Autor Wątek: Technika modelarska  (Przeczytany 90307 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kos

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #75 dnia: Czerwca 28, 2008, 21:49:26 »
Różnica polega na przeznaczeniu tych preparatów.

 W skrócie - "SET" używany jest do nałożenia na powierzchnię na której ma leżeć kalkomania. Jego zadaniem jest wstępne zmiękczenie kalki i ułatwienie jej dokładnego umiejscowienia na modelu. Wzmacnia też przyczepność kalki z powierzchnią na ktorej kalkomania jest położona. W tej fazie można jescze przesuwać kalkę.

 "SOL" nakłada się za pomocą miękkiego pędzelka na wierzch kalki po wcześniejszym (nie całkowitym) podeschnięciu SETa. Zadaniem tego preparatu (SOLa) jest dość silne zmiękczenie błony kalkomanii. Zachodzące reakcje chemiczne powodują bardzo silne marszczenie się kalki. W tej fazie nie wolno już jej dotykać a sam model należy odłożyć. Czasami wymagane jest powtórne bądź nawet kilkakrotne użycie SOLa aby kalka należycie ułożyła się na modelu.
Dziadek Kos

Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #76 dnia: Lipca 05, 2008, 14:28:48 »
Posiadam gotowy model Mustanga 1:13 i chciałbym go trochę przemalować, bo znudziło mi się obecne malowanie. Problem polega na tym, że są już na nim kalkomanie i nie bardzo wiem co zastosować do ich maskowania. Nie posiadają na sobie żadnego lakieru, jest goła kalkomania i boję się użyć taśm, żeby jej nie zerwać. Znaki mają 2cm szerokości i 5cm wysokości. Czy zakryć znaki 'mniej więcej' i potem podmalować pędzelkiem, czy może macie inne propozycje?

Model wygląda tak:


a chcę żeby wyglądał tak:


czyli trzeba zakryć kalkomanie tylko na kadłubie.
« Ostatnia zmiana: Lipca 05, 2008, 14:33:58 wysłana przez JOE.KING »
PFS_milo

Offline Szelma

  • *
  • Tomcat Tribute
Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #77 dnia: Lipca 05, 2008, 20:19:18 »
Ty zboczeńcu zostaw Konika w świętym spokoju :118:
Tak jak jest, jest pięknie :010: Nie okaleczaj zwierzęcia.
11:05 PM

Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #78 dnia: Lipca 06, 2008, 20:09:00 »
Wg. mnie okaleczyli tymi pasami wiele samolotów. Mnie się podoba bardziej sprzed inwazji.


Poza tym niecały miesiąc temu oblatali odrestaurowanego Mustanga w barwach 'Old Crow' i bardziej mi to malowanie odpowiada.


Więc macie jakieś propozycje co do techniki maskowania?
PFS_milo

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #79 dnia: Lipca 06, 2008, 20:20:00 »
Koła nie wynajdziesz. Jak boisz sie o kalkomanie, to pomaluj całość najpierw lakierem, a potem maskuj, ale jestem wręcz pewien ze po malowani wyjdzie to paskudnie. Ja raczej usunąłbym kalkomanie i całość zrobił od podstaw, łącznie z oznaczeniami.

Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #80 dnia: Lipca 09, 2008, 11:24:27 »
Moja sytuacja z Mustangiem się wyjaśniła :) Wczoraj wieczorem napisałem mail do Flying Styro (producenta modelu) w sprawie nowych kalkomanii i dzisiaj rano miałem odpowiedź - Komplet 6,50 EUR z przesyłką, najlepiej na konto paypal.
Bardzo mnie to ucieszyło, tym bardziej, że miałem kłopot z dobraniem odpowiedniego koloru górnych powierzchni i operacja usuwania pasów nie powiodłaby się. Teraz zdejmę stare kalkomanie i cały model będzie pomalowany raz jeszcze.
PFS_milo

Agadam

  • Gość
Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #81 dnia: Lipca 10, 2008, 00:12:48 »
Czy mieliście kontakt z preparatem do kalek Mr. Mark Setter? Jak używać tego specyfiku?

Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #82 dnia: Lipca 10, 2008, 01:33:47 »
Do Settera potrzebny jeszcze jest Softer. Działanie i użycie tak samo jak Sol i Set Microscale. Wprawdzie z produktu firmy Gunze nie korzystałem, ale słyszałem opinie, że Microscale jest jednak lepszy.

Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #83 dnia: Lipca 10, 2008, 13:18:07 »
Czy mieliście kontakt z preparatem do kalek Mr. Mark Setter? Jak używać tego specyfiku?
Używałem, działa. Najpierw warstwa płynu pod kalkomanię, sama kalkomania i potem jeszcze płyn na kalkomanię.
Dzięki pierwszej warstwie kalkomania dopasowuje się do powierzchni (np do zaokrąglonego golenia podwozia, co bez płynu było niemożliwe; bardzo grube kalkomanie Academy), a druga warstwa sprawia, ze kalkomania "zatapia się" i widać pod nią strukturę plastiku.
Płyn trochę osłabiał kalki, ale dopiero po  wygięciu o około 90 stopni łamały się.

Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #84 dnia: Lipca 10, 2008, 15:53:48 »
A jak najlepiej usuwać kalkomanie z modelu?
PFS_milo

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #85 dnia: Lipca 10, 2008, 16:23:45 »

Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #86 dnia: Lipca 10, 2008, 16:41:31 »
Ale same kalki czy kalki z farbą? Bo jak wariant oszczędniejszy to kret odpada. Z resztą ostatnio miałem przykre doświadczenie z kretem, zmatowił mi do białego osłonę kabiny w Bf-1o9.

Offline Kos

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #87 dnia: Lipca 10, 2008, 16:47:13 »
A jak najlepiej usuwać kalkomanie z modelu?

Szanownemu Koledze nie chciało się poszukać... Post nr.70 kol. Lewego i dalsze odpowiedzi. Temat płynów zmiękczających kalkomanie też był. Na samej górze tej strony. Czyżby zwykłe lenistwo?

Takie pytania następnym razem usunę bez infomowania o tym Autora.
Dziadek Kos

Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #88 dnia: Lipca 10, 2008, 18:11:42 »
Jakoś to umknęło mojej uwadze :icon_rolleyes: Poza tym wyraziłem się niejasno. Chodziło mi o usunięcie kalkomanii z Mustanga, który zrobiony jest z depronu. Wind_Of_Peace napisał, że Kret zniszczył plastik, to depron chyba się rozpuści. Próbowałem mokry ręcznik przykładać na kilka minut, ale bez efektu. Sprawdzę inne metody zaproponowane przez Kosa na poprzedniej stronie.
PFS_milo

Siara

  • Gość
Odp: Technika modelarska
« Odpowiedź #89 dnia: Lipca 10, 2008, 19:02:51 »
Zwykle domowe detergenty dzialaja bardzo dobrze, namocz husteczke w Ludwiku i poloz na kalkomanie.