo wynegocjować/wyleasingować z USA eskadrę na F-16C/D. 

Myślę jednak, że rezygnacja z "fafików" byłaby nieopłacalna. Znając Koreańczyków to z pewnością wpisali sobie do umowy słone rekompensaty za zerwanie kontraktu, czyli: samolotów nie musicie odebrać, ale i tak musicie za nie zapłacić...

Czy my nie potrzebujemy dużych sił powietrznych?
Nie zaszkodziłoby, tyle że mamy ograniczone zasoby i kasę. W końcu też, po coś weszliśmy do tego NATO, a zapewnienie nam przewagi w powietrzu (w razie "W") to chyba najbardziej realistyczne wsparcie, na które możemy liczyć. 

Należy żałować że nie zakupiluśmy więcej F-16. 48 to zdeydowanie za mało. Fajnie było by mieć dwa skrzydła po cztery eskadry. Zupełnie inne możliwości.
Teraz to już gdybanie. Kiedyś (10-12 lat wstecz) na NFOW, żołnierze Sił Powietrznych pisali, że ich zdaniem Jastrzębie to będą nasze jedyne samoloty bojowe po odesłaniu MiG-ów i Su-czek na emeryturę. Popatrz jak się pozmieniało.

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #18 dnia: Października 11, 2024, 21:11:21 »
Głos w dyskusji o polskich FA-50:
Tomasz Dmitruk "Dlaczego kupiono samoloty FA-50?"
https://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,1,12079,aktualnosci-z-polski,dlaczego-kupiono-samoloty-fa-50

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #19 dnia: Października 20, 2024, 19:00:15 »
Spojrzenie na kupno FA-50 widziane przez żołnierzy.
Maciej Szopa "FA-50 Gap Filler. Wyzwanie, które było potrzebne [ANALIZA]"
https://defence24.pl/sily-zbrojne/fa-50-gap-filler-wyzwanie-ktore-bylo-potrzebne-analiza

I pozwolę się zgodzić z opinią znalezioną na X:
Cytuj
Zakup FA-50GF dał czas na przygotowanie do wersji PL. Gdyby go nie było, to czekalibyśmy na pierwsze samoloty 2-3 lata i nic nie robili. W te 3 lata kadry z 23 BLT rozeszłyby się. A tak trwa ich rozbudowa i szkolenie.
I tu dodatkowo brak uzbrojenia na obecną chwilę nie jest jakimś istotnym faktem. Tak trochę pół żartem, pół serio to również można mieć zastrzeżenia, że w kontrakcie nie zapewniono zapasów...paliwa.

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #20 dnia: Października 25, 2024, 13:31:53 »
Reportaż z linii FA-50, gdzie na różnym etapie produkcji znajduje się 6 egzemplarzy naszych FA-50PL.


Można też zauważyć egz. wykorzystywany do prób na którym testuje się nasze wyposażenie (m.in. sondę do tankowania paliwa w powietrzu, czy nową część dziobowa z zabudową radaru Phantom Strike).


I taka informacja:
Cytuj
Jeśli chodzi o opóźnienie o którym wspominał w polskim Sejmie wiceminister obrony Cezary Tomczyk, to dotyczy ono dostaw pewnym komponentów s USA oraz zgody na ich integrację na samolocie FA-50PL. To jednak częściowo wynika z działań strony polskiej, która jako końcowy użytkownik musiała wystąpić do administracji USA o zgodę na wykorzystanie komponentów oraz uzbrojenia objętych programem FMS. Reglamentuje on eksport technologii wojskowej poza USA.

Źródło: https://portalobronny.se.pl/przemysl-zbrojeniowy/szesc-fa-50pl-na-linii-produkcyjnej-w-korei-nasz-dziennikarz-w-zakladach-kai-aa-ViTK-fNBb-nRqy.html
« Ostatnia zmiana: Października 25, 2024, 15:02:08 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #21 dnia: Października 25, 2024, 23:37:32 »
Podoba mi się to, że sonda do tankowania w powietrzu jest chowana. Na dotychczasowych grafikach FA-50PL, nie było to takie oczywiste.

 

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #22 dnia: Października 27, 2024, 16:52:48 »
I cyk, kolejny artykuł o FA-50 na Defence24.pl (jacyś, mało tacy krytyczni w prównaniu z resztą osintowo-twitterowego światka :icon_twisted: )
Maciej Szopa "FA-50 z częściami i uzbrojeniem od F-16 [ANALIZA]"
https://defence24.pl/sily-zbrojne/fa-50-z-czesciami-i-uzbrojeniem-od-f-16-analiza

