Autor Wątek: Najciekawsze samoloty w historii  (Przeczytany 1537 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Najciekawsze samoloty w historii
« dnia: Sierpnia 08, 2023, 16:47:07 »
Witam, mój typ to Focke-Wulf Ta 183. Troszkę info na temat maszyny.

Focke-Wulf Ta 183 Huckebein był prototypem niemieckiego odrzutowego myśliwca przechwytującego opracowanym w latach 1942-1945. Nigdy nie latał podczas II wojny światowej, ale zainspirował wiele powojennych myśliwców. Argentyński myśliwiec IAe Pulqui II również został zaprojektowany przez Kurta Tanka i jest zwieńczeniem projektu Huckebein.




Pod koniec 1942 roku Hans Multhopp (en), inżynier w firmie Focke-Wulf, opracował coś, co początkowo było studium aerodynamicznym myśliwca odrzutowego. Kulminacją tych przemyśleń był projekt "Huckebein" (nazwany na cześć kreskówkowej wrony, która spędza czas na dokuczaniu sąsiadom), znany również jako Projekt V (czasami Projekt VI, w zależności od źródła). W Focke-Wulf znany był jako Projekt II, a później jako RLM Ta-183.

W dniach 27 i 28 lutego 1945 r. OKL (Naczelne Dowództwo Luftwaffe) zorganizowało konferencję poświęconą budowie myśliwca awaryjnego. Ta 183 został wybrany do rozwoju i produkcji. Wydaje się, że miał on stopniowo zastąpić wszystkie myśliwce Luftwaffe, w tym Messerschmitt 262 Schwalbe i Heinkel He 162 Volksjäger.

Nazwa samolotu, "Ta 183" zamiast "Fw 183", jest związana z nazwiskiem głównego inżyniera Focke Wulf, Kurta Tanka. Wygląda na to, że na początku 1945 r. ten utalentowany projektant uzyskał pozwolenie na nadawanie swojego nazwiska wszystkim nowym samolotom opracowywanym przez jego zespoły. Dlatego na przykład następca Focke-Wulf Fw 190 został nazwany Focke-Wulf Ta 152.

Powstało 16 prototypów. Ta-183 V1 do V3 były napędzane silnikami turboodrzutowymi Junkers Jumo 004B w oczekiwaniu na dostawę pierwszych silników Heinkel HeS 011. Ta-183 V4 do V14 były używane jako samoloty przedprodukcyjne A-0, podczas gdy Ta-183 V15 i V16 były używane do testów statycznych. Dziewiczy lot pierwszego samolotu został zaplanowany na maj/czerwiec 1945 roku i miał na celu sprawdzenie jednej z dwóch konstrukcji statecznika pionowego. Pierwszy samolot produkcyjny miał zostać ukończony w październiku 1945 roku. Żaden Ta-183 nie został jednak ukończony, ponieważ wojska brytyjskie zajęły fabrykę Focke-Wulf 8 kwietnia 1945 roku.

Pod koniec wojny Kurt Tank uciekł do Argentyny. Wznowił badania nad Ta 183 w imieniu argentyńskiego rządu, który powierzył mu zadanie zaprojektowania samolotu bardziej wydajnego niż IAe Pulqui I, pierwszy argentyński odrzutowiec. Przeprojektował Ta 183, aby pomieścić silnik Rolls-Royce Nene II. Samolot został wyprodukowany przez Fabrica Militar de Aviones pod nazwą IAe Pulqui II (en) (Pulqui oznacza strzałę w języku Mapuche). Jednak rząd Argentyny, dotknięty kryzysem gospodarczym w 1953 r. i upadkiem rządu Juana Perona w 1955 r., wolał kupić północnoamerykańskie F-86 Sabres, które były dostępne po niższych kosztach po wojnie koreańskiej. Zbudowano tylko pięć egzemplarzy Ta 183 - Pulqui II.