Miałem ostatnio trochę czasu by pobawić się tym sprzętem. Zaznaczam na wstępie, że to moje pierwsze doświadczenie z VR w ogóle, więc część uwag będzie związana z tym faktem.
Ogólnie gogle sprawiają dobre wrażenie. Są lekkie i przez to dość wygodne (choć oczywiście nie mam porównania). Jeśli chodzi o pasek, to mimo swojej prostoty, gogle pewnie się trzymają na głowie. Na pewno jest to po części zasługa ich niewielkiej wagi. Pasek jest o tyle fajny, że umożliwia kompaktowe przechowywanie, ale biały kolor na pewno szybko będzie się brudzić. Dlatego rozglądam się już za jakimś zamiennikiem.
Interfejs MQ3 jest przejrzysty i prosty w obsłudze. Na minus - uporczywe sugerowanie kontaktów (profili innych użytkowników). Nie da się tego cholerstwa trwale wyłączyć. Pojawia się za każdym razem po uruchomieniu, co doprowadza mnie do szewskiej pasji. Również dziwna rzecz, która wciąż mi się resetuje, to wyłączenie mikrofonu (zawsze po jakimś czasie orientuję się, że jest znowu włączony, mimo że tego nie zmieniałem).
Największe wrażenie zrobiło na mnie jak precyzyjnie gogle skanują otoczenie, rozpoznają przeszkody i wyznaczają automatycznie strefę do grania. Nie mogę przy tym się nadziwić jak dobrze gogle „odnajdują” się w przestrzeni. Nie wiem czy to tylko zasługa żyroskopów, czy również kamer, ale spodziewałem się, że taką dokładność można osiągnąć tylko z wykorzystaniem jakiś rozstawionych czujników, które rejestrują zmianę położenia gogli. Nie wiem na ile jest to zaleta MQ3, a na ile jest to już standard w VR. W każdym razie zainstalowana domyślnie gra FIRST ENCOUNTERS z wykorzystaniem mixed-reality, gdzie w naszym pokoju następuje inwazja kudłatych stworków, które przebijają się przez ściany pokoju i chowają za meblami, robi niesamowite wrażenie.
Przetestowałem trochę jakieś darmowe gry uruchamiane bezpośrednio z gogli ze sklepu Meta. Tutaj na pewno podstawowym ograniczeniem jest bateria, której stan topniej w oczach. Przy tym czuć, że gogle się grzeją i słychać delikatnie szum wentylatorka w środku. Ale nie jest to duża niedogodność w trakcie rozgrywki, gdy ten szum jest zagłuszany przez dźwięk ze słuchawek. I warto przy tym wspomnieć, że jak na słuchawki, których nie ma

to w sumie nawet dają radę. Też spore zaskoczenie.
Jeśli chodzi o podgląd otoczenia (passthrough), to spisuje się on nieźle. Fajna jest opcja szybkiego przełączania za pomocą podwójnego klepnięcia boku gogli. Choć jednak jakość obrazu nie jest powalająca. Zwłaszcza przy słabszym oświetleniu, obraz robi się bardzo ziarnisty. Da się w tym trybie obsłużyć monitor czy komórkę, choć trzeba się namęczyć, bo wszystko jest dość rozmyte i nieostre.
Natomiast na pewno zaskoczyło mnie też pole widzenia. Przyznam, że myślałem naiwnie, że widok w goglach jest taki, że nie widać żadnych krawędzi (boków „ekranu”). Nie wiem na ile jest to przypadłość MQ3, a na ile standard. Zakładam, że tylko te szersze urządzenia pokroju Pimax nie mają tego efektu. Oczywiście w trakcie rozgrywki przestaje się z czasem zwracać na to uwagę i „zatapia” się w świat wirtualny, ale jednak jest było to dla mnie duże zaskoczenie (in minus).
Kolejna sprawa warta uwagi, prześwit widoczny na dole. Początkowo mnie raził, ale jednak w sumie jest to nawet przydatna sprawa by szybko zerknąć na klawiaturę bez zdejmowania gogli czy włączania podglądu. Zastanawiam się jednak nad kupnem innego „interfejsu” (tak się to chyba nazywa), bo ten fabryczny raczej szybko będzie chłonąć pot, przez co obawiam się, że za jakiś czas będzie to można „odczuć”

. Meta sprzedaje kawałek silikonu za 50 EUR (sic!). Tak jak w przypadku kabla, nie mam zamiaru przepłacać, zwłaszcza że są dostępne lepsze rozwiązania zamienne. Z tego co widzę bardzo dobre recenzje mają produkty KIWI Design. Niestety też trochę kosztują, ale zestaw zawiera kilka różnych nakładek. Nie znalazłem jednak wersji do MQ3 (tylko MQ2).
Zastanawiałem się nad tym:
https://www.amazon.pl/AMVR-kompatybilny-akcesoriami-zast%C4%99puj%C4%85c%C4%85-oddychaj%C4%85c%C4%85/dp/B0CNYGQ1SF/ Ktoś ma jakieś inne sugestie?
Natomiast przechodząc do konkretów, czyli PCVR. Strasznie to wszystko skomplikowane i nie wszystko jeszcze ogarniam. Zacznijmy od tego, że mam jakąś rozdzielczość podaną w grze, jakąś podaną w SteamVR (skalowanie) i jeszcze inną podaną w aplikacji Oculus Link. Nie mam pojęcia jak to się ma do siebie. Poza tym SteamVR, OpenVR, OpenXR. Za dużo tego…
Z grą po kablu niestety miałem problem. Kabel który zamówiłem (UGREEN) pod USB-C nie był w stanie zapewnić stabilnego obrazu. W ogóle nie można było zmierzyć jakości transferu z uwagi na błędy. Gdy się to w końcu udało, to było… 3 Mbps. Kabel zwróciłem, zapewne był uszkodzony. Ale w sumie na dobre wyszło, bo przeprowadziłem przy okazji testy wszystkich dostępnych gniazd USB pod kątem zasilania i z żadnego gniazda z płyty nie byłem w stanie uzyskać więcej niż 4W (mimo zaznaczonej opcji Super Charge Mode w ustawieniach MSI), a sprawdzałem na kablu, który z ładowarki zapewnia 16W. Nawet mój aktywny hub USB nie był w stanie dać więcej, co też mnie zaskoczyło. Więc wg mnie nawet kabel oryginalny nic by nie zmienił w aspekcie zasilania. Gogle i tak by się rozładowywały (tylko wolniej).
Ostatecznie kupiłem ten kabel:
https://www.amazon.pl/Tiergrade-kompatybilny-oddzielny-zasilania-sluchawkowego/dp/B0CNKHLJJK/ Jeszcze go w pełni nie przetestowałem jeśli chodzi o utrzymania poziomu baterii, ale jeśli chodzi o transfer danych, to w teście Oculus Link wychodzi 2 Gbps. Czy to jest wystarczające? Podłączony pod gniazdo USB-A 5Gbps bezpośrednio do płyty głównej. Kabel od Meta to z tego co rozumiem, też ma przepustowość 5 Gbps. Czy tam taka przepustowość jest tam osiągalna (i potrzebna)?
Testowałem też z ciekawości AirLink w połączeniu z modemem 5GHz który znajduje się blisko mnie na biurku. W ustawieniach AirLink wybrałem opcję transferu auto (do 200 MB/s). Muszę powiedzieć, że wrażenia są jak najbardziej pozytywne i prawdę mówiąc… nie bardzo widzę różnicę między obrazem po kablu a po WiFi. Co jest dla mnie zupełnym zaskoczeniem. Testowałem na razie głównie IL2BOS. Wrażenia są niesamowite, wszystkie instrumenty czytelne. Mogę odczytać nawet numer seryjny na Revi. Tak więc nie bardzo rozumiem skąd takie negatywne recenzje grania bezprzewodowego, które padły tutaj wcześniej. Oczywiście biorę po uwagę, że może nie wszystko mam jeszcze ustawione jak należy i dlatego obraz po kablu wygląda tak samo. Może wynika to z tego, że po kablu mam 2Gbps, a nie 5 Gbps? Oczywiście granie bezprzewodowe wiąże się z problemem baterii, ale jest to bardzo wygodne rozwiązanie. Na tyle, że zacząłem zastanawiać się czy zamiast kabla nie powinienem zainwestować w jakiś zestaw dodatkowych baterii.
Przyznam że nie potrafię odnaleźć się z tymi goglami z podłączonym kablem. Może dlatego, że najpierw testowałem PCVR przez AirLink. Nie mam pojęcia jak go poprawnie ułożyć, żeby mnie nie irytował. W trakcie walki, intensywnego rozglądania, zawsze jest wyczuwalny i w jakimś zakresie wpływa na swobodę ruchu. Pod tym względem bezprzewodowe rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze, nawet do grania stacjonarnego.
PS. BTW kasy omyłkowo jednak nie zwrócili. Zapytali się z suportu czy gogle w końcu doszły. Potwierdziłem. Zero odzewu, jakiegoś kodu promocyjnego na zakupy w sklepie. Nic.