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #23 dnia: Października 31, 2024, 14:23:35 »
Informacja z 30 października 2024 o podpisaniu umowy na produkcję zamówionych Sniperów dla polskich FA-50:
Cytuj
W środę, 30 października 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że podpisała umowę o wartości 90,68 mln USD (364,33 mln zł) z Departamentem Obrony USA na produkcję optoelektronicznych zasobników obserwacyjno-celowniczych AN/AAQ-33 Sniper ATP (Advanced Targeting Pod) z dwukierunkowym łączem wymiany danych, wsparciem systemowym i częściami zamiennymi na potrzeby lekkich samolotów bojowych F/A-50 Fighting Eagle. O finalnej ich liczbie zadecyduje Ministerstwo Obrony Narodowej.
(...) 9 maja 2023 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Polski partii 34 zasobników AN/AAQ-33 Sniper ATP wraz z kontenerami transportowymi za maksymalnie 124,7 mln USD (wówczas 518,31 mln zł).
Już 18 sierpnia tego samego roku Agencja Uzbrojenia informowała w mediach społecznościowych, że zawarła umowę o wartości ok. 105 mln USD (wówczas 431,73 mln zł) z rządem amerykańskim na dostawę 34 zasobników.
https://milmag.pl/produkcja-zasobnikow-sniper-dla-polskich-fa-50/

https://zbiam.pl/umowa-na-produkcje-i-dostawe-zasobnikow-an-aaq-33-sniper-dla-polski/
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=44418

Kwota kontraktu jest mniejsza niż zapowiadana pierwotnie więc i ilość zasobników też będzie raczej mniejsza niż 34 sztuki.

A przy okazji kolejny artykuł Macieja Szopy o FA-50: "FA-50 od podszewki. Co dalej z polskim programem? [RELACJA]", gdzie można przeczytać m.in. o obecnych FA-50GF, ich gotowości operacyjnej (77 %), produkcji FA-50PL a także o nowych typach uzbrojenia szykowanych w Korei dla FA-50.

https://defence24.pl/przemysl/fa-50-od-podszewki-co-dalej-z-polskim-programem-relacja

O nowym pocisku pow-pow także tu:
"Nowy naddźwiękowy pocisk dla FA-50. Pierwsze odpalenia w przyszłym roku" Juliusz Sabak.
https://portalobronny.se.pl/przemysl-zbrojeniowy/nowy-naddzwiekowy-pocisk-dla-fa-50-pierwsze-odpalenia-w-przyszlym-roku-aa-QK9H-ypkH-Eqk1.html

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwca 30, 2025, 15:41:41 »
Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę na dostawę 24 pocisków AIM-9L dla FA-50: link

Odp: KAI T-50/FA-50
« Odpowiedź #25 dnia: Listopada 14, 2025, 23:04:05 »
FA-50GF po 2 latach oczami wojskowych.
Cytuj
Podczas II. konferencji zorganizowanej przez Dowódcę Grupy Obsługi Technicznej 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsk Mazowieckim 13 listopada 2025 r. ppłk Marcin Boruta, zastępca dowódcy Grupy Obsługi Technicznej (GOT), dowódca Eskadry Wsparcia (DES) podsumował ponad dwuletni okres użytkowania samolotu FA-50GF w Siłach Powietrznych.
(...) Całkowity nalot (Effective Flight Time, EFT) 12 polskich samolotów FA-50GF wynosi ok. 1500 godzin, a dwa najintensywniej używane maszyny wylatały po ok. 200 godzin. Samoloty szczególnie dużo lotów wykonały w pierwszych 10 miesiącach 2025 r. Do 13 listopada wykonano 815 spośród wszystkich 1452 lotów od początku eksploatacji rozpoczętej w 2023 r. Średni sumaryczny miesięczny nalot 12 samolotów wynosi 69 godzin. W październiku 2025 r. loty były szczególnie intensywne i osiągnięto łącznie ponad 110 godzin w powietrzu na każdym z samolotów FA-50GF.
Służący w 23. BLT są szczególnie dumni z osiągniętego wskaźnika wykonania misji, wynoszącego 87% (stosunek misji zaplanowanych do wykonanych i nieprzerwanych z powodów technicznych). Z analiz dowództwa 23. BLT wynika, że jest to najwyższy wskaźnik w polskim lotnictwie wojskowym i prawdopodobnie w Europie. W europejskich państwach NATO najwyższe wskaźniki są o ok. 10 punktów procentowych niższe. Osiągnięty w 23. BLT wskaźnik wynika zarówno ze stosunkowo niskiej usterkowości (24,7 defektów na miesiąc na całą flotę samolotów FA-50GF), jak i efektywnego usuwania awarii w średnim czasie zaledwie 2,4 roboczogodziny.
EFT dla poszczególnych egzemplarzy:
5001 - 97,5 godzin
5002 - 104,4 godzin
5003 - 196,6 godzin
5004 - 163,2 godzin
5005 - 78,8 godzin
5006 - 98,2 godzin
5007 - 129,3 godzin
5008 - 146,5 godzin
5009 - 99 godzin
5010 - 115,1 godzin
5011 - 199 godzin
5012 - 106,8 godzin
Źródło: https://zbiam.pl/najwyzszy-w-silach-powietrznych-wskaznik-wykonania-misji-ma-fa-50gf/