Witam.
Therr --->> no taka jest specyfikalatania na VOWie czy VEFie ... widzisz kropkę i zastanawiasz się - swój czy wróg ??
Rozwiązania są dwa.
1). Lecisz w grupie i wiesz gdzie są Twoi koledzy i bombery lub recony które masz osłaniać- wtedy każdy inny samolot to WRÓG.
2). Podlecieć na tyle blisko aby na maksymalnym zbliżeniu widoku rozpoznac po sylwetce jaki to jest samolot. Drobna rada - dobrze opanuj sylwetki bo niektórzy z "wojowników" na vefie zakładają specjalnie odwrotne oznaczenia lub nie zakładają ich wcale ... A jeżeli host ma właczone skin dl to czasami można spotkać hurka czy łagga z żółtym nosem i w kańcastym, zielonym malowaniu mietka
Geg ma sporo racji z tymi kropkami - rzeczywiście można po tym poznać kto jest kto i z dużym prawdopodobieństwem określić przynalezność samolotu.
Osobna sprawa to nawigacja.
Tutaj VOW znacznie różni się od VEFa. Na czym polega różnica ??
Na VOWie latasz według wskazań radionamiernika - czyli mówiąc po polsku lol :DDDDD według waypointów. Oczywiście można posiłkować się mapą ale ja osobiście latając VOWa latam raczej wg wskań "zegarka". Oczywiście latając po stronie red sprawa jest trudniejsza bo .... tam nie ma radionamiernika :DDDDDD
Tutaj zostaje Ci tylko mapa. Poza tym na vowie lata sie dłuższe misje i nie zawsze w tym samym rejonie, co nie pozwala zbyt dokładnie poznac mapy. Oczywiście możesz się uprzeć i przestudiowac WSZYSTKIE mapy (są w katalogu na drugim cd'eku) lub nawet je wydrukowac i mieć pod ręką w czasie lotu.
Na vefie lata się krótsze misje - i ciągle na tej samej mapie w jakimś okresie czasu.
Daje to ten plus, ze po kilku misjach mapę masz praktycznie w "małym palcu" i wystaczy Ci tylko spojrzeć w dół aby zorientowac sie gdzie jesteś.
Zresztą na vefie rzadko kiedy latamy wg waypointów (przynajmniej ja nie pamietam misji gdzie bym się tego trzymał :DD), po prostu po starcie bierzemy odpowiedni kurs i lecimy. Oczywiście obranie konkretnego kursu zalezy od tego jaką taktykę obieramy ... Z reguły jest taktyka szanownego kolegi Benito wyrażona treściwie i konkretnie w trzech słowach - "ZABIĆ ICH WSZYSTKICH !!!" lol :DDDDDDDDDDD
Dobrze też jest znać lub przynajminej orientować się co mozesz zrobić kiedy lecisz przeciwko konkretnemu typowi samolotu przeciwnika. Np. przeciwko migom nie ma sensu wznosić się powyżej 5000 bo tam nie dasz im rady (no chyba że masz G2, lol DDDDDDDDD) znowu jaki 1 i 7B można przy odrobinie wprawy wykręcic nisko w zwykłej kołówce ... Musisz wiedziec kiedy mozesz wziąc pody a kiedy ZUPEŁNIE Ci się to nie opłaca (ja i tak je biorę prawie zawsze, bo nie umiem celować i zalewam przeciwnika morzem ołowiu, lol :DDDDDD).
Jak polatasz troszke wiecej to nauczysz się rozpoznawać sqady które są groźne i poszczególnych pilotów. I jeszcze jedna sprawa - jeżeli jesteś w misji gdzie leci jeden sqad nalezy przyjąc z prawdopodobieństwem 99% że są na komunikacji głosowej i bedą leciec jako grupa - i jako taka są trudniejszym celem ...
W takim przypadku też gdy gonisz gościa i jesteś na jego 6 i już masz strzelać ... a tu gość puszcza dym (smoke on) lub zapala światełka. Oznacza to że najprawdopodobniej jego kolega siada Ci już na ogon i potrzebuje natychmiastowej identyfikacji celu który ma zarąbać ... wtedy Ty zapalsz swoje światełka i gość ma problem, lol :DDDDDDDDDDD
Aha ... Shift+F1 zaje różny widok z kabiny pilota. W przypadku niemieckiego sprzętu są to dwa widoki -jeden centralny (i wtedy znika Ci celownik w mietkach czy fokach) i widok przez celownik czyli przesunięty w prawo.
Na pierwszym lepiej widać do przodu jeżeli lecisz sobie spokojnie i tylko obserwujesz, na drugim lata się w combat - jest lepszy widok do tyłu (co prawda róznią się widoki w zalezności przez które ramię sie oglądasz).
Do rozglądanie się po kabinie słuzy :
-1) mysz - jeżeli wyrabaisz manualnie na dwie ręce to jest git - ja tak nie potrafię ,lol :DDDDD
-2) "grzybek" (hat) na joyu - sprawa chyba jasna - ja tylko proponuję zdefiniować sobie osobno na klawie lub na joyu (o ile masz drąga z osobną przepustnica i milonem dodatkowych klawiszy

) widok do tyłu przez lewe i prawe ramię. Przy wciśnietym tym klawiszu i jednoczesnym wychyleniu "grzybka" do góry - widok obejmuję całą prwa (lub lewą) tylką półsferę ...
-3) Track IR ale tu to się pytaj kogoś innego bo ja tego nie mam.
-4) Taki specjalny programik imitujący Track IR za pomocą hata ... ale tu muszisz się popytać Gega. On Ci wyjasni wszystko bo ja mogłem coś pokręcić
To tyle z mojej strony.
Pozdrawiam