Autor Wątek: BMS oraz VR  (Przeczytany 1625 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
BMS oraz VR
« dnia: Lipca 05, 2025, 10:08:11 »
Ponieważ wyszła ta łatka dla BMS 4.38, czyli pewien "game changer" wizualny, czy ktoś się już bawił na tej nowej wersji w VR? Jak to działa? Ile ten simek generuje Wam FPS?

Instrukcja do VR znajduje się na ścieżce: Falcon BMS 4.38\Docs\01 Input Devices\04 VR Guide.
Jak coś, to wrzucam ją i tu: https://www.sendspace.com/file/5sau29.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

BMS oraz VR
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 06, 2025, 11:24:21 »
U mnie VR działa słabo, nieostry obraz i shimmering. Podbiłem rozdzielczość, ale nie pomogło. Wprawdzie nie majstrowałem przy tym za dużo jeszcze, więc być może coś przeoczyłem w ustawieniach.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 06, 2025, 12:05:56 »
Wczoraj zainstalowałem w końcu 4.38 i zacząłem się bawić. Właśnie zaskoczyła mnie wydajność, naprawdę jest dobrze. Oczywiście nie wiem jak kampanie i jak jest dużo jednostek AI (chociaż to może bardziej wpływać na sam CPU i raczej powinno być też ok tak sądzę u mnie) ale w Instant Action/Dogfight mam stałe 72 FPS na potrzebne dla mnie właśnie 72Hz. Testowałem wiele opcji. Generalnie najlepiej wypada u mnie:

set g_fVRResolution 1.4

(dodam, że profil OTT nie działa jeśli ktoś korzysta z Questa i tam sobie ustawia grafikę), trzeba modyfikować to co wyżej w cfg. U mnie daje to 3808x3898pxt co jest zawrotną w sumie wartością (prawie 8k) ale działa to stabilnie z dobrymi czasami w okolicy 12ms i tak. Więc generalnie z wydajności jestem zadowolony i zaskoczony. Komp mi klęka jak daję już mnożnik 1.7 ale to nie ma co się dziwić (wtedy mam spadki do 68 fps, ale jako, że nie używam, żadnej reprojekcji to już pojawiają się zacinki. Przy mnożniku 2 za to wygląda to już fajnie ale nie da się latać z płynnym obrazem :evil:. 1.4 wydaje się więc rozsądne z pewnym marginesem. Przydałoby się działanie OpenXR Toolkit, ale BMS nie jest z nim kompatybilny, więc trzeba go odhaczyć w ustawieniach do Toolkita. Wtedy BMS mi dop. odpalał w VR. Owszem, sam obraz pomimo tego 1.4 nie jest tak ostry jak w DCS. To czego mi brak to opcja Sharpening, bo pomimo wysokiej rozdzielczości obraz mam mniej ostry niż w DCS, gdzie latam na mnożniku 1.2. Tak się zastanawiam czy działa tu Reshade VR, jeśli tak, to tu może być rozwiązanie bo tam jest trochę dobrych opcji pod VR, między innymi ostrość. Antyaliasing mam na 2. Przy 4 już są spadki FPS, a obraz bardziej rozmazany, więc 2 to chyba tu najlepszy wybór.

Z kolejnych kwestii - to sama kabina jest zbyt mała (World scale). Posprawdzałem kilka opcji i finalnie najlepiej wygląda dla mnie ta:

set g_fVRIPDMultiplier 0.90

Wtedy mam taką samą wielkość jak kokpit w DCS z IPD 60.







I jeszcze taka ciekawostka, mam do kompa podłączony kontroler XBox, on wariował na stole, pomimo, że wyłączony ma w opcjach BMS FF, a żadna z osiek nie była podpięta. Dopiero po dodaniu tego:

set g_bVibrateXInput 0

wyłącza nam się Force feedback. Generalnie dam BMS szansę, tym bardziej, że 16 znam całkiem nieźle (już parę różnic widzę na plus dla BMS). Nieźle też wygląda F-15C oraz F-18. Jest co robić tu.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 06, 2025, 13:44:19 »
Ja mam 1.3 i mało ostry obraz (Q3). Moze to kwestia nowego silnika graficznego, bo 4.37 był żyleta. No ale ten simmering jest nieodwoływany. Powalczę jeszcze, może przeinstaluję.

Przetestuj jeszcze może na kampanii (zwłaszcza Bałkany), z wieloma jednostkami, w takich sytuacjach Falcon robił się zawsze wymagający.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 06, 2025, 15:25:13 »
Ja mam 1.3 i mało ostry obraz (Q3).

No to już przy 1.3 też powinno być ok, przynajmniej w miarę. Tylko co to znaczy u Ciebie mało ostre? Kokpit dla mnie wygląda super i tu w sumie wszystko da się odczytać w 100% łącznie z MFD i HUD, ale brak trochę takiej kropki nad i dla mnie. Natomiast na pewno widok samych tekstur ziemi daje po całości taki efekt mniejszej ostrości. Pomimo, że to niby 16K (KTO) to jakoś słabo to wygląda. Kojarzę fototekstury po 4 i 8K np. do FSX, P3D i bywało tam ostrzej niż te tu na 16K rzekomo. Jakaś słaba jakość jest tych zdjęć. Zainstaluje zaraz Reshade i sprawdzę, czy działa z BMS w VR.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

BMS oraz VR
« Odpowiedź #5 dnia: Lipca 06, 2025, 15:38:52 »
Kokpit, HUD, MFDki wyglądają jak DCS pixel density 0.7 I oczywiście teren.
« Ostatnia zmiana: Lipca 06, 2025, 15:44:02 wysłana przez yogibaboo »

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #6 dnia: Lipca 06, 2025, 20:34:07 »
Sprawdziłem wszystkie opcje Reshade 6. Niestety w tym wypadku żadna nie działa z BMS, szkoda.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #7 dnia: Lipca 07, 2025, 10:50:26 »
Czym sprawdzasz rozdzielczość w VR bez Open XR Toolkit?

Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #8 dnia: Lipca 16, 2025, 11:18:44 »
Pogmerałem chwilę i okazuje się, że Falcon (OXR) ignoruje rozdzielczość zadaną w pliku .cfg, natomiast uznaje ją z ODT, więc nie ma dramatu. Nie mam pojęcia czy to jakiś znany case, ale grunt, że jest do obejścia.

Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #9 dnia: Września 16, 2025, 00:28:22 »
Odkurzyłem w końcu swoje gogle Quest 3, które przeleżały dobre kilka miesięcy w szafie (ostatni raz miałem je chyba na głowie w styczniu hehe) i trochę potestowałem sobie BMS w VR.

W zakresie skalowania rozdzielczości, w pliku cfg nic nie zmieniałem. Tylko mnożnik rozdzielczości bazowej (Pixel Per Display Override) w Oculus Debug Tool - ustawiony na 1.55. Do tego FOV ustawione w ODT na 0.85x, 0.80y. Do tego w pliku cfg wklepałem te ustawienia dot. Fixed Foveated Rendering podane w instrukcji VR dla Quest 3.

Wynik - jak dla mnie obraz ostry, wszystko czytelne. Przy 80Hz, stabilne 80 fps. Nakładka Performance Link pokazuje 10-20% zapasu (performance headroom).

Rozdzielczość sprawdziłem sobie przez SteamVR / fpsVR - wyszło 2800x2880 na oko (w SteamVR nie mam żadnego skalowania ustawionego, więc to ta wartość, która jest też w OpenXR). Czyli mamy 8Mpix na oko, 16Mpix w sumie.

Na razie testowałem tylko jakąś misję treningową, ale jak najbardziej rezultat mnie pozytywnie zaskoczył. Obraz żyleta (jak na moje subiektywne wymagania) i jest jeszcze zapas by chyba nawet na 90Hz wskoczyć. No ale zobaczymy jak będzie w kampanii.

Testowane na 5070Ti 16 GB, 7800X3D, 64GB RAM. Zapomniałem tylko ustawień graficznych w BMS sprawdzić, ale jeśli dla VR są takie same jak dla 2D, to też AA ustawione na 2.

BTW. W BMS bardzo mi się podoba logika działania kursora myszy. To, że kursor ma taką delikatną "przyssawkę" (opcja Anchored Mouse Cursor) naprawdę ułatwia korzystanie z niego. O wiele lepiej mi się z niego korzysta w VR niż w DCS (choć dawno nie latałem tam w VR, może jest tam też gdzieś taka opcja?).

Natomiast nie wiem jak ustawić by kursor był renderowany na każde oko (u mnie jest tylko na prawe). JHMCS udało mi się ustawić na oba, ale elementów UI to nie obejmuje. Ktoś wie może jak to zrobić?

U mnie daje to 3808x3898pxt co jest zawrotną w sumie wartością (prawie 8k) ale działa to stabilnie z dobrymi czasami w okolicy 12ms i tak.

To jest na rozdzielczość na jedno oko? :o

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #10 dnia: Września 16, 2025, 09:13:34 »
BTW. W BMS bardzo mi się podoba logika działania kursora myszy. To, że kursor ma taką delikatną "przyssawkę" (opcja Anchored Mouse Cursor) naprawdę ułatwia korzystanie z niego. O wiele lepiej mi się z niego korzysta w VR niż w DCS (choć dawno nie latałem tam w VR, może jest tam też gdzieś taka opcja?).

Natomiast nie wiem jak ustawić by kursor był renderowany na każde oko (u mnie jest tylko na prawe). JHMCS udało mi się ustawić na oba, ale elementów UI to nie obejmuje. Ktoś wie może jak to zrobić?

To jest na rozdzielczość na jedno oko? :o

Ta przyciągająca się myszka to jest bardzo fajna tu opcja, uważam, że to świetny pomysł, który mógłby być zaciągnięty do innych simów. Ja mam akurat kursor renderowany na parę oczu (tak sądzę, jakiś czas temu nie odpalałem BMS) ale żadnych dziwolągów takich tu nie uświadczyłam w stosunku do DCS np.

Co do rozdzielczości, tak, na jedno - upscaling rzecz jasna.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #11 dnia: Września 16, 2025, 11:03:16 »
Co do rozdzielczości, tak, na jedno - upscaling rzecz jasna.

O matko, to jakiś totalny overkill dla mnie. I 3808x3898 na oko to jest dla Ciebie kompromis? lol

Ale to masz ustawione skalowanie 1.4 w BMS i do tego jakiś mnożnik bezpośrednio w aplikacji Meta Quest, tak? Jaka u Ciebie jest wartość rozdzielczości bazowej? I masz jakieś ograniczenie FOV ustawione?

Ja OTT nie testowałem, ale ODT działa normalnie. W sensie, ustawienie mnożnika PPDO w ODT zastępuje ustawienie rozdzielczości z aplikacji Meta Quest.

Ten mnożnik 0.9 dla skali świata faktycznie warto wprowadzić. Może nawet jeszcze ciut mniejszy, muszę potestować. Generalnie najprościej się posiłkować wielkością sticka w kabinie. ;)

A co do kursora, to właśnie ja totalnie się odbiłem od DCS w VR przez to, że tak ciężko było mi korzystać z kursora. Tutaj jest zdecydowanie lepiej niż tam. I nawet w przy korzystaniu z TrackIR taka opcja klejącego się delikatnie kursora jest bardzo przydatna.

Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #12 dnia: Września 18, 2025, 20:04:31 »
Wczoraj polatałem trochę Viperem w DCS w VR dla porównania. Ogólnie, gdy porównuje się DCS z BMS, to oczywiście w zakresie grafiki DCS jest wskazywany powszechnie jako zdecydowany zwycięzca (z czym generalnie nie zamierzam dyskutować). Jednak w przypadku BMS VR, olbrzymim zaskoczeniem dla mnie jest to, jak dobrze wygląda w nim kokpit Vipera. Doprecyzowując, największym zaskoczeniem dla mnie jest to, że w BMS VR wygląda on dla mnie lepiej niż w DCS VR. I nie wydaje mi się, żeby była to kwestia ostrości czy rozdzielczości (wiadomo, w BMS można sobie pozwolić na lepszą rozdzielczość). To jest coś, czego nie do końca potrafię wyjaśnić. W BMS VR kokpit sprawia wrażenie bardziej realistycznie, podczas gdy siedząc w kabinie F-16 w DCS VR czuję się jakbym miał przed sobą kartonowy model. Dosłownie. Wszystko wydaje się takie płaskie i kanciate. Nawet MFD w przypadku BMS VR ma taką teksturę, że patrząc na nią wygląda trochę jak szkło. W przypadku DCS ekran MFD jest niczym czarna kartka papieru. Nie wiem czy to kwestia jakiś ustawień, muszę jeszcze sprawdzić. Ale na pewno jest to coś co mocno mnie zaskoczyło, bo jeśli chodzi o porównanie kokpitów w 2D powiedziałbym, że ten z DCS wygląda lepiej. I oczywiście jeśli chodzi ogólnie o grafikę (teren, chmury, wybuchy itp.) to nie ma tutaj porównania. Jednak to "czucie" kokpitu w VR jest dla mnie lepsze w przypadku BMS.

Ktoś miał podobne odczucia?
« Ostatnia zmiana: Września 18, 2025, 20:14:08 wysłana przez Jascha »

Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #13 dnia: Września 21, 2025, 20:29:25 »
Testowałem w BMS VR moduł F-15C. Kokpit prezentuje się świetnie (jak w 2D). Wydaje mi się, że jest bardziej zasobożerny niż Viper, ale musiałbym to jeszcze sprawdzić. Na pewno przy spoglądaniu w dół, na boczne konsole, mam wyraźny wzrost frametime.

Jeszcze taka ciekawostka, że ta kokpit F-15C przy skali świata 0.9 wygląda na zdecydowanie za duży. 1.0 pasuje zdecydowanie lepiej, choć wtedy model pilota wydaje się jakiś taki za mały. Kto wie, może jednak ten Viper w 1.0 jest bliższy rzeczywistości i faktycznie jest tak klaustrofobiczny.

Offline ESP

  • *
  • Cloud Surfer
Odp: BMS oraz VR
« Odpowiedź #14 dnia: Września 22, 2025, 09:24:17 »
Nie wiem jak w BMS VR ale w rzeczywistości kokpit F-16 jest dosyć ciasny i wymaga przyzwyczajenia: nisko poprowadzone burty, brak ramek, odchylona pozycja - szczególnie cofnięte łokcie na początku były "nienaturalne". Po jakimś czasie jednak się to docenia i wszystko jest naturalne. Na pewno nie jest to jaskinia pokroju Su-22 gdzie można było grilla rozpalić.
AMD Ryzen9 5900X + beQuiet! ShadowRock3 // HyperX Fury 64GB 3200MHz // MSI MAG X570 Tomahawk // MSI RTX3080 OC 10GB // ASUS ROG SWIFT PG329Q // KIOXIA 2TB M.2 NVMe + Samsung 2TB SSD // beQuiet! PureBase500