Autor Wątek: Drugi pilot myśliwca - zadania  (Przeczytany 5074 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Drugi pilot myśliwca - zadania
« dnia: Grudnia 22, 2022, 12:54:59 »
Pytanie jak w temacie.
Interesuje mnie jakie konkretnie ma zadania, co właściwie robi drugi pilot podczas misji bojowej w dwuosobowym myśliwcu np. w F/A-18F ?

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 22, 2022, 13:37:38 »
Drugi pilot, a raczej nawigator obsługuje stację radiolokacyjną, radio, zajmuje się namierzaniem celów naziemnych, zakłóceniami i ogólnie wspomaga pilota w czasie lotu (oboje mają świadomość sytuacyjną). Taki zapasowy mózg i dodatkowa para oczu :). Oczywiście nic za darmo. Drugi fotel to dodatkowa masa, więc mniejszy zasięg, mniej paliwa, większa waga itd.
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline ESP

  • *
  • Cloud Surfer
Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 22, 2022, 14:29:44 »
Jeżeli masz na myśli osobę w tylnim kokpicie F-4, F-14 czy F/A-18F to nie są to piloci. Zwykle nie mają uprawnień do pilotowania i mają inne skrzydełka na nametag'u. A w tylnich kabinach tych maszyn nie ma nawet drążka sterowego czy przepustnicy.
Kiedyś nazywano ich RIO (Radar Intercept Officer) a teraz WSO (Weapons Systems Officer). Ich rola to obsługa radaru/targetpod'a, nawigowanie, obsługa radia oraz systemów uzbrojenia A2A BVR i kierowanych A2G.
AMD Ryzen9 5900X + beQuiet! ShadowRock3 // HyperX Fury 64GB 3200MHz // MSI MAG X570 Tomahawk // MSI RTX3080 OC 10GB // ASUS ROG SWIFT PG329Q // KIOXIA 2TB M.2 NVMe + Samsung 2TB SSD // beQuiet! PureBase500

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 22, 2022, 15:50:09 »
Jak zwykle, to zależy. Samoloty US Navy nie mają sterownic w tylnym kokpicie, ale samoloty US Air Force mają, więc drugi członek załogi może też awaryjnie pilotować samolot. Nawet F-4 się w ten sposób różniły w zależności od tego czy należały do USAF czy USN.
Ale generalnie drugi członek załogi nie jest pilotem i jego szkolenie wygląda inaczej mimo, że na wszelki wypadek ma też drążek w kokpicie.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 29, 2022, 17:57:43 »
some1, ten podział na US Amry i Navy jest niezwykle ciekawy! Świetnie, że o tym napisałeś. Wiesz może, czy operatorzy USAF mają jakieś minimalne kursy w zakresie pilotażu, skoro mają przyrządy? Ciekawe jak to wygląda w przypadku śmigłowców, czy analogiczny podział jest z Cobra US Navy i Apachem US Army?

I jak to jest z naszymi F-16? Nasze D są przewidziane głównie do szkoleń? Przy uderzeniach na cele powietrzne, drugi członek załogi wydaje się nieoceniony. Pilotować samolot, oświetlać cel i jeszcze nie daj Boże zajmować się walką elektroniczną, to musi być masakra.

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 29, 2022, 22:02:40 »
Nie wiem, natomiast na pewno nie są im stawiane takie same wymagania zdrowotne jak pilotom. Mogą mieć słabszy wzrok :) W Apaczu jest inaczej, tam obaj członkowie załogi to piloci i regularnie zamieniają się miejscami.

W realnym świecie od tego jest skrzydłowy, żeby pilot w pojedynkę nie musiał robić wszystkiego. Przeważnie to drugi samolot albo JTAC podświetla cel, to tylko my w symulatorach wszystko lubimy robić samodzielnie.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline ESP

  • *
  • Cloud Surfer
Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 30, 2022, 00:01:29 »
Tak, w Apache'ach i Cobrach oba stanowiska mają przyrządy do pilotowania. Jednak niektórymi systemami celowniczymi/uzbrojenia można operować tylko z przedniego stanowiska.

Nasze F-16D to tak naprawdę dwustery, służą do szkoleń i wszelkich "sprawdzeń" (and. evaluations). Wtedy w tylnej kabinie siedzi instruktor/egzaminator. Nawet jest repetytor HUD'a z tyłu. Jedyna różnica to mniej paliwa niż w F-16C. W warunkach bojowych podział ról w kokpicie ustala się w czasie "brefingu" - zwykle ten z tyłu dopowiada za radio i zasobnik celowniczy, za to zawsze ten z przodu ma pilotować i jest de facto dowódcą statku powietrznego (to on odpowiada za bezpieczeństwo załogi) niezależnie od starszeństwa stopni. Czasem ten z tyłu może przejąć stery ale zdarza się to neizwykle rzadko. W przypadku LSE (Large Scale Exercise), np. na 16+ maszyn, "samozaładowujący się balast" jest zwykle dowódcą misji.
AMD Ryzen9 5900X + beQuiet! ShadowRock3 // HyperX Fury 64GB 3200MHz // MSI MAG X570 Tomahawk // MSI RTX3080 OC 10GB // ASUS ROG SWIFT PG329Q // KIOXIA 2TB M.2 NVMe + Samsung 2TB SSD // beQuiet! PureBase500

Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 30, 2022, 19:20:06 »
Dzięki za świetne informacje! Czytając różne monografie, czy artykuły o maszynach, takie tematy są praktycznie nieporuszane, a są szalenie interesujące.

Drugi członek załogi za chwilę w myśliwcach chyba już kompletnie stanie się zbędny, kiedy prawie całe NATO będzie latać na F35, które w czasie rzeczywistym będą mieć informacje "ze wszystkiego dookoła"?

Offline ESP

  • *
  • Cloud Surfer
Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 30, 2022, 20:11:16 »
Marines, mimo że zaczynają używać F-35A/B, nie zamierzają zrezygnować z dwumiejscowych Hornetów. Jako jedyni używają ciągle F/A-18D i czekają na swoje F/A-18F. I dalej nie chcą jednomiejscowych F/A-18E.
Najnowsze wcielenie F-15 czyli EX (Eagle II) też jest dwumiejscowy. Vipery w najnowszych wersjach (Block 60/70) idą też w dwumiejscowych wariantach.

Mimo coraz doskonalszych systemów obrazujących sytuację wokół maszyny dalej druga osoba w kokpicie jest niezastąpiona (niezależnie co szoferzy z przodu będą twierdzić ;) )
AMD Ryzen9 5900X + beQuiet! ShadowRock3 // HyperX Fury 64GB 3200MHz // MSI MAG X570 Tomahawk // MSI RTX3080 OC 10GB // ASUS ROG SWIFT PG329Q // KIOXIA 2TB M.2 NVMe + Samsung 2TB SSD // beQuiet! PureBase500

Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 30, 2022, 23:02:41 »
Marines z tego co kojarzę to trochę armia w armii? Zresztą oni mają swoje konkretne zadania, mają zdobyć konkretne cele i wypełniać kolejne zadanie, a nie prowadzić masową wojnę.

Z tego co pamiętam to już poprzednie wcielenie F-15E było tylko dwumiejscowe, nie było wersji E/F mimo że samolot mocno się zmienił względem C/D. Czy to nie było spowodowane tym, że misje przewagi powietrznej miał przejąć F-22 i była potrzebna bardziej wielozadaniowa wersja F-15? - to jest moje zgadywanie, bo się nigdy tym nie interesowałem, choć wizualnie F-15E to pierwsza wersja tego samolotu, którą uważam za ładną ;)

Vipery w najnowszych wersjach (Block 60/70) idą też w dwumiejscowych wariantach.

O! To ciekawe, czyli jednak mimo F-35, pocziwe F-16 dalej jest rozwijane i teraz będzie "Latającym Sokołem Żmiją"?

Wybacz te pytania, po prostu dawno temu swoje zainteresowania w dziedzinie lotnictwa i motoryzacji przerzuciłem na te bardziej analogowe i starsze pojazdy.


Cytuj
Mimo coraz doskonalszych systemów obrazujących sytuację wokół maszyny dalej druga osoba w kokpicie jest niezastąpiona (niezależnie co szoferzy z przodu będą twierdzić ;) )

Przyznam, że to mnie zdziwiło. W czasach coraz większej automatyzacji, dronów i szybkich łącz kiedy wiele konkretnych informacji można błyskawicznie przesyłać z innych pojazdów, np. AWACSa, coraz większy nacisk na drugiego operatora trochę mnie dziwi. I taki naziemny koń roboczy jak A-10 i taki powietrzny dominator jak F-22 nigdy nie miały wersji dwumiejscowej.

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 31, 2022, 10:50:33 »
To nie jest tak, że jest coraz większy nacisk na drugiego członka załogi, wręcz przeciwnie. Jeszcze nie widziałem dwumiejscowego samolotu 5th gen. :) Drugi członek kosztuje i to dużo: w osiągach, wadze, wymiarach samolotu, wyposażeniu drugiej kabiny a przede wszystkim w wyszkoleniu i utrzymaniu drugiego etatu specjalisty.

Tam gdzie się nadal przydaje, to na przykład nocne działania na małej wysokości, gdzie pilot ma wystarczająco dużo pracy z nawigacją i utrzymaniem maszyny w powietrzu. Albo koordynacja działań innych jednostek z powietrza, coś co Amerykanie określają FAC(A) - Forward Air Controller (Airborne). Widać to zresztą po tym jakie maszyny nadal pozostają dwumiejscowe: wszystkie śmigłowce szturmowe, Ka-50 okazał się nieudanym eksperymentem. F-15E był projektowany jako następca F-111, czyli samolot do ataków głęboko na terytorium przeciwnika, przeważnie w nocy i na małej wysokości. Marines mają i będą mieli więcej maszyn jednomiejscowych. Po prostu wciąż potrzebują samolotów dwumiejscowych do pewnych zadań, które głównie obracają się wokół wsparcia oddziałów naziemnych. Jednomiejscowe Hornety są im zbędne przy tej ilości zamawianych F-35, budżet nie jest z gumy.

Z drugiej strony czasy F-4 i F-14 dawno odeszły, radar we współczesnych samolotach da się obsługiwać "jedną ręką" a drugą parę oczu lepiej mieć ze sobą w postaci skrzydłowego. Najlepiej uzbrojonego. :) Stąd dominują i będą dominować maszyny jednomiejscowe.

Dwumiejscowy A-10B powstał, sztuk: 1. Właśnie jako prototyp samolotu do działań nocnych i w złej pogodzie. Tylko trzeba pamiętać, że to samolot z czasów, gdy A-10A był bardzo biednie wyposażony, nie miał żadnej awioniki do lotów bez widoczności ani kierowanego uzbrojenia poza wczesnym AGM-65. Obecne jednomiejscowe A-10C mają dużo większe możliwości, niż kiedykolwiek były planowane dla tej wersji dwumiejscowej. Właśnie dzięki postępom w awionice i uzbrojeniu.

« Ostatnia zmiana: Grudnia 31, 2022, 11:49:15 wysłana przez some1 »
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 31, 2022, 14:42:35 »
Jeszcze nie widziałem dwumiejscowego samolotu 5th gen. :)

Hmmmmm........  ;)




Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 31, 2022, 15:05:01 »
No tak, nie jestem na bieżąco z wszystkimi chińskimi wynalazkami :D
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 31, 2022, 15:10:24 »
Konfiguracja dwumiejscowa jest dalej popularna w samolotach 4 generacji budowanych od początku jako wielozadaniowe. Nowe odmiany Su-30, F-16I, F-15E, F-15I. Większość egipskich Rafale to wariant dwumiejscowy.
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Odp: Drugi pilot myśliwca - zadania
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 03, 2023, 09:59:47 »
Dzięki za pomoc. Piszę (a raczej próbuje pisać) powieść Science Fiction - Space Operę.
Dość ważną jej częścią będą walki myśliwców kosmicznych i podczas pisania stwierdziłem iż myśliwce powinny być dwuosobowe, abym mógł opisywać bitwy poprzez dialogi między pierwszym a drugim pilotem, raporty sytuacyjne i rozkazy. Miałem problem z kwestią czym powinien zajmować się ten drugi pilot podczas bitwy. Po przeczytaniu wątku, dochodzę do wniosku, iż będzie się zajmował nawigacją, namierzaniem celów i walką elektroniczną